Archiwalne

Dostęp do pętli lokalnej w TP

27.06.2007

Urząd Komunikacji Elektronicznej określił obowiązki regulacyjne względem TPSA w zakresie świadczenia usługi dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (rynek 11).

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej po przeprowadzeniu publicznych konsultacji projektu rozstrzygnięcia i po zapoznaniu się z uwagami uczestników rynku telekomunikacyjnego, wydał 26 czerwca 2007 r. decyzję, w której:

  • ustalił, że na krajowym rynku świadczenia usługi dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (łącznie z dostępem współdzielonym) realizowanego za pomocą pary przewodów metalowych w celu świadczenia usług szerokopasmowych i głosowych nie występuje skuteczna konkurencja;
  • wyznaczył Telekomunikację Polską S.A. jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji na tym rynku;
  • nałożył na Telekomunikację Polską S.A. obowiązki regulacyjne.

Wśród wskazanych w decyzji obowiązków regulacyjnych nałożonych na TP znajdują się:

1. obowiązek, o którym mowa w art. 34 ustawy Prawo telekomunikacyjne, polegający na uwzględnianiu uzasadnionych wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących, celem świadczenia usługi dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (łącznie z dostępem współdzielonym) realizowanego za pomocą pary przewodów metalowych w celu świadczenia usług szerokopasmowych i głosowych, poprzez:

  • zapewnienie możliwości zarządzania obsługą użytkownika końcowego przez uprawnionego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego i podejmowanie rozstrzygnięć dotyczących wykonywania usług na jego rzecz,
  • zapewnienie określonych elementów sieci telekomunikacyjnej, w tym linii, łączy lub lokalnych pętli abonenckich; obowiązek udostępnienia lokalnych pętli abonenckich dotyczy pełnej pętli lub podpętli w tym tzw. pętli nieaktywnych, w warunkach pełnego dostępu lub dostępu współdzielonego, wraz z kolokacją, dostępem do połączeń kablowych i odpowiednich systemów informacyjnych,
  • przyznawanie dostępu do interfejsów, protokołów lub innych kluczowych technologii niezbędnych dla interoperacyjności usług,
  • zapewnienie infrastruktury telekomunikacyjnej, kolokacji oraz innych form wspólnego korzystania z budynków,
  • zapewnienie funkcji sieci niezbędnych do zapewnienia pełnej interoperacyjności usług,
  • zapewnienie połączenia sieci lub urządzeń telekomunikacyjnych oraz udogodnień z nimi związanych,
  • prowadzenie negocjacji w sprawie dostępu telekomunikacyjnego w dobrej wierze oraz utrzymywanie uprzednio ustanowionego dostępu telekomunikacyjnego do określonych sieci telekomunikacyjnych, urządzeń lub udogodnień towarzyszących,

oraz przez zapewnienie każdej innej formy korzystania z urządzeń telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub usług świadczonych przez innego przedsiębiorcę telekomunikacyjnego, w celu świadczenia usługi dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (łącznie z dostępem współdzielonym) realizowanego za pomocą pary przewodów metalowych w celu świadczenia usług szerokopasmowych i głosowych;

2. obowiązek, o którym mowa w art. 36 ustawy Prawo telekomunikacyjne, polegający na równym traktowaniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego w celu świadczenia usługi dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (łącznie z dostępem współdzielonym) realizowanego za pomocą pary przewodów metalowych w celu świadczenia usług szerokopasmowych i głosowych, w szczególności przez oferowanie jednakowych warunków w porównywalnych okolicznościach, a także oferowaniu usług oraz udostępnianiu informacji na warunkach nie gorszych od stosowanych w ramach własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi;

3. obowiązek, o którym mowa w art. 38 ustawy Prawo telekomunikacyjne, polegający na prowadzeniu rachunkowości regulacyjnej w sposób umożliwiający identyfikację przepływów transferów wewnętrznych, związanych z działalnością w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, zgodnie z przepisami art. 49 - 54 ustawy Prawo telekomunikacyjne i odpowiednimi aktami wykonawczymi;

4. obowiązek, o którym mowa w art. 39 ustawy Prawo telekomunikacyjne, polegający na:

  • kalkulacji uzasadnionych kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego, według metody zorientowanych przyszłościowo długookresowych kosztów przyrostowych, zgodnie z przepisami odpowiednich aktów wykonawczych, według zatwierdzonego przez Prezesa UKE opisu kalkulacji kosztów;
  • stosowaniu opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego, uwzględniających zwrot uzasadnionych kosztów operatora;

5. obowiązek, o którym mowa w art. 40 ustawy Prawo telekomunikacyjne, polegający na ustalaniu opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o ponoszone koszty operatora; przy czym obowiązek ten będzie stosowany do momentu przekazania wyników kalkulacji kosztów z opinią biegłego rewidenta z badania, stwierdzającą prawidłowość wyników tej kalkulacji;

6. obowiązek, o którym mowa w art. 42 ustawy Prawo telekomunikacyjne, polegający na przygotowaniu i przedstawieniu w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia niniejszej decyzji, oferty ramowej o dostępie telekomunikacyjnym w zakresie uwolnienia lokalnej pętli i podpętli abonenckiej o treści zgodnej z Załącznikiem nr 1, stanowiącym integralną część niniejszej decyzji.

Decyzja Prezesa UKE posiada rygor natychmiastowej wykonalności.

źródło: UKE

News SIPTRUNK – jako przyszłość telekomunikacji

SIPTRUNK to dedykowana usługa dla firm, które chcą korzystać z telefonii VoIP. Usługa jest realizowana za pomocą protokołu SIP (Session Initiation Protocol) stad nazwa SIP Trunk. Na jednym koncie SIP można prowadzić od jednej do kilkudziesięciu rozmów jednocześnie. Przewagą SIP TRUNK jest zdecydowanie mobilność. W żaden sposób firma nie jest związana z jednym miejscem, biurowcem, do którego operator dostarcza nam usługę. Niezależnie od lokalizacji możemy skorzystać z tej oferty, gdy mamy zapewniony dostęp do internetu. czytaj więcej

News Polecenie przelewu - czy w dobie bankowości elektronicznej nadal jest nam potrzebne?

W dobie powszechnie dostępnej bankowości elektronicznej, przelewów wykonywanych w ciągu sekund i innych możliwości, z jakich możemy korzystać w ramach konta bankowego, polecenie przelewu wydaje się być przeżytkiem. Jest to jednak błędne myślenie, ponieważ nadal druk ten ma bardzo duży udział we wszystkich wykonywanych przelewach, jakie pojawiają się na naszych kontach każdego dnia. Metoda ta ma również duży potencjał do tego, aby zastąpić transakcje gotówkowe, a także dla wielu osób jest po prostu dużo łatwiejsza i bardziej intuicyjna, niż dostęp do konta bankowego przez internet. czytaj więcej

TP-Link WiFi wszędzie tam, gdzie potrzebujesz. Nowy przenośny hotspot LTE od TP-Link - M7650

Dostęp do sieci wyłącznie w domu czy w pracy to już przeszłość. Dzięki smartfonom większość z nas ma stały dostęp do Internetu mobilnego. Często udostępniamy Internet z telefonu innym urządzeniom, a ich liczba stale rośnie. Nie zawsze takie rozwiązanie się sprawdza, zwłaszcza, jeśli zależy nam na jak najdłuższej pracy baterii naszego smartfona. W takich sytuacjach wygodniej skorzystać z przenośnego hotspotu LTE z własną, wytrzymałą baterią. Właśnie dlatego TP-Link wprowadził nowy przenośny hotspot. czytaj więcej