Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać? Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bez internetu trudno jest żyć w obecnych czasach. Obecności w sieci właściwie się już nie zauważa – nasze smartfony są połączone z internetem 24 h na dobę. Czy to źle? Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci?
Telewizor HDR. Jak wybrać? Telewizor HDR. Jak wybrać?

Telewizor HDR. Jak wybrać?

Jedną z powszechnie dostępnych kategorii telewizorów jest grupa sprzętów z technologią HDR. Czym odznacza się ten rodzaj urządzeń? Jak wygląda w praktyce ich użytkowanie? Jakimi kryteriami należy kierować się, wybierając odpowiedni model tego typu telewizora? Poczytaj nasz poradnik. Więcej poniżej.
Co daje test szybkości internetu? Co daje test szybkości internetu?

Co daje test szybkości internetu?

Prędkość internetu jest zmienna. Czasem, kiedy drastycznie spada, może się to okazać niezwykle uciążliwe. Przyczyn tego może być wiele, a pierwsze, co można zrobić, by zacząć ich szukać, to przeprowadzenie testu szybkości internetu. Jest on darmowy i dostępny na kilku stronach.
Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia

Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia

Nowoczesne telewizory plazmowe sprawiają, że możemy we własnym salonie poczuć się niemalże tak jak w kinie. Tego typu sprzęt posiada wiele zalet przez które tak wiele ludzi chce go kupić. Niemniej jednak tak jak każde inne urządzenie elektroniczne posiada także wiele wad. Zastanawiasz się nad zakupem telewizora plazmowego? W takim razie koniecznie przeczytaj poniższy artykuł, który z pewnością pomoże Ci w podjęciu decyzji.
Czy warto kupić telewizor powystawowy? Czy warto kupić telewizor powystawowy?

Czy warto kupić telewizor powystawowy?

Technologia nieustannie się rozwija i sprzęt elektroniczny, który był nowością kilka lat temu i kosztował kilka tysięcy złotych, jest przestarzały, a jego wartość na rynku wtórnym spadła kilkukrotnie. Jak zatem nadążyć za zmieniającymi się technologiami, a jednocześnie pozostać oszczędnym? Mamy na to kilka rozwiązań.
Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy? Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Z roku na rok telefony komórkowe stają się coraz bardziej zaawansowane. To już nie proste urządzenia do dzwonienia, ale skomplikowane maszyny wielofunkcyjne. Na co warto zwracać uwagę podczas zakupu smartfona?
Serwery VPS – zalety wykorzystania Serwery VPS – zalety wykorzystania

Serwery VPS – zalety wykorzystania

Elastyczność, wydajność, niezawodność oraz stabilność to najbardziej pożądane cechy dobrych serwerów, które zapewniają bezproblemowy, stały dostęp do Twojej strony internetowej. Gwarantem ich wszystkich okazuje się z pewnością wybór serwerów VPS.
Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie? Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie?

Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie?

Coraz głośniej o rozmaitych oszustwach wirtualnych. Z roku na rok drastycznie zwiększa się liczba użytkowników sieci, którzy padli ofiarami hackerów. Wykradanie cennych danych to dziś w Internecie chleb powszedni, dlatego też niesamowicie ważne okazuje się zastosowanie wszelkich możliwych form ochrony na wypadek nieuczciwych internautów, którzy czyhają na nieostrożnych i niezabezpieczonych. Z pewnością pytanie nasuwające się nie jednemu czytającemu brzmi- tylko jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci? Jedną z bardzo skutecznych form jest szyfrowanie SSL. Więcej o tym w dalszych częściach.
SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści? SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści?

SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści?

Wysyłanie wiadomości marketingowych w formie SMS-ów to świetny sposób na skuteczną i przemyślaną komunikację z klientem. Aby jednak wysyłane masowo SMS-y były efektywne oraz właściwie spełniły pokładane w nich nadzieje, wiadomości powinny być prawidłowo przygotowane oraz opracowane. Na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę korzystając z takich narzędzi, jak SMS API w Apifonica.com?
Śniadanie w Chmurze. Przyjdź i sprawdź jak zwiększyć efektywność swojego biznesu Śniadanie w Chmurze. Przyjdź i sprawdź jak zwiększyć efektywność swojego biznesu

Śniadanie w Chmurze. Przyjdź i sprawdź jak zwiększyć efektywność swojego biznesu

Odwieczne pytanie: Jak zwiększyć efektywność swojego biznesu? Śniadanie w Chmurze jest doskonałym miejscem do znalezienia nowych pomysłów w tym zakresie oraz okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy ekspertami w dziedzinie wielokanałowej komunikacji z klientami.
Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Jeśli w twojej firmie jest centrala telefoniczna, to nieodłącznym elementem są też linie telefoniczne, które są do niej podłączone. Dzięki temu możesz swobodnie dzwonić ze swojego telefonu na biurku. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy do centrali jest podłączonych mniej linii telefonicznych, niż osób które chcą zadzwonić „na miasto”. A jeśli nawet wszyscy mogą dzwonić na zewnątrz firmy w jednym czasie, to już nikt do twojej firmy nie może się dodzwonić, ponieważ wszystkie linie są już zajęte przez pracowników firmy. Co wtedy?
Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach? Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w naszych telefonach komórkowych korzystamy z usług abonamentowych bez limitu. Ale co z innymi rodzajami usług telekomunikacyjnych? Czy w nich też dostępne są abonamenty bez limitu rozmów? Odpowiedzią na te pytania jest telefonia internetowa.

Jak zbudowana jest numeracja w Polsce?

Z jakich części i z ilu cyfr składa się polska numeracja - tabela wyróżników sieci

Zobacz również:

Numeracja w Polsce charakteryzuje się jednakową ilością cyfr dla numerów stacjonarnych, numerów komórkowych, numerów infolinii i numerów o podwyższonej płatności. W polskiej numeracji występuje 9 cyfr.

 

Ogólna budowa schematu numeracji oparta jest o schemat literowy:

ABSPQMCDU

Schemat budowy numeracji jest zawsze taki sam, składa się z dziewięciu cyfr, gdzie pierwsze dwie cyfry (AB) wskazują strefę numeracyjną dla sieci stacjonarnej lub są wyróżnikiem sieci albo rodzaju usługi. Jest to poziom numeracji krajowej.

 

Pozostałe cyfry (SPQMCDU) są rozszerzeniem numeracji krajowej i mogą na przykład wskazywać obszar numeracyjny (jeśli operator danej numeracji założył taki podział na obszary świadczenia usług - w sieci stacjonarnej) lub operatora dostarczającego numerację (na podstawie zakresów numeracji przydzielonej danemu operatorowi).

Tabela wyróżników sieci
AB - wyróżnik sieci/usługi w krajowym numerze telefonicznym Nazwa usługi Oznaczenie strefy numeracyjnej
10 numeracja dostępowa wyróżniająca operatorów i ich sieci (tak zwany prefiks w usłudze preselekcji) - umożliwia wybór operatora przez którego sieć abonent chce wykonać połączenie telefoniczne -
11 numery HESC (Harmonised European Short Codes) w tym 112, dostępne w państwach Unii Europejskiej, przeznaczone dla usług o szczególnym znaczeniu społecznym świadczonych w sieci łączności elektronicznej polegających na udzielaniu informacji, świadczeniu pomocy lub przyjmowaniu zgłoszeń -
12 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KRAKÓW (KR)
13 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KROSNO (KS)
14 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna TARNÓW (TA)
15 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna TARNOBRZEG (TG)
16 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna PRZEMYŚL (PR)
17 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna RZESZÓW (RZ)
18 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna NOWY SĄCZ (NS)
19 numery skrócone 19XXX - AUS (Abonenckich Usługi Specjalne) usługi polegające na udzielaniu różnych informacji i przyjmowaniu zleceń -
20 sieci teleinformatyczne - możliwość wdzwonienia się do sieci Internet za pomocą modemu i transmisji danych za pośrednictwem sieci telefonicznej -
21 rezerwa -
22 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna WARSZAWA (WA)
23 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna CIECHANÓW (CI)
24 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna PŁOCK (PŁ)
25 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna SIEDLCE (SE)
26 sieć telekomunikacyjna na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej -
27 rezerwa -
28 rezerwa -
29 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna OSTROŁĘKA (OS)
30 rezerwa -
31 rezerwa techniczna -
32 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KATOWICE (KA)
33 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna BIELSKO-BIAŁA (BB)
34 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna CZĘSTOCHOWA (CZ)
35 rezerwa techniczna -
36 rezerwa techniczna -
37 rezerwa techniczna -
38 rezerwa techniczna -
39 usługi wykorzystujące technologię IP - numeracja dla telefonii VoIP bez przypisania geograficznego -
40 rezerwa -
41 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KIELCE (KI)
42 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna ŁÓDŹ (ŁD)
43 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna SIERADZ (SI)
44 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna PIOTRKÓW TRYBUNALSKI (z wyłączeniem wskaźnika 444, który stanowi rezerwę techniczną) (PT)
45 rezerwa oraz numeracja dla sieci komórkowych -
46 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna SKIERNIEWICE (SK)
47 sieć telekomunikacyjna na potrzeby Ministerstwa Spraw Wewnętrznych -
48 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna RADOM (RA)
49 rezerwa techniczna -
50 sieci ruchome - komórkowe -
51 sieci ruchome - komórkowe -
52 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna BYDGOSZCZ (BY)
53 sieci ruchome - komórkowe -
54 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna WŁOCŁAWEK (WŁ)
55 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna ELBLĄG (EL)
56 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna TORUŃ (TO)
57 sieci ruchome - komórkowe -
58 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna GDAŃSK (GD)
59 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna SŁUPSK (SŁ)
60 sieci ruchome - komórkowe -
61 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna POZNAŃ (PO)
62 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KALISZ (KL)
63 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KONIN (KN)
64 sieci przywoławcze - na przykład pagery -
65 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna LESZNO (LE)
66 sieci ruchome - komórkowe -
67 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna PIŁA (PI)
68 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna ZIELONA GÓRA (ZG)
69 sieci ruchome - komórkowe -
70 usługi sieci inteligentnych - na przykład usługi o podwyższonej opłacie, tak zwane premium rate -
71 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna WROCŁAW (WR)
72 sieci ruchome - komórkowe -
73 sieci ruchome - komórkowe -
74 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna WAŁBRZYCH (WB)
75 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna JELENIA GÓRA (JG)
76 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna LEGNICA (LG)
77 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna OPOLE (OP)
78 sieci ruchome - komórkowe -
79 sieci ruchome - komórkowe -
80 usługi sieci inteligentnych - na przykład usługi informacyjne, infolinie prowadzone przez firmy, bezpłatne (800 XXX XXX), i płatne (80X XXX XXX) -
81 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna LUBLIN (LU)
82 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna CHEŁM (CH)
83 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna BIAŁA PODLASKA (BP)
84 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna ZAMOŚĆ (ZA)
85 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna BIAŁYSTOK (BK)
86 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna ŁOMŻA (ŁO)
87 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna SUWAŁKI (SU)
88 sieci ruchome - komórkowe -
89 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna OLSZTYN (OL)
90 rezerwa -
91 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna SZCZECIN (SZ)
92 rezerwa -
93 rezerwa -
94 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna KOSZALIN (KO)
95 sieć stacjonarna - strefa numeracyjna GORZÓW WIELKOPOLSKI (GO)
96 rezerwa -
97 rezerwa -
98 numery skrócone 9XX - AUS alarmowe (Abonenckich Usługi Specjalne) służą do przyjmowania wywołań kierowanych na numery alarmowe -
99 numery skrócone 9XX - AUS alarmowe (Abonenckich Usługi Specjalne) służą do przyjmowania wywołań kierowanych na numery alarmowe -

Opracowano na podstawie Rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 30 października 2013 r. w sprawie planu numeracji krajowej dla publicznych sieci telekomunikacyjnych, w których świadczone są publicznie dostępne usługi telefoniczne.