Bramki VoIP

Praktyczne porady dotyczące sprzętu i urządzeń VoIP

Dowiedz się od sprzedawcy, czy zasilacz ma wtyczkę w standardzie z którego korzystasz na co dzień (gniazdko elektryczne i jego rodzaj).

 

Sprawdź dokładnie jakie porty komputerowe i telefoniczne posiada bramka VoIP i czy jest ich wystarczająca liczba w stosunku do Twoich potrzeb.

Przed zakupem urządzenia, dowiedz się bezwzględnie od sprzedawcy, czy urządzenie nie posiada przypadkiem jakiejś blokady i czy nie jest dedykowane do współpracy tylko z jednym, wybranym operatorem usług VoIP. Zdarza się, że niektóre urządzenia są tak zaprogramowane, że w żaden „uczciwy” sposób nie da się ich przeprogramować pod usługi innych operatorów.

 

Jeśli chcesz wysyłać faksy z urządzenia podłączonego do bramki VoIP, dowiedz się, czy wspiera ono protokoły i kodeki obsługujące transmisję faksową – szczególnie protokół T.38 (na marginesie, twój operator usług VoIP też musi wspierać transmisję faksową, najlepiej za pośrednictwem protokołu T.38).

 

Jeśli chcesz podłączyć do urządzenia tradycyjną linię telefoniczną, sprawdź, czy dane urządzenie ma taką możliwość i czy jest to jedynie backup czy ma też możliwość dzwonienia przez tą linię telefoniczną.

 

Pamiętaj, aby do bramki VoIP podłączać telefony z wybieraniem tonowym – impulsowe nie będzie działało.

 

Dowiedz się czy bramka VoIP mając np. dwa porty FXS będzie obsługiwała tylko jednego operatora usług VoIP czy dwóch.

 

Sprawdź u dostawcy sprzętu ile i jakie kable dostarcza w komplecie z urządzeniem – może się okazać, że w celu podłączenia urządzeń zewnętrznych do bramki (na przykład telefonów), będziesz musiał zaopatrzyć się na przykład w dodatkowe kable telefoniczne lub sieciowe lub patchpanel na który muszą być wyprowadzone wyjścia telefoniczne z bramki VoIP.

 

Dowiedz się z ilu maksymalnie operatorów usług VoIP możesz skorzystać w ramach programowanych w bramce VoIP kont użytkownika – zdarza się że możesz zaprogramować np. osiem kont użytkownika, ale tylko od jednego, dwóch albo trzech operatorów.

 

Jeśli bramkę VoIP podłączasz do centralki telefonicznej, warto pomyśleć o takim zaprogramowaniu centralki, aby:

  • centralka w pierwszej kolejności automatycznie wybierała porty linii miejskich z podłączonymi bramkami VoIP, a dopiero w drugiej kolejności pozostałe linie telefoniczne np. stacjonarne - dzięki temu jej użytkownicy będą prawie zawsze wykonywali połączenia przez sieć Internet, a w przypadkach gdy wszystkie porty miejskie centrali telefonicznej z podłączonymi do niej bramkami VoIP byłyby zajęte (ze względu na prowadzone rozmowy przychodzące lub wychodzące) połączenia realizowane byłyby poprzez porty linii miejskich do których są podłączone tradycyjne linie telefoniczne,
  • użytkownik centralki po podniesieniu słuchawki telefonu miał możliwość wybrania prefiksu (czyli inaczej mówiąc cyfry lub kilku cyfr) poprzez który, byłby łączony na zewnątrz za pośrednictwem sieci Internet lub za pośrednictwem tradycyjnej sieci telefonicznej – najczęściej chcąc zadzwonić jak to się zwykło określać „na miasto”, trzeba wybrać cyfrę „0” lub „9” (z tymi dwoma modelami wyjścia na miasto zazwyczaj można się spotkać) aby otrzymać sygnał telefoniczny linii miejskiej, którą może być domyślenie linia miejska sieci stacjonarnej lub internetowej, lecz wybierając dodatkowy kod lub cyfrę, centralka „podstawia” nam konkretny rodzaj linii miejskiej,
  • użytkownik centralki miał do dyspozycji dwa prefiksy: jeden służący do dzwonienia na zewnątrz przez linie miejskie stacjonarne np. „0”, drugi do dzwonienia przez linie z sygnałem VoIP np. „1” – model ten rzadko jest polecany, ponieważ wymaga dużej dyscypliny i świadomości ze strony użytkowników centralki telefonicznej i może powodować, że z różnych przyczyn użytkownicy numerów wewnętrznych nie będą wybierali preferowanego przez nas sposobu łączenia się ze światem zewnętrznym.

 

Zobacz również:


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.