Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki? Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Kiedy podpisujemy umowę na dostarczenie internetu, spodziewamy się, że będzie miał taką prędkość, jaka jest zaznaczona w umowie. Niestety rzadko się tak dzieje, chyba że mamy internet światłowodowy. Aby sprawdzić, jaki mamy internet w rzeczywistości, wystarczy przeprowadzić test szybkości internetu.
Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać? Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bez internetu trudno jest żyć w obecnych czasach. Obecności w sieci właściwie się już nie zauważa – nasze smartfony są połączone z internetem 24 h na dobę. Czy to źle? Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci?
Telewizor HDR. Jak wybrać? Telewizor HDR. Jak wybrać?

Telewizor HDR. Jak wybrać?

Jedną z powszechnie dostępnych kategorii telewizorów jest grupa sprzętów z technologią HDR. Czym odznacza się ten rodzaj urządzeń? Jak wygląda w praktyce ich użytkowanie? Jakimi kryteriami należy kierować się, wybierając odpowiedni model tego typu telewizora? Poczytaj nasz poradnik. Więcej poniżej.
Co daje test szybkości internetu? Co daje test szybkości internetu?

Co daje test szybkości internetu?

Prędkość internetu jest zmienna. Czasem, kiedy drastycznie spada, może się to okazać niezwykle uciążliwe. Przyczyn tego może być wiele, a pierwsze, co można zrobić, by zacząć ich szukać, to przeprowadzenie testu szybkości internetu. Jest on darmowy i dostępny na kilku stronach.
Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia

Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia

Nowoczesne telewizory plazmowe sprawiają, że możemy we własnym salonie poczuć się niemalże tak jak w kinie. Tego typu sprzęt posiada wiele zalet przez które tak wiele ludzi chce go kupić. Niemniej jednak tak jak każde inne urządzenie elektroniczne posiada także wiele wad. Zastanawiasz się nad zakupem telewizora plazmowego? W takim razie koniecznie przeczytaj poniższy artykuł, który z pewnością pomoże Ci w podjęciu decyzji.
Czy warto kupić telewizor powystawowy? Czy warto kupić telewizor powystawowy?

Czy warto kupić telewizor powystawowy?

Technologia nieustannie się rozwija i sprzęt elektroniczny, który był nowością kilka lat temu i kosztował kilka tysięcy złotych, jest przestarzały, a jego wartość na rynku wtórnym spadła kilkukrotnie. Jak zatem nadążyć za zmieniającymi się technologiami, a jednocześnie pozostać oszczędnym? Mamy na to kilka rozwiązań.
Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy? Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Z roku na rok telefony komórkowe stają się coraz bardziej zaawansowane. To już nie proste urządzenia do dzwonienia, ale skomplikowane maszyny wielofunkcyjne. Na co warto zwracać uwagę podczas zakupu smartfona?
Serwery VPS – zalety wykorzystania Serwery VPS – zalety wykorzystania

Serwery VPS – zalety wykorzystania

Elastyczność, wydajność, niezawodność oraz stabilność to najbardziej pożądane cechy dobrych serwerów, które zapewniają bezproblemowy, stały dostęp do Twojej strony internetowej. Gwarantem ich wszystkich okazuje się z pewnością wybór serwerów VPS.
Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie? Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie?

Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie?

Coraz głośniej o rozmaitych oszustwach wirtualnych. Z roku na rok drastycznie zwiększa się liczba użytkowników sieci, którzy padli ofiarami hackerów. Wykradanie cennych danych to dziś w Internecie chleb powszedni, dlatego też niesamowicie ważne okazuje się zastosowanie wszelkich możliwych form ochrony na wypadek nieuczciwych internautów, którzy czyhają na nieostrożnych i niezabezpieczonych. Z pewnością pytanie nasuwające się nie jednemu czytającemu brzmi- tylko jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci? Jedną z bardzo skutecznych form jest szyfrowanie SSL. Więcej o tym w dalszych częściach.
SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści? SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści?

SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści?

Wysyłanie wiadomości marketingowych w formie SMS-ów to świetny sposób na skuteczną i przemyślaną komunikację z klientem. Aby jednak wysyłane masowo SMS-y były efektywne oraz właściwie spełniły pokładane w nich nadzieje, wiadomości powinny być prawidłowo przygotowane oraz opracowane. Na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę korzystając z takich narzędzi, jak SMS API w Apifonica.com?
Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Jeśli w twojej firmie jest centrala telefoniczna, to nieodłącznym elementem są też linie telefoniczne, które są do niej podłączone. Dzięki temu możesz swobodnie dzwonić ze swojego telefonu na biurku. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy do centrali jest podłączonych mniej linii telefonicznych, niż osób które chcą zadzwonić „na miasto”. A jeśli nawet wszyscy mogą dzwonić na zewnątrz firmy w jednym czasie, to już nikt do twojej firmy nie może się dodzwonić, ponieważ wszystkie linie są już zajęte przez pracowników firmy. Co wtedy?
Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach? Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w naszych telefonach komórkowych korzystamy z usług abonamentowych bez limitu. Ale co z innymi rodzajami usług telekomunikacyjnych? Czy w nich też dostępne są abonamenty bez limitu rozmów? Odpowiedzią na te pytania jest telefonia internetowa.

Dobór urządzeń VoIP

Od czego zacząć – sześć kroków do telefonii VoIP

Wydaje się, że w wyborze urządzeń VoIP nie ma nic trudnego, niemniej przyglądając się bliżej tej kwestii, okazuje się, że jest kilka ważnych czynników i kwestii, które powinny być wzięte pod uwagę w tym zakresie. Można tutaj zbudować pewien schemat działania i wypunktować kolejne kroki jak to zostało wymienione niżej, co jest ważne, gdy wdrożenia dotyczy firmy, szczególnie o rozbudowanej strukturze.

Liczba użytkowników – to pierwszy element i wstępny warunek realizacji projektu wdrożenia usług telefonii internetowej, który ma bezpośredni wpływa na liczbę i rodzaj urządzeń VoIP.

 

Klasyfikacja użytkowników – znając już liczbę użytkowników, można przeprowadzić ich klasyfikację, na przykład ze względu na działy w których pracują, potrzeby w zakresie zaawansowania urządzeń VoIP, ze względu na lokalizację użytkowników lub inne warunki zależne od tego, gdzie będzie wdrażane rozwiązanie. Klasyfikacja jest o tyle ważna, że poszczególne grupy do których przydzielimy użytkowników mają najczęściej różne potrzeby, na przykład pracownicy recepcji będą potrzebowali innych urządzeń niż pracownicy działu handlowego lub pracownicy magazynu.

 

Urządzenia czy oprogramowanie – znając liczbę użytkowników i wiedząc jakie mają potrzeby można określić, czy wszyscy ci użytkownicy muszą korzystać z fizycznych zakończeń sieciowych jak bramki VoIP lub telefony VoIP, czy może raczej powinni korzystać wirtualnych rozwiązań emulujących zakończenia fizyczne, czyli oprogramowanie typu softphone, które jest instalowane na komputerach z których korzystają użytkownicy.

 

Numeracja miejska i wewnętrzna – znając już profil użytkowników, można określić czy powinni oni korzystać z numeracji miejskiej, a jeśli tak, to czy jednego numeru miejskiego, czy może większej ilości, co ma wpływ na przykład na rodzaj wybieranych telefonów VoIP pod względem liczby obsługiwanych linii telefonicznych. Może okazać się na przykład, że pracownicy działu handlowego potrzebują kilku numerów z różnych stref numeracyjnych, aby być „bliżej” klientów z danego regionu. Drugą kwestią jest numeracja wewnętrzna, korzystanie z niej powoduje konieczność wyboru urządzeń końcowych wspierających transfery połączeń.

 

Rozmieszczenie użytkowników – z punktu widzenia doboru urządzeń VoIP, ważnym elementem jest również w jaki sposób rozmieszczeni są pracownicy w danej przestrzeni – mogą znajdować się oni w jednym pokoju, w wielu pokojach, na różnych piętrach w budynku lub w różnych lokalizacjach.

 

Mobilność użytkowników – niektórzy użytkownicy mogą pracować przy biurkach i ich stanowiska pracy są niezmienne, są też osoby, których charakter pracy jest związany z ciągłym przemieszczaniem się po pewnej przestrzeni, na przykład pracownik magazynu. To powoduje, że część użytkowników może korzystać z urządzeń VoIP, które będą ulokowane na ich biurkach, natomiast część będzie potrzebowała na przykład słuchawek przenośnych.

 

Dotychczas posiadane telefony – jeśli użytkownicy do tej pory korzystali ze zwykłych telefonów, należy zdecydować czy nadal będą z nich korzystali, czy też zostaną one wymienione na nowe urządzenia, w tym urządzenia VoIP (na przykład telefony VoIP).

 

Centrala telefoniczna – w firmach najczęściej wykorzystuje się centrale telefoniczne, aby użytkownicy do nich podłączeni, mieli możliwość korzystania z miejskich linii telefonicznych i publicznej numeracji. Pytanie które należy tu zadać, czy centrala telefoniczna będzie nadal wykorzystywana w zakresie połączeń telefonicznych, czy będzie zbędna.

 

Rozwiązania wirtualne – w przypadku bardziej rozbudowanych systemów, przy wyborze sprzętu, należy wcześniej zadecydować, czy system będzie opierał się na rozwiązaniach opartych o usługi operatorów zewnętrznych, wykorzystując elementy określane jako wirtualna centrala (transfery połączeń, zapowiedzi głosowe, pozostawianie wiadomości użytkownikom, nagrywanie rozmów, kierowanie rozmów do grup użytkowników itd.), dzięki czemu wystarczające będą przy wdrożeniu same bramki VoIP i/lub telefony VoIP, czy jednak wdrożenie będzie oparte jedynie o dostęp od operatora VoIP (konta użytkowników lub łącze typu SIP Trunk), natomiast użytkownicy końcowi będą korzystali z zasobów centrali IPPBX do której będą podłączeni. Decyzja o korzystaniu z rozwiązań wirtualnych pociąga za sobą wymóg ewentualnego zakupu dodatkowych rozwiązań typu centrala IPPBX.

 

Koszty inwestycyjne czy operacyjne – pozyskać sprzęt można na dwa sposoby: kupując go lub dzierżawiąc. Pierwszy sposób związany jest z inwestycją i kosztem jednorazowym (pomijając sposób finansowania tej inwestycji) polegającym na zakupieniu urządzeń na własność. Jednak decydując się na wdrożenie telefonii VoIP, warto sprawdzić, czy operator VoIP, który będzie świadczył na naszą rzecz usługi, może również udostępnić nam urządzenia na zasadzie ich subsydiowania. W takim przypadku występują koszty operacyjne i bieżące finansowanie urządzeń na zasadzie dzierżawy, rozliczanej na przykład w abonamencie płaconym operatorowi za świadczone usługi.

 

Wygląd zewnętrzny urządzeń – niebanalną kwestią jest to, jak wyglądają urządzenia, w tym poziom ich ergonomii. Przy bramach VoIP ma to mniejsze znaczenie, ponieważ można je umiejscowić tak, aby nie były widoczne. Nie posiadają też klawiatury. Jednak decydując się na telefony VoIP, ważnym elementem może okazać się na przykład ich kolor, rozmieszczenie przycisków, czytelność wyświetlacza oraz jego wielkość i kolorystyka, wielkość i kształt słuchawki, jak również materiał z którego została wykonana obudowa urządzenia oraz inne ważne z punktu widzenia danego użytkownika elementy.

 

Specyfikacja sprzętu – wybór urządzeń powinien być również oparty o jego specyfikację fizyczną oraz techniczną. Specyfikacja fizyczna obejmuje na przykład rodzaje i ilość portów w urządzeniu[1], możliwość podłączenia słuchawek nagłownych za pośrednictwem konkretnego rodzaju portu słuchawkowego, sposób montowania urządzenia na przykład w szafie rakowej lub możliwość zawieszenia na ścianie, konieczność jego chłodzenia lub brak takiej konieczności. Specyfikacja techniczna natomiast, jest po części zależna i powiązana z możliwościami jakie oferuje dany operator usług VoIP i są to na przykład obsługiwane kodeki, sposób dostarczania usług (konto użytkownika, SIP Trunk), ale także wsparcie dla mechanizmów poprawiających jakość i bezpieczeństwo użytkowania telefonii VoIP, takich jak QoS, czy obsługa VLAN lub wbudowany firewall, a w przypadku central IPPBX na przykład liczba jednoczesnych połączeń wykonywanych w danym czasie.

 

Marka, producent – po decyzji jakiego rodzaju urządzenia będą niezbędne do przeprowadzenia wdrożenia i o jakiej specyfikacji, ostatnim elementem jest wybór sprzętu danej marki lub danego producenta. W tej kwestii można opierać się o opinie innych użytkowników, kierować się powszechnie znaną renomą danej marki, poleceniem przez danego operatora usług VoIP, szczególnie jeśli przeprowadza on certyfikację w zakresie współdziałania urządzeń ze swoją platformą usług VoIP, ale również można kierować się ceną urządzeń (należy założyć, że im tańsze urządzenie, tym jego jakość niższa), ich wyglądem i precyzją wykonania co często jest brane pod uwagę w przypadku telefonów VoIP oraz funkcjonalnością: w przypadku bramek VoIP dodatkowe, wbudowane rozwiązania jak na przykład router, przełącznik, sieć bezprzewodowa, a w przypadku telefonów VoIP na przykład dodatkowe klawisze funkcyjne, słuchawki bezprzewodowe, wielkość i jakość wyświetlacza.

 

Zobacz również:


[1] Jest to ważny element w przypadku, gdy mamy do czynienia z ograniczeniami fizycznej infrastruktury informatycznej i na przykład w danym miejscu dysponujemy tylko jednym gniazdem sieciowym, w tej sytuacji należy zastosować urządzenia VoIP, które będą posiadały jednoportowy switch, aby urządzenia VoIP podłączyć do sieci informatycznej, a na przykład komputer do urządzenia VoIP.

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.