Weryfikacja posiadanej infrastruktury teleinformatycznej

Od czego zacząć – sześć kroków do telefonii VoIP

Ważnym elementem związanym z korzystaniem z telefonii internetowej, jest infrastruktura sieciowa, do której zostaną podłączone urządzenia VoIP. To w jaki sposób jest zbudowana, rozprowadzona oraz udostępniona, zarówno jej fizyczna część jak i logiczna, warunkuje prawidłowe, wygodne i odpowiednie działanie rozwiązań opartych o telefonię VoIP. Infrastruktura teleinformatyczna łączy punkt dostępowy do sieci Internet z użytkownikiem końcowym. Może to być jedynie sieć informatyczna jeśli urządzeniami końcowymi będą telefony VoIP, ale może to być również sieć informatyczna i sieć telefoniczna, jeśli urządzeniem końcowym będzie zwykły telefon podłączony do bramki VoIP.

Jeśli dokonaliśmy już wyboru urządzeń VoIP, trzeba sprawdzić, czy posiadana infrastruktura teleinformatyczna, jest przystosowana do tego, aby prawidło podłączyć urządzenia VoIP, z których będziemy chcieli korzystać. Poniżej przedstawiono główne zagadnienia, związane z kwestią infrastruktury sieciowej w lokalizacji, w której będzie funkcjonowała telefonia VoIP, na które należy zwrócić uwagę.

 

Gniazda sieciowe – aby korzystać z telefonii VoIP za pomocą takich urządzeń jak centralki IPPBX, bramki VoIP lub telefony VoIP, muszą być dostępne fizyczne gniazda sieciowe typu RJ-45, do których zostaną podłączone te urządzenia. Tak więc należy sprawdzić, czy w miejscach, gdzie będą się znajdowały te urządzenia, znajdują się wolne gniazda sieci lokalnej. Jeśli instalacja jest niewielka, być może wystarczy podłączenie urządzeń VoIP bezpośrednio do routera lub switcha odpowiedniej długości kablami typu Ethernet, przy większych projektach i instalacjach, zazwyczaj urządzenia VoIP podłączane są do infrastruktury kablowej rozprowadzonej po pomieszczeniach danej lokalizacji. Podczas procesu weryfikacji, może okazać się, że gniazd sieciowych jest zbyt mało. W takiej sytuacji można posiłkować się kilkuportowymi, małymi switchami, aby zwiększyć dostępność gniazd sieciowych poprzez rozgałęzienie sieci. Jeśli gniazda nie są umieszczone w tych miejscach, gdzie chcielibyśmy aby się znajdowały, najczęściej należy posiłkować się odpowiedniej długości kablami sieciowymi.

 

Gniazda telefoniczne – w przypadku, gdy korzystamy z bramek VoIP, korzystamy również z tradycyjnych telefonów. Telefony takie można podłączyć bezpośrednio do bramek VoIP krótkimi kablami telefonicznymi z wtykiem RJ-11, ale jeśli odległość od bramki VoIP do użytkownika końcowego jest duża lub bramka VoIP znajduje się w innym pomieszczeniu niż użytkownik (szczególnie gdy korzystamy z wieloportowych bramek VoIP), najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie lokalnej infrastruktury telefonicznej. Infrastruktura taka zapewni nam możliwość połączenia użytkowników końcowych z oddaloną bramą VoIP. Jeśli nie posiadamy takiej infrastruktury, sposobem zaradczym jest wykorzystanie telefonów bezprzewodowych, których bazy podłączamy bezpośrednio do bramek VoIP, a słuchawki w zakresie zasięgu baz mogą być wykorzystywane przez użytkowników końcowych.

 

Punkt dostępu do sieci Internet – korzystanie z rozwiązań opartych o telefonię VoIP, wiąże się z dostępem do sieci Internet. Dlatego ważnym elementem jest umiejscowienie modemu lub routera albo innego urządzenia, do którego operator usług internetowych dostarcza swoje łącze dostępowe. Urządzenia VoIP muszą być do niego podłączone bezpośrednio lub pośrednio za pomocą informatycznej sieci lokalnej. Może się okazać, że z jakichś względów miejsce, do którego jest dostarczone łącze do Internetu znajduje się gdzie indziej, niż na przykład zbiega się nasza sieć lokalna i w tej sytuacji trzeba dostosować infrastrukturę w taki sposób, aby połączyć oba miejsca ze sobą.

 

Być może do lokalizacji, w której będą wdrażane rozwiązania VoIP, doprowadzane są na przykład dwa łącza do sieci Internet, dlatego należy zdecydować, które z tych łączy będzie przeznaczone do obsługi połączeń telefonicznych w ramach wdrażanego rozwiązania oraz które z łączy oferuje parametry, zapewniające prawidłowe korzystanie z rozwiązań opartych o VoIP. Wykorzystanie oddzielnego łącza tylko dla telefonii internetowej, odseparuje fizycznie transmisję danych w tym zakresie od innej transmisji danych, co w znaczący sposób wpłynie na poprawę jakości usług telefonii internetowej.

 

Sieć lokalna – oprócz fizycznego rozmieszczenia gniazd w pomieszczeniach, ważnym elementem może okazać się logika połączeń sieciowych, ponieważ w danej lokalizacji mogą być na przykład dostępne różne sieci/podsieci lokalne, obsługiwane przez różne routery lub switche z różną adresacją IP, być może wzajemnie oddzielone od siebie fizycznie lub programowo i przez to wzajemnie odseparowane od siebie. Taka infrastruktura może okazać się przeszkodą w prawidłowym korzystaniu z rozwiązań VoIP dla części użytkowników danej organizacji.

 

Firewall i inne zabezpieczeniatelefonia internetowa jest rozwiązaniem korzystającym z transmisji pakietów. Pakiety są wysyłane do sieci Internet i odbierane z niej, tak jak to się dzieje podczas przeglądania stron internetowych lub odbierania i wysyłania poczty elektronicznej. W zależności od polityki bezpieczeństwa stosowanej w danej lokalizacji, może okazać się, że użytkownicy telefonii internetowej nie mogą w pełni korzystać z połączeń telefonicznych, ponieważ w punkcie styku z siecią Internet, włączone są zabezpieczenia typu firewall i zablokowane są na przykład niektóre porty niezbędne do prawidłowej komunikacji głosowej przez sieć Internet, co powoduje, że na przykład słyszalność rozmówców jest jednostronna. Dlatego w przypadku gdy w sieci działają mechanizmy bezpieczeństwa, trzeba dostosować wymagania polityki bezpieczeństwa do wymagań telefonii internetowej poprzez odpowiednią konfigurację systemu zabezpieczeń, a nierzadko również samych urządzeń VoIP, poprzez na przykład włączenie w nich mechanizmów wspierających transmisję pakietów przez mechanizmy NAT i podobne.

 

Wydajność sieci – sieć w której działają urządzenia VoIP i prowadzone są rozmowy telefoniczne za pomocą rozwiązań VoIP musi charakteryzować się wysoką jakością, sprawnością, wydajnością i szybkością, ponieważ transmisja głosu odbywa się on-line i wszystkie opóźnienia, straty pakietów lub innego rodzaju błędy w sieci, mogą skutkować obniżeniem jakości połączeń telefonicznych, a nawet je uniemożliwić. Dlatego takie elementy ja routery, switche i inne urządzenia aktywne lub nieaktywne powinny być jak najwyższej jakości, aby w łatwy sposób mogły poradzić sobie z ciągłością strumieni pakietów głosowych, szczególnie jeśli w danej lokalizacji czy organizacji mamy do czynienia z dużą ilością jednoczesnych połączeń telefonicznych.

 

Router zarządzający siecią lokalną – w zależności od tego jakiej klasy posiadamy router, który zarządza działaniem danej sieci lokalnej, może on oferować różnego rodzaju mechanizmy wspierające działanie telefonii VoIP. Do najważniejszych z nich należą: mechanizm QoS[1] pozwalający nadawać odpowiednie priorytety pakietom oraz możliwość tworzenia wydzielonych sieci lokalnych VLAN[2]. Niektóre urządzenia pozwalają na wydzielenie oddzielnego pasma dla transmisji danego rodzaju pakietów – programowo albo fizycznie – na danym porcie sieciowym tego urządzenia.

 

Zobacz również:


[1] QoS (Quality of Service) – mechanizm pozwalający zastosować odpowiednie priorytety dla ruchu głosowego w sieciach IP w celu zagwarantowania odpowiedniej jakości połączenia telefonicznego. Do tego celu wykorzystywane jest znakowanie pakietów w ramkach IP poprzez wykorzystanie w nich pola TOS i CoS.

[2] VLAN (Virtual Local Area Network) – wirtualna sieć lokalna stworzona na bazie fizycznie dostępnej sieci lokalnej (LAN). Najczęściej tworzona w celu oddzielenie transmisji jednego rodzaju (na przykład głos) od transmisji innego rodzaju (na przykład dane). Każda stworzona w ten sposób wirtualna sieć, ma swój identyfikator.


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.