Prywatność w sieci - jak o nią dbać? Prywatność w sieci - jak o nią dbać?

Prywatność w sieci - jak o nią dbać?

Wraz z rozwojem internetu, zagadnienie prywatności w sieci staje się coraz bardziej gorącym tematem. Dlaczego powinniśmy dbać o prywatność i czy da się zachować ją korzystając regularnie z sieci?
Co można zaprogramować w Python? Co można zaprogramować w Python?

Co można zaprogramować w Python?

Naukę programowania warto rozpocząć od języka Python. Swoją składnią przypomina on język angielski i już napisanie jednej długiej linijki kodu pozwala na osiągnięcie zamierzonego efektu. Python jest językiem skryptowym i do jego pisania wystarczy zwykły notatnik. To właśnie ze względu na jego prostotę jest najczęściej wybierany na początku przygody z kodowaniem. Co można zaprogramować w Python?
Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Rozwój technologii informatycznych jest widoczny praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki. Ma to szczególne znaczenie z punktu widzenia klienta i całego biznesu. Znaczenia nabierają oprogramowania księgowe, ponieważ każda firma powinna odpowiednio gospodarować swoimi finansami. Dotyczy to zarówno małych, średnich i dużych przedsiębiorstw (eng. SME - Small and medium-sized enterprises).
Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem? Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem?

Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem?

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, znane także jako RODO jest nowelizacją ustawy o Ochronie Danych Osobowych osób fizycznych, tak, by prawo lepiej chroniło prywatność obywateli kraju i dawało im więcej swobody i możliwości. Jednocześnie, nowelizacja tej ustawy poprzez wprowadzenie rozporządzenia zapewnia ujednolicenie przepisów, jakie obowiązują w całej Unii Europejskiej.
Terminal Płatniczy Terminal Płatniczy

Terminal Płatniczy

Płatność elektroniczna w ostatnich kilku latach zyskała sporą popularność. Można odnieść wrażenie, że powoli wypiera ona transakcje gotówkowe. Metoda ta przychylność konsumentów zyskała dzięki charakteryzującym ją cechom takim jak między innymi: oszczędność czasu, wygoda, czy też bezpieczeństwo. Niewątpliwy wpływ na rozwój płatności bezgotówkowych są dodatkowe opłaty, które pobierane są podczas wypłacania pieniędzy z bankomatów "obcych" banków.
Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki? Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Kiedy podpisujemy umowę na dostarczenie internetu, spodziewamy się, że będzie miał taką prędkość, jaka jest zaznaczona w umowie. Niestety rzadko się tak dzieje, chyba że mamy internet światłowodowy. Aby sprawdzić, jaki mamy internet w rzeczywistości, wystarczy przeprowadzić test szybkości internetu.
Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać? Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bez internetu trudno jest żyć w obecnych czasach. Obecności w sieci właściwie się już nie zauważa – nasze smartfony są połączone z internetem 24 h na dobę. Czy to źle? Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci?
Telewizor HDR. Jak wybrać? Telewizor HDR. Jak wybrać?

Telewizor HDR. Jak wybrać?

Jedną z powszechnie dostępnych kategorii telewizorów jest grupa sprzętów z technologią HDR. Czym odznacza się ten rodzaj urządzeń? Jak wygląda w praktyce ich użytkowanie? Jakimi kryteriami należy kierować się, wybierając odpowiedni model tego typu telewizora? Poczytaj nasz poradnik. Więcej poniżej.
Co daje test szybkości internetu? Co daje test szybkości internetu?

Co daje test szybkości internetu?

Prędkość internetu jest zmienna. Czasem, kiedy drastycznie spada, może się to okazać niezwykle uciążliwe. Przyczyn tego może być wiele, a pierwsze, co można zrobić, by zacząć ich szukać, to przeprowadzenie testu szybkości internetu. Jest on darmowy i dostępny na kilku stronach.
Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Jeśli w twojej firmie jest centrala telefoniczna, to nieodłącznym elementem są też linie telefoniczne, które są do niej podłączone. Dzięki temu możesz swobodnie dzwonić ze swojego telefonu na biurku. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy do centrali jest podłączonych mniej linii telefonicznych, niż osób które chcą zadzwonić „na miasto”. A jeśli nawet wszyscy mogą dzwonić na zewnątrz firmy w jednym czasie, to już nikt do twojej firmy nie może się dodzwonić, ponieważ wszystkie linie są już zajęte przez pracowników firmy. Co wtedy?
Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach? Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w naszych telefonach komórkowych korzystamy z usług abonamentowych bez limitu. Ale co z innymi rodzajami usług telekomunikacyjnych? Czy w nich też dostępne są abonamenty bez limitu rozmów? Odpowiedzią na te pytania jest telefonia internetowa.

Podstawy działania telefonii VoIP

Od strony użytkownika, usługa połączeń telefonicznych realizowanych za pośrednictwem sieci Internet, polega najczęściej na tym, że jej użytkownik zakłada konto użytkownika na serwerze VoIP (serwerze usług telefonii internetowej) – samodzielnie lub za pośrednictwem osób trzecich (operator, firma/osoba wdrażająca rozwiązanie) określając nazwę użytkownika i hasło. To samo konto użytkownika (funkcjonujące jako połączenie nazwy użytkownika i hasła) wpisuje do swojego urządzenia peryferyjnego, za pomocą którego chce realizować połączenia telefoniczne i korzystać z usług oferowanych przez telefonię internetową. Dodatkowo do urządzenia peryferyjnego musi wpisać adres sieciowy pod jakim znajduje się serwer usługowy (w postaci ciągu cyfr lub nazwy słownej). Urządzeniem peryferyjnym może być program komputerowy, bramka VoIP, telefon VoIP lub centralka IPPBX.

Rysunek 2: Schemat ideowy sposobu współpracy pomiędzy serwerem a użytkownikiem telefonii internetowej

Rysunek: Schemat ideowy sposobu współpracy pomiędzy serwerem a użytkownikiem telefonii internetowej

 

Dzięki takiemu dwustronnemu działaniu, serwer usług VoIP „wie”, że istnieje dany użytkownik (posiadający nazwę użytkownika lub inaczej mówiąc login z przypisanym do tego loginu hasłem) oraz że może go zidentyfikować i obsłużyć, a urządzenie peryferyjne „wie”, że poprzez wskazany serwer może realizować połączenia telefoniczne i korzystać z usług tego serwera[1]. To jest najważniejsza idea telefonii VoIP, niezależnie jak nazwiemy możliwość dzwonienia przez Internet. Serwer może zlokalizować w sieci użytkownika i jego urządzenie służące do realizacji połączeń telefonicznych, a urządzenie użytkownika może znaleźć serwer i komunikować się z nim poprzez sieć Internet, niezależnie od miejsca w którym znajduje się to urządzenie. Ponadto serwer może realizować różnego rodzaju usługi i wysyłać komendy do urządzenia peryferyjnego w celu ich wykonania po stronie klienta oraz komunikować się w sposób niezauważalny dla klienta z urządzeniem peryferyjnym w celu pełnej i prawidłowej realizacji procesów umożliwiających przesyłanie głosu przez sieci IP, w tym przez publicznie dostępny Internet.

 

Można to jeszcze inaczej wytłumaczyć, na bliższym naszemu codziennemu życiu przykładzie. Większość z nas zakładała na pewno darmowe konto pocztowe w wybranym portalu internetowym. Na czym to polega? Na określeniu nazwy użytkownika i hasła, a następnie wpisaniu tych dwóch elementów do swojego programu pocztowego oraz wpisaniu trzeciego elementu w postaci adresu sieciowego serwera poczty e-mail. Jak widać z tego prostego przykładu analogia jest ta sama: serwer usług połączony jest z użytkownikiem poprzez nazwę tego użytkownika i jego hasło, dzięki którym użytkownik ten, może zalogować się na serwerze usług. Tyle tylko, że w tym przykładzie mamy do czynienia z pocztą elektroniczną, a nam chodzi o połączenia telefoniczne. Ten model wzajemnego współdziałania urządzeń, jest określany jako model współpracy „klient-serwer”.

 

Od strony czysto technicznej, działanie rozwiązań VoIP opartych o protokół SIP, polega na wymianie komunikatów pomiędzy urządzeniem końcowym a serwerem usług, prowadzących do realizacji danej akcji, jak na przykład rejestracja użytkownika w serwerze usług lub nawiązanie połączenia pomiędzy użytkownikami. Sposób wymiany komunikatów oraz same komunikaty, zostały ściśle określone i opisane we właściwych dokumentach RFC opracowanych przez nieformalne, międzynarodowe stowarzyszenie „Internet Engineering Task Force”, które zajmuje się wypracowywaniem właściwych standardów i zaleceń w obszarze zagadnień związanych z siecią Internet, a więc również w zakresie protokołu SIP.

 

Aby zrozumieć w jaki sposób funkcjonuje i jak działa telefonia internetowa oparta na protokole SIP, zobacz na czym polega komunikacja SIP oraz dwa przykłady z zakresu jej działania: rejestracja użytkownika w serwerze usług VoIPrealizacja połączenia głosowego pomiędzy dwoma użytkownikami telefonii internetowej w obrębie tego samego serwera usługowego.


[1] Do urządzenia wpisujemy adres sieciowy serwera w postaci adresu IP (cyfry i/lub liczby rozdzielane kropkami, np 213.89.345.21) lub nazwy domenowej (tekst podobny do adresu strony internetowej, np.: nazwaoperatoravoip.pl lub sip.nazwaoperatoravoip.pl)


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.