Softphone – program instalowany na komputerze

Rozmowy przez Internet z wykorzystaniem wirtualnego telefonu, słuchawek i mikrofonu

Jednym z najprostszych sposobów skorzystania z telefonii internetowej i prowadzenia rozmów przez Internet, jest zainstalowanie na komputerze komunikatora będącego rodzajem wirtualnego telefonu. Komunikator jest aplikacją pozwalającą na prowadzenie rozmów telefonicznych z wykorzystaniem komputera i podłączonych do niego słuchawek i mikrofonu. Programów takich jest dość sporo w Internecie, więc wystarczy przez chwilę ich poszukać z wykorzystaniem wyszukiwarek, wpisując na przykład hasło „softphone.

W przeważającej większości są to darmowe rozwiązania posiadające podstawowe funkcjonalności, umożliwiające dzwonienie i odbieranie połączeń telefonicznych. Ich rozszerzone wersje są najczęściej płatne. W wynikach wyszukiwania otrzymamy wiele odnośników do stron udostępniających tego rodzaju oprogramowanie. Dobrym sposobem jest również inne podejście, a mianowicie najpierw wybór operatora usług VoIP, a następnie ściągnięcie z jego strony zalecanego oprogramowanie typu softphone.

 

Rysunek 8. Korzystanie z oprogramowania typu softphone

Rysunek: Korzystanie z oprogramowania typu softphone

Legenda:

Gniazdo WAN (typu RJ-45) - podłączenie od strony Internetu

Gniazdo WAN (typu RJ-45) - podłączenie od strony internet/46?opid=1234" class="tt2">internet/46?opid=1234" class="tt2">internet/46?opid=1234" class="tt2">internet/46?opid=1234" class="tt2">internet/46?opid=1234" class="tt2">internet/46?opid=1234" class="tt2">Internetu

Gniazdo LAN (typu RJ-45) - podłączenie: komputera, lokalnej sieci IP, urządzeń sieciowych

Gniazdo LAN (typu RJ-45) - podłączenie: komputera, lokalnej sieci IP, urządzeń sieciowych

Kabel komputerowy typu skrętka (Ethernet) zakończony wtykami typu RJ-45

Kabel komputerowy typu skrętka (Ethernet) zakończony wtykami typu RJ-45

 

Poszczególne aplikacje różnią się od siebie pewnymi niuansami, lecz zawsze są wyposażone w klawiaturę jak w tradycyjnym telefonie i wyświetlacz pokazujący wybierane cyfry, a w przypadku połączeń przychodzących, numer telefoniczny i ewentualnie nazwę użytkownika, który do nas dzwoni. Korzystanie z tego typu rozwiązania jest niebywale proste. Po zainstalowaniu na komputerze pobranego z Internetu oprogramowania, wystarczy jedynie wpisać dane rejestracyjne swojego konta użytkownika, określone podczas jego zakładania na stronie internetowej danego operatora VoIP w postaci loginu, hasła oraz serwera usług obsługującego nasze połączenia telefoniczne. Adres serwera każdy operator podaje na swoich stronach, najczęściej w dziale pomoc albo w instrukcji konfiguracji danego komunikatora – najczęściej jest to adres typu: sip.nazwaoperatora.pl, ewentualnie otrzymamy go w wiadomości e-mail wysłanej do nas automatycznie po rejestracji konta użytkownika.

 

Tą czynność wykonujemy tylko raz i nie wymaga ona powtórzeń przy kolejnym uruchamianiu komputera lub oprogramowania służącego do rozmów telefonicznych. Jeśli rejestracja powiodła się, pojawi się stosowny komunikat na wyświetlaczu komunikatora, a po wciśnięciu zielonej słuchawki lub innego przycisku, który w danym softphonie służy do wykonania połączenia, w głośnikach komputera lub podłączonych do niego słuchawek, pojawi się sygnał telefoniczny jak po podniesieniu słuchawki zwykłego telefonu podłączonego do tradycyjnej linii telefonicznej.

 

Aby zadzwonić do kogoś, wystarczy uruchomić program (jeśli oczywiście nie uruchomił się on w momencie włączenia komputera poprzez opcję autostartu), założyć na głowę słuchawki z mikrofonem i wybrać numer: albo za pomocą klawiszy numerycznych na klawiaturze komputera albo za pomocą myszki wciskając odpowiednie cyfry na klawiaturze wyświetlanej przez program. Następnie należy wcisnąć klawisz „Enter” lub za pomocą myszki kliknąć zieloną słuchawkę wyświetlaną obok klawiatury programu. Po chwili otrzymamy sygnał dzwonienia w swoich słuchawkach co oznacza, że połączenie zostało nawiązane, a po drugiej stronie dzwonić będzie telefon. W momencie odebrania połączenia przez rozmówcę do którego dzwonimy, możemy prowadzić już rozmowę[1].

 

Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla tych, którzy zaczynają swoją przygodę z telefonią przez Internet i chcą sprawdzić jak to działa i czy warto w tą technologię wkraczać. To rozwiązanie nie wymaga żadnych inwestycji ze strony użytkownika i jest bardzo proste we wdrożeniu. Nie wymaga również żadnej wiedzy technicznej ani szczególnej znajomości języków obcych, ponieważ operatorzy w zdecydowanej większości przypadków pokazują na swoich stronach internetowych krok po kroku, co należy wpisać do menu konfiguracyjnego tego typu oprogramowania, aby program właściwie działał. Dodatkowo w instrukcjach konfiguracji pokazane są zazwyczaj właściwe widoki oprogramowania i miejsca, w których trzeba wprowadzić odpowiednie wartości.

 

Oczywiście nie ma róży bez kolców. Jest to dobre rozwiązanie dla tych, którzy zaczynają lub chcą przetestować telefonię przez Internet, bezinwestycyjnie i w sposób dający ogólny ogląd na technologię VoIP. Lecz należy pamiętać, że ta metoda ma niestety kilka wad.

 

Największą jest to, że aby korzystać z tego rodzaju rozwiązania, nasz komputer musi być cały czas włączony – jeśli go wyłączymy, ani my nie będziemy mogli nigdzie zadzwonić, ani do nas nikt się nie dodzwoni. Drugą ważną wadą jest to, że podczas trwającej rozmowy, komputer oprócz zamieniania naszego głosu na dane i wysyłania go w świat, realizuje jeszcze często dziesiątki innych procesów i zadań, przez co jakość naszego połączenia może być gorsza, niż przy zastosowaniu dedykowanych rozwiązań, w postaci bramek VoIP lub telefonów VoIP. Im szybszy procesor, sprawniejsza karta dźwiękowa i ogólnie mówiąc lepszy komputer, tym mniej może wystąpić tego typu problemów.

 

Jest jednak też pewien plus z tak przyjętego rozwiązania, co często jest doceniane przez firmy, w których pracownicy podczas prowadzenia rozmowy muszą mieć wolne ręce aby np. swobodnie móc pracować na komputerze podczas trwającej rozmowy telefonicznej. Szczególnie jeśli zastosujemy bezprzewodowe słuchawki z mikrofonem. Tym plusem są właśnie wolne ręce do pracy przy komputerze.

Zobacz również:


[1] Oczywiście zakładamy tutaj, że wcześniej dokonaliśmy wpłaty do naszego operatora usług VoIP, dzięki czemu posiadamy na swoim koncie telefonicznym środki umożliwiające nam prowadzenie rozmów wychodzących lub mamy podpisaną umowę typu post-paid z operatorem usług VoIP.


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.