Prywatność w sieci - jak o nią dbać? Prywatność w sieci - jak o nią dbać?

Prywatność w sieci - jak o nią dbać?

Wraz z rozwojem internetu, zagadnienie prywatności w sieci staje się coraz bardziej gorącym tematem. Dlaczego powinniśmy dbać o prywatność i czy da się zachować ją korzystając regularnie z sieci?
Co można zaprogramować w Python? Co można zaprogramować w Python?

Co można zaprogramować w Python?

Naukę programowania warto rozpocząć od języka Python. Swoją składnią przypomina on język angielski i już napisanie jednej długiej linijki kodu pozwala na osiągnięcie zamierzonego efektu. Python jest językiem skryptowym i do jego pisania wystarczy zwykły notatnik. To właśnie ze względu na jego prostotę jest najczęściej wybierany na początku przygody z kodowaniem. Co można zaprogramować w Python?
Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Rozwój technologii informatycznych jest widoczny praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki. Ma to szczególne znaczenie z punktu widzenia klienta i całego biznesu. Znaczenia nabierają oprogramowania księgowe, ponieważ każda firma powinna odpowiednio gospodarować swoimi finansami. Dotyczy to zarówno małych, średnich i dużych przedsiębiorstw (eng. SME - Small and medium-sized enterprises).
Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem? Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem?

Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem?

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, znane także jako RODO jest nowelizacją ustawy o Ochronie Danych Osobowych osób fizycznych, tak, by prawo lepiej chroniło prywatność obywateli kraju i dawało im więcej swobody i możliwości. Jednocześnie, nowelizacja tej ustawy poprzez wprowadzenie rozporządzenia zapewnia ujednolicenie przepisów, jakie obowiązują w całej Unii Europejskiej.
Terminal Płatniczy Terminal Płatniczy

Terminal Płatniczy

Płatność elektroniczna w ostatnich kilku latach zyskała sporą popularność. Można odnieść wrażenie, że powoli wypiera ona transakcje gotówkowe. Metoda ta przychylność konsumentów zyskała dzięki charakteryzującym ją cechom takim jak między innymi: oszczędność czasu, wygoda, czy też bezpieczeństwo. Niewątpliwy wpływ na rozwój płatności bezgotówkowych są dodatkowe opłaty, które pobierane są podczas wypłacania pieniędzy z bankomatów "obcych" banków.
Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki? Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Kiedy podpisujemy umowę na dostarczenie internetu, spodziewamy się, że będzie miał taką prędkość, jaka jest zaznaczona w umowie. Niestety rzadko się tak dzieje, chyba że mamy internet światłowodowy. Aby sprawdzić, jaki mamy internet w rzeczywistości, wystarczy przeprowadzić test szybkości internetu.
Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać? Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bez internetu trudno jest żyć w obecnych czasach. Obecności w sieci właściwie się już nie zauważa – nasze smartfony są połączone z internetem 24 h na dobę. Czy to źle? Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci?
Telewizor HDR. Jak wybrać? Telewizor HDR. Jak wybrać?

Telewizor HDR. Jak wybrać?

Jedną z powszechnie dostępnych kategorii telewizorów jest grupa sprzętów z technologią HDR. Czym odznacza się ten rodzaj urządzeń? Jak wygląda w praktyce ich użytkowanie? Jakimi kryteriami należy kierować się, wybierając odpowiedni model tego typu telewizora? Poczytaj nasz poradnik. Więcej poniżej.
Co daje test szybkości internetu? Co daje test szybkości internetu?

Co daje test szybkości internetu?

Prędkość internetu jest zmienna. Czasem, kiedy drastycznie spada, może się to okazać niezwykle uciążliwe. Przyczyn tego może być wiele, a pierwsze, co można zrobić, by zacząć ich szukać, to przeprowadzenie testu szybkości internetu. Jest on darmowy i dostępny na kilku stronach.
Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Jeśli w twojej firmie jest centrala telefoniczna, to nieodłącznym elementem są też linie telefoniczne, które są do niej podłączone. Dzięki temu możesz swobodnie dzwonić ze swojego telefonu na biurku. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy do centrali jest podłączonych mniej linii telefonicznych, niż osób które chcą zadzwonić „na miasto”. A jeśli nawet wszyscy mogą dzwonić na zewnątrz firmy w jednym czasie, to już nikt do twojej firmy nie może się dodzwonić, ponieważ wszystkie linie są już zajęte przez pracowników firmy. Co wtedy?
Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach? Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w naszych telefonach komórkowych korzystamy z usług abonamentowych bez limitu. Ale co z innymi rodzajami usług telekomunikacyjnych? Czy w nich też dostępne są abonamenty bez limitu rozmów? Odpowiedzią na te pytania jest telefonia internetowa.

Weryfikacja posiadanego dostępu do Internetu

Od czego zacząć – sześć kroków do telefonii VoIP

Należy pamiętać, że szybkość łącza oraz ilość użytkowników, łączą się bezpośrednio ze sobą. Dla jednej trwającej rozmowy telefonicznej, należy założyć średnie zajęcie pasma w łączu dostępowym na poziomie 64 kbit/s w kierunku z Internetu do użytkownika oraz 64 kbit/s w kierunku od użytkownika do Internetu. Tak więc dla dziesięciu jednocześnie rozmawiających użytkowników telefonii internetowej, należy dysponować minimum łączem symetrycznym o szybkości 640/640 kbit/s, którego pasmo będzie wykorzystywane jedynie dla połączeń telefonicznych – pasmo dla przesyłu zwykłych danych w związku z obsługą poczty e-mail lub przeglądaniem stron www to kolejne „kilobity”, których potrzeba dla zapewnienia dobrej jakości rozmów telefonicznych. Zauważyć przy tym należy, że łącza do Internetu typu DSL lub ADSL to łącza:

  • niesymetryczne, co oznacza, że szybkość do użytkownika jest większa, niż szybkość od użytkownika (szczególnie ADSL),
  • nie zapewniają stałej, maksymalnej szybkości przesyłu danych, a jedynie szybkość przesyłu określaną jako „do”, co oznacza, że szybkość łącza, może być w rzeczywistości na przykład o połowę mniejsza, niż ta, która jest wpisana w umowie.

 

Jedynie łącza symetryczne o gwarantowanej prędkości przesyłu danych, realizowane w oparciu o umowy SLA[1], zapewniają użytkownikowi stałe parametry pracy dostępu do sieci Internet.

Te elementy trzeba zdecydowanie wziąć pod uwagę, znając parametry łącza oraz liczbę użytkowników, którzy mają korzystać z telefonii internetowej. Ważną rzeczą jest również to, aby łącze było doprowadzone do danej lokalizacji kablem (najlepiej światłowodowym, ale może to być również kabel miedziany), ewentualnie drogą radiową, ale na pewno nie poprzez sieć GSM – unikniemy wtedy niepotrzebnych opóźnień w transmisji pakietów, które mogą znacznie utrudniać porozumiewanie się rozmówców ze sobą i innych niekorzystnych zjawisk występujących w sieciach komórkowych.

 

Warto na wstępie sprawdzić parametry posiadanego łącza do sieci Internet, sprawdzając w głównej mierze poniższe parametry.

 

Szybkość łącza – informacja mówiąca o tym jaka maksymalna ilość danych może być przesłana w określonym czasie przez łącze (inaczej przepustowość łącza), na przykład 1 Mbit/s oznacza, że w czasie jednej sekundy może zostać przesłane 1 milion bitów (dokładnie 1.048.576 bitów).

 

Utrata pakietów – pakiety, które zostały stracone podczas przesyłania ich przez sieć Internet. Zjawisko to najczęściej ma miejsce w urządzeniach pośredniczących (na przykład routerach), które łączą dane fragmenty sieci Internet. Wynika to często ze „świadomego” odrzucania pakietów przez te urządzenia na przykład w sytuacji natłoku ruchu i braku możliwości przyjęcia zbyt dużej ilości danych.

 

Utrata pakietów na poziomie mniejszym niż 5%, gwarantuje jeszcze zrozumiałość połączenia telefonicznego, natomiast jeśli utrata pakietów jest wyższa od 15% mowa jest niezrozumiała. Utracone pakiety są zastępowane ciszą w urządzeniu końcowym, co przy utracie pakietów do 5% nie stanowi problemu w sensie zrozumiałości mowy. Niemniej dużo zależy od użytego kodeka, na przykład utrata pakietów na poziomie 1% dla połączenia telefonicznego używającego kodeka G.729 powoduje już znaczne utrudnienia w zrozumieniu rozmówcy.

 

Opóźnienie – opóźnienie przesyłanych pakietów. Aby jakość połączenia telefonicznego realizowanego za pośrednictwem sieci Internet była dobra, opóźnienie pakietów nie może być większe niż 150 milisekund [ms]. Opóźnienie w zakresie 150 – 750 ms sprawia, że rozmowa telefoniczna jest w miarę zrozumiała i jeszcze do zaakceptowania. Jeśli opóźnienia na łączu dostępowym są większe niż 750 ms, jakość rozmowy nie jest akceptowalna.

 

Jitter – nierównomierność (wahania) dostarczania pakietów z zakodowanym głosem do odbiorcy rozmowy (brak stałego opóźnienia w dostarczaniu pakietów do urządzenia odbiorczego). Mierzony jest w milisekundach [ms]. Im mniejsza wartość tym lepiej, niemniej wartość akceptowalna zawiera się w granicach 0,5 – 2 ms. Zbyt duża jego wartość powoduje, że pakiety trafiają do odbiorcy raz szybciej raz później, przez co nie mogą być w prosty sposób kompletowane w urządzeniu odbiorczym i dźwięk jest zniekształcony lub przerywany. Wartość 30 ms tego parametru, powoduje brak możliwości prowadzenia rozmowy telefonicznej.

 

Występowanie zjawiska określanego jako jitter, jest efektem różnego rodzaju niekorzystnych zjawisk w sieci Internet, takich jak natłok danych, utrata pakietów, transmisja pakietów realizowana różnymi trasami i innymi podobnymi elementami.

 

Jeśli wynik testów będzie pozytywny, możemy spodziewać się, że posiadany dostęp do Sieci zapewni nam prawidłową jakość połączeń telefonicznych realizowanych w technologii VoIP.

 

Warto również sprawdzić u dostawcy łącza internetowego czy stosuje w swojej sieci Overbooking. Overbooking to stosowany przez niektórych dostawców sieci Internet zabieg, polegający na sprzedaży klientom sumarycznie większej przepustowości łączy, niż w rzeczywistości dostawca posiada w swoich zasobach.

 

Wynika on z tego, że statystycznie klienci nie korzystają ze swoich łączy w jednym czasie i na raz oraz z pełnym wysyceniem dla posiadanych łączy, dlatego z punktu widzenia operatora może on realizować podejście polegające na sprzedaży łączy swoim klientom o łącznym maksymalnym paśmie na poziomie na przykład 100 Mbit/s, posiadając w swoich zasobach pasmo na przykład 50 Mbit/s.

 

Zobacz również:


[1] SLA (ang. Service Level Agreement) – umowa określająca gwarantowany poziom świadczenia usług, sankcjonowana karami umownymi dla operatora za niedotrzymanie parametrów zapisanych w umowie pomiędzy operatorem a klientem.


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.