Realizacja projektu VoIP

Od czego zacząć – sześć kroków do telefonii VoIP

Znając już wszystkie warunki brzegowe związane z planowanym wdrożeniem rozwiązań telefonii internetowej, niezbędna będzie ostateczna decyzja w zakresie sposobu samej realizacji projektu. Projekt taki można zrealizować własnymi siłami lub zlecić jego realizację firmie, która zajmuje się tego typu wdrożeniami na co dzień.

 

Realizując projekt własnymi siłami, dobrze jest korzystać z wiedzy osoby zajmującej się na co dzień zagadnieniami informatycznymi, dzięki czemu unikniemy na przykład problemów na styku VoIP-firewall oraz innych kwestii związanych z jakością połączeń telefonicznych i ich stabilnością, jak również adresacją IP w danej sieci lokalnej. W zakresie samej telefonii VoIP, wiedzę potrzebną do konfiguracji urządzeń VoIP, można pozyskać od operatora świadczącego usługi i/lub dystrybutora urządzeń VoIP. Wiele wskazówek można uzyskać przeglądając tematyczne strony internetowe lub fora, co oczywiście wiąże się z czasem, który trzeba poświęcić na taką lekturę. Niemniej realizacja projektu w ramach własnego zaangażowania, może być opłacalna, gdy dotyczy niewielkiej liczby użytkowników, w zakresie pięciu do dziesięciu.

Przy większych wdrożeniach, może okazać się, że czas poświęcony na wdrożenie oraz ilość ewentualnych problemów, może spowodować że z punktu widzenia kosztowego, bardziej opłacalne jest zlecenie tego działania zewnętrznej firmie, która realizuje tego typu usługi na co dzień i ma w tego typu wdrożeniach doświadczenie oraz zasoby pozwalające na szybką i efektywną realizację całości projektu.

 

Oprócz firmy zewnętrznej, której możemy zlecić wdrożenie usług VoIP, wdrożenia może dokonać operator świadczący na naszą rzecz usługi w zakresie telefonii internetowej. Najczęściej oprócz usług, operatorzy dystrybuują również urządzenia VoIP, przez co na przykład ich konfiguracja może być zrealizowana po stronie operatora, który wykorzysta do tego celu na przykład narzędzia provisioningu, zostawiając po stronie usługobiorcy jedynie konieczność wpięcia urządzeń do gniazdek sieciowych. Część operatorów oferuje również swoim klientom wsparcie w samym fizycznym podłączeniu urządzeń VoIP, delegując w tym celu wykwalifikowanych instalatorów. W takiej sytuacji w zależności od zasad jakie ustaliliśmy z operatorem, po stronie klienta pozostaje tylko podpisanie protokołu odbioru pracy, jeśli zostały spełnione wymagania związane z realizacją projektu.

 

Zobacz również:


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.