Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki? Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Kiedy podpisujemy umowę na dostarczenie internetu, spodziewamy się, że będzie miał taką prędkość, jaka jest zaznaczona w umowie. Niestety rzadko się tak dzieje, chyba że mamy internet światłowodowy. Aby sprawdzić, jaki mamy internet w rzeczywistości, wystarczy przeprowadzić test szybkości internetu.
Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać? Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bez internetu trudno jest żyć w obecnych czasach. Obecności w sieci właściwie się już nie zauważa – nasze smartfony są połączone z internetem 24 h na dobę. Czy to źle? Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci?
Telewizor HDR. Jak wybrać? Telewizor HDR. Jak wybrać?

Telewizor HDR. Jak wybrać?

Jedną z powszechnie dostępnych kategorii telewizorów jest grupa sprzętów z technologią HDR. Czym odznacza się ten rodzaj urządzeń? Jak wygląda w praktyce ich użytkowanie? Jakimi kryteriami należy kierować się, wybierając odpowiedni model tego typu telewizora? Poczytaj nasz poradnik. Więcej poniżej.
Co daje test szybkości internetu? Co daje test szybkości internetu?

Co daje test szybkości internetu?

Prędkość internetu jest zmienna. Czasem, kiedy drastycznie spada, może się to okazać niezwykle uciążliwe. Przyczyn tego może być wiele, a pierwsze, co można zrobić, by zacząć ich szukać, to przeprowadzenie testu szybkości internetu. Jest on darmowy i dostępny na kilku stronach.
Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia

Telewizor plazmowy – poznaj wady i zalety urządzenia

Nowoczesne telewizory plazmowe sprawiają, że możemy we własnym salonie poczuć się niemalże tak jak w kinie. Tego typu sprzęt posiada wiele zalet przez które tak wiele ludzi chce go kupić. Niemniej jednak tak jak każde inne urządzenie elektroniczne posiada także wiele wad. Zastanawiasz się nad zakupem telewizora plazmowego? W takim razie koniecznie przeczytaj poniższy artykuł, który z pewnością pomoże Ci w podjęciu decyzji.
Czy warto kupić telewizor powystawowy? Czy warto kupić telewizor powystawowy?

Czy warto kupić telewizor powystawowy?

Technologia nieustannie się rozwija i sprzęt elektroniczny, który był nowością kilka lat temu i kosztował kilka tysięcy złotych, jest przestarzały, a jego wartość na rynku wtórnym spadła kilkukrotnie. Jak zatem nadążyć za zmieniającymi się technologiami, a jednocześnie pozostać oszczędnym? Mamy na to kilka rozwiązań.
Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy? Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Z roku na rok telefony komórkowe stają się coraz bardziej zaawansowane. To już nie proste urządzenia do dzwonienia, ale skomplikowane maszyny wielofunkcyjne. Na co warto zwracać uwagę podczas zakupu smartfona?
Serwery VPS – zalety wykorzystania Serwery VPS – zalety wykorzystania

Serwery VPS – zalety wykorzystania

Elastyczność, wydajność, niezawodność oraz stabilność to najbardziej pożądane cechy dobrych serwerów, które zapewniają bezproblemowy, stały dostęp do Twojej strony internetowej. Gwarantem ich wszystkich okazuje się z pewnością wybór serwerów VPS.
Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie? Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie?

Certyfikat SSL – co daje jego posiadanie?

Coraz głośniej o rozmaitych oszustwach wirtualnych. Z roku na rok drastycznie zwiększa się liczba użytkowników sieci, którzy padli ofiarami hackerów. Wykradanie cennych danych to dziś w Internecie chleb powszedni, dlatego też niesamowicie ważne okazuje się zastosowanie wszelkich możliwych form ochrony na wypadek nieuczciwych internautów, którzy czyhają na nieostrożnych i niezabezpieczonych. Z pewnością pytanie nasuwające się nie jednemu czytającemu brzmi- tylko jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci? Jedną z bardzo skutecznych form jest szyfrowanie SSL. Więcej o tym w dalszych częściach.
SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści? SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści?

SMS-y marketingowe – na co zwracać uwagę tworząc do nich treści?

Wysyłanie wiadomości marketingowych w formie SMS-ów to świetny sposób na skuteczną i przemyślaną komunikację z klientem. Aby jednak wysyłane masowo SMS-y były efektywne oraz właściwie spełniły pokładane w nich nadzieje, wiadomości powinny być prawidłowo przygotowane oraz opracowane. Na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę korzystając z takich narzędzi, jak SMS API w Apifonica.com?
Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Jeśli w twojej firmie jest centrala telefoniczna, to nieodłącznym elementem są też linie telefoniczne, które są do niej podłączone. Dzięki temu możesz swobodnie dzwonić ze swojego telefonu na biurku. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy do centrali jest podłączonych mniej linii telefonicznych, niż osób które chcą zadzwonić „na miasto”. A jeśli nawet wszyscy mogą dzwonić na zewnątrz firmy w jednym czasie, to już nikt do twojej firmy nie może się dodzwonić, ponieważ wszystkie linie są już zajęte przez pracowników firmy. Co wtedy?
Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach? Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w naszych telefonach komórkowych korzystamy z usług abonamentowych bez limitu. Ale co z innymi rodzajami usług telekomunikacyjnych? Czy w nich też dostępne są abonamenty bez limitu rozmów? Odpowiedzią na te pytania jest telefonia internetowa.

Komunikacja SIP

Sygnalizacja SIP wymieniana pomiędzy serwerem VoIP a użytkownikiem VOIP

Działanie telefonii VoIP wykorzystującej protokół SIP, jest oparte na wymianie komunikatów pomiędzy użytkownikiem a serwerem usługowym w modelu klient-serwer. Użytkownicy są określani jako agenci (UA – User Agent) zarówno po stronie urządzenia końcowego jak i po stronie serwera, ale w nomenklaturze związanej z architekturą protokołu SIP, wyróżniamy dwie role:

  • rola użytkownika końcowego, którym jest UAC (User Agent Client), czyli agent, który wysyła żądania,
  • rola użytkownika po stronie serwera, którym jest UAS (User Agent Server), czyli agent, który odpowiada na żądania.

 

Zauważyć tu należy, że każde urządzenie, a szczególnie serwer usługowy, pełni rolę zarówno UAC jaki i UAS, ponieważ w procesie realizacji żądania od użytkownika końcowego, może przekazywać dalej otrzymane żądania do innych serwerów usługowych i otrzymywać od nich odpowiedzi w celu zrealizowania żądania od danego użytkownika końcowego.

W architekturze elementów dla protokołu SIP, występują również różne rodzaje serwerów, które de facto mogą działać na jednej fizycznej maszynie, niemniej z punktu widzenia logiki, pełnią różne funkcje:

  • Registrar Server – serwer rejestracji użytkowników,
  • Location Server – przechowuje informacje pod jakim adresem IP znajdował się ostatnio użytkownik, tworzy bazę danych z której generuje odpowiedzi na pytania z Proxy Server’a i Redirect Server’a,
  • Proxy Server – odbiera i odpowiada na żądania użytkownika, logicznie jest podzielony na Outbound Proxy Server (wysyłanie żądań) i Inbound Proxy Serwer (odbieranie odpowiedzi), oprócz tego może być serwerem stanowym (Stateful Proxy Server), który pamięta ścieżkę wymiany komunikacji pomiędzy agentami oraz bezstanowym (Stateless Proxy Server), który  nie realizuje procesu zapamiętywania ścieżki wymiany komunikacyjnej,
  • Redirect Server – realizuje przekierowania użytkowników na inne serwery.

 

Ważnym elementem w całej architekturze elementów dla protokołu SIP są serwery DNS, dzięki którym możliwe jest ustalenie pod jakim adresem IP znajduje się użytkownik, do którego ma zostać wykonane połączenie telefoniczne, jeśli jest on zarejestrowany w innej domenie niż użytkownik, który zainicjował to połączenie.

 

Aby połączenie telefoniczne mogło być nawiązane, w komunikacji pomiędzy urządzeniami, wykorzystywane są wiadomości będące zapytaniami, które w nomenklaturze protokołu SIP nazywane są metodami (SIP Request) oraz komunikaty będące odpowiedziami na zapytania w postaci konkretnych kodów (SIP Response). Kody podzielone są na sześć grup oznaczających dany rodzaj zdarzenia, z których każda grupa zawiera swoją podgrupę ze szczegółowymi kodami oznaczającymi konkretną odpowiedź na przesłane uprzednio zapytanie. Listę metod i grupy kodów dla odpowiedzi przedstawiono poniżej.

 

SIP Request – żądania wysyłane w komunikacji sygnalizacyjnej pomiędzy urządzeniami VoIP, służące do inicjowania konkretnego działania przez drugą stronę połączenia:

  • INVITE: zaproszenie do nawiązania połączenia (sesji),
  • ACK: potwierdzenie przyjęcia zaproszenia do nawiązania połączenia, na podstawie uprzednio wysłanego żądania INVITE,
  • BYE: zakończenie rozmowy (sesji),
  • CANCEL: anulowanie bieżącego żądania,
  • OPTIONS: sprawdzenie możliwości realizacji danego żądania po stronie serwera lub UA odbierającego to żądanie, ale bez realizacji tego żądania,
  • REGISTER: żądanie rejestracji użytkownika w serwerze usług VoIP (Registrar Server) z jednoczesnym wskazaniem lokalizacji użytkownika w Sieci,

 

Lista dodatkowych żądań, które rozszerzają możliwości komunikacji SIP:

  • PRACK: tymczasowe potwierdzenie zanim nastąpi ostateczne potwierdzenie ACK,
  • SUBSCRIBE: żądanie informacji o stanie sesji oraz o statusie użytkowników, działa w połączeniu z NOTIFY,
  • NOTIFY: informacja o zdarzeniu, na przykład o nowym, nadchodzącym połączeniu, jeśli użytkownik może przyjmować połączenia oczekujące lub informacja o stanie danego użytkownika typu: dostępny, zajęty, zaraz wracam,
  • PUBLISH: przekazanie informacji do serwera o nowym zdarzeniu lub zmianie statusu,
  • INFO: przesłanie informacji dodatkowej, na przykład wysłanie informacji w czasie trwania sesji o braku zmiany modyfikacji przebiegu tej sesji (połączenia) lub przeniesienie dodatkowych cyfr (wybranie numeru wewnętrznego) w kodzie DTMF,
  • REFER: zainicjowanie wykonania transferu połączenia do trzeciej strony,
  • MESSAGE: wysłanie wiadomości tekstowej z wykorzystaniem sygnalizacji SIP,
  • UPDATE: modyfikacja parametrów sesji (połączenia) w czasie jej nawiązywania lub podczas jej trwania, bez jej przerwania.

 

SIP Response – odpowiedzi wysyłane w wymianie sygnalizacyjnej pomiędzy urządzeniami VoIP w postaci trzycyfrowych komunikatów do których przypisane są konkretne znaczenia.

 

Podstawowe grupy komunikatów obejmują:

  • komunikaty 1xx – komunikaty informacyjne,
  • komunikaty 2xx – komunikaty pozytywnych odpowiedzi,
  • komunikaty 3xx – komunikaty o przekierowaniach odpowiedzi,
  • komunikaty 4xx – komunikaty o błędach odpowiedzi od strony użytkownika,
  • komunikaty 5xx – komunikaty o błędach odpowiedzi od strony serwera,
  • komunikaty 6xx – komunikaty o błędach globalnych.

Zobacz również:


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.