Prywatność w sieci - jak o nią dbać? Prywatność w sieci - jak o nią dbać?

Prywatność w sieci - jak o nią dbać?

Wraz z rozwojem internetu, zagadnienie prywatności w sieci staje się coraz bardziej gorącym tematem. Dlaczego powinniśmy dbać o prywatność i czy da się zachować ją korzystając regularnie z sieci?
Co można zaprogramować w Python? Co można zaprogramować w Python?

Co można zaprogramować w Python?

Naukę programowania warto rozpocząć od języka Python. Swoją składnią przypomina on język angielski i już napisanie jednej długiej linijki kodu pozwala na osiągnięcie zamierzonego efektu. Python jest językiem skryptowym i do jego pisania wystarczy zwykły notatnik. To właśnie ze względu na jego prostotę jest najczęściej wybierany na początku przygody z kodowaniem. Co można zaprogramować w Python?
Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Bankowość internetowa dla małych i średnich przedsiębiorstw

Rozwój technologii informatycznych jest widoczny praktycznie w każdej dziedzinie gospodarki. Ma to szczególne znaczenie z punktu widzenia klienta i całego biznesu. Znaczenia nabierają oprogramowania księgowe, ponieważ każda firma powinna odpowiednio gospodarować swoimi finansami. Dotyczy to zarówno małych, średnich i dużych przedsiębiorstw (eng. SME - Small and medium-sized enterprises).
Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem? Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem?

Rodo - dlaczego wprowadzono i z jakim skutkiem?

Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, znane także jako RODO jest nowelizacją ustawy o Ochronie Danych Osobowych osób fizycznych, tak, by prawo lepiej chroniło prywatność obywateli kraju i dawało im więcej swobody i możliwości. Jednocześnie, nowelizacja tej ustawy poprzez wprowadzenie rozporządzenia zapewnia ujednolicenie przepisów, jakie obowiązują w całej Unii Europejskiej.
Terminal Płatniczy Terminal Płatniczy

Terminal Płatniczy

Płatność elektroniczna w ostatnich kilku latach zyskała sporą popularność. Można odnieść wrażenie, że powoli wypiera ona transakcje gotówkowe. Metoda ta przychylność konsumentów zyskała dzięki charakteryzującym ją cechom takim jak między innymi: oszczędność czasu, wygoda, czy też bezpieczeństwo. Niewątpliwy wpływ na rozwój płatności bezgotówkowych są dodatkowe opłaty, które pobierane są podczas wypłacania pieniędzy z bankomatów "obcych" banków.
Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki? Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Test szybkości internetu – jak go zrobić i zinterpretować wyniki?

Kiedy podpisujemy umowę na dostarczenie internetu, spodziewamy się, że będzie miał taką prędkość, jaka jest zaznaczona w umowie. Niestety rzadko się tak dzieje, chyba że mamy internet światłowodowy. Aby sprawdzić, jaki mamy internet w rzeczywistości, wystarczy przeprowadzić test szybkości internetu.
Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać? Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bezpieczeństwo w sieci – czy powinieneś się bać?

Bez internetu trudno jest żyć w obecnych czasach. Obecności w sieci właściwie się już nie zauważa – nasze smartfony są połączone z internetem 24 h na dobę. Czy to źle? Co powinieneś wiedzieć o bezpieczeństwie w sieci?
Telewizor HDR. Jak wybrać? Telewizor HDR. Jak wybrać?

Telewizor HDR. Jak wybrać?

Jedną z powszechnie dostępnych kategorii telewizorów jest grupa sprzętów z technologią HDR. Czym odznacza się ten rodzaj urządzeń? Jak wygląda w praktyce ich użytkowanie? Jakimi kryteriami należy kierować się, wybierając odpowiedni model tego typu telewizora? Poczytaj nasz poradnik. Więcej poniżej.
Co daje test szybkości internetu? Co daje test szybkości internetu?

Co daje test szybkości internetu?

Prędkość internetu jest zmienna. Czasem, kiedy drastycznie spada, może się to okazać niezwykle uciążliwe. Przyczyn tego może być wiele, a pierwsze, co można zrobić, by zacząć ich szukać, to przeprowadzenie testu szybkości internetu. Jest on darmowy i dostępny na kilku stronach.
Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Brak wyjścia „na miasto” lub nie można dodzwonić się do Twojej firmy? Twój biznes wymaga nowych rozwiązań

Jeśli w twojej firmie jest centrala telefoniczna, to nieodłącznym elementem są też linie telefoniczne, które są do niej podłączone. Dzięki temu możesz swobodnie dzwonić ze swojego telefonu na biurku. Problem zaczyna się jednak wtedy, gdy do centrali jest podłączonych mniej linii telefonicznych, niż osób które chcą zadzwonić „na miasto”. A jeśli nawet wszyscy mogą dzwonić na zewnątrz firmy w jednym czasie, to już nikt do twojej firmy nie może się dodzwonić, ponieważ wszystkie linie są już zajęte przez pracowników firmy. Co wtedy?
Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach? Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Czy abonament „bez limitu” tylko w komórkach?

Jesteśmy już przyzwyczajeni, że w naszych telefonach komórkowych korzystamy z usług abonamentowych bez limitu. Ale co z innymi rodzajami usług telekomunikacyjnych? Czy w nich też dostępne są abonamenty bez limitu rozmów? Odpowiedzią na te pytania jest telefonia internetowa.

Komunikacja SIP

Sygnalizacja SIP wymieniana pomiędzy serwerem VoIP a użytkownikiem VOIP

Działanie telefonii VoIP wykorzystującej protokół SIP, jest oparte na wymianie komunikatów pomiędzy użytkownikiem a serwerem usługowym w modelu klient-serwer. Użytkownicy są określani jako agenci (UA – User Agent) zarówno po stronie urządzenia końcowego jak i po stronie serwera, ale w nomenklaturze związanej z architekturą protokołu SIP, wyróżniamy dwie role:

  • rola użytkownika końcowego, którym jest UAC (User Agent Client), czyli agent, który wysyła żądania,
  • rola użytkownika po stronie serwera, którym jest UAS (User Agent Server), czyli agent, który odpowiada na żądania.

 

Zauważyć tu należy, że każde urządzenie, a szczególnie serwer usługowy, pełni rolę zarówno UAC jaki i UAS, ponieważ w procesie realizacji żądania od użytkownika końcowego, może przekazywać dalej otrzymane żądania do innych serwerów usługowych i otrzymywać od nich odpowiedzi w celu zrealizowania żądania od danego użytkownika końcowego.

W architekturze elementów dla protokołu SIP, występują również różne rodzaje serwerów, które de facto mogą działać na jednej fizycznej maszynie, niemniej z punktu widzenia logiki, pełnią różne funkcje:

  • Registrar Server – serwer rejestracji użytkowników,
  • Location Server – przechowuje informacje pod jakim adresem IP znajdował się ostatnio użytkownik, tworzy bazę danych z której generuje odpowiedzi na pytania z Proxy Server’a i Redirect Server’a,
  • Proxy Server – odbiera i odpowiada na żądania użytkownika, logicznie jest podzielony na Outbound Proxy Server (wysyłanie żądań) i Inbound Proxy Serwer (odbieranie odpowiedzi), oprócz tego może być serwerem stanowym (Stateful Proxy Server), który pamięta ścieżkę wymiany komunikacji pomiędzy agentami oraz bezstanowym (Stateless Proxy Server), który  nie realizuje procesu zapamiętywania ścieżki wymiany komunikacyjnej,
  • Redirect Server – realizuje przekierowania użytkowników na inne serwery.

 

Ważnym elementem w całej architekturze elementów dla protokołu SIP są serwery DNS, dzięki którym możliwe jest ustalenie pod jakim adresem IP znajduje się użytkownik, do którego ma zostać wykonane połączenie telefoniczne, jeśli jest on zarejestrowany w innej domenie niż użytkownik, który zainicjował to połączenie.

 

Aby połączenie telefoniczne mogło być nawiązane, w komunikacji pomiędzy urządzeniami, wykorzystywane są wiadomości będące zapytaniami, które w nomenklaturze protokołu SIP nazywane są metodami (SIP Request) oraz komunikaty będące odpowiedziami na zapytania w postaci konkretnych kodów (SIP Response). Kody podzielone są na sześć grup oznaczających dany rodzaj zdarzenia, z których każda grupa zawiera swoją podgrupę ze szczegółowymi kodami oznaczającymi konkretną odpowiedź na przesłane uprzednio zapytanie. Listę metod i grupy kodów dla odpowiedzi przedstawiono poniżej.

 

SIP Request – żądania wysyłane w komunikacji sygnalizacyjnej pomiędzy urządzeniami VoIP, służące do inicjowania konkretnego działania przez drugą stronę połączenia:

  • INVITE: zaproszenie do nawiązania połączenia (sesji),
  • ACK: potwierdzenie przyjęcia zaproszenia do nawiązania połączenia, na podstawie uprzednio wysłanego żądania INVITE,
  • BYE: zakończenie rozmowy (sesji),
  • CANCEL: anulowanie bieżącego żądania,
  • OPTIONS: sprawdzenie możliwości realizacji danego żądania po stronie serwera lub UA odbierającego to żądanie, ale bez realizacji tego żądania,
  • REGISTER: żądanie rejestracji użytkownika w serwerze usług VoIP (Registrar Server) z jednoczesnym wskazaniem lokalizacji użytkownika w Sieci,

 

Lista dodatkowych żądań, które rozszerzają możliwości komunikacji SIP:

  • PRACK: tymczasowe potwierdzenie zanim nastąpi ostateczne potwierdzenie ACK,
  • SUBSCRIBE: żądanie informacji o stanie sesji oraz o statusie użytkowników, działa w połączeniu z NOTIFY,
  • NOTIFY: informacja o zdarzeniu, na przykład o nowym, nadchodzącym połączeniu, jeśli użytkownik może przyjmować połączenia oczekujące lub informacja o stanie danego użytkownika typu: dostępny, zajęty, zaraz wracam,
  • PUBLISH: przekazanie informacji do serwera o nowym zdarzeniu lub zmianie statusu,
  • INFO: przesłanie informacji dodatkowej, na przykład wysłanie informacji w czasie trwania sesji o braku zmiany modyfikacji przebiegu tej sesji (połączenia) lub przeniesienie dodatkowych cyfr (wybranie numeru wewnętrznego) w kodzie DTMF,
  • REFER: zainicjowanie wykonania transferu połączenia do trzeciej strony,
  • MESSAGE: wysłanie wiadomości tekstowej z wykorzystaniem sygnalizacji SIP,
  • UPDATE: modyfikacja parametrów sesji (połączenia) w czasie jej nawiązywania lub podczas jej trwania, bez jej przerwania.

 

SIP Response – odpowiedzi wysyłane w wymianie sygnalizacyjnej pomiędzy urządzeniami VoIP w postaci trzycyfrowych komunikatów do których przypisane są konkretne znaczenia.

 

Podstawowe grupy komunikatów obejmują:

  • komunikaty 1xx – komunikaty informacyjne,
  • komunikaty 2xx – komunikaty pozytywnych odpowiedzi,
  • komunikaty 3xx – komunikaty o przekierowaniach odpowiedzi,
  • komunikaty 4xx – komunikaty o błędach odpowiedzi od strony użytkownika,
  • komunikaty 5xx – komunikaty o błędach odpowiedzi od strony serwera,
  • komunikaty 6xx – komunikaty o błędach globalnych.

Zobacz również:


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.