Wirtualna Centrala - wszystkie oddziały firmy w jednym systemie
CallPage top 1

Routery z bramką VoIP i portami LAN

Zarządzanie siecią informatyczną i telefonią w VoIP w jednym urządzeniu

Routery z bramką VoIP posiadają zazwyczaj jedno lub cztery gniazda LAN. Te które posiadają jedno gniazdo LAN, wymagają aby przy podłączeniu do nich większej ilości komputerów lub innych urządzeń sieciowych, zastosować switch w celu rozgałęzienia sieci komputerowej. Urządzenia o czterech portach LAN, dopiero od piątego urządzenia wymagają rozgałęzienia w postaci podłączenia do nich switcha.

Rysunek: Router z dwoma wejściami Internetu, czteroportowym switchem i dwuportową bramką VoIP

Rysunek: Router z dwoma wejściami Internetu, czteroportowym switchem i dwuportową bramką VoIP

Legenda:

Gniazdo WAN (typu RJ-45) - podłączenie od strony Internetu

Gniazdo WAN (typu RJ-45) - podłączenie od strony Internetu

Gniazdo LAN (typu RJ-45) - podłączenie: komputera, lokalnej sieci IP, urządzeń sieciowych

Gniazdo LAN (typu RJ-45) - podłączenie: komputera, lokalnej sieci IP, urządzeń sieciowych

Gniazdo FXS (typu RJ-11) - podłączenie aparatów telefonicznych

Gniazdo FXS (typu RJ-11) - podłączenie aparatów telefonicznych

Kabel komputerowy typu skrętka (Ethernet) zakończony wtykami typu RJ-45

Kabel komputerowy typu skrętka (Ethernet) zakończony wtykami typu RJ-45

Kabel telefoniczny płaski, dwu lub czterożyłowy zakończony wtykami typu RJ-11

Kabel telefoniczny płaski, dwu lub czterożyłowy zakończony wtykami typu RJ-11

 

Inną podgrupą w tej kategorii są routery z bramką VoIP posiadające możliwość jednoczesnego tworzenia sieci informatycznej kablowej i bezprzewodowej. Dzięki temu, oprócz możliwości tradycyjnego podłączania urządzeń peryferyjnych (kablem), mamy również możliwość podłączenia innych urządzeń za pomocą transmisji radiowej.

Jeszcze inną odmianą tego typu urządzeń, są routery z bramkami VoIP oraz modemem ADSL[1], co oznacza, że urządzenia te mogą zastąpić tradycyjne modemy dla łączy dostępowych do Internetu realizowanych na tradycyjnych liniach telefonicznych.

Routery z bramką VoIP niezależnie od liczby portów LAN, w zdecydowanej większości przypadków posiadają jedno wejście sieciowe, czyli inaczej mówiąc jeden port WAN do którego można wpiąć kabel doprowadzający sieć Internet. Jednak istnieje grupa urządzeń posiadających dwa lub nawet cztery porty WAN. Jest to o tyle ciekawe, że do routera takiego można podłączyć różne łącza dostępowe do Internetu. Co osiągniemy dzięki takiej budowie urządzenia? Trzy bardzo przyjazne dla użytkownika cechy:

  • połączenia telefoniczne możemy skierować do Internetu poprzez jedno łącze dostępowe, a tym samym ruch sieciowy (poczta e-mail, strony www, aplikacje itp.) realizować poprzez drugie łącze – dzięki temu mamy fizycznie rozdzielone dwie różne transmisje danych, które potrzebują innych parametrów do prawidłowego działania,
  • mamy łącze zapasowe (backup) i w przypadku awarii sieci Internet od jednego usługodawcy, usługi obsługiwane przez uszkodzone łącze możemy przenieść na drugie łącze,
  • mając do dyspozycji dwa łącza, nie musimy dublować urządzeń do zarządzania tymi łączami (routery).

Warto nieraz rozważyć wybór takiego właśnie urządzenia, choć należy pamiętać o tym, że mimo, że oczywiście bezpieczeństwo wzrasta poprzez korzystanie z dwóch łączy (najlepiej od różnych dostawców usług internetowych) to również koszty stałe wzrastają – trzeba ponosić koszty utrzymania dwóch łączy do Internetu.

Część routerów z bramkami VoIP posiada dodatkowy port telefoniczny, do którego można wpiąć analogową linię telefoniczną – jest to port typu FXO. Dzięki temu rozwiązaniu – podobnie jak w przypadku drugiego portu WAN, otrzymujemy możliwość stworzenia łącza zapasowego dla połączeń telefonicznych. Zawsze może się zdarzyć awaria łącza do Internetu, awaria po stronie dostawcy usług VoIP lub po prostu - mówiąc potocznie - nie będzie prądu. Co w takiej sytuacji? Dzięki temu, że mamy linię zapasową w postaci analogowej linii telefonicznej, mamy nadal łączność ze światem. Co prawda ograniczoną ale mamy. Do jakich innych celów może nam posłużyć taka zapasowa linia telefoniczna?

Nieraz zdarza się, że firma posiada numer telefoniczny, który jest znany wielu jej kontrahentom i chce go zachować – może ją podłączyć wtedy do swojego urządzenia VoIP (tu należy wspomnieć o przenośności numerów z telefonii stacjonarnej do telefonii internetowej – czasami lepiej jest to zrobić i przez to zmniejszyć koszty utrzymania usług telekomunikacyjnych niż utrzymywać drogą, tradycyjną linię telefoniczną, tym bardziej, że nie ma już w kwestii przenośności numeracji do VoIP ograniczeń ani prawnych ani technicznych).

Czasami taka tradycyjna linia telefoniczna przydaje się do obsługi faksu – nieraz transmisja faksowa poprzez urządzenia i sieci VoIP nie jest możliwa lub odbywa się z zakłóceniami (tu należy od razu wspomnieć o możliwości skorzystania z usługi wirtualnego faksu – wielu operatorów usług telefonii internetowej posiada takie rozwiązania, dzięki czemu faksy możemy otrzymywać np. na skrzynkę e-mail i wysyłać również przez skrzynkę e-mail). Wreszcie linię telefoniczną od tradycyjnego dostawcy usług telekomunikacyjnych możemy wykorzystać do nawiązywania połączeń z numerami alarmowymi – niektórzy operatorzy VoIP nie realizują tego typu połączeń, co jest uwarunkowane nomadycznością usług VoIP oraz brakiem jednoznacznie regulujących tą kwestię przepisów prawnych dla sieci VoIP.

Kolejnym portem z którym możemy się spotkać w routerach z bramkami VoIP, jest port lub porty umożliwiające podłączenie tradycyjnego łącza cyfrowego typu ISDN[2] (łącze dwukanałowe, tak zwane ISDN BRA, ISDN BRI lub ISDN 2B+D) i integrację tego łącza z częścią głosową urządzenia lub/i porty umożliwiające podłączenie cyfrowych urządzeń peryferyjnych ISDN takich jak telefony, faksy, modemy lub centralki PABX. Nie jest to funkcjonalność, która jest nagminnie wykorzystywana przez klientów, ze względu na fakt, że w Polsce dostęp cyfrowy ISDN nie jest zbyt popularny i rozpowszechniony (w przeciwieństwie np. do Niemiec, gdzie telefoniczna sieć cyfrowa ISDN i oparte na niej usługi to codzienność i standard). Porty te najczęściej są wykorzystywane do podłączania centralek telefonicznych PABX posiadających cyfrowe karty ISDN.

Routery z bramkami VoIP mogą być również wyposażone w anteny radiowe pozwalające na tworzenie sieci bezprzewodowej (WiFi). Transmisja radiowa realizowana w tych urządzeniach jest realizowana w standardach 802.11a, 802.11b, 802.11g lub w standardzie 802.11n dającym przepustowość transmisji nawet do 300 Mbit/s pomiędzy urządzeniem a użytkownikiem. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego i fakt transmisji radiowej w tego typu urządzeniach nie byłby aż tak ważny, gdyby nie to, że radio można tu wykorzystać do stworzenia sieci głosowej z wykorzystaniem: albo komputerów na których są zainstalowane softphone’y (zobacz tutaj) albo bramek VoIP lub telefonów IP z dodatkowymi zewnętrznymi antenami WiFi, telefonów VoIP WiFi lub też telefonów komórkowych z klientem sieci VoIP.

Ostatnimi dwoma ciekawymi elementami na które warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu są:

  • port USB do którego można podłączyć np. drukarkę, dysk pamięci masowej lub inne tego typu urządzenia,
  • stację bazową, która umożliwia zalogowanie do urządzenia słuchawek bezprzewodowych np. w standardzie DECT, które mogą korzystać z telefonii internetowej (telefony DECT z VoIP).
 

[1] ADSL (ang. Asymmetric Digital Subscriber Line) to technologia pozwalająca realizować dostęp do Internetu na tradycyjnych liniach telefonicznych. Jest to łącze, które charakteryzuje się tym, że dane z sieci do komputera są ściągane z większą prędkością, a z komputera w stronę sieci są wysyłane z mniejszą prędkością.

[2] ISDN (ang. Integrated Services Digital Network) to cyfrowa, stacjonarna sieć telefoniczna umożliwiająca realizację wielu różnorodnych usług, umożliwiająca realizację transmisji dźwięków, obrazów i danych z prędkością n x 64kbit/s. Rozróżniamy dostęp oparty na dwóch kanałach rozmównych - ISDN 2B+D (lub inaczej ISDN BRA, ISDN BRI) i dostęp oparty na trzydziestu kanałach rozmównych - ISDN 30B+D (lub inaczej ISDN PRA, ISDN PRI), gdzie B oznacza jeden kanał 64 kbit/s, a D kanał sygnalizacyjny (16 kbit/s dla BRA i 64 kbit/s dla PRA).


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Nieznany numer

16.02.2018 Nieznany numer Czy miałeś kiedyś w życiu taką sytuację? Być może przez pewien czas nie mogłeś odbierać swojego telefonu i sprawdzać czy ktoś do ciebie dzwoni. Może byłeś wtedy w pracy, na jakimś ważnym spotkaniu, u lekarza albo pisałeś egzamin. Pewnie po tej chwili popatrzyłeś na ekran swojego telefonu i zobaczyłeś wiele nieodebranych połączeń. Jeśli były to telefony od osób, których numery masz zapisane w pamięci telefonu to nic się nie dzieje. Jednak jeśli są to dla ciebie całkiem obce numery, to co zrobisz?

Thulium vs Gmail

08.02.2018 Thulium vs Gmail Gmail jest jedną z najpopularniejszych elektronicznych skrzynek pocztowych. Produkt Google’a zyskał wielu fanów wśród użytkowników indywidualnych, m.in. dzięki dużej ilości darmowego miejsca na dysku, całkiem przyjaznemu interfejsowi użytkownika i możliwości zaawansowanej integracji z innymi usługami Google.

Telefonia internetowa a komórkowa – najważniejsze różnice

27.01.2018 Telefonia internetowa a komórkowa – najważniejsze różnice Telefonia internetowa to niewątpliwie przyszłość komunikacji głosowej. W ostatnich latach technologia ta upowszechniła się oraz zaczęła z powodzeniem wypierać dobrze wszystkim znane rozwiązania, jakimi są telefony stacjonarne oraz komórkowe. Mimo rosnącej popularności telefonii internetowej, wiele osób w dalszym ciągu nie wie, czym właściwie jest telefonia internetowa oraz czym różni się ona od telefonii komórkowej.

mophie wprowadza na rynek etui juice pack dla smartfona Samsung Galaxy Note8

24.01.2018 mophie wprowadza na rynek etui juice pack dla smartfona Samsung Galaxy Note8 Nowa obudowa jest kompatybilna ze wszystkimi bezprzewodowymi akcesoriami mophie charge force oraz innymi systemami bezprzewodowego ładowania Qi.

Zarabiaj z nami!

24.01.2018 Zarabiaj z nami! Popularność programów partnerskich wzrasta ostatnimi czasy. HubSpot pochwalił się, że w czerwcu 2014 roku ich program generował im już ponad 40% wszystkich klientów. Po prostu współpraca przynosi owoce, w drużynie łatwiej. Można zestawić produkt partnera z własną ofertą i sprzedawać bardziej kompletne rozwiązanie. Jeśli klient ufa danej firmie i z chęcią z nią współpracuje, często “przenosi” to zaufanie na produkt jej partnera.

Promocja noworoczna - Zwiększ sprzedaż w Twoim e-sklepie!

10.01.2018 Promocja noworoczna - Zwiększ sprzedaż  w Twoim e-sklepie! PROMOCJA NOWOROCZNA -20% NA SYSTEM THULIUM PRZEZ PIERWSZE 3 MIESIĄCE!

Nowe punkty dostępowe AP420 WatchGuard: wyjątkowa prędkość Wi-Fi i integracja z Google For Education

20.12.2017 Nowe punkty dostępowe AP420 WatchGuard: wyjątkowa prędkość Wi-Fi i integracja z Google For Education Kraków, dnia 19.12.2017 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, informuje, że Watchguard wprowadza do swojej oferty nowe, unikatowe punkty dostępowe AP420.

Eksperci z laboratorium Threat Lab: przewidzieli ataki typu WannaCry, teraz prognozują co wydarzy się w 2018

20.12.2017 Eksperci z laboratorium Threat Lab: przewidzieli ataki typu WannaCry, teraz prognozują co wydarzy się w 2018 Kraków, dnia 12.12.2017 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, przedstawia przewidywania laboratorium badawczego Threat Lab od WatchGuard’a, dotyczące cyberbezpieczeństwa w 2018 roku.

Thulium w 2018 roku rusza na podbój świata!

18.12.2017 Thulium w 2018 roku rusza na podbój świata! Po 11 latach spędzonych niemal wyłącznie na rynku polskim Thulium wyrusza w świat. Zaczynamy sprzedawać nasz system do obsługi klienta także za granicą. Przygotowania do podróży trwały od dłuższego czasu, ale dopiero teraz kupiliśmy nasz bilet w postaci domeny thulium.com. Zabieramy ze sobą duży bagaż doświadczeń.