Archiwalne

UKE: Spis abonentów musi być bezpłatny, TPSA: to nie jest możliwe

04.02.2008

Prezes UKE będzie egzekwował od Telekomunikacji Polskiej wykonanie obowiązku zapewnienia bezpłatnego kompletnego Ogólnokrajowego Spisu Abonentów.

Decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 14 lipca 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. została wyznaczona do świadczenia m.in. Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (OSA) obejmującego dane abonentów publicznych sieci telefonicznych stacjonarnych i ruchomych.

Prezes UKE ustalił wspólnie z TP S.A. model finansowania Ogólnokrajowego Spisu Abonentów. Uzgodniono, iż ze względu na możliwość zamieszczania w spisie płatnych reklam (możliwość włączenia do OSA części komercyjnej), spis zostanie sfinansowany z reklam i będzie udostępniany bezpłatnie wszystkim użytkownikom, którzy złożą odpowiednie zamówienie. Ze względu na bezpłatność spisu dla wszystkich użytkowników, a nie tylko abonentów TP S.A., inni dostawcy usług zgodzili się na bezpłatne udostępnianie danych swoich abonentów na potrzeby zamieszczenia ich w spisie.

W styczniu 2008 r. Telekomunikacja Polska S.A. poinformowała Prezesa UKE o nieudanych próbach podejmowanych przez Spółkę w celu wydania bezpłatnego Ogólnokrajowego Spisu Abonentów - finansowanego z wpływów z reklam - przez przedsiębiorców zajmujących się publikacją spisów abonentów (Polskie Książki Telefoniczne, Ditel S.A., Eniro).

Prezes UKE stoi na stanowisku, że:
1. Telekomunikacja Polska S.A. począwszy od 2006 r. zapewniała o bezpłatnym udostępnianiu użytkownikom Ogólnokrajowego Spisu Abonentów, dopiero na obecnym etapie (po wydaniu już kilkunastu decyzji i podpisaniu kilkudziesięciu umów) zasygnalizowała, iż takiej możliwości nie będzie,
2. obowiązek wydania Ogólnokrajowego Spisu Abonentów spoczywa na TP S.A. i dla Prezesa UKE nie mają znaczenia biznesowe ustalenia Spółki. Przekazanie wydania tego spisu innemu podmiotowi to wyłącznie wybór dokonany przez TP S.A.,
3. TP S.A. ma możliwość odzyskania kosztów świadczenia Ogólnokrajowego Spisu Abonentów poprzez:

  • zamieszczanie w spisie odpłatnych reklam (część komercyjna OSA),
  • wspólnie wypracowany i przyjęty model współpracy międzyoperatorskiej w zakresie udostępniania przez dostawców usług danych swoich abonentów na potrzeby Ogólnokrajowego Spisu Abonentów (m.in. bezpłatne przekazywanie TP S.A. tych danych).

Zmiana modelu finansowania Ogólnokrajowego Spisu Abonentów może zostać rozważona przez Prezesa UKE dopiero w następnej edycji wydawania OSA, nie zaś tuż przed finalizowaniem edycji bieżącej.

Mając na uwadze powyższe, obowiązek wydania bezpłatnego kompletnego Ogólnokrajowego Spisu Abonentów w I połowie 2008 r. (należy nadmienić, iż obowiązek ten ciąży na Spółce już od roku 2006 r.) będzie przez Prezesa UKE egzekwowany.

W przypadku niewywiązania się z tego obowiązku Spółce grozi sankcja karna za niewykonanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej w zakresie udostępniania spisów abonentów (art. 209 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne – Dz. U. Nr 171 poz. 1800 ze zm.).

źródło: UKE

News Niedrogie telefony z praktycznymi funkcjami: jakimi markami warto się zainteresować?

Wiadomym jest, że nie każdy posiada duży budżet na zakup smartfona. Mogłoby się wydawać, że funkcjonalny telefon musi być bardzo drogi, jednak nie jest to prawdą! Coraz więcej marek posiada w swojej ofercie budżetowe modele "na każdą kieszeń". czytaj więcej

News Ile kosztuje dobre etui na telefon?

Etui na telefon to gadżet, który ma przede wszystkim chronić sprzęt przed uszkodzeniem w razie upadku. Kwestie bezpieczeństwa są najważniejsze, ale nie można zapominać o walorach estetycznych obudowy. Tutaj tak naprawdę każdy może się wykazać swoimi artystycznymi zapędami. Istnieje bowiem możliwość stworzenia etui według swojego własnego pomysłu. czytaj więcej

News Szybki internet w domu - jak wybrać najlepszy router?

Dobry router to urządzenie niezbędne w każdym domu. To właśnie dzięki niemu możemy cieszyć się szybkim internetem. Czy przy wyborze nowego routera powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na niektóre jego cechy? Czy warto kupić wzmacniacz Wi-Fi? czytaj więcej

News Jakie oprogramowanie dla małej firmy wybrać?

Mała firma nie zawsze oznacza małe perspektywy. W rzeczywistości jest dokładnie na odwrót. Wykorzystując skuteczne narzędzia, niewielki biznes można przekształcić w dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, generujące spore przychody. Tak jak w przypadku zdecydowanie większych podmiotów najważniejsze jest jednak przede wszystkim odpowiedzialne i skuteczne zarządzanie. To nie jest z kolei możliwe bez właściwego oprogramowania dla firm. Choć często wydaje się, że nie ma ono wielkiego przełożenia na funkcjonowanie mikroprzedsiębiorstwa, fakty są zupełnie inne. Dobre oprogramowanie dla biznesu to znakomity sposób na rozwój działalności. W dobie szybko rozwijającego się rynku IT dobór odpowiednich narzędzi nie jest jednak prosty. czytaj więcej