Archiwalne

UKE: Odmowa dopłaty do kosztów TP

14.09.2007

Urząd Komunikacji Elektronicznej informuje, że wniosek Telekomunikacji Polskiej S.A. o przyznanie dopłaty do kosztów netto świadczenia usługi powszechnej jest nieuzasadniony.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, po rozpatrzeniu wniosku Telekomunikacji Polskiej S.A. o przyznanie dopłaty do kosztów usługi powszechnej za okres od 8 maja 2006 r. do 31 grudnia 2006 r., podpisał w dniu 13. września 2007 r. decyzję w sprawie odmowy przyznania dopłaty do kosztów świadczonych przez Telekomunikację Polską S.A. usług wchodzących w skład usługi powszechnej.

Od dnia 8 maja 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. jest przedsiębiorcą wyznaczonym przez Prezesa UKE do świadczenia usługi powszechnej na obszarze całego kraju. Zakres świadczonej usługi powszechnej obejmuje:

1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej "ISDN";
2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.

W przypadku wyznaczenia przedsiębiorcy do świadczenia usługi powszechnej przysługuje mu dopłata do kosztów świadczonych przez niego usług wchodzących w skład zestawu usługi powszechnej, w przypadku ich nierentowności. Dopłatę ustala się w wysokości kosztu netto. Koszt netto jest mechanizmem używanym do oceny wielkości straty ponoszonej przez operatora z tytułu świadczenia usługi powszechnej. Obliczenie kosztu netto następuje w przypadku, gdy zostanie stwierdzone, iż świadczenie usługi powszechnej może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla przedsiębiorcy wyznaczonego.

Do udziału w pokryciu dopłaty do kosztów usługi powszechnej są zobowiązani przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których przychód z działalności telekomunikacyjnej przekroczył 4 miliony złotych w roku kalendarzowym, za który przysługuje dopłata. Wysokość udziału danego przedsiębiorcy w pokryciu dopłaty nie może przekroczyć 1 % jego przychodów. Kwotę udziału poszczególnych przedsiębiorców w pokryciu dopłaty ustala Prezes UKE w drodze decyzji.

Zgodnie z art. 96 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego Prezes UKE weryfikuje koszt netto i w zależności od wyników tej weryfikacji przyznaje, w drodze decyzji, ustaloną kwotę dopłaty bądź odmawia jej przyznania.

Wnioskowana przez TP kwota dopłaty do kosztu netto usługi powszechnej świadczonej w okresie do dnia 8 maja 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. wynosi: 139.933.596,51 zł netto.

TP, składając do Prezesa UKE wniosek o dopłatę, zobowiązana była przedstawić wszelkie dokumenty zawierające dane służące za podstawę obliczenia kosztu netto i pozwalające na jego weryfikację przez Prezesa UKE. Dokumenty przedstawione przez TP, a konkretnie Opis i Kalkulacja, zawierają jedynie informacje będące twierdzeniami TP, które w żaden sposób nie pozwalają na weryfikację przez Prezesa UKE wysokości obliczonego przez TP kosztu netto. Co za tym idzie, TP nie przedstawiła dowodów pozwalających stwierdzić istnienie nierentowności świadczonych przez Spółkę usług wchodzących w skład usługi powszechnej.

Takie stanowisko Prezesa UKE znajduje również potwierdzenie w piśmie biegłego rewidenta z dnia 6 sierpnia 2007 r., zgodnie, z którym „przeprowadzenie czynności weryfikacyjnych nie jest możliwe w oparciu o przedstawioną Dokumentację, gdyż nie zawiera ona danych i informacji niezbędnych do ich wykonania, w związku z czym nie jest możliwe przeprowadzenie weryfikacji kosztu netto usługi powszechnej przedstawionego przez Wnioskodawcę”.

W związku z powyższym UKE twirdzi, że wniosek TP o przyznanie dopłaty do kosztów świadczonych usług wchodzących w skład usługi powszechnej należy uznać w świetle załączonych przez TP dokumentów za nieuzasadniony.

źródło: UKE

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej

Case Study Wymiana trzech central analogowych na jedną centralę IP PBX

3 lokalizacje klienta i w każdej z nich analogowa centrala telefoniczna. Do każdej centrali doprowadzonych po kilka telefonicznych linii analogowych z których korzystało od 50-ciu do 60-ciu użytkowników. Ciągle zajęte linie telefoniczne, brak możliwości dodzwonienia się i brak komunikacji pomiędzy lokalizacjami. Codzienna męczarnia z telefonami dla wszystkich. Taki zastaliśmy obraz telekomunikacji w trzech budynkach klienta. Jak to rozwiązaliśmy? czytaj więcej

TP-Link Seria Auranet CAP - Punkty dostępowe WiFi od TP-Link

Zapewnienie stabilnych i szybkich połączeń sieciowych to wyzwanie, któremu muszą sprostać dostawcy Internetu, producenci sprzętu sieciowego oraz administratorzy miejsc takich jak szkoły, kampusy, centra handlowe, hotele, biura. W każdym z tych miejsc pożądany jest jak najlepszy dostęp do Internetu. TP-Link ułatwia to zadanie wprowadzając do swojej oferty punkty dostępowe z serii Auranet CAP zarządzane za pomocą bezprzewodowych kontrolerów Auranet. Są to bezpieczne, łatwe w instalacji i zarządzaniu urządzenia do rozbudowy sieci bezprzewodowej na dużych powierzchniach. czytaj więcej

TP-Link TP-Link Archer C1200 – dobry router do domu

Archer C1200 jest routerem, który zastąpi w naszej ofercie świetnie przyjęty na rynku model Archer C5. Podstawową zmianą jest zastosowanie trzech anten zapewniających większy zasięg i wydajność połączeń bezprzewodowych. czytaj więcej