Archiwalne

Nowa strategia Telefonii DIALOG

22.10.2008

Rada Nadzorcza Telefonii Dialog pozytywnie zaopiniowała główne cele i kierunki strategii firmy na lata 2009 – 2015. Spółka chce zainwestować ok. 1,2 mld złotych m.in. w rozwój infrastruktury, nowe usługi i selektywne przejęcia. Jedną z dróg pozyskiwania kapitału będzie emisja akcji na GPW.

– Zdecydowanie zmieniliśmy filozofię rozwoju i sposób zarządzania spółką - mówi prezes zarządu Telefonii Dialog, Piotr Mazurkiewicz. – Chcemy budować pozycję na rynku w oparciu o najwyższą jakość i profesjonalizm. W ciągu najbliższych lat zamierzamy przede wszystkim inwestować w najnowsze technologie. To one staną się podstawą intensywnego rozwoju usług.

Przyjęta strategia opiera się na następujących filarach: modernizacja sieci, pakietyzacja oferty, oferta dla klientów biznesowych oraz selektywne akwizycje. Zakłada na rok 2015 przychody rzędu 900 mln zł, 300 tys. klientów telefonii stacjonarnej i 276 tys. klientów szerokopasmowego internetu - na własnej infrastrukturze, 134 tys. klientów telefonii komórkowej i 165 tys. odbiorców IPTV.

Spółka chce nieco zmienić profil swojego odbiorcy: – Stawiamy na profesjonalizm adresowany do świadomego, nowoczesnego klienta – mówi prezes Piotr Mazurkiewicz. – Chcemy odbudować swoją pozycję na rynku biznesowym, będziemy więc wzmacniać ten sektor.

Aby zwiększać wzrost pasma transmisji danych wielu operatorów liczy się z koniecznością skracania tzw. ostatniej mili (ostatni miedziany odcinek sieci telekomunikacyjnej) w systemach ADSL, VDSL oraz ISDN. Strategia Dialogu przewiduje sukcesywną wymianę sieci operatora na pasywną sieć optyczną (PON), w której do gniazdka każdego abonenta doprowadzone jest odrębne włókno światłowodowe.

Dzięki PON abonenci Dialogu uzyskają najwyższą jakość przy bardzo wysokich parametrach transmisji, możliwość korzystania z najbardziej zaawansowanych usług HDTV, VoD, interaktywne gry czy też wideokonferencje. Dla operatora będzie to możliwość zwiększenia przychodów poprzez sprzedaż większych pakietów usługowych. Firma w dłuższej perspektywie czasowej osiągnie również oszczędności w utrzymaniu sieci. PON, dzięki eliminacji wielu fragmentów sieci wymagających konserwacji i stałego zasilania energetycznego, jest w utrzymaniu tańszy niż tradycyjna sieć.

Wobec trwającej na całym świecie rewolucji informatycznej, polskie zasoby światłowodowe okazują się niewystarczające. Sieci operatorów telekomunikacyjnych w kraju są pewną mieszanką technologii, a ich konstrukcja została mocno związana z okresem ich powstawania.

Już dzisiaj Dialog jest drugim operatorem w Polsce (po TPSA) pod względem własnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Sukcesywnie prowadzone prace nad wymianą tradycyjnej infrastruktury na PON spowodują, że w 2015 roku Dialog będzie operatorem o największych technicznych możliwościach transferu danych i najwyższej jakości.

Dialog to jedyna firma w Polsce, która przeprowadziła kompleksowe testy PON. Sieć światłowodowa została zainstalowana na jednym z osiedli w Lubinie. Swoim zasięgiem obejmuje 5 tys. abonentów. Światłowód doprowadzony jest do węzłów w klatach schodowych i w najbliższym czasie będzie doprowadzany do poszczególnych abonentów. Kilkunastu klientów testowało już z powodzeniem w tym systemie telewizyjną ofertę Dialogu.

Spółka zdecydowała się na rozwiązanie FTTH (Fiber to the Home), które polega na doprowadzeniu włókna światłowodowego do samego lokalu klienta. W przeciwieństwie do rozwiązania FTTB (Fiber to the Building), gdzie wymagane jest dodatkowe urządzenie aktywne instalowane poza lokalem klienta, FTTH wykorzystuje wszystkie zalety pasywnych sieci optycznych. Do najważniejszych z nich należą: znaczący wzrost pasma transmisji danych, wysoka niezawodność sieci oraz możliwość realizacji wszystkich usług w jednym uniwersalnym medium jakim jest światłowód. W ten sposób wykluczymy ograniczenia technologiczne, jakie niosą za sobą tradycyjne rozwiązania takie jak ADSL, LAN i TVK.

Nowa sieć światłowodowa umożliwi realizację m.in. zintegrowanych usług Triple Play (internet, telewizja, głos) o niespotykanej na rynku polskim jakości. Oprócz bardzo szybkiego dostępu do internetu, pojedyncza instalacja światłowodowa wykonana w lokalu klienta pozwoli na odbiór kilku programów cyfrowej TV, również tych w wysokiej rozdzielczości (HDTV) z możliwością oglądania na kilku odbiornikach telewizyjnych jednocześnie.

Zaplanowane w strategii nakłady inwestycyjne na rozwój sieci wynoszą ok. 420 mln złotych. Większość prac inwestycyjnych została zaplanowana na lata 2009 – 2012.

W 2015 roku Dialog chce obsługiwać 165 tysięcy klientów IPTV.
Walor zintegrowanej usługi z jednego gniazdka, najwyższa jakość dzięki zmodernizowanej sieci, atrakcyjna oferta programowa, możliwość zamawiania własnych pakietów programowych (personalna TV) to tylko część atutów, które powinny przekonać do oferty operatora. Dzięki modernizacji sieci IPTV Dialogu będzie dostępne w systemie HD.

Plany inwestycyjne spółki przewidują nakłady rzędu 1,2 mld złotych. Tylko część tych środków zostanie pozyskana z giełdy (ok. 150 mln zł). Emisja nie więcej niż 25 proc akcji przewidziana jest na druga połowę 2009 roku. Niemniej ostateczna decyzja o debiucie będzie uzależniona od sytuacji rynkowej. Zarząd jest przygotowany do wdrożenia innych mechanizmów finansowych, m.in. refinansowania kredytu bankowego, pozyskiwania funduszy z programów krajowych oraz Unii Europejskiej.

źródło: Dialog