Archiwalne

Wyniki Grupy TP za I półrocze 2008

30.07.2008

W pierwszym półroczu 2008 r. przychody Grupy TP wzrosły o 1,1%. Poprawiają się  wskaźniki finansowe i operacyjne. W oparciu o te wyniki Grupa TP podwyższa prognozy przychodów na 2008 rok i przewiduje, że będą one na poziomie ubiegłorocznych przychodów, a nie o 1% niższe, jak zakładano wcześniej.

Pomimo silnej konkurencji, Grupa TP utrzymała wiodącą pozycję we wszystkich segmentach: telefonii stacjonarnej, telefonii komórkowej i usług szerokopasmowego dostępu do internetu.

- Wyniki pierwszego półrocza pokazują, że Grupa TP jest w stanie osiągnąć cele strategiczne, które przedstawiła dokładnie rok temu. W szczególności, realizacja planów obniżania kosztów i programów optymalizacji majątku przebiega zgodnie z założeniami. Jest to jeden z czynników umożliwiających podwyższenie celu rocznego w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celu rocznego w zakresie rentowności. Wobec poważniejszych niż kiedykolwiek wyzwań musimy się w dalszym ciągu koncentrować na jakości usług, trosce o klientów i pełnej integracji systemów informatycznych. Jesteśmy zdecydowani wykorzystać sprawdzoną i silną markę Orange, nasz kluczowy wyróżnik względem konkurencji, dla utrzymania wiodącej pozycji na rynku -  powiedział Maciej Witucki, Prezes Zarządu TP odnosząc się do wyników Grupy TP w pierwszym półroczu 2008 roku.  

Kluczowe dane makroekonomiczne

Według szacunków Grupy TP, na rynku usług telekomunikacyjnych nastąpiło istotne ożywienie. W warunkach stopniowej stabilizacji otoczenia operacyjnego i regulacyjnego [1], w pierwszym półroczu 2008 roku wzrost rynku (wg wartości sprzedaży) osiągnął 6,0%, podczas gdy w pierwszym półroczu 2007 roku wyniósł jedynie 0,2%. W porównaniu z pierwszym kwartałem, tempo wzrostu w drugim kwartale spadło, ale było nadal znacznie wyższe niż w pierwszym półroczu ubiegłego roku.

Kluczowe dane finansowe 

  • Potwierdził się pozytywny kierunek zmian. Przychody Grupy TP w pierwszym półroczu 2008 roku wyniosły 9,05 mld zł, co oznacza wzrost o 1,1% w porównaniu z pierwszym półroczem 2007 (w którym przychody spadły o 2,8%). Do odwrócenia tendencji po stronie przychodów przyczynił się dwucyfrowy wzrost w segmentach telefonii komórkowej i stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu.
  • Marża Operacyjna Brutto (GOM) wyniosła 43,6% przychodów, co stanowi wynik bliski górnej granicy celu rocznego (42-44% przychodów). Wzrost GOM odzwierciedla pozytywną tendencję po stronie przychodów oraz wpływ stałej kontroli kosztów. 
  • Zysk netto wzrósł aż o 36,1% (w porównaniu ze spadkiem rok do roku o 3% w pierwszym półroczu 2007 roku). Do wzrostu zysku netto przyczynił się w szczególności zysk ze zbycia akcji wydającej książki telefoniczne spółki Ditel (transakcję sfinalizowano w czerwcu). W wyniku zrealizowanego w 2007 roku programu skupu akcji, zysk na jedną akcję zwiększył się o 40,3% (rok do roku). 
  • W pierwszym półroczu 2008 roku, nakłady inwestycyjne osiągnęły poziom 13,5% przychodów i były o 14,3% niższe niż w analogicznym okresie 2007 roku. Zgodnie z założeniami średniookresowej strategii Grupy TP, inwestycje dotyczyły w dalszym ciągu przede wszystkim następujących obszarów: 
  • dalsza rozbudowa sieci komórkowej 3G i sieci przesyłu danych HSDPA/HSUPA, 
  • zwiększenie przepustowości sieci szkieletowej i poprawa jakości usług głosowych telefonii komórkowej, 
  • zwiększenie potencjału usług szerokopasmowego dostępu do internetu do ponad 3 milionów portów ADSL, 
  • rozbudowa platformy wykorzystywanej do świadczenia usługi wideo na życzenie w celu obsługi poszerzonego katalogu filmów,
  • spełnienie wymogów regulacyjnych dotyczących usług hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) i hurtowej sprzedaży szerokopasmowej transmisji danych (BSA),
  • integracja systemów komputerowych i infrastruktury w ramach Grupy.
  • Przywrócenie w drugim kwartale wysokich wolnych przepływów pieniężnych netto. Wolne przepływy środków pieniężnych netto po opodatkowaniu wyniosły w drugim kwartale 1.202 mln zł, co stanowiło 26,7% przychodów (tj. były wyższe od celu określonego w strategii średniookresowej, który wynosi 18-20% przychodów). 

Kluczowe dane biznesowe

W pierwszym półroczu 2008 roku, Grupa TP osiągnęła dobre wyniki: wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej o 10,5%[2] oraz usług szerokopasmowego dostępu do internetu o 16,4%[3] (oba te segmenty generalnie nie podlegają regulacji) po raz kolejny w pełni zrównoważył spadek przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej (o 11,1%). 

W drugim kwartale 2008 roku, dokładnie w rok po ogłoszeniu nowej strategii średniookresowej, TP uczyniła znaczny postęp w kierunku jej realizacji, zarówno w aspekcie „Enhance Core" jak i „Go for More": 

  • W aspekcie „Enhance Core" (usprawnienie działalności podstawowej):
    • wprowadzenie kilku nowych usług dodanych dla abonentów usług głosowych w celu ograniczenia spadku liczby łączy,
    • obniżenie cen połączeń z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych o około 10% po wprowadzeniu obniżki stawek MTR,
    • wprowadzenie nowych pakietów promocyjnych stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu, obejmujących oprogramowanie i różne akcesoria,
    • konsolidacja licznych taryf komórkowych w segmencie post-paid w ramach dwóch podstawowych ofert, które łączą przejrzystość dla klienta z warunkami lepszymi od wszystkich innych ofert w danej kategorii,
    • osiągnięcie przez Orange Freedom udziału w rynku BSA na poziomie 17% (i jednej trzeciej aktywacji netto w drugim kwartale).
  • W aspekcie „Go for More" (rozszerzanie działalności):
    • zwiększanie zasięgu usługi CDMA, która do końca bieżącego roku ma być dostępna dla 50% ludności kraju,
    • zakończenie procesu sprzedaży spółki DITEL (wydającej książki telefoniczne), co przyniosło Grupie TP wpływy w wysokości 65 mln zł,
    • rozpoczęcie negocjacji na zasadach wyłączności i podpisanie umowy przedwstępnej w sprawie sprzedaży nieruchomości w Warszawie.

Telefonia stacjonarna

  • Wpływ procesu wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową i decyzji regulacyjnych na wyniki 
  • Utrzymanie wiodącej pozycji w segmencie usług szerokopasmowego dostępu do internetu (blisko 50% udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży) 
  • Dwucyfrowy wzrost przychodów: o 15,3% rok do roku 
  • Utrzymanie ARPU dzięki innowacyjnym usługom dodanym 
  • Marża GOM na poziomie 43,8% przy oszczędnościach po stronie kosztów wynagrodzeń pracowniczych i wydatków pozakomercyjnych

Telefonia komórkowa

  • Dwucyfrowy wzrost przychodów (o 10,7%) pomimo wolniejszego wzrostu przychodów z usług hurtowych (wskutek obniżki stawek MTR) 
  • Utrzymanie wiodącej pozycji przez Orange przy stabilnym udziale w rynku (pod względem wartości) na poziomie 34%
  • Wzrost przychodów z usług detalicznych ponownie na poziomie dwucyfrowym (o 11,6%)
  • Oferta Orange w zakresie stacjonarnych usług szerokopasmowego dostępu do internetu podbija rynek BSA: 17% udziału w rynku po 8 miesiącach
  • Wzrost GOM o 11,8% pomimo wyższych kosztów połączeń międzyoperatorskich
  • Wolniejszy wzrost wydatków komercyjnych - spadek średniego kosztu pozyskania abonenta w drugim kwartale o 14% (rok do roku)

Nowe strategiczne inicjatywy

  • rozszerzenie marki Orange na produkty i usługi telewizyjne, a także przeniesienie wartości i kultury Orange do zespołów TP, 
  • rychłe uruchomienie własnego kanału telewizyjnego Grupy TP: Orange Sport TV - stanowiącego kluczowy element w procesie rozwoju oferty kontentowej Grupy - który będzie transmitować mecze ekstraklasy piłkarskiej;
  • umożliwienie odbioru oferty telewizyjnej Grupy TP poprzez transmisję satelitarną (w oparciu o umowę z Cyfrą+ z 2007 roku);
  • wzbogacenie oferty szerokopasmowej o:
    • Babybox - uproszczony modem typu „dual-play" z rodziny Livebox,
    • bezprzewodowy dostęp szerokopasmowy, dzięki któremu do końca przyszłego roku wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce uzyskają dostęp do usług Grupy TP;
  • poszerzenie oferty produktów Orange o stacjonarne usługi głosowe oferowane na podstawie umowy WLR (w związku z sukcesem usługi Orange Freedom),
  • stały rozwój innowacyjnych ofert - wdrożenie usług z dziedziny e-zdrowia na poziomie operacyjnym,
  • finalizacja sprzedaży wybranych nieruchomości w Warszawie i rozpoczęcie następnego etapu programu optymalizacji nieruchomości - budowy miasteczka TP.

Podwyższenie celu na 2008 rok w zakresie przychodów oraz potwierdzenie celu w zakresie rentowności 

 

Pierwotny
cel całoroczny 

Skorygowany
cel całoroczny

Przychody (zmiana rok do roku)

ok. -1.0%

ok. 0%

Marża GOM jako % przychodów

42-44%

bez zmian

Nakłady inwestycyjne jako % sprzedaży 

14-16%

bez zmian

Na podstawie wyników pierwszego półrocza, Grupa TP podwyższyła cel w zakresie przychodów na 2008 rok: z zakładanego spadku o około 1% na utrzymanie przychodów na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Zmiana ta wynika z następujących założeń roboczych: 

  • dobre wyniki pierwszego półrocza wynikały głównie z bardzo dobrych wyników pierwszego kwartału (rok do roku) ze stabilizacją przychodów w drugim kwartale,
  • w drugim półroczu, Grupa TP zacznie w pełni odczuwać skutki ostatniej obniżki stawek MTR i wynikającego z nich spadku cen połączeń z sieci stacjonarnej do sieci komórkowych,
  • ponadto, Grupa podtrzymuje prognozę wzrostu rynku jako całości o 2-4% w 2008 roku, co oznacza spadek dynamiki w drugim półroczu (po wzroście na poziomie 6% w pierwszym półroczu).

Roland Dubois, Członek Zarządu TP ds. Finansów, stwierdził: „Warunki, w jakich przychodzi nam działać, skłaniają do zachowania ostrożności. W takich okolicznościach stabilna struktura finansowa może się okazać najistotniejszym elementem wyróżniającym spółkę spośród innych graczy na rynku. Tak jest w przypadku Grupy TP, która wypracowuje wysokie wolne przepływy pieniężne oraz zysk z kapitału sięgający już 16%. Zamierzamy udowodnić, że potrafimy udźwignąć wzrost kosztów operacyjnych w krótkim okresie, wynikający między innymi z kosztów wynajmu pomieszczeń centrali spółki po ich sprzedaży czy kosztów wprowadzenia usługi Orange TV, kontynuując jednocześnie inwestycje stymulujące wzrost w perspektywie średniookresowej. 


[1] Hurtowa odsprzedaż abonamentu (WLR) i hurtowa odsprzedaż dostępów szerokopasmowych (BSA) zostały wprowadzone na początku 2007 roku, zmiana stawek w ofercie ramowej - od września 2006 roku, a obniżki stawek MTR - w październiku 2006 roku, maju 2007 roku i maju 2008 roku.

[2] Bez przychodów PTK Centertel z usługi Orange Freedom (stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu), oferowanej na podstawie umowy BSA.

[3] Łącznie z przychodami PTK Centertel z usługi Orange Freedom (stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do internetu), oferowanej na podstawie umowy BSA.

źródło: TPSA

TP-Link 5-portowe ładowarki USB od TP-Link - UP540 oraz UP525

Rozwój technologii sprawia, że posiadamy coraz więcej urządzeń elektronicznych: smartfony, tablety, czytniki ebooków, odtwarzacze muzyki, rejestratory jazdy, nawigacje, zegarki sportowe i wiele innych. czytaj więcej

UPC Wyniki UPC Polska za I kwartał 2017 roku

W I kwartale 2017 r. UPC Polska, lider rynku cyfrowej telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i telefonii, zwiększało zasięg superszybkiego internetu i rozwijało ofertę, dostarczając klientom nowe produkty i usługi, takie jak innowacyjny Replay TV. Pierwszy kwartał 2017 roku UPC Polska zamknęło liczbą 1 430 500 klientów, korzystających z 2 955 600 usług (RGU*). czytaj więcej