Archiwalne

UKE: analiza cen połączeń telefonii stacjonarnej

28.03.2008

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

Urząd Komunikacji Elektronicznej dokonał analizy zmian cen połączeń w telefonii stacjonarnej w latach 2005-2007. Celem analizy jest pokazanie, jak kształtowały się opłaty za połączenia lokalne, międzystrefowe i międzynarodowe w ofertach operatorów:Telekomunikaca Polska S.A., Tele2 Polska Sp. z o.o., Netia S.A. i Telefonia Dialog S.A w latach 2005-2007.

Opracowanie zawiera porównanie opłat za połączenia realizowane zarówno w sieci operatora, jak i za pomocą numerów dostępowych NDS (numer dostępu do sieci - prefiks) oraz poprzez WLR (Wholesale Line Rental - przeniesiony abonament telefoniczny z TPSA).

Badanie wykazało, że zarówno ceny połączeń lokalnych, jak i międzystrefowych oferowanych przez poszczególnych operatorów w godzinach szczytu w roku 2007 w sieci operatorów były dość zróżnicowane. Operatorzy konkurowali między sobą pakietami bezpłatnych minut do wykorzystania oraz darmowymi wieczorami i weekendami w abonamencie. W 2007 r. niewiele było planów taryfowych, które nie zawierały tego rodzaju zachęt. Jednocześnie, im więcej było takich propozycji w ramach abonamentu, tym wyższy abonament i/lub opłatę za minutę połączenia poza abonamentem oferowano.

Wprowadzenie w lipcu 2006 r. usługi hurtowej sprzedaży abonamentu (WLR) spowodowało możliwość kupowania przez operatorów alternatywnych abonamentu od Telekomunikacji Polskiej S.A. po stawkach hurtowych i odsprzedawania go klientom końcowym po cenach detalicznych niższych niż oferowane przez TP. W przypadku planów standardowych abonament w ramach WLR oferowany przez Telefonię Dialog (Taryfa Domowa Profil Podstawowy) był o ok. 18% niższy niż abonament Telekomunikacji Polskiej (Plan TP Standardowy), natomiast klienci Tele2 Polska w Cenniku Podstawowym płacili opłatę abonamentową o 10% niższą. Znaczne różnice dotyczyły także planów z darmowymi wieczorami i weekendami.

Korzystając z usługi hurtowego dostępu do sieci, operatorzy alternatywni mieli możliwość zaoferowania, w wielu planach taryfowych, również nieco korzystniejszych cen za połączenia niż oferowane przez TP w jej własnej sieci. Opłaty u operatorów alternatywnych były niższe od ok. 20% w przypadku połączeń lokalnych do ok. 11-40% w przypadku połączeń międzymiastowych.

Analizując ceny za połączenia międzynarodowe można zauważyć, iż cenniki tych usług przewidywały różne opcje taryfowe w zależności od kraju, z którym następowało połączenie. Operatorzy, walcząc o klientów, wprowadzali nowe plany taryfowe proponując w nich coraz niższe ceny. Porównując z rokiem 2005, Telekomunikacja Polska obniżyła opłaty za połączenia w sieci operatora o ok. 37%, natomiast Telefonia Dialog zmniejszyła ceny za ww. połączenia o ok. 55%. Netia S.A. utrzymała ceny na niezmienionym poziomie.

Nowe plany taryfowe skierowane są jednak tylko do nowych abonentów bądź do abonentów, którzy zdecydują się na zmianę planu taryfowego. Natomiast dla abonentów, którzy pozostaną przy dotychczasowych planach, ceny za połączenia międzynarodowe nie uległy zmianie.

Jak informuje UKE, coraz popularniejsze wśród użytkowników szerokopasmowego dostępu do Internetu stają się połączenia międzynarodowe przez Skype i Tlenofon. Tak realizowane połączenia, ze względu na niższe ceny, mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych połączeń międzynarodowych poprzez sieci stacjonarne.

Zobacz: Analiza zmiany cen połączeń w telefonii stacjonarnej w latach 2005-2007

źródło: UKE

News Telekomunikacja Polska S.A - prawie okrągła rocznica powstania

Jeśli Telekomunikacja Polska S.A nadal by istniała, dziś świętowałaby swoje 29-te urodziny. Byłaby całkiem dorosłą firmą : ) czytaj więcej

News Co to jest SIP Trunk? Możliwości, cechy, jak skorzystać?

SIP Trunk w połączeniu z centralą telefoniczną umożliwia stworzenie systemu telefonii służącej do obsługi firmy. Czym jest SIP Trunk? Jest łączem telefonicznym zapewniającym komunikację pomiędzy firmą (jej pracownikami) i wszystkimi pozostałymi użytkownikami telefonii w kraju i za granicą. Buduje łączność dla wszystkich działów w firmie. czytaj więcej