Archiwalne

Polacy w czołówce społeczeństw najbardziej świadomych zagrożeń w Internecie - badanie EMC

31.07.2014

11% respondentów z Polski było ofiarą kradzieży tożsamości, 13 % przyznaje się, że ukradziono im dokumenty lub kartę płatniczą; ponad połowa respondentów przebadanych w 15 krajach świata padła ofiarą naruszenia bezpieczeństwa danych. Prawie 60% biorących udział w badaniu Polaków w wieku 24-35 lat regularnie sprawdza ustawienia prywatności; 4 na 10 respondentów badania światowego nie konfiguruje ustawień prywatności. Młodsi respondenci są bardziej świadomi zagrożeń, bardziej ostrożnie w sieci postępują osoby starsze i kobiety, Polacy w czołówce nacji najbardziej świadomych niebezpieczeństw w sieci.

Firma EMC Poland opublikowała wyniki badania postaw konsumentów w odniesieniu do problemu bezpieczeństwa i prywatności w mediach elektronicznych, przeprowadzonego na zlecenie EMC przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Wcześniej EMC Corporation zrealizowała globalne badanie Privacy Index, które objęło użytkowników Internetu z 15 krajów (m.in. Australii i Nowej Zelandii, Niemiec, USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji, Rosji, Chin, Indii).

Wyniki obu badań pokazują, że konsumenci chcą korzystać z możliwości oferowanych przez nowe technologie, ale nie chcą rezygnować z prywatności online. Poziom wiedzy na temat bezpieczeństwa w sieci zależy od kilku czynników takich jak np. region geograficzny, rodzaj czynności wykonywanych w sieci, czy wiek i płeć użytkowników.

Na tle krajów biorących udział w badaniu EMC, Polacy plasują się w czołówce społeczeństw najbardziej świadomych zasad zachowania bezpieczeństwa w Internecie i podejmujących działania zapobiegające cyberprzestępstwom. 90% respondentów z Polski nie pozwala logować się osobom postronnym na swoim sprzęcie i nie udostępnia haseł. Popularne są wśród nich silne hasła, używa ich 71% badanych Polaków. Aż 71% respondentów zabezpiecza silnymi hasłami komputery i urządzenia mobilne w pracy i w domu, z tego 2/3 w pracy. Osoby te bardzo rzadko udostępniają sprzęt osobom trzecim, niestety nie dbają o to, aby zmieniać hasła, korzystają z publicznych komputerów i sieci WiFi. Respondenci stwierdzili także, że łatwiej zauważyć kradzież w świecie rzeczywistym niż popełnioną w sieci.

Osoby biorące udział w badaniu w innych krajach prezentują inne zachowania. Wyniki pokazują, że wielu użytkowników nie robi nic żeby się chronić, aż 62% nie zmienia regularnie haseł, a 4 na 10 osób nie konfiguruje ustawień prywatności.

Badanie przeprowadzone w Polsce pokazało, że ustawienia prywatności sprawdza prawie 60% respondentów w przedziale wieku 25-34 lata, znacznie więcej niż respondenci z pozostałych grup wiekowych, gdzie ustawienia te regularnie kontroluje 40-43% odpowiadających. Wynik ten pokazuje wyższą świadomość istnienia tego typu ustawień wśród 25-24 latków niż u osób starszych, a zarazem większą dbałość o prywatność tej grupy od młodzieży. O ustawienia prywatności lub blokowanie dostępu do prywatnego sprzętu dba co drugi badany, przy czym kobiety są bardziej ostrożne niż mężczyźni. Dodatkowo, kobiety odpowiadając na pytania dotyczące ustawień prywatności, deklarowały bardziej bezpieczne zachowania.

Konsumenci mają świadomość, że każdy ślad pozostawiony w Internecie to informacja wykorzystywana przez osoby trzecie, mniejszy problem, gdy do celów marketingowych, gorzej jeśli posłużą cyberprzestępcom w celu wyłudzenia danych wrażliwych jak chociażby hasła dostępu do kont bankowych. Internauci chcą zachować odpowiedni poziom prywatności w sieci i jednocześnie korzystać ze wszystkich możliwości, jakie oferują im media elektroniczne. Są świadomi tego, że dane o zachowaniach w sieci służą do różnych celów i wiedzą jak bezpiecznie korzystać z Internetu wykorzystując różne sposoby pozwalające uniknąć cyberzagrożeń.

Wśród polskich konsumentów w niektórych grupach wiekowych bezpiecznie postępują prawie wszyscy – 95% w przedziale 25-34 i aż 98% w grupie 50+. Przy tych wynikach zaledwie 70-75% młodzieży pokazuje dużą niefrasobliwość młodych konsumentów.

Tylko 2,5 % respondentów przyznało, że było ofiarą włamania na konto w sklepie internetowym czy też w banku. Natomiast aż jedna czwarta badanej młodzieży przyznaje się do włamania na skrzynkę pocztową lub społecznościową, a w grupie wiekowej 19-24 wskaźnik ten wynosi ponad 14 %.

Respondenci wykazują znacząco lepszą świadomość i przygotowanie na wypadek kradzieży w świecie rzeczywistym. Dokumenty lub kartę płatniczą skradziono około 13% osób, najmniej młodzieży. Karty płatnicze straciły głównie osoby z przedziału 25-35 (20%) i 35-49 (16%). Wśród osób 50 +, które wolą korzystać z gotówki tylko 9% zadeklarowało, że było ofiarą kradzieży karty. Odsetek wśród młodzieży też jest niewielki, co może wynikać z faktu, że młodzież często nie posiada jeszcze swojej karty.

Elementem specjalnej ochrony użytkowników pozostają ich osobiste urządzenia mobilne. Tylko w przypadku 6% respondentów w przedziałach wiekowych 19-24 i 50+ doszło do kradzieży smartfonu lub tabletu. Częściej taka sytuacja miała miejsce w przypadku najmłodszych użytkowników (26%) i osób w wieku 24-35 (prawie 19%).

źródło: EMC

News BLIK - co to jest? W jaki sposób działa?

BLIK jest nowoczesnym, polskim standardem mobilnych płatności, który potrafi ułatwić życie wielu milionom ludzi począwszy od roku 2015. Dostarcza przy tym sporo przełomowych rozwiązań, takich jak choćby przelewy na numer telefonu, wypłaty gotówki z bankomatów bez zastosowania karty czy też łatwe oraz szybkie płatności przy wykorzystaniu płatniczych terminali. Spore rozpowszechnienie systemu sprawia, iż skorzystać z niego może w praktyce każdy z klientów instytucji mających uniwersalny profil. Cały czas dołączają do niego także następne banki. czytaj więcej

News Druk na siatce banerowej mesh z Intprint.pl to skuteczny reklamowo-informacyjny sposób na przyciągnięcie klientów

Druk wielkoformatowy na siatce banerowej umieszczonej na elewacjach, końcach budynków i innych miejscach w celu reklamy usług lub towarów to doskonała okazja marketingowa. Nie ma sobie równych pod względem ochrony konsumentów. W końcu deklarując się w ten sposób, reklamodawca przyciąga dużą liczbę potencjalnych klientów. czytaj więcej

News Kampanie na Facebooku - jak zacząć?

Chyba każdy zna słynne powiedzenie, że reklama jest dźwignią handlu. Nic w tym dziwnego, skoro jest ona kluczem do zaistnienia w świecie Internetu. Zwykle przede wszystkim stawiamy na kampanie reklamowe na łamach portali społecznościowych. Jednym z popularniejszych portali jest Facebook. Prowadzony tam marketing charakteryzuje się ogromnym powodzeniem. Jak zatem zacząć kampanię na fb?. czytaj więcej

News Wtorek to najpopularniejszy dzień na zakupy online

Polscy internauci częściej klikają w reklamy online i dokonują zakupów w internecie w dni powszednie, niż w weekendy – najchętniej we wtorki po godzinie 20.00. Jak pokazują analizy danych kampanii prowadzonych przez firmę RTB House na ponad 40 rynkach, podobne zachowania zakupowe charakteryzują internautów za granicą, gdzie najwięcej konwersji notuje się we wtorki i środy, a najmniej w soboty. Szczególnie dużym zainteresowaniem użytkowników cieszą się kreacje wyświetlane w godzinach wieczornych. czytaj więcej