Archiwalne

Międzynarodowa sonda: zagrożenia w Sieci dla młodzieży

06.02.2007

Insafe, międzynarodowa organizacja promująca bezpieczeństwo w sieci, we współpracy z UPC, dostawcą potrójnej usługi: telewizji, Internetu i telefonii, opublikowali w dniu dzisiejszym pierwsze wyniki sondy internetowej badającej zachowania młodych użytkowników internetu. Sonda przeprowadzona przez Insafe dostarcza informacji na temat zachowań online młodzieży oraz sposobu, w jaki wyszukują informacji w sieci, korzystają z poczty elektronicznej i czatów, jak również programów ochrony prywatności i stron internetowych.

Oto pierwsze wyniki sondy:

  • 56% respondentów ujawnia swoje dane osobiste na stronach, na których można zawierać nowe znajomości;
  • 11% młodych użytkowników sieci w wieku od 10 do 18 lat idzie na pierwsze spotkanie z osobą zapoznaną w sieci bez towarzystwa innych osób;
  • 35% respondentów w wieku 10 lat lub młodszych przesyła dalej otrzymane zdjęcia ze scenami przemocy lub seksu.

Osobiste dane
Wszyscy respondenci, w szczególności dzieci w wieku od 10 do 18 lat wydają się być ostrożni w korzystaniu z internetu: 56% odmawia przyjęcia zaproszeń od osób nieznanych.

Jednak 56% wszystkich respondentów ujawnia swoje dane na stronach, na których można zawierać nowe znajomości oraz, jeśli trzeba, podaje szczegóły swojego życia osobistego. Wskazuje to na pilną potrzebę zwrócenia uwagi na sposób korzystania z tego rodzaju stron przez wszystkie grupy wiekowe.

W przypadkach kiedy zachodzi potrzeba zarejestrowania się na stronach z grami internetowymi większość (53%) podaje prawdziwe dane osobiste. Wyniki sondy wykazują, że 36% respondentów podaje nieprawdziwe dane osobiste.

Edukacja
Wielu respondentów deklaruje chęć nauki na temat bezpieczeństwa w sieci: 53% mówi, że słucha kiedy nauczyciel mówi na ten temat i że to prawdopodobnie wpływa na ich zachowania. Wyniki badania wykazują, że jedynie 24% respondentów uważa, że nie musi słuchać nauczycieli, ponieważ korzystają z sieci codziennie.

Randki
73% młodzieży podejmuje środki bezpieczeństwa udając się na spotkania z osobami zapoznanymi w sieci. Jednak odsetek ten jest niższy wśród grupy wiekowej od 14 do 17 lat niż wśród osiemnastolatków. Podobne wyniki otrzymano po szczegółowej analizie innych ryzykownych zachowań, jakie podejmują młodzi ludzie. Dowodzi to, że należy poświęcić więcej czasu na informowanie o niebezpieczeństwach w sieci młodzieży w wieku od 14 do 17 lat.

Niechciane wiadomości emailowe
Jak wynika z sondy, 44% młodzieży po prostu ignoruje zdjęcia ze scenami ukazującymi seks lub przemoc, które otrzymują od znajomych. 36% pokazuje je rodzicom lub nauczycielom, podczas gdy 29% nie wie, co robić w takiej sytuacji. Wyniki sondy pokazują również, że podczas gdy 60% dzieci w wieku 10 lat pokazuje takie zdjęcia starszym osobom, odsetek ten zmniejsza się gwałtownie wraz ze wzrostem wieku młodzieży. Wśród siedemnastolatków mniej niż 30% mówi o niechcianych emailach starszym osobom. Jednak odsetek ten znowu się zwiększa w grupie młodzieży powyżej 18 lat.

Po otrzymaniu niechcianego zdjęcia 62% respondentów twierdziło, że mówiło o tym rodzicom, jeśli uważało to za najlepsze rozwiązanie. Jednakże, 35% dzieci w wieku 10 lub więcej lat przesyła dalej takie zdjęcia znajomym, bo uważa je za zabawne.

Płatności online
Na pytania dotyczące metod płatności za zakupy w sieci, 83% respondentów odpowiedziało, że pyta rodziców o zgodę na zapłacenie kartą kredytową. 20% respondentów poniżej 10 lat twierdziło, że korzysta z kart kredytowych rodziców bez pozwolenia. 20% odpowiedziało, że podaje fałszywe informacje. Jednakże można przypuszczać, że dzieci poniżej 10 roku życia nie rozumiały powagi zadawanego pytania. Można wysnuć taki wniosek w oparciu o fakt, że odsetek ten gwałtownie maleje do odpowiednio 9% i 12% dla jedenastolatków i mniej niż 2% i 10% dla szesnastolatków.

50% respondentów stara się wyrejestrować z serwisów internetowych gdy zaczną otrzymywać wiele niechcianych SMSów. 36% zmienia numer telefonu komórkowego i składa skargę pod odpowiedni numer. Około 30% respondentów poniżej 10 roku życia nie wie, co robić w takich sytuacjach; odsetek ten zmiesza się gwałtownie w starszych grupach wiekowych. Jednak 16% młodzieży w wieku 18 lat i powyżej twierdziło, że również nie wie, co robić w takich sytuacjach.

Podsumowanie
Wyniki sondy pokazują, że grupa młodzieży w wieku od 15 do 17 lat w największym stopniu korzysta z usług cyfrowych, ale też podejmuje największe ryzyka. Dlatego zwiększanie świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci powinno koncentrować się na tej grupie młodzieży oraz w szczególności podkreślać ryzyka związane z korzystaniem z portali towarzyskich i stron internetowych, za pomocą których można nawiązywać nowe znajomości.

Paul van Doorne, szef projektu ze strony UPC, odniósł się do wstępnych wyników sondy mówiąc, że “UPC jest coraz bardziej zaniepokojone o dobro młodych użytkowników sieci. Oprócz wirusów i oprogramowania szpiegującego, młodzi ludzi narażeni są na różnego rodzaju zagrożenia takie, jak prześladowanie w internecie, naruszenie prywatności oraz zastraszanie seksualne. Wyniki sondy potwierdzają to bezsprzecznie. My, jako operator telewizji kablowej i dostawca internetu pragniemy informować i ochraniać tę grupę użytkowników, która jest szczególnie narażona na niebezpieczeństwa. Jednakże nie możemy tego zrobić sami. Dlatego też UPC wspiera wiele inicjatyw, które mogą zwiększyć świadomość wśród młodych ludzi ryzyka, jakie niesie korzystanie przez nich z takich technologii cyfrowych, jak internet, poczta elektroniczna, czaty czy płatne serwisy.”

O sondzie
Sonda internetowa Insafe przeprowadzona została w formie pytań z możliwością wyboru wśród kilku odpowiedzi. Respondenci odpowiadali na pytania w okresie od 6 grudnia 2006 roku do 2 lutego 2007 roku. Po wypełnieniu kwestionariusza respondenci otrzymywali oceny ich “Siły technologicznej” (czerwona, beżowa lub zielona) oraz szereg informacji na temat bezpieczeństwa w sieci zlinkowanych do błędnych odpowiedzi. W sumie w sondzie wzięło udział 12 782 respondentów z 14 krajów. Większość respondentów miała 13 lat: 2 241 dzieci w tym wieku odpowiedziało na pytania sondy. Następną najliczniejszą grupą (1 830) była (niespodziewanie) młodzież w wieku powyżej 18 lat. Najmniej liczna była grupa młodzieży w wieku 18 lat (264 respondentów) oraz grupa dzieci w wieku 10 lub mniej lat (453 respondentów). Respondenci odpowiadali na pytania sondy na wielu popularnych stronach internetowych i wszyscy mieli szansę wygrać nagrodę.

Źródło: UPC

UPC Rusza I edycja programu Digital Imagination Challenge organizowanego przez UPC Polska

UPC i Liberty Global, zapraszają do programu na najlepsze innowacje wykorzystujące siłę technologii, aby sprostać wyzwaniom społeczeństwa

• Program Digital Imagination ma na celu wypracowanie cyfrowych rozwiązań dla kluczowych wyzwań społecznych w Polsce
• Od 13 czerwca, przez trzy miesiące, będzie można przystąpić do programu i zgłosić swój autorski projekt
• Zwycięzcy Digital Imagination Challenge otrzymają nagrody pieniężne o łącznej wartości 70 000 zł, mentoring oraz promocję czytaj więcej

UPC Kanały Tenis Premium dostępne w sprzedaży w UPC Polska

Tenis na najwyższym światowym poziomie, rozgrywany w ramach czterech najbardziej prestiżowych turniejów, jest dostępny dla klientów UPC Polska w ramach specjalnego pakietu. czytaj więcej

UPC UPC: „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” - czy jesteśmy gotowi na nowe trendy?

Premiera raportu na temat trendów na rynku telewizyjnym, zrealizowanego przez infuture hatalska foresight institute w partnerstwie z UPC Polska

• Telewizję ogląda blisko 92 proc. Polaków, a 65 proc. robi to codziennie, spędzając średnio ponad 4 godziny na dobę przed szklanym ekranem.
• Szybki rozwój technologii wprowadza interakcję pomiędzy użytkownikami a nadawcami treści
• Użytkownicy coraz częściej oglądają treści na urządzeniach mobilnych i korzystają z serwisów OTT i VOD
• Operatorzy wprowadzają usługi umożliwiające oglądanie telewizji w dowolnym miejscu i czasie, np. Replay TV i Horizon GO od UPC Polska czytaj więcej

UPC KSW39: Colloseum w UPC Polska w systemie pay-per-view

Już 27 maja 2017 na Stadionie Narodowym w Warszawie zobaczyć będzie można całą plejadę gwiazd Mieszanych Sztuk Walki. W walce wieczoru odbędzie się pojedynek Mameda Khalidova z mistrzem KSW w kategorii półśredniej, niepokonanym od ponad czterech Borysem Mańkowskim. Tę spektakularną galę MMA będzie można zobaczyć w UPC w systemie pay-per-view. czytaj więcej

UPC UPC: Rusza kampania telewizyjna Replay TV

UPC Polska ruszyło dziś z telewizyjną kampanią reklamową, promującą innowacyjną usługę Replay TV. Kampania potrwa do 18 czerwca. Wprowadzenie Replay TV wspierane jest także reklamą w radiu, online oraz działaniami BTL. czytaj więcej

UPC Wyniki UPC Polska za I kwartał 2017 roku

W I kwartale 2017 r. UPC Polska, lider rynku cyfrowej telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i telefonii, zwiększało zasięg superszybkiego internetu i rozwijało ofertę, dostarczając klientom nowe produkty i usługi, takie jak innowacyjny Replay TV. Pierwszy kwartał 2017 roku UPC Polska zamknęło liczbą 1 430 500 klientów, korzystających z 2 955 600 usług (RGU*). czytaj więcej

UPC UPC, Mastercard i Blue Media promują płatności automatyczne

Od końca marca trwa wspólna kampania firm UPC Polska, Mastercard oraz Blue Media, właściciela serwisu bm.pl. Klienci uczestniczący w promocji mogą zyskać do 30 zł zwrotu za e-płatności automatyczne dokonane kartą Mastercard za rachunki UPC Polska. czytaj więcej

UPC Rusza I edycja programu Digital Imagination Challenge organizowanego przez UPC Polska

UPC i Liberty Global, zapraszają do programu na najlepsze innowacje wykorzystujące siłę technologii, aby sprostać wyzwaniom społeczeństwa

• Program Digital Imagination ma na celu wypracowanie cyfrowych rozwiązań dla kluczowych wyzwań społecznych w Polsce
• Od 13 czerwca, przez trzy miesiące, będzie można przystąpić do programu i zgłosić swój autorski projekt
• Zwycięzcy Digital Imagination Challenge otrzymają nagrody pieniężne o łącznej wartości 70 000 zł, mentoring oraz promocję czytaj więcej

UPC Kanały Tenis Premium dostępne w sprzedaży w UPC Polska

Tenis na najwyższym światowym poziomie, rozgrywany w ramach czterech najbardziej prestiżowych turniejów, jest dostępny dla klientów UPC Polska w ramach specjalnego pakietu. czytaj więcej

UPC UPC: „Przyszłość telewizji: czynniki zmian” - czy jesteśmy gotowi na nowe trendy?

Premiera raportu na temat trendów na rynku telewizyjnym, zrealizowanego przez infuture hatalska foresight institute w partnerstwie z UPC Polska

• Telewizję ogląda blisko 92 proc. Polaków, a 65 proc. robi to codziennie, spędzając średnio ponad 4 godziny na dobę przed szklanym ekranem.
• Szybki rozwój technologii wprowadza interakcję pomiędzy użytkownikami a nadawcami treści
• Użytkownicy coraz częściej oglądają treści na urządzeniach mobilnych i korzystają z serwisów OTT i VOD
• Operatorzy wprowadzają usługi umożliwiające oglądanie telewizji w dowolnym miejscu i czasie, np. Replay TV i Horizon GO od UPC Polska czytaj więcej

UPC KSW39: Colloseum w UPC Polska w systemie pay-per-view

Już 27 maja 2017 na Stadionie Narodowym w Warszawie zobaczyć będzie można całą plejadę gwiazd Mieszanych Sztuk Walki. W walce wieczoru odbędzie się pojedynek Mameda Khalidova z mistrzem KSW w kategorii półśredniej, niepokonanym od ponad czterech Borysem Mańkowskim. Tę spektakularną galę MMA będzie można zobaczyć w UPC w systemie pay-per-view. czytaj więcej

UPC UPC: Rusza kampania telewizyjna Replay TV

UPC Polska ruszyło dziś z telewizyjną kampanią reklamową, promującą innowacyjną usługę Replay TV. Kampania potrwa do 18 czerwca. Wprowadzenie Replay TV wspierane jest także reklamą w radiu, online oraz działaniami BTL. czytaj więcej

UPC Wyniki UPC Polska za I kwartał 2017 roku

W I kwartale 2017 r. UPC Polska, lider rynku cyfrowej telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i telefonii, zwiększało zasięg superszybkiego internetu i rozwijało ofertę, dostarczając klientom nowe produkty i usługi, takie jak innowacyjny Replay TV. Pierwszy kwartał 2017 roku UPC Polska zamknęło liczbą 1 430 500 klientów, korzystających z 2 955 600 usług (RGU*). czytaj więcej

UPC UPC, Mastercard i Blue Media promują płatności automatyczne

Od końca marca trwa wspólna kampania firm UPC Polska, Mastercard oraz Blue Media, właściciela serwisu bm.pl. Klienci uczestniczący w promocji mogą zyskać do 30 zł zwrotu za e-płatności automatyczne dokonane kartą Mastercard za rachunki UPC Polska. czytaj więcej