Archiwalne

Międzynarodowa sonda: zagrożenia w Sieci dla młodzieży

06.02.2007

Insafe, międzynarodowa organizacja promująca bezpieczeństwo w sieci, we współpracy z UPC, dostawcą potrójnej usługi: telewizji, Internetu i telefonii, opublikowali w dniu dzisiejszym pierwsze wyniki sondy internetowej badającej zachowania młodych użytkowników internetu. Sonda przeprowadzona przez Insafe dostarcza informacji na temat zachowań online młodzieży oraz sposobu, w jaki wyszukują informacji w sieci, korzystają z poczty elektronicznej i czatów, jak również programów ochrony prywatności i stron internetowych.

Oto pierwsze wyniki sondy:

  • 56% respondentów ujawnia swoje dane osobiste na stronach, na których można zawierać nowe znajomości;
  • 11% młodych użytkowników sieci w wieku od 10 do 18 lat idzie na pierwsze spotkanie z osobą zapoznaną w sieci bez towarzystwa innych osób;
  • 35% respondentów w wieku 10 lat lub młodszych przesyła dalej otrzymane zdjęcia ze scenami przemocy lub seksu.

Osobiste dane
Wszyscy respondenci, w szczególności dzieci w wieku od 10 do 18 lat wydają się być ostrożni w korzystaniu z internetu: 56% odmawia przyjęcia zaproszeń od osób nieznanych.

Jednak 56% wszystkich respondentów ujawnia swoje dane na stronach, na których można zawierać nowe znajomości oraz, jeśli trzeba, podaje szczegóły swojego życia osobistego. Wskazuje to na pilną potrzebę zwrócenia uwagi na sposób korzystania z tego rodzaju stron przez wszystkie grupy wiekowe.

W przypadkach kiedy zachodzi potrzeba zarejestrowania się na stronach z grami internetowymi większość (53%) podaje prawdziwe dane osobiste. Wyniki sondy wykazują, że 36% respondentów podaje nieprawdziwe dane osobiste.

Edukacja
Wielu respondentów deklaruje chęć nauki na temat bezpieczeństwa w sieci: 53% mówi, że słucha kiedy nauczyciel mówi na ten temat i że to prawdopodobnie wpływa na ich zachowania. Wyniki badania wykazują, że jedynie 24% respondentów uważa, że nie musi słuchać nauczycieli, ponieważ korzystają z sieci codziennie.

Randki
73% młodzieży podejmuje środki bezpieczeństwa udając się na spotkania z osobami zapoznanymi w sieci. Jednak odsetek ten jest niższy wśród grupy wiekowej od 14 do 17 lat niż wśród osiemnastolatków. Podobne wyniki otrzymano po szczegółowej analizie innych ryzykownych zachowań, jakie podejmują młodzi ludzie. Dowodzi to, że należy poświęcić więcej czasu na informowanie o niebezpieczeństwach w sieci młodzieży w wieku od 14 do 17 lat.

Niechciane wiadomości emailowe
Jak wynika z sondy, 44% młodzieży po prostu ignoruje zdjęcia ze scenami ukazującymi seks lub przemoc, które otrzymują od znajomych. 36% pokazuje je rodzicom lub nauczycielom, podczas gdy 29% nie wie, co robić w takiej sytuacji. Wyniki sondy pokazują również, że podczas gdy 60% dzieci w wieku 10 lat pokazuje takie zdjęcia starszym osobom, odsetek ten zmniejsza się gwałtownie wraz ze wzrostem wieku młodzieży. Wśród siedemnastolatków mniej niż 30% mówi o niechcianych emailach starszym osobom. Jednak odsetek ten znowu się zwiększa w grupie młodzieży powyżej 18 lat.

Po otrzymaniu niechcianego zdjęcia 62% respondentów twierdziło, że mówiło o tym rodzicom, jeśli uważało to za najlepsze rozwiązanie. Jednakże, 35% dzieci w wieku 10 lub więcej lat przesyła dalej takie zdjęcia znajomym, bo uważa je za zabawne.

Płatności online
Na pytania dotyczące metod płatności za zakupy w sieci, 83% respondentów odpowiedziało, że pyta rodziców o zgodę na zapłacenie kartą kredytową. 20% respondentów poniżej 10 lat twierdziło, że korzysta z kart kredytowych rodziców bez pozwolenia. 20% odpowiedziało, że podaje fałszywe informacje. Jednakże można przypuszczać, że dzieci poniżej 10 roku życia nie rozumiały powagi zadawanego pytania. Można wysnuć taki wniosek w oparciu o fakt, że odsetek ten gwałtownie maleje do odpowiednio 9% i 12% dla jedenastolatków i mniej niż 2% i 10% dla szesnastolatków.

50% respondentów stara się wyrejestrować z serwisów internetowych gdy zaczną otrzymywać wiele niechcianych SMSów. 36% zmienia numer telefonu komórkowego i składa skargę pod odpowiedni numer. Około 30% respondentów poniżej 10 roku życia nie wie, co robić w takich sytuacjach; odsetek ten zmiesza się gwałtownie w starszych grupach wiekowych. Jednak 16% młodzieży w wieku 18 lat i powyżej twierdziło, że również nie wie, co robić w takich sytuacjach.

Podsumowanie
Wyniki sondy pokazują, że grupa młodzieży w wieku od 15 do 17 lat w największym stopniu korzysta z usług cyfrowych, ale też podejmuje największe ryzyka. Dlatego zwiększanie świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci powinno koncentrować się na tej grupie młodzieży oraz w szczególności podkreślać ryzyka związane z korzystaniem z portali towarzyskich i stron internetowych, za pomocą których można nawiązywać nowe znajomości.

Paul van Doorne, szef projektu ze strony UPC, odniósł się do wstępnych wyników sondy mówiąc, że “UPC jest coraz bardziej zaniepokojone o dobro młodych użytkowników sieci. Oprócz wirusów i oprogramowania szpiegującego, młodzi ludzi narażeni są na różnego rodzaju zagrożenia takie, jak prześladowanie w internecie, naruszenie prywatności oraz zastraszanie seksualne. Wyniki sondy potwierdzają to bezsprzecznie. My, jako operator telewizji kablowej i dostawca internetu pragniemy informować i ochraniać tę grupę użytkowników, która jest szczególnie narażona na niebezpieczeństwa. Jednakże nie możemy tego zrobić sami. Dlatego też UPC wspiera wiele inicjatyw, które mogą zwiększyć świadomość wśród młodych ludzi ryzyka, jakie niesie korzystanie przez nich z takich technologii cyfrowych, jak internet, poczta elektroniczna, czaty czy płatne serwisy.”

O sondzie
Sonda internetowa Insafe przeprowadzona została w formie pytań z możliwością wyboru wśród kilku odpowiedzi. Respondenci odpowiadali na pytania w okresie od 6 grudnia 2006 roku do 2 lutego 2007 roku. Po wypełnieniu kwestionariusza respondenci otrzymywali oceny ich “Siły technologicznej” (czerwona, beżowa lub zielona) oraz szereg informacji na temat bezpieczeństwa w sieci zlinkowanych do błędnych odpowiedzi. W sumie w sondzie wzięło udział 12 782 respondentów z 14 krajów. Większość respondentów miała 13 lat: 2 241 dzieci w tym wieku odpowiedziało na pytania sondy. Następną najliczniejszą grupą (1 830) była (niespodziewanie) młodzież w wieku powyżej 18 lat. Najmniej liczna była grupa młodzieży w wieku 18 lat (264 respondentów) oraz grupa dzieci w wieku 10 lub mniej lat (453 respondentów). Respondenci odpowiadali na pytania sondy na wielu popularnych stronach internetowych i wszyscy mieli szansę wygrać nagrodę.

Źródło: UPC

UPC UPC Polska inspiruje dziewczęta do kodowania - nowa odsłona UPC Future Makers – Girls Edition

28 października w Warszawie odbędzie się UPC Future Makers: Girls Edition - warsztaty kodowania, skierowane do kobiet i dziewczynek w wieku 8-13 lat. Tym razem realizatorzy projektu skupiają się na wsparciu dziewcząt w kształtowaniu swojej przyszłości w cyfrowym świecie. czytaj więcej

UPC Tylko co drugie MŚP wierzy w swój sukces – wyniki badania UPC

Tylko połowa przedsiębiorców z sektora MŚP optymistycznie ocenia szanse rozwoju swojej firmy. Wśród barier dla osiągniecia sukcesu wymieniają te, związane z silną konkurencją i aktualną sytuacją na rynku, a także brakiem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie UPC Biznes. czytaj więcej

UPC Liberty Global, właściciel UPC, zainwestował w Polsce ponad 400 milionów euro w rozwój internetu światłowodowego

Jak wynika z raportu firmy konsultingowej OXERA, inwestycje największego międzynarodowego dostawcy usług telewizyjnych i szerokopasmowego internetu przekładają się na korzyści dla milionów użytkowników, biznesu i polskiej gospodarki. czytaj więcej

UPC UPC wdraża CallPage, autorskie rozwiązanie zwycięzcy 4. edycji Think Big

UPC Polska wprowadza kolejne rozwiązanie mające na celu usprawnienie kontaktu z klientami. Na stronie internetowej dostępny jest już prosty moduł do zamawiania rozmowy z konsultantem UPC. Pracownicy firmy błyskawicznie oddzwaniają do klientów, którzy pozostawili swój numer telefonu na portalu. Narzędzie dostarczył CallPage – zwycięzca 4.edycji Think Big, programu UPC Biznes skierowanego do małych i średnich przedsiębiorstw. czytaj więcej

UPC ‘Business week’ od UPC – nowa oferta bez zobowiązań dla przedsiębiorców

W biznesowych pakietach UPC, klienci otrzymają dostęp do ultraszybkiego światłowodowego internetu o prędkości nawet 600 Mb/s, bez okresu zobowiązania. czytaj więcej

UPC Nowe korzyści w ofercie UPC - nie tylko dla studentów

21 sierpnia ruszyła w UPC oferta dedykowana studentom, choć skorzystać z niej może każdy. Na czas trwania roku akademickiego można zamówić oparty na światłowodach internet nowej generacji od UPC i dodatkowo otrzymać najwyższej jakości wi-fi oraz dostęp do pakietu telewizji cyfrowej. UPC oferuje też w promocji usługę HBO GO oraz Pakiet Bezpieczeństwa. Nowością w ofercie jest superszybki internet o prędkości do 500 Mb/s. czytaj więcej

UPC UPC Polska z odkodowanymi kanałami ELEVEN SPORTS

W dniach 18-28 sierpnia br. abonenci telewizji cyfrowej UPC, którzy na co dzień nie mają dostępu do pakietu ELEVEN SPORTS, będą mogli cieszyć się potężną dawką sportowych emocji od ELEVEN SPORTS. czytaj więcej

UPC Liberty Global ogłosiło wyniki za II kwartał 2017 - Wyniki UPC Polska

Dzięki inwestycjom w zwiększanie atrakcyjności oferty i rozwój szerokopasmowej infrastruktury światłowodowej, na koniec drugiego kwartału liczba cyfrowych usług, z których korzystają klienci UPC Polska wzrosła do 2 957 500 RGU*. czytaj więcej

UPC UPC Polska przyspiesza internet swoim klientom

UPC Polska wyznacza rynkowe trendy przyspieszając ponad 2-krotnie internet swoim klientom. Dzięki temu średnia oferowana prędkość, z jakiej korzysta ponad 1 mln klientów internetu UPC, przekroczy 100 Mb/s, pozwalając na jeszcze swobodniejszy dostęp do cyfrowej rozrywki. To kolejny przykład inwestycji operatora w poprawę jakości i zwiększanie satysfakcji obecnych klientów. Dzięki temu UPC umacnia pozycję lidera cyfrowych usług, dostarczając najwyższą średnią prędkość internetu w Polsce. czytaj więcej

UPC Polsat Boxing Night 7: Nowe Rozdanie w UPC

Gala Polsat Boxing Night 7: Nowe Rozdanie będzie dostępna w UPC Polska. czytaj więcej

UPC UPC Polska inspiruje dziewczęta do kodowania - nowa odsłona UPC Future Makers – Girls Edition

28 października w Warszawie odbędzie się UPC Future Makers: Girls Edition - warsztaty kodowania, skierowane do kobiet i dziewczynek w wieku 8-13 lat. Tym razem realizatorzy projektu skupiają się na wsparciu dziewcząt w kształtowaniu swojej przyszłości w cyfrowym świecie. czytaj więcej

UPC Tylko co drugie MŚP wierzy w swój sukces – wyniki badania UPC

Tylko połowa przedsiębiorców z sektora MŚP optymistycznie ocenia szanse rozwoju swojej firmy. Wśród barier dla osiągniecia sukcesu wymieniają te, związane z silną konkurencją i aktualną sytuacją na rynku, a także brakiem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – wynika z badania SW Research, przeprowadzonego na zlecenie UPC Biznes. czytaj więcej

UPC Liberty Global, właściciel UPC, zainwestował w Polsce ponad 400 milionów euro w rozwój internetu światłowodowego

Jak wynika z raportu firmy konsultingowej OXERA, inwestycje największego międzynarodowego dostawcy usług telewizyjnych i szerokopasmowego internetu przekładają się na korzyści dla milionów użytkowników, biznesu i polskiej gospodarki. czytaj więcej

UPC UPC wdraża CallPage, autorskie rozwiązanie zwycięzcy 4. edycji Think Big

UPC Polska wprowadza kolejne rozwiązanie mające na celu usprawnienie kontaktu z klientami. Na stronie internetowej dostępny jest już prosty moduł do zamawiania rozmowy z konsultantem UPC. Pracownicy firmy błyskawicznie oddzwaniają do klientów, którzy pozostawili swój numer telefonu na portalu. Narzędzie dostarczył CallPage – zwycięzca 4.edycji Think Big, programu UPC Biznes skierowanego do małych i średnich przedsiębiorstw. czytaj więcej

UPC ‘Business week’ od UPC – nowa oferta bez zobowiązań dla przedsiębiorców

W biznesowych pakietach UPC, klienci otrzymają dostęp do ultraszybkiego światłowodowego internetu o prędkości nawet 600 Mb/s, bez okresu zobowiązania. czytaj więcej

UPC Nowe korzyści w ofercie UPC - nie tylko dla studentów

21 sierpnia ruszyła w UPC oferta dedykowana studentom, choć skorzystać z niej może każdy. Na czas trwania roku akademickiego można zamówić oparty na światłowodach internet nowej generacji od UPC i dodatkowo otrzymać najwyższej jakości wi-fi oraz dostęp do pakietu telewizji cyfrowej. UPC oferuje też w promocji usługę HBO GO oraz Pakiet Bezpieczeństwa. Nowością w ofercie jest superszybki internet o prędkości do 500 Mb/s. czytaj więcej

UPC UPC Polska z odkodowanymi kanałami ELEVEN SPORTS

W dniach 18-28 sierpnia br. abonenci telewizji cyfrowej UPC, którzy na co dzień nie mają dostępu do pakietu ELEVEN SPORTS, będą mogli cieszyć się potężną dawką sportowych emocji od ELEVEN SPORTS. czytaj więcej

UPC Liberty Global ogłosiło wyniki za II kwartał 2017 - Wyniki UPC Polska

Dzięki inwestycjom w zwiększanie atrakcyjności oferty i rozwój szerokopasmowej infrastruktury światłowodowej, na koniec drugiego kwartału liczba cyfrowych usług, z których korzystają klienci UPC Polska wzrosła do 2 957 500 RGU*. czytaj więcej

UPC UPC Polska przyspiesza internet swoim klientom

UPC Polska wyznacza rynkowe trendy przyspieszając ponad 2-krotnie internet swoim klientom. Dzięki temu średnia oferowana prędkość, z jakiej korzysta ponad 1 mln klientów internetu UPC, przekroczy 100 Mb/s, pozwalając na jeszcze swobodniejszy dostęp do cyfrowej rozrywki. To kolejny przykład inwestycji operatora w poprawę jakości i zwiększanie satysfakcji obecnych klientów. Dzięki temu UPC umacnia pozycję lidera cyfrowych usług, dostarczając najwyższą średnią prędkość internetu w Polsce. czytaj więcej

UPC Polsat Boxing Night 7: Nowe Rozdanie w UPC

Gala Polsat Boxing Night 7: Nowe Rozdanie będzie dostępna w UPC Polska. czytaj więcej