VoIP bez Limitu telefon IP

Weryfikacja posiadanego dostępu do Internetu

Należy pamiętać, że szybkość łącza oraz ilość użytkowników, łączą się bezpośrednio ze sobą. Dla jednej trwającej rozmowy telefonicznej, należy założyć średnie zajęcie pasma w łączu dostępowym na poziomie 64 kbit/s w kierunku z Internetu do użytkownika oraz 64 kbit/s w kierunku od użytkownika do Internetu. Tak więc dla dziesięciu jednocześnie rozmawiających użytkowników telefonii internetowej, należy dysponować minimum łączem symetrycznym o szybkości 640/640 kbit/s, którego pasmo będzie wykorzystywane jedynie dla połączeń telefonicznych – pasmo dla przesyłu zwykłych danych w związku z obsługą poczty e-mail lub przeglądaniem stron www to kolejne „kilobity”, których potrzeba dla zapewnienia dobrej jakości rozmów telefonicznych. Zauważyć przy tym należy, że łącza do Internetu typu DSL lub ADSL to łącza:

  • niesymetryczne, co oznacza, że szybkość do użytkownika jest większa, niż szybkość od użytkownika (szczególnie ADSL),
  • nie zapewniają stałej, maksymalnej szybkości przesyłu danych, a jedynie szybkość przesyłu określaną jako „do”, co oznacza, że szybkość łącza, może być w rzeczywistości na przykład o połowę mniejsza, niż ta, która jest wpisana w umowie.

Jedynie łącza symetryczne o gwarantowanej prędkości przesyłu danych, realizowane w oparciu o umowy SLA[1], zapewniają użytkownikowi stałe parametry pracy dostępu do sieci Internet.

Te elementy trzeba zdecydowanie wziąć pod uwagę, znając parametry łącza oraz liczbę użytkowników, którzy mają korzystać z telefonii internetowej. Ważną rzeczą jest również to, aby łącze było doprowadzone do danej lokalizacji kablem (najlepiej światłowodowym, ale może to być również kabel miedziany), ewentualnie drogą radiową, ale na pewno nie poprzez sieć GSM – unikniemy wtedy niepotrzebnych opóźnień w transmisji pakietów, które mogą znacznie utrudniać porozumiewanie się rozmówców ze sobą i innych niekorzystnych zjawisk występujących w sieciach komórkowych.

Warto na wstępie sprawdzić parametry posiadanego łącza do sieci Internet, sprawdzając w głównej mierze poniższe parametry.

Szybkość łącza – informacja mówiąca o tym jaka maksymalna ilość danych może być przesłana w określonym czasie przez łącze (inaczej przepustowość łącza), na przykład 1 Mbit/s oznacza, że w czasie jednej sekundy może zostać przesłane 1 milion bitów (dokładnie 1.048.576 bitów).

Utrata pakietów – pakiety, które zostały stracone podczas przesyłania ich przez sieć Internet. Zjawisko to najczęściej ma miejsce w urządzeniach pośredniczących (na przykład routerach), które łączą dane fragmenty sieci Internet. Wynika to często ze „świadomego” odrzucania pakietów przez te urządzenia na przykład w sytuacji natłoku ruchu i braku możliwości przyjęcia zbyt dużej ilości danych.

Utrata pakietów na poziomie mniejszym niż 5%, gwarantuje jeszcze zrozumiałość połączenia telefonicznego, natomiast jeśli utrata pakietów jest wyższa od 15% mowa jest niezrozumiała. Utracone pakiety są zastępowane ciszą w urządzeniu końcowym, co przy utracie pakietów do 5% nie stanowi problemu w sensie zrozumiałości mowy. Niemniej dużo zależy od użytego kodeka, na przykład utrata pakietów na poziomie 1% dla połączenia telefonicznego używającego kodeka G.729 powoduje już znaczne utrudnienia w zrozumieniu rozmówcy.

Opóźnienie – opóźnienie przesyłanych pakietów. Aby jakość połączenia telefonicznego realizowanego za pośrednictwem sieci Internet była dobra, opóźnienie pakietów nie może być większe niż 150 milisekund [ms]. Opóźnienie w zakresie 150 – 750 ms sprawia, że rozmowa telefoniczna jest w miarę zrozumiała i jeszcze do zaakceptowania. Jeśli opóźnienia na łączu dostępowym są większe niż 750 ms, jakość rozmowy nie jest akceptowalna.

Jitter – nierównomierność (wahania) dostarczania pakietów z zakodowanym głosem do odbiorcy rozmowy (brak stałego opóźnienia w dostarczaniu pakietów do urządzenia odbiorczego). Mierzony jest w milisekundach [ms]. Im mniejsza wartość tym lepiej, niemniej wartość akceptowalna zawiera się w granicach 0,5 – 2 ms. Zbyt duża jego wartość powoduje, że pakiety trafiają do odbiorcy raz szybciej raz później, przez co nie mogą być w prosty sposób kompletowane w urządzeniu odbiorczym i dźwięk jest zniekształcony lub przerywany. Wartość 30 ms tego parametru, powoduje brak możliwości prowadzenia rozmowy telefonicznej.

Występowanie zjawiska określanego jako jitter, jest efektem różnego rodzaju niekorzystnych zjawisk w sieci Internet, takich jak natłok danych, utrata pakietów, transmisja pakietów realizowana różnymi trasami i innymi podobnymi elementami.

Jeśli wynik testów będzie pozytywny, możemy spodziewać się, że posiadany dostęp do Sieci zapewni nam prawidłową jakość połączeń telefonicznych realizowanych w technologii VoIP.

Warto również sprawdzić u dostawcy łącza internetowego czy stosuje w swojej sieci Overbooking. Overbooking to stosowany przez niektórych dostawców sieci Internet zabieg, polegający na sprzedaży klientom sumarycznie większej przepustowości łączy, niż w rzeczywistości dostawca posiada w swoich zasobach.

Wynika on z tego, że statystycznie klienci nie korzystają ze swoich łączy w jednym czasie i na raz oraz z pełnym wysyceniem dla posiadanych łączy, dlatego z punktu widzenia operatora może on realizować podejście polegające na sprzedaży łączy swoim klientom o łącznym maksymalnym paśmie na poziomie na przykład 100 Mbit/s, posiadając w swoich zasobach pasmo na przykład 50 Mbit/s.

 

[1] SLA (ang. Service Level Agreement) – umowa określająca gwarantowany poziom świadczenia usług, sankcjonowana karami umownymi dla operatora za niedotrzymanie parametrów zapisanych w umowie pomiędzy operatorem a klientem.


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz lub zadzwoń do nas pod numer: 796-097-197.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Tech Data Polska i Fujitsu odnawiają kontrakt dystrybucyjny

24.05.2018 Tech Data Polska i Fujitsu odnawiają kontrakt dystrybucyjny Tech Data Polska, wiodący dystrybutor sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz specjalistycznych umiejętności na rodzimym rynku IT, i Fujitsu, dostawca najnowszych technologii i sprzętu w dziedzinie informatyki i komunikacji (ICT), oficjalnie poinformowały o odnowieniu kontraktu dystrybucyjnego. Dzięki temu posunięciu w i tak już bogatym portfolio Tech Data znalazły się znakomitej jakości rozwiązania dla biznesowego Klienta Końcowego oraz oferta do Centrum Przetwarzania Danych włączając systemy zintegrowane marki Fujitsu.

Premiera flagowego modelu LG G7 ThinQ ze sztuczną inteligencją

24.05.2018 Premiera flagowego modelu LG G7 ThinQ ze sztuczną inteligencją Niedługo po światowej premierze, LG wprowadza do Polski swój flagowy smartfon LG G7 ThinQ, który będzie dostępny od 1 do 15 czerwca w specjalnie przygotowanej promocji. Najnowszy flagowiec LG, wzbogacony o użyteczne funkcje oparte na sztucznej inteligencji będzie można nabyć zarówno w ofercie operatorów komórkowych, jak i w największych sieciach sprzedaży. W zależności od miejsca zakupu do telefonu dołączone zostaną wyjątkowe promocje, obok których żaden fan nowych technologii nie przejdzie obojętnie.

Huawei prezentuje nową serię Y 2018 - smartfonów oferujących doskonałą wydajność, nowoczesne funkcje i design w świetnej cenie

24.05.2018 Huawei prezentuje nową serię Y 2018 -  smartfonów oferujących doskonałą wydajność, nowoczesne funkcje i design w świetnej cenie Huawei wprowadza na polski rynek nowe smartfony: Y5 2018, Y6 2018, Y6 Prime 2018 i Y7 Prime 2018. Telefony zostały opracowane z myślą o klientach, którzy poszukują szybko działającego, doskonale wyglądającego urządzenia, dostępnego w atrakcyjnej cenie. Wszystkie modele serii Y 2018 wyposażone są w ekran FullView o najbardziej pożądanych przez klientów proporcjach 18:9, pojemną baterię 3000 mAh oraz działają pod kontrolą systemu Android Oreo. Oferują też funkcje zarezerwowane do tej pory jedynie dla flagowych, najdroższych telefonów.

WatchGuard Technologies doceniony w konkursie Channelnomics MSP 2018

24.05.2018  WatchGuard Technologies doceniony w konkursie Channelnomics MSP 2018 Kraków, dnia 18.05.2018 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, informuje, że WatchGuard został nagrodzony, jako MSSP Ally of the Year w konkursie Channelnomics MSP w 2018 roku.

Facebook usuwa 200 podejrzanych aplikacji

24.05.2018 Facebook usuwa 200 podejrzanych aplikacji Po aferze Cambridge Analytica, prezes Facebooka Mark Zuckerberg ogłosił 21 marca, że firma przeprowadzi audyt w celu zidentyfikowania podejrzanych aplikacji, które mogły wykorzystywać dane użytkowników w niewłaściwy sposób.

Badania Bitdefender: Co czwarty dom w miejskiej aglomeracji posiada technologię SMART

24.05.2018 Badania Bitdefender: Co czwarty dom w miejskiej aglomeracji posiada technologię SMART Według badania przeprowadzonego przez Bitdefender, 28 procent rumuńskich domów w miastach ma minimum cztery inteligentne urządzenia łączące się z internetem.

Działania Corporate Responsibility T‑Mobile Polska kolejny raz nagrodzone

23.05.2018 Działania Corporate Responsibility T‑Mobile Polska kolejny raz nagrodzone T‑Mobile Polska znalazł się w gronie największych polskich firm, uhonorowanych Listkami CSR przyznawanymi przez tygodnik Polityka, za działania realizowane w obszarze społecznej odpowiedzialności.

Loloki, czyli biblioteka mądrych dzieci w Plusie

23.05.2018 Loloki, czyli biblioteka mądrych dzieci w Plusie Pierwsza w Polsce mobilna biblioteka ilustrowanych audiobooków dla dzieci została wprowadzona do oferty sieci Plus. Loloki.pl to portal i aplikacja z bajkami i książkami edukacyjnymi dla dzieci. Klienci Plusa przez pierwszy miesiąc mogą korzystać z niej bezpłatnie, a później koszt miesięczny to tylko 9,90 zł, czyli o ok. 25% taniej niż normalnie.

UPC Biznes startuje z nową ofertą dla firm z segmentu SoHo i odświeża markę

23.05.2018 UPC Biznes startuje z nową ofertą dla firm z segmentu SoHo i odświeża markę UPC Biznes wprowadza nową identyfikację wizualną oraz kampanię pod hasłem „Otwórz się na sukces”. Pierwszym etapem nowej kampanii jest start oferty dedykowanej firmom sektora Small office/Home office. Znajdują się w niej cztery prędkości internetu, w tym dwie nowe – 200 Mb/s i 400 Mb/s wraz z wysokimi prędkościami wysyłania danych 20 i 40 MB/s, Premium WiFi, bogaty wybór kanałów telewizyjnych, Telefon bez limitu oraz Pakiety Bezpieczeństwa i gwarantowane poziomy świadczenia usług (SLA). Oferta podzielona została na trzy grupy: Start, Smart i Pro. Każda z nich odpowiada różnym potrzebom przedsiębiorców z segmentu SoHo.