Wirtualna Centrala - wszystkie oddziały firmy w jednym systemie
CallPage top 1

Weryfikacja posiadanego dostępu do Internetu

Należy pamiętać, że szybkość łącza oraz ilość użytkowników, łączą się bezpośrednio ze sobą. Dla jednej trwającej rozmowy telefonicznej, należy założyć średnie zajęcie pasma w łączu dostępowym na poziomie 64 kbit/s w kierunku z Internetu do użytkownika oraz 64 kbit/s w kierunku od użytkownika do Internetu. Tak więc dla dziesięciu jednocześnie rozmawiających użytkowników telefonii internetowej, należy dysponować minimum łączem symetrycznym o szybkości 640/640 kbit/s, którego pasmo będzie wykorzystywane jedynie dla połączeń telefonicznych – pasmo dla przesyłu zwykłych danych w związku z obsługą poczty e-mail lub przeglądaniem stron www to kolejne „kilobity”, których potrzeba dla zapewnienia dobrej jakości rozmów telefonicznych. Zauważyć przy tym należy, że łącza do Internetu typu DSL lub ADSL to łącza:

  • niesymetryczne, co oznacza, że szybkość do użytkownika jest większa, niż szybkość od użytkownika (szczególnie ADSL),
  • nie zapewniają stałej, maksymalnej szybkości przesyłu danych, a jedynie szybkość przesyłu określaną jako „do”, co oznacza, że szybkość łącza, może być w rzeczywistości na przykład o połowę mniejsza, niż ta, która jest wpisana w umowie.

Jedynie łącza symetryczne o gwarantowanej prędkości przesyłu danych, realizowane w oparciu o umowy SLA[1], zapewniają użytkownikowi stałe parametry pracy dostępu do sieci Internet.

Te elementy trzeba zdecydowanie wziąć pod uwagę, znając parametry łącza oraz liczbę użytkowników, którzy mają korzystać z telefonii internetowej. Ważną rzeczą jest również to, aby łącze było doprowadzone do danej lokalizacji kablem (najlepiej światłowodowym, ale może to być również kabel miedziany), ewentualnie drogą radiową, ale na pewno nie poprzez sieć GSM – unikniemy wtedy niepotrzebnych opóźnień w transmisji pakietów, które mogą znacznie utrudniać porozumiewanie się rozmówców ze sobą i innych niekorzystnych zjawisk występujących w sieciach komórkowych.

Warto na wstępie sprawdzić parametry posiadanego łącza do sieci Internet, sprawdzając w głównej mierze poniższe parametry.

Szybkość łącza – informacja mówiąca o tym jaka maksymalna ilość danych może być przesłana w określonym czasie przez łącze (inaczej przepustowość łącza), na przykład 1 Mbit/s oznacza, że w czasie jednej sekundy może zostać przesłane 1 milion bitów (dokładnie 1.048.576 bitów).

Utrata pakietów – pakiety, które zostały stracone podczas przesyłania ich przez sieć Internet. Zjawisko to najczęściej ma miejsce w urządzeniach pośredniczących (na przykład routerach), które łączą dane fragmenty sieci Internet. Wynika to często ze „świadomego” odrzucania pakietów przez te urządzenia na przykład w sytuacji natłoku ruchu i braku możliwości przyjęcia zbyt dużej ilości danych.

Utrata pakietów na poziomie mniejszym niż 5%, gwarantuje jeszcze zrozumiałość połączenia telefonicznego, natomiast jeśli utrata pakietów jest wyższa od 15% mowa jest niezrozumiała. Utracone pakiety są zastępowane ciszą w urządzeniu końcowym, co przy utracie pakietów do 5% nie stanowi problemu w sensie zrozumiałości mowy. Niemniej dużo zależy od użytego kodeka, na przykład utrata pakietów na poziomie 1% dla połączenia telefonicznego używającego kodeka G.729 powoduje już znaczne utrudnienia w zrozumieniu rozmówcy.

Opóźnienie – opóźnienie przesyłanych pakietów. Aby jakość połączenia telefonicznego realizowanego za pośrednictwem sieci Internet była dobra, opóźnienie pakietów nie może być większe niż 150 milisekund [ms]. Opóźnienie w zakresie 150 – 750 ms sprawia, że rozmowa telefoniczna jest w miarę zrozumiała i jeszcze do zaakceptowania. Jeśli opóźnienia na łączu dostępowym są większe niż 750 ms, jakość rozmowy nie jest akceptowalna.

Jitter – nierównomierność (wahania) dostarczania pakietów z zakodowanym głosem do odbiorcy rozmowy (brak stałego opóźnienia w dostarczaniu pakietów do urządzenia odbiorczego). Mierzony jest w milisekundach [ms]. Im mniejsza wartość tym lepiej, niemniej wartość akceptowalna zawiera się w granicach 0,5 – 2 ms. Zbyt duża jego wartość powoduje, że pakiety trafiają do odbiorcy raz szybciej raz później, przez co nie mogą być w prosty sposób kompletowane w urządzeniu odbiorczym i dźwięk jest zniekształcony lub przerywany. Wartość 30 ms tego parametru, powoduje brak możliwości prowadzenia rozmowy telefonicznej.

Występowanie zjawiska określanego jako jitter, jest efektem różnego rodzaju niekorzystnych zjawisk w sieci Internet, takich jak natłok danych, utrata pakietów, transmisja pakietów realizowana różnymi trasami i innymi podobnymi elementami.

Jeśli wynik testów będzie pozytywny, możemy spodziewać się, że posiadany dostęp do Sieci zapewni nam prawidłową jakość połączeń telefonicznych realizowanych w technologii VoIP.

Warto również sprawdzić u dostawcy łącza internetowego czy stosuje w swojej sieci Overbooking. Overbooking to stosowany przez niektórych dostawców sieci Internet zabieg, polegający na sprzedaży klientom sumarycznie większej przepustowości łączy, niż w rzeczywistości dostawca posiada w swoich zasobach.

Wynika on z tego, że statystycznie klienci nie korzystają ze swoich łączy w jednym czasie i na raz oraz z pełnym wysyceniem dla posiadanych łączy, dlatego z punktu widzenia operatora może on realizować podejście polegające na sprzedaży łączy swoim klientom o łącznym maksymalnym paśmie na poziomie na przykład 100 Mbit/s, posiadając w swoich zasobach pasmo na przykład 50 Mbit/s.

 

[1] SLA (ang. Service Level Agreement) – umowa określająca gwarantowany poziom świadczenia usług, sankcjonowana karami umownymi dla operatora za niedotrzymanie parametrów zapisanych w umowie pomiędzy operatorem a klientem.


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Nieznany numer

16.02.2018 Nieznany numer Czy miałeś kiedyś w życiu taką sytuację? Być może przez pewien czas nie mogłeś odbierać swojego telefonu i sprawdzać czy ktoś do ciebie dzwoni. Może byłeś wtedy w pracy, na jakimś ważnym spotkaniu, u lekarza albo pisałeś egzamin. Pewnie po tej chwili popatrzyłeś na ekran swojego telefonu i zobaczyłeś wiele nieodebranych połączeń. Jeśli były to telefony od osób, których numery masz zapisane w pamięci telefonu to nic się nie dzieje. Jednak jeśli są to dla ciebie całkiem obce numery, to co zrobisz?

Thulium vs Gmail

08.02.2018 Thulium vs Gmail Gmail jest jedną z najpopularniejszych elektronicznych skrzynek pocztowych. Produkt Google’a zyskał wielu fanów wśród użytkowników indywidualnych, m.in. dzięki dużej ilości darmowego miejsca na dysku, całkiem przyjaznemu interfejsowi użytkownika i możliwości zaawansowanej integracji z innymi usługami Google.

Telefonia internetowa a komórkowa – najważniejsze różnice

27.01.2018 Telefonia internetowa a komórkowa – najważniejsze różnice Telefonia internetowa to niewątpliwie przyszłość komunikacji głosowej. W ostatnich latach technologia ta upowszechniła się oraz zaczęła z powodzeniem wypierać dobrze wszystkim znane rozwiązania, jakimi są telefony stacjonarne oraz komórkowe. Mimo rosnącej popularności telefonii internetowej, wiele osób w dalszym ciągu nie wie, czym właściwie jest telefonia internetowa oraz czym różni się ona od telefonii komórkowej.

mophie wprowadza na rynek etui juice pack dla smartfona Samsung Galaxy Note8

24.01.2018 mophie wprowadza na rynek etui juice pack dla smartfona Samsung Galaxy Note8 Nowa obudowa jest kompatybilna ze wszystkimi bezprzewodowymi akcesoriami mophie charge force oraz innymi systemami bezprzewodowego ładowania Qi.

Zarabiaj z nami!

24.01.2018 Zarabiaj z nami! Popularność programów partnerskich wzrasta ostatnimi czasy. HubSpot pochwalił się, że w czerwcu 2014 roku ich program generował im już ponad 40% wszystkich klientów. Po prostu współpraca przynosi owoce, w drużynie łatwiej. Można zestawić produkt partnera z własną ofertą i sprzedawać bardziej kompletne rozwiązanie. Jeśli klient ufa danej firmie i z chęcią z nią współpracuje, często “przenosi” to zaufanie na produkt jej partnera.

Promocja noworoczna - Zwiększ sprzedaż w Twoim e-sklepie!

10.01.2018 Promocja noworoczna - Zwiększ sprzedaż  w Twoim e-sklepie! PROMOCJA NOWOROCZNA -20% NA SYSTEM THULIUM PRZEZ PIERWSZE 3 MIESIĄCE!

Nowe punkty dostępowe AP420 WatchGuard: wyjątkowa prędkość Wi-Fi i integracja z Google For Education

20.12.2017 Nowe punkty dostępowe AP420 WatchGuard: wyjątkowa prędkość Wi-Fi i integracja z Google For Education Kraków, dnia 19.12.2017 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, informuje, że Watchguard wprowadza do swojej oferty nowe, unikatowe punkty dostępowe AP420.

Eksperci z laboratorium Threat Lab: przewidzieli ataki typu WannaCry, teraz prognozują co wydarzy się w 2018

20.12.2017 Eksperci z laboratorium Threat Lab: przewidzieli ataki typu WannaCry, teraz prognozują co wydarzy się w 2018 Kraków, dnia 12.12.2017 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, przedstawia przewidywania laboratorium badawczego Threat Lab od WatchGuard’a, dotyczące cyberbezpieczeństwa w 2018 roku.

Thulium w 2018 roku rusza na podbój świata!

18.12.2017 Thulium w 2018 roku rusza na podbój świata! Po 11 latach spędzonych niemal wyłącznie na rynku polskim Thulium wyrusza w świat. Zaczynamy sprzedawać nasz system do obsługi klienta także za granicą. Przygotowania do podróży trwały od dłuższego czasu, ale dopiero teraz kupiliśmy nasz bilet w postaci domeny thulium.com. Zabieramy ze sobą duży bagaż doświadczeń.