Archiwalne

VoIP w Polsce - będzie się działo

27.06.2008

Konsolidacja rynku, coraz powszechniejsze wykorzystywanie technologii VoIP przez operatorów tradycyjnych, a także gwałtowny rozwój usług dodanych – to zdaniem FreecoNet najważniejsze trendy na rynku telefonii internetowej w Polsce.

Według FreecoNet – jednego z największych w Polsce usługodawców telefonii internetowej - rynek dojrzał do działań konsolidacyjnych. Zjawisko to można obecnie zaobserwować za granicą, a wkrótce także i w Polsce. Przejawi się to w postaci schyłku niewielkich operatorów VoIP, a także akwizycji ze strony większych i silniejszych podmiotów. Tą drogą rozpocznie się proces porządkowania rynku, z którego znikać będą mali i nie najlepiej radzący sobie usługodawcy telefonii internetowej.

Przyszłościowym kierunkiem rozwoju rynku telefonii internetowej jest także integracja telefonii internetowej z telefonią mobilną poprzez różnego rodzaju aplikacje. Takie usługi mają naszym zdaniem przyszłość. W dalszej perspektywie prawdopodobne jest zacieranie się różnic pomiędzy telefonią IP i telefonią GSM, przy coraz większym znaczeniu systemów centralnych z usługami dodanymi i „inteligencją”. Telefon IP czy GSM zapewni dostęp do tych usług i „inteligencji”, jednocześnie nadal będzie służył do odbierania i wykonywania połączeń” - tłumaczy Krzysztof Malicki, Prezes Zarządu Datera SA, twórcy platformy FreecoNet.

Na rynku coraz powszechniej można także zaobserwować zjawisko oferowania przez tradycyjnych operatorów telefonii stacjonarnej w technologii VoIP. Nie zawsze nagłaśniają oni fakt wykorzystywania tej technologii, słusznie wychodząc z założenia, że dla użytkownika liczy się przede wszystkim to, by telefon działał, spełniał swoją podstawową funkcję i zapewniał dobrą jakość rozmów. Mniej istotne jest to, czy do jego pracy wykorzystywane jest łącze analogowe, cyfrowe, czy też VoIP. Wykorzystanie technologii VoIP przez operatorów tradycyjnych będzie się nasilało. W wyniku tego telefonia VoIP jest spotykana w pakietach telewizji kablowych jako „Triple Play” (Telewizja, Internet, Telefon), albo jako „Quad Play” (Telewizja, Internet, Telefon, GSM).

Silnym trendem - zarówno w Polsce, jak i na świecie – jest rozwój usług dodanych do telefonii internetowej. Darmowe rozmowy w sieci i pakiet podstawowych usług ma już niemal każdy dostawca telefonii internetowej. Stawek za połączenia telefoniczne nie można obniżać w nieskończoność i już w tym momencie widać wyraźnie, że u wszystkich operatorów są one na zbliżonym poziomie. Dlatego przyszłością są dodatkowe usługi telekomunikacyjne.

„W ramach tego trendu szczególnie dużo będzie się działo na rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Popularne będą się stawać hostowane usługi VoIP. Firmy dzięki nim nie muszą ponosić wydatków inwestycyjnych na poziomie np. kilkudziesięciu tysięcy złotych, a jedynie wydatki operacyjne, które są wręcz symboliczne (np. hostowany system call center to dla firmy stała miesięczna opłata w kwocie ok. 50 zł.). Jest wiele plusów dzierżawionych rozwiązań. System się nie starzeje, lecz jest ciągle rozwijany, a klient płaci za te usługi, z których korzysta, a nie za potencjał platformy operatora. Pojawiające się nowe usługi firma może mieć od razu i bez nakładów inwestycyjnych. Podsumowując - rynek SOHO i SME wymaga większych inwestycji w przygotowanie oferty, zapewnia jednak operatorom VoIP większą stabilizację przychodów - i właśnie tą drogą pójdą najwięksi gracze na rynku” - prognozuje Krzysztof Malicki.

źródło: FreecoNet

News FCN Lite: darmowy VoIP w zamian za odbieranie rozmów

FCN (dawniej FreecoNet), popularna polska platforma VoIP, wprowadziła specjalną ofertę pozwalającą na całkowicie darmowe posiadanie konta z numerem telefonicznym, pod warunkiem odebrania na nim każdego miesiąca 50 minut rozmów. czytaj więcej

News FCN Lite: darmowy VoIP w zamian za odbieranie rozmów

FCN (dawniej FreecoNet), popularna polska platforma VoIP, wprowadziła specjalną ofertę pozwalającą na całkowicie darmowe posiadanie konta z numerem telefonicznym, pod warunkiem odebrania na nim każdego miesiąca 50 minut rozmów. czytaj więcej

News Xiaomi Mi 11 Lite, Mi11 oraz Mi 11 Pro – czym się wyróżniają

Xiaomi to marka smartfonów, które cieszą się coraz większym powodzeniem w naszym kraju i wiele osób chce z nich korzystać na codzień. Ostatnia seria Mi 11 pokazuje, że urządzenia te są bardzo zaawansowane technicznie i nie odbiegają od innych, topowych marek. Zobacz co wyróżnia trzy modele tego producenta: Xiaomi Mi 11 Lite, Xiaomi Mi 11 i Xiaomi Mi 11 Pro. czytaj więcej

News Wyłoniono najlepsze produkty i usługi 2020 roku. Poznaj laureatów XI Plebiscytu Mobility Trends

Jeden najważniejszych Plebiscytów technologicznych w Polsce - Mobility Trends rozstrzygnięty. W ostatni weekend marca polscy miłośnicy technologii po raz 11 poznali zdobywców nagrody „Złoty Bel” - wyróżnienia dla najlepszych produktów i usług w 2020 roku. czytaj więcej

News 5G i telefonia komórkowa

Jak system 5G wpłynie na technologię komórkową? Jaki smartfon będzie w pełni korzystał z niesamowitych możliwości nowego standardu transmisji danych? czytaj więcej

News Turystyczne last minute - czyli TOP 5 aplikacji mobilnych polskich miast

Polskie miasta dbają o swoją promocję także w mobile’u. Czy interaktywne przewodniki zastąpią te tradycyjne? Tego nie wiemy, ale w Grupie Me & My Friends* przetestowaliśmy dla Was najciekawsze aplikacje polskich miast. Sezon turystyczny w pełni. Zatem apki w dłoń i w miasto/a! czytaj więcej