Archiwalne

Raport ECTA - wolny rozwój usług szerokopasmowych w Polsce

29.02.2008

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

European Competitive Telecommunications Association - organizacja na rzecz konkurencyjności rynków telekomunikacyjnych w Europie - ogłosiła semestralny raport dotyczący usług szerokopasmowego dostępu do Internetu, według którego Polska znajduje się wśród państw o najmniejszym odsetku szybkich połączeń przy jednocześnie wyjątkowo wysokim udziale w rynku operatora dominującego, spowodowanym niestosowaniem się do zaleceń lokalnego regulatora.

Raport pokazuje, iż kraje o dużej konkurencyjności rynku cieszą się największym rozprzestrzenieniem usług szerokopasmowych. Na tym tle, Polska z 7-procentowym udziałem połączeń szerokopasmowych w rynku usług internetowych jest jednym z najniżej plasujących się państw. Duże znaczenie ma tu rola operatora dominującego, kontrolującego prawie 60 procent rynku, który - mimo działań regulatora - utrudnia dostęp do linii alternatywnym operatorom.

Według ECTA obecnie zagrożony jest główny aspekt konkurencyjności telekomów – dostęp do lokalnej pętli abonenckiej. Operatorzy dominujący szukają możliwości zawieszenia obowiązku udzielania dostępu do linii światłowodowych, wraz z modernizacją dotychczasowych linii miedzianych. Konieczność duplikowania ostatnich „mil” mogłaby się okazać zbyt kosztowna dla alternatywnych dostawców, niekorzystnie wpływając na ceny dostępu do Internetu. W ostateczności sytuacja ta doprowadziłaby do tego, iż operator dominujący przejąłby do 100 procent rynku.

Rozwiązania trudnej sytuacji na rynku telekomów ECTA upatruje w podziale operatorów dominujących oraz w umocnieniu pozycji lokalnych regulatorów, która umożliwi efektywne udostępnianie łączy, co jednocześnie korzystnie wpłynie na szybkość dostarczanego Internetu oraz spowoduje obniżkę cen.

„Zgadzamy się z wnioskami raportu i dlatego Netia już od dłuższego czasu podejmuje działania, które zwiększają wolność wyboru. Bezpośrednie korzyści dla klientów już widać: zniesiono limity transferów, zwiększyły się prędkości Internetu, spadły ceny. To nie wszystko: klient może już zmienić warunki oferty w trakcie trwania umowy – zanikają nietykalne do tej pory relikty, właściwe dla rynków o dominującej pozycji operatora narodowego” – powiedział Mirosław Godlewski, Prezes Zarządu Netia S.A.

źródło: Netia

News Co powinien wpisać w CV technik telekomunikacji?

Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej to zawód, do którego powstania przyczyniła się Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE). Osoba, która ukończy 4-letnią szkołę zawodową, zajmuje się obsługą systemów telewizji kablowych, a także produkcją, montażem i serwisem sprzętu wykorzystywanego przez sieci szerokopasmowe. Tymczasem technik telekomunikacji zajmuje się transmisją różnych informacji na odległość. Jak napisać CV, aby móc ubiegać się to o stanowisko? Co należy umieścić w curriculum vitae? Podpowiadamy.

czytaj więcej

News Jak słuchać muzyki - zobacz 3 sposoby

Jak wiadomo, muzyka łagodzi obyczaje, pomaga również zrelaksować się oraz umilić wolny czas. Pytanie tylko w jaki sposób jej słuchać, tak aby było to dla nas jak najbardziej wygodne i sprawiało nam jak najwięcej przyjemności. Przedstawiamy trzy proste sposoby. czytaj więcej

News Rośnie zapotrzebowanie na wsparcie ekspertów od chmury

Usługi w chmurze należą do najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów polskiego rynku IT, wynika z najnowszych analiz IDC. Ich outsourcing jest interesujący dla 63 proc. firm w Polsce, które korzystają z chmury lub mają to w planach. Do najbardziej pożądanych usług świadczonych przez zewnętrzne podmioty należą migracja systemów i danych do chmury oraz zarządzanie nią. czytaj więcej

News Nowe technologie w służbie ochrony osób i mienia

Rok 2016 z uwagi na zmiany w opodatkowaniu umów cywilno-prawnych, stanowił wyzwanie dla firm usługowych i outsourcingu, w tym całej branży ochrony. Jeszcze przed wprowadzeniem regulacji, przedsiębiorstwa ochrony osób
i mienia zapowiadały, że w nowych okolicznościach może dojść do fali zwolnień. Sprawa „ozusowania” umów była także wielokrotnie komentowana przez Konsalnet, - W branży ochroniarskiej pracę straci 30-45 tys. ludzi – to wpływ ozusowania umów zleceń, ale też płacy minimalnej na poziomie 12 zł brutto, jaką chce wprowadzić rząd – informował w styczniu 2016 r. Jacek Pogonowski, Prezes Konsalnetu. czytaj więcej