Archiwalne

Polkomtel i PTK Centertel ukarane

08.12.2007

Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył kary pieniężne na dwóch operatorów sieci komórkowych: Polkomtel o PTK Centertel za naruszenie obowiązków informacyjnych wobec użytkowników.

W dniu 5 grudnia 2007 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze decyzji administracyjnych nałożył na:

  • Polską Telefonię Komórkową Centertel Sp. z o.o. karę pieniężną w wysokości 900.000 zł;
  • Polkomtel S.A. karę pieniężną w wysokości 450.000 zł.

W wyniku przeprowadzonych postępowań kontrolnych ustalono, iż Polkomtel oraz PTK Centertel naruszają obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych. Ustawodawca wyróżnił w dwóch odrębnych artykułach, tj. w art. 56 i art. 60 Prawa telekomunikacyjnego, minimalne wymagania treści umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych i regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych, które łącznie kształtują stosunek prawny wiążący dostawcę publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych i użytkownika tych usług.

Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) karze podlega ten, kto narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych. Prawo Telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną, której maksymalna wysokość może sięgać do 3% rocznych przychodów ukaranego podmiotu.

Naruszenie Polkomtela

Naruszanie Polkomtela polega na nie zamieszczaniu w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przez art. 56 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego, tj.:

  • zakresu świadczonych usług, w tym danych o czasie oczekiwania na przyłączenie do sieci lub terminie rozpoczęcia świadczenia usług telekomunikacyjnych;
  • zakresu obsługi serwisowej;
  • czasu trwania umowy oraz warunków przedłużenia i rozwiązania umowy;
  • wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej;
  • trybu postępowania reklamacyjnego;
  • informacji o możliwości rozwiązania sporu w drodze mediacji lub poddania go pod rozstrzygnięcie sądu polubownego.

Przy ustalaniu wymiaru kary pieniężnej Prezes UKE wziął pod uwagę fakt, iż Polkomtel podjął działania mające na celu poprawę wykonania obowiązku informacyjnego względem użytkowników końcowych poprzez zamieszczenie w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych odesłania do odpowiednich postanowień regulaminu. Podjęte przez Polkomtel działania nie stanowią jednak wykonania obowiązku ustawowego.

Polkomtel został zobowiązany do usunięcia, w terminie do dnia 1 lutego 2008 r., stwierdzonych nieprawidłowości, tj. do dostosowania do obowiązujących przepisów prawa wzorów stosowanych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Naruszenie PTK Centertel

W przypadku PTK Centertel naruszanie przepisów prawa polega na:

  • nie zamieszczaniu w umowach o świadczenie usług telekomunikacyjnych postanowień wymaganych przez art. 56 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego oraz
  • na niezgodnym z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej określeniu w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych trybu postępowania reklamacyjnego.

W trakcie prowadzonego przez Prezesa UKE postępowania Spółka usunęła część stwierdzonych nieprawidłowości. Działania te nie dotyczyły jednak regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych i umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranej na odległość. O ile uregulowanie kwestii treści zakresu obsługi serwisowej, warunków przedłużenia i rozwiązania umowy, wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi telekomunikacyjnej pozostaje w wyłącznej gestii stron umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, o tyle tryb postępowania reklamacyjnego winien być zgodny z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Prezes UKE nie może w związku z powyższym uznać prawidłowości uregulowania trybu postępowania reklamacyjnego w stosowanych przez PTK Centertel wzorach umów, a tym samym nie może uznać wykonania zaleceń pokontrolnych w tym zakresie.

Oprócz nałożenia kary, PTK Centertel została zobowiązana do usunięcia, w terminie do dnia 29 lutego 2008 r., stwierdzonych nieprawidłowości, tj. do dostosowania do obowiązujących przepisów prawa stosowanych wzorów umów i regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych.

O zmianie konkretnego regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych PTK Centertel jest zobowiązana, stosowanie do treści art. 59 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego, poinformować abonentów z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Wraz z tym powiadomieniem Spółka ma obowiązek przekazać informację o prawie do wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian i nie przysługiwaniu dostawcy usług roszczeń odszkodowawczych, w przypadku skorzystania z tego prawa przez abonenta.

Wykaz kar wydanych przez UKE na dzień 06.12.2007

źródło: UKE

News Smsy premium - postępowanie UOKiK przeciwko Polkomtelowi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi na usługę m.in. Czat Towarzyski świadczoną z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Konsumenci, którzy złożyli reklamację są odsyłani do „zewnętrznych podmiotów”. Urząd "przygląda" się praktykom pozostałych operatorów.
czytaj więcej

News Smsy premium - postępowanie UOKiK przeciwko Polkomtelowi

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko Polkomtelowi na usługę m.in. Czat Towarzyski świadczoną z wykorzystaniem numerów 7218 i 60228. Konsumenci, którzy złożyli reklamację są odsyłani do „zewnętrznych podmiotów”. Urząd "przygląda" się praktykom pozostałych operatorów.
czytaj więcej