Archiwalne

Kara za regulamin PTC utrzymana

20.05.2008

Sąd utrzymał w mocy karę nałożoną przez Prezesa UKE na Polską Telefonię Cyfrową za naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zmianie regulaminu.

W dniu 20 maja 2008 r. przed Sądem Okręgowym w Warszawie Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) odbyła się rozprawa w sprawie z odwołania Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (PTC) od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 25 czerwca 2007 r., mocą której nałożono na PTC karę pieniężną w wysokości 2 000 000 zł za naruszenie obowiązku informacyjnego w stosunku do użytkowników końcowych. Naruszenie polegało na nie poinformowaniu abonentów o prawie wypowiedzenia umowy zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne przy zmianie regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych dokonanej przez PTC.

SOKiK oddalił odwołanie PTC.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia SOKiK wskazał, iż ustalenia i ocena końcowa Sądu oparta jest o określony stan faktyczny w sprawie, której przedmiotem jest decyzja Prezesa UKE nakładająca na PTC karę pieniężną za naruszanie obowiązku informacyjnego w stosunku do użytkowników końcowych przez nie poinformowanie abonentów o prawie wypowiedzenia umowy zgodnie z art. 59 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne przy zmianie regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych dokonanej przez PTC. W ocenie Sądu nie ma podstaw i nie należy odwoływać się do innych faktów.

Sąd wskazał, że najistotniejsze w niniejszej sprawie jest to, iż PTC opracowała regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych, który stanowi wzorzec umowy. Sąd podniósł przy tym, iż w regulaminie tym brakowało uregulowania w zakresie trybu reklamacyjnego, określonego przepisami obowiązującego prawa. Braki te, stwierdzone przez Prezesa UKE w zaleceniach pokontrolnych uznane zostały przez strony za zasadne i bezsporne. Sąd wskazał również, że PTC uwzględniła zalecenia pokontrolne w części, nie wykonała natomiast pozostałego żądania Prezesa UKE, zdaniem Sądu żądania wynikającego z treści obowiązujących przepisów prawa.

SOKiK wskazał, iż w jego ocenie stosownie do treści art. 59 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia abonenta o każdej zmianie w regulaminie, o którym mowa w ust. 1, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie. Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.

Zdaniem Sądu regulacja powyższa jest zrozumiała, jasna i precyzyjna, a przy tym bardzo istotna. Ponadto Sąd wskazał na art. 385 Kodeksu cywilnego podnosząc, iż regulacja tam zawarta wymaga, aby wzorzec umowy i za taki należy uznać też regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych winien być sformułowany wyraźnie i precyzyjnie, niedopuszczalne są natomiast jakiekolwiek uzupełnienia bądź doprecyzowywania jak uczyniła to PTC.

W ocenie Sądu skoro też przepis prawa powszechnie obowiązującego - art. 60 pkt 6 ustawy Prawo telekomunikacyjne wymaga, aby regulamin świadczenia usług dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych określał w szczególności tryb postępowania reklamacyjnego, to postanowienia regulaminu winny być zmienione, a nie uzupełniane.

Wyrok nie jest prawomocny.

źródło: UKE

News Jak słuchać muzyki - zobacz 3 sposoby

Jak wiadomo, muzyka łagodzi obyczaje, pomaga również zrelaksować się oraz umilić wolny czas. Pytanie tylko w jaki sposób jej słuchać, tak aby było to dla nas jak najbardziej wygodne i sprawiało nam jak najwięcej przyjemności. Przedstawiamy trzy proste sposoby. czytaj więcej

News Dlaczego warto przygotowywać paczki świąteczne w naszych firmach?

Święta to w naszej tradycji szczególny czas w roku. Celebrujemy je z rodziną i przyjaciółmi, długo się do nich przygotowujemy i pragniemy spędzić ten czas jak najlepiej. Szczególnie mocno przeżywamy Święta Bożego Narodzenia, choć także Wielkanoc to dla nas istotny moment w roku. Warto podkreślić wyjątkowość tego okresu także na naszym gruncie zawodowym. Jest to doskonały czas na wszelkie akcje promocyjne skierowane do naszych stałych oraz nowych klientów. Paczki świąteczne dla klientów to świetna okazja do połączenia nienachalnej reklamy z wyrażeniem wdzięczności wobec lojalnych klientów lub zachęceniem nowych do współpracy. czytaj więcej

News Kup tablet Galaxy - zyskasz 800 zł

Najnowsza promocja tabletów Samsung Galaxy - możliwość zakupu urządzenia ze zwrotem do 800 zł. czytaj więcej

News Konkurs "Łap wakacje marzeń z T-Mobile"

Chcesz wygrać voucher o wartości 15 000 zł? Weź udział w konkursie "Łap wakacje marzeń z T-Mobile". czytaj więcej