Archiwalne

+ Orange Insights: Outsourcing informatyczny okiem małych i średnich firm

03.03.2015

Zobacz więcej na Orange.pl.

74 procent przedstawicieli małych i średnich firm uważa, że outsourcing jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa. Korzysta z niego ponad połowa badanych (55 proc.), a 47 proc. twierdzi, że jego rola w ostatnich latach wzrosła - oto najważniejsze wnioski raportu dotyczącego outsourcingu IT przygotowanego w ramach cyklu Orange Insights.

W drugim raporcie z cyklu Orange Insights, zrealizowanym przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska, zbadano postawy wobec outsourcingu informatycznego wśród małych i średnich firm (zatrudniających mniej niż 250 pracowników) działających w Polsce.

Najważniejsze wnioski
Jak pokazują wyniki raportu, trzy czwarte małych i średnich firm zgodnie twierdzi, że outsourcing IT jest ważny w informatyzacji przedsiębiorstwa. Według respondentów, outsourcing informatyczny najważniejszy jest dla firm działających w sektorze handlu (75 proc.), usług (74 proc.) i produkcji (72 proc.).

Zdaniem niemal połowy badanych firm (49 proc.) outsourcing IT wzmacnia efektywność biznesu. Niewiele mniej - 47 proc. zauważa, że jego rola w ciągu ostatnich lat wzrosła. W przypadku tych dwóch twierdzeń warto przyjrzeć się podejściu sektorowemu. Ponad połowa firm z branży usług (54 proc.), twierdzi, że outsourcing informatyczny poprawia efektywność biznesu. Podobnie twierdzi  48 proc. przedstawicieli sektora handlu. Jedynie w sektorze produkcji odsetek wskazań jest niższy i wynosi 39 proc. Podobnie rozkładają się proporcje w przypadku twierdzenia o rosnącej roli outsourcingu IT. Zgadza się z nim 57 proc. firm z branży handlowej, 46 proc. usługowej oraz 36 proc. produkcyjnej.

Formy outsourcingu IT
Małe i średnie firmy korzystające z outsourcingu w większości (55 proc.), preferują usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Ponadto 41 proc. badanych woli współpracować z niezależnymi konsultantami, bądź informatykami. Tylko co dziesiąty respondent korzysta z outsourcingu wewnętrznego. Najczęściej w modelu outsourcingowym kupowane są usługi telekomunikacyjne – korzysta z nich 98 proc. badanych. Następne, wśród  najchętniej outsourcowanych są usługi informatyczne (39 proc.) oraz czasowe zatrudnianie pracowników (14 proc.).

Co ciekawe, zdecydowana większość firm (79 proc.) poza IT, w ogóle nie korzysta z outsourcingu. Pozwala to sądzić, że jest to najbardziej istotna i potencjalnie najważniejsza gałąź usług w informatyzacji biznesu. Tylko 7 proc. firm korzysta z outsourcingu w finansach, a także w obszarze jakości obsługi klienta.

Usługi w outsourcingu IT
49 proc. małych i średnich firm korzysta z outsourcingu usług informatycznych, przede wszystkim do wdrażania i utrzymywania systemów informatycznych, a 36 proc. wykorzystuje go do serwisu sprzętu oraz rozwoju systemów informatycznych. W sektorze usług, przedsiębiorcy najchętniej za pomocą działań outsourcingowych rozwijają systemy informatyczne (45 proc.), w produkcji i handlu rozwiązania te służą do wdrażania oraz utrzymywania systemów informatycznych (odpowiednio 75 proc. i 49 proc.).

Wszystkie firmy są najmniej skłonne do korzystania z outsourcingu informatycznego w przypadku takich usług jak back-up danych, chmura obliczeniowa oraz helpdesk (po 1 proc. wskazań). Jak pokazują wyniki badania, te trzy obszary mają jednak największy potencjał wzrostu zainteresowania outsourcingiem w najbliższych latach.

Respondenci pytani o usługi w outsourcingu IT, z których planują korzystać w przyszłości najczęściej wskazywali rozwijanie systemów informatycznych oraz serwis sprzętu (po 15 proc.). Z kolei 9 proc. firm wskazało na doradztwo w zakresie wykorzystania IT w biznesie oraz na usługi online. Skupiając się na sektorach, dla co piątej firmy usługowej priorytetem na przyszłość jest przede wszystkim serwis sprzętu. Przedsiębiorstwa z sektora handlu planują w pierwszej kolejności korzystać z usług online (18 proc.), a z sektora produkcji głównie z  rozwoju systemów informatycznych (18 proc.).

- Outsourcing IT coraz mocniej zyskuje na znaczeniu dla małych i średnich firm. Ich przedstawiciele doskonale zdają sobie sprawę, że dzięki niemu mogą skutecznie i efektywnie budować przewagę konkurencyjną. Dostrzegają też, że znacznie bardziej opłacalne jest nawiązanie współpracy z jednym  wyspecjalizowanym i doświadczonym dostawcą zewnętrznym, niż rozwijanie własnego działu IT, czy wykorzystanie pracowników najemnych. Dotyczy to zwłaszcza firm z sektora usług i handlu, które muszą stale uatrakcyjniać swoją ofertę, by skutecznie trafiać z nią bezpośrednio do klientów. Potrzebują one najnowszych rozwiązań oraz narzędzi, czyli elastycznych, stale rozwijanych systemów informatycznych oraz sprawnego serwisowania sprzętu. Te obszary będą jeszcze przez długi czas znajdować się na czele przyszłych inwestycji małych i średnich firm – powiedział Artur Stankiewicz, Dyrektor Segmentu Klientów SME i SOHO Orange Polska. Wyzwaniem jest dla nas przekonanie firm do stosowania outsourcingu bardziej innowacyjnych usług IT, takich jak back-up danych, usługi w chmurze, czy helpdesk. Już teraz mamy w tych dziedzinach świetne rozwiązania i pomimo, iż nie leżą one jeszcze w centrum zainteresowania małych i średnich przedsiębiorstw, to spodziewamy się dynamicznego wzrostu ich roli w najbliższych latach.

Outsourcing IT – za i przeciw

Małe i średnie przedsiębiorstwa w większości korzystają z outsourcingu IT ze względu na wysoką jakość usług, łatwy dostęp do wysokiej klasy specjalistów oraz możliwość optymalizacji kosztów.

Do największych zalet outsourcingu IT respondenci zaliczają:

  • Dostęp do wysokiej klasy specjalistów  –  54 proc.
  • Wysoką jakość usług IT – 52 proc.
  • Szybkie wdrażanie rozwiązań IT – 47 proc.
  • Optymalizację kosztów – 27 proc.

W przypadku wad outsourcingu IT firmy nie były już tak jednomyślne i najczęściej wskazywały na:

  • Niekontrolowane koszty – 13 proc.
  • Wysokie koszty rozwiązania – 7 proc.
  • Ograniczenia w elastyczności zarządzania IT oraz zagrożenie dla bezpieczeństwa informacji – po 6 proc.

Z kolei przedstawiciele poszczególnych sektorów, w różnym stopniu zwracają uwagę na wskazywane zalety rozwiązania outsourcingowego. Dla większości firm z  sektora handlu największą wartością jest dostęp do wysokiej klasy specjalistów (63 proc.), podobnie dla połowy firm z sektora usług. Z kolei firmy produkcyjne cenią sobie wysoką jakość usług IT (56 proc.). Największą wadą dla przedsiębiorstw handlowych i usługowych jest pojawianie się niekontrolowanych kosztów. Zauważa je odpowiednio 21 i 20 proc. badanych. Firmy produkcyjne wskazują także na wysokie koszty samego rozwiązania (19 proc.).

- Wymieniane w badanu wady outsourcingu IT, w mojej opinii wynikają przede wszystkim z obaw i ze złych doświadczeń z nie zawsze kompetentnymi partnerami. Duzi dostawcy usług IT dają gwarancję wysokiej jakości i sprawnego rozwiązywania problemów. Dostępność wysokiej klasy specjalistów, zapewniających wsparcie praktycznie 24 godziny na dobę, merytoryczna, ekspercka wiedza, wykorzystanie najnowocześniejszych narzędzi i technologii to stałe elementy solidnej oferty. Wyniki badania jednoznacznie wskazują, że większość firm właśnie za to ceni sobie usługi outsourcingu IT - zauważa Artur Stankiewicz. Orange Polska przygotowuje usługi szyte na miarę, doskonale dopasowane do potrzeb klienta. Pozwala to kontrolować koszty i przede wszystkim dostosować wydatki do określonego budżetu. Ponadto konwergencja naszej oferty pozwalająca łączyć usługi stacjonarne z mobilnymi, umożliwia otrzymywanie dodatkowych, stałych rabatów przekładających się na realne oszczędności. Z kolei umiejętność zrozumienia biznesu Klienta oraz dbałość o bezpieczeństwo IT są gwarantowane przez nasze doświadczenie – dodał Artur Stankiewicz.

Finansowanie
Praktycznie wszystkie badane firmy (99 proc.), finansują informatyzacje z własnych środków. Niemal co czwarte przedsiębiorstwo wskazuje, że na outsourcing informatyczny przeznacza więcej niż 10 proc. wydatków przeznaczonych na IT. Prawie co piąta (18 proc.) przeznacza na ten cel 20 proc. budżetu IT. Z kolei 30 proc. budżetu IT jest przeznaczone na outsourcing informatyczny u 15 proc. małych i średnich firm.

Na temat badania
Orange Insights, to cykl raportów przygotowanych na podstawie badań jakościowych oraz ilościowych przeprowadzonych przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska wśród działających w Polsce przedsiębiorców. Tematem raportów dotyczących małych i średnich firm, zatrudniających mniej niż 250 pracowników było postrzeganie informatyzacji przez ich przedstawicieli (osoby decyzyjne w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i technologie teleinformatyczne - prezesi, właściciele). W ramach badania zrealizowanego metodą jakościowych wywiadów eksperckich  przeprowadzono 11 wywiadów pogłębionych w 11 firmach. Badanie ilościowe zrealizowane zostało metodą CATI / CAWI – składało się na nie łącznie 500  ankiet. Wywiady były przeprowadzone z osobami decyzyjnymi w małych i średnich firmach w zakresie inwestycji w sprzęt, oprogramowanie i technologie teleinformatyczne (prezesi, właściciele).

źródło: Orange