News

66% Polaków nigdy nie słyszało o chatbotach

22.05.2017
Jak wynika z danych zgromadzonych w analizie, stale wzrasta popularność i wykorzystanie chatbotów — programów komputerowych, które w aplikacjach, takich jak np. Facebook Messenger prowadzą zautomatyzowane konwersacje z użytkownikami i odpowiadają na ich pytania. Co ciekawe, wbrew ich wzrastającej popularności, aż 66% Polaków wciąż nigdy nie słyszało o tej technologii.

Według danych z Mobile Travel Report - analizy przeprowadzonej przez wyszukiwarkę KAYAK.pl - coraz więcej Polaków dokonuje rezerwacji on-line, ale jeszcze niewiele osób korzysta w tym celu z pomocy chatbotów.

  • Z ankiety wynika, że co trzeci Polak korzystał już z chatbotów.
  • Tylko 5% ankietowanych uważa, że chatboty są bardziej niezawodne od ludzi.
  • Polacy widzą potencjał zastosowania technologii chatbotów do planowania podróży.

Jak wynika z danych zgromadzonych w analizie Mobile Travel Report przez KAYAK.pl, wzrasta popularność i wykorzystanie chatbotów — programów komputerowych, które w aplikacjach, takich jak np. Facebook Messenger prowadzą zautomatyzowane konwersacje z użytkownikami i odpowiadają na ich pytania.

Biorąc pod uwagę fakt, że aż 66% ankietowanych Polaków nigdy nie słyszało o chatbotach, można wnioskować, że droga do pełnego wykorzystania tej technologii wśród polskich użytkowników będzie długa. Jak łatwo się domyślić, technologia cieszy się zdecydowanie większą popularnością wśród młodszego pokolenia. 55% ankietowanych w wieku od 18. do 24. roku życia słyszało już o chatbotach, natomiast po 65. roku życia liczba ta spada do zaledwie 25%.

W jakich sytuacjach Polacy najchętniej sięgają po pomoc chatbotów? Dokładnie połowa ankietowanych wykorzystuje je do robienia zakupów w Internecie (50%). Wielu Polaków to właśnie przez chatboty nawiązuje kontakt z obsługą klienta (43%) i planuje swoje wakacje (28%). Polscy ankietowani najrzadziej używają chatbotów do zamawiania taksówek.

Mimo że technologia botów nie jest szeroko rozpowszechniona, polscy ankietowani dostrzegają jej potencjał i korzyści, jakie mogą płynąć z jej zastosowania. Jako ich główną zaletę 50% ankietowanych postrzega osiągalność przez całą dobę, a nie tylko w wyznaczonych godzinach. 39% Polaków docenia również ich efektywność i przyznaje, że szukanie informacji na własną rękę zajmuje więcej czasu.

Nowe technologie często spotykają się z początkowym sceptycyzmem użytkowników i chatboty nie są tu wyjątkiem. Polacy podają ku temu następujące powody:

  • bezpieczeństwo danych (38%)
  • obawa przed byciem niezrozumianym (27%)
  • preferowanie komunikacji z ludźmi (22%)
  • obawa przed zmanipulowaniem rozmowy (20%)

Wiele osób wciąż nieufnie podchodzi do wykorzystywania chatbotów i ich możliwości. Warto jednak dla porównania spojrzeć na dynamiczny rozwój internetowych biur podróży i wyszukiwarek, by uświadomić sobie, jak szybko nowe technologie podbijają rynki.

Vera Pershina, Dyrektor Regionalny na Europę Wschodnią i kraje nordyckie podkreśla: „Chatboty znajdują się obecnie w początkowej fazie rozwoju, a już w niesamowity sposób potrafią naśladować rozmowy między prawdziwymi ludźmi. KAYAK z wielkim entuzjazmem wprowadza nowe technologie, dlatego z naszego punktu widzenia są one świetnym narzędziem do sprostania rosnącym oczekiwaniom klientów. Stale odkrywamy nowe możliwości wykorzystania technologii botów do komunikacji z użytkownikami zarówno za pomocą komunikatora Facebook Messenger, jak i asystenta głosowego Amazon Alexa. Staramy się zachęcać użytkowników do wypróbowywania nowych technologii, które mają na celu przede wszystkim ułatwienie im procesu planowania podróży".    

W analizie KAYAK Mobile Travel Report zgromadzone zostały również dane na temat różnic w korzystaniu z serwisu na komputerze lub laptopie oraz w aplikacjach mobilnych na iPhone’a i Androida. Niezależnie od platformy, w której użytkownicy dokonują rezerwacji, ulubionym celem podróży Polaków jest Bangkok.

Użytkownicy smartfonów z systemem iOS chętniej niż inni wyszukują luksusowych hoteli – 20% wszystkich wyszukiwań noclegów na iPhone’ach dotyczy hoteli 5-gwiazdkowych, z kolei na komputerze lub laptopie oraz na smartfonach z Androidem wyszukiwania te stanowią 13%. Większą popularnością wśród użytkowników, którzy wyszukują noclegów na komputerze lub laptopie oraz w aplikacji mobilnej na Androidzie (21% i 20%), cieszą się natomiast hotele 2-gwiazdkowe.

Plik z KAYAK Mobile Travel Report można pobrać pod poniższym linkiem.


Uwagi:

Powyższa analiza powstała w oparciu o dane zebrane w ankiecie we współpracy z firmą Opinium Research. Badanie zostało przeprowadzone w 11 krajach europejskich: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Hiszpanii, Polsce, Rosji, Francji, Irlandii, Holandii oraz we Włoszech. Do Badania wykorzystano min. 1 000 prób na każdy kraj. Podstawą statystyki dotyczącej użytkowników chatbota KAYAK są wyszukiwania za pomocą komunikatora KAYAK Facebook Messenger oraz KAYAK Skill w przypadku asystenta głosowego Amazon Alexa w okresie między czerwcem 2016 r. a kwietniem 2017 r. Profile podróżnych powstały w oparciu o wyszukiwania lotów i hoteli na KAYAK.pl w 2016 r.

Badanie dotyczące chatbotów zostało przeprowadzone na zlecenie KAYAK przez firmę Opinium Research  między 24 a 28 marca 2017 r. wśród 1001 dorosłych Polaków (wywiady on-line). Wyniki pochodzą z próby reprezentatywnej.

News Responsywność to podstawa - jak tworzyć strony na każde urządzenie?

W erze cyfrowej, gdzie użytkownicy każdego dnia korzystają z niezliczonej liczby urządzeń do surfowania w sieci, responsywność stron internetowych nie jest już dodatkiem, lecz koniecznością. To fundamentalny krok do zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej na rynku online. Agencja Reklamowa Green Parrot, specjalizująca się w innowacyjnych rozwiązaniach marketingowych, doskonale rozumie, jak ważne jest tworzenie stron internetowych dostosowanych do różnych ekranów. W niniejszym artykule dowiesz się, jak projektować elastyczne i estetyczne strony, które działają płynnie na każdym urządzeniu.

czytaj więcej

News Cyberhigiena dla seniora - jak chronić osoby starsze przed oszustwami online?

Cyfrowy świat może być pełen zagrożeń, szczególnie dla osób starszych, które nie wychowywały się w dobie internetu. Phishing, fałszywe wiadomości od „wnuczka”, złośliwe oprogramowanie udające aktualizacje – to tylko niektóre z niebezpieczeństw, na jakie narażeni są seniorzy. Właśnie dlatego tak ważna jest cyberhigiena, czyli zestaw nawyków, które pomagają bezpiecznie poruszać się po sieci. czytaj więcej

News Jak szybko spieniężyć nieużywany smartfon bez kłopotów ze znalezieniem kupca

Posiadasz nieużywany smartfon i zastanawiasz się, jak szybko i bezproblemowo zamienić go na gotówkę? Profesjonalny skup smartfonów może być idealnym rozwiązaniem. W tym artykule dowiesz się, jak sprawnie sprzedać swój telefon bez straty czasu na poszukiwanie kupca, negocjacje czy spotkania. Poznasz prosty proces sprzedaży urządzenia online z dostawą kurierem lub do paczkomatu oraz zobaczysz, jakie korzyści oferuje skup telefonów w porównaniu do tradycyjnych metod sprzedaży. czytaj więcej

Wiadomości firmowe 66% Polaków nigdy nie słyszało o chatbotach

Jak wynika z danych zgromadzonych w raporcie KAYAK.pl Mobile Travel Report 2017, wzrasta popularność i wykorzystanie chatbotów — programów komputerowych, które w aplikacjach, takich jak np. Facebook Messenger prowadzą zautomatyzowane konwersacje z użytkownikami i odpowiadają na ich pytania. czytaj więcej