Satysfakcja klienta - sprawdź czy umiesz o nią zadbać
News

Satysfakcja klienta – sprawdź, czy umiesz o nią zadbać

05.08.2020
On-line jako kanał sprzedaży nigdy nie był aż tak ważny jak teraz. Oczywiście, branża e-commerce notowała z roku na rok spore wzrosty, ale w czasie pandemii ta forma zakupów stała się jeszcze bardziej powszechna. To sprawia, że e-sprzedający powinni zogniskować swoje wysiłki wokół zakupowej satysfakcji klienta, by go zdobyć i zatrzymać. Jak tego dokonać?

Satysfakcja klienta w e-commerce – co na nią wpływa?

W branży e-commerce cały proces zakupowy odbywa się poza fizycznym kontaktem z klientem. Satysfakcja klienta budowana jest na każdym jego etapie. Pomijając kwestie związane z samym sklepem internetowym, jego funkcjonalnością i jakością sprzedawanych produktów, najistotniejsze w kontekście zadowolenia konsumenta będą:

  • jakość obsługi,
  • jakość dostawy,
  • wrażenia klienta podczas pierwszego kontaktu z produktem.

Rozwińmy każdy z tych punktów.

Jakość obsługi

Sprzedażowa i posprzedażowa obsługa klienta – jej jakość, to jeden z kluczowych czynników odpowiadających za satysfakcję klienta e-commerce. Pamiętajmy, że konsumenci kupują na odległość, potrzebują zatem upewnić się co do cech produktu czy chociażby formy wysyłki. Potrzebują również porady, rozwiania wątpliwości. Co istotne, na odpowiedź nie będą za długo czekać. Niekompetencja w tym obszarze może kosztować wiele więcej, niż myślimy. Niezadowolenie klienta z obsługi to powód, by zrezygnować z transakcji – nie tylko tej, ale i kolejnych – i odejść do konkurencji. To nie wszystko. Złe doświadczenia zakupowe w naturalny sposób kształtują nie najlepszą opinię o sprzedającym, którą niezadowolony klient dzieli się z innymi osobami. W ten sposób, potencjalnie możemy stracić nie jednego klienta, ale kilku.

Jakość dostawy

Jeśli chodzi o jakość dostawy, należy tu wyodrębnić dwa podstawowe obszary. Pierwszy związany jest z tym, co dotyczy wysyłki konkretnego produktu, drugi zaś z jej formą czyli opakowaniem. Na satysfakcję klienta w kontekście dostawy wpływa przede wszystkim jej cena oraz czas oczekiwania na przesyłkę. Tu należy także wziąć pod uwagę czas jej przygotowania. Nie mniej ważny jest dostęp do alternatywnych form dostawy, dogodnych dla klienta (np. kurier, sieć paczkomatów, Poczta Polska).

Ogromne znaczenie zaczyna mieć również forma, w jakiej przesyłka jest dostarczana. Bezsprzecznie zadbać trzeba o bezpieczeństwo samego produktu. Ale równie ważne dla konsumentów jest to, czy paczkę można łatwo otworzyć. Nie można także pominąć rosnącej świadomości ekologicznej. Konsumenci zwracają uwagę na recykling opakowań czyli rodzaj materiałów, które zostały użyte, by przesłać produkt. Znacznie bardziej cenią firmy, które korzystają z proekologicznych rozwiązań.

Spersonalizowane opakowania

Co robi największe wrażenie na klientach i wpływa na ich zadowolenie z zakupu? Spersonalizowane opakowanie – takie, które trafia w ich gust, zachwyca estetyką, daje przyjemność podczas otwierania. Pozytywne doświadczenia związane z unboxingiem mają dużą siłę rażenia, co wpływa na generowanie sprzedaży. Nie tylko przywiązują klienta do sklepu, ale sprawiają także, że swoim dobrym doświadczeniem dzieli się z innymi. A to bardzo łatwe w dobie ogólnego dostępu do mediów społecznościowych. Personalizując opakowania, dbając o ich estetykę i jakość, możemy wiele wygrać.

 

News Wirtualna rzeczywistość w codziennym życiu. Jak technologia zmienia dom?

Przyszłość, o której jeszcze do niedawna czytałeś w powieściach science fiction, dzieje się tu i teraz. Technologia wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR) przestaje być jedynie domeną entuzjastów gier wideo, przenikając do twoich domów i zmieniając sposób, w jaki pracujesz, uczysz się, projektujesz i spędzasz wolny czas. Czy jesteś gotowy na to, by twoja przestrzeń życiowa stała się centrum innowacji, a granice między tym, co realne, a tym, co cyfrowe, zaczęły się zacierać? czytaj więcej

News Najlepsze komputery do pracy i gier - wybierz idealny model dla siebie

Najlepsze komputery do pracy i gier – wybierz idealny model dla siebie



Szukasz uniwersalnego komputera stacjonarnego lub przenośnego, który poradzi sobie i z codzienną pracą, i z najnowszymi grami? To możliwe. Wybierając sprzęt z głową, nie musisz iść na kompromisy – możesz zyskać maszynę, która sprosta każdemu zadaniu. W tym artykule pokażmy Ci, na co zwrócić uwagę i które modele są warte uwagi!



1. Praca w dzień, granie wieczorem – jeden komputer PC, dwa światy
2. Co powinien mieć dobry komputer gamingowy?
3. Te komputery z oferty Sferis warto sprawdzić
4. Czego unikać i co zyskujesz, gdy wybierzesz mądrze? czytaj więcej

News Chatbot czy voicebot? Jak dobrać właściwe narzędzie do potrzeb klienta

Automatyzacja obsługi klienta to dziś nie trend, ale konieczność. Zwłaszcza w firmach, które obsługują klientów masowo – przez telefon, czat, media społecznościowe czy aplikacje mobilne. Wśród dostępnych technologii największe zainteresowanie budzą chatboty i voiceboty. Oba rozwiązania pozwalają odciążyć zespoły BOK, poprawić jakość kontaktu i zredukować koszty. Ale choć działają na podobnych zasadach, ich zastosowanie w firmie powinno wynikać z rodzaju interakcji i oczekiwań klientów. czytaj więcej

News Jak urządzić pokój gracza pod kątem jakości dźwięku? Jakie mini wieże stereo są warte uwagi?

Prywatny gaming room w domu da się stworzyć własnymi siłami. Wcale nie musisz inwestować dziesiątek tysięcy złotych, żeby przygotować pokój idealny do rozrywki przed ekranem komputera lub konsoli. O co musisz zadbać i od czego w ogóle zacząć urządzanie pokoju dla gracza? Na początek weź pod uwagę akustykę pomieszczenia, która przełoży się na jakość codziennych rozgrywek. Dopiero później zacznij kompletowanie wyposażenia wnętrza. czytaj więcej