Archiwalne

Konsumenci o rynku telekomunikacyjnym

29.01.2007

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował wyniki przeprowadzonych badań opinii konsumentów o rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2006 roku. Badania przeprowadzono w grudniu 2006 roku na zlecenie UKE. Badania ankietowe wykonało Centrum Badań Marketingowych INDICATOR Sp. z o.o., którego głównym celem było poznanie opinii o funkcjonowaniu rynku usług telekomunikacyjnych oraz zebranie informacji o preferencjach konsumentów w zakresie usług w sieci stacjonarnej, ruchomej, usług dostępu do sieci Internet oraz usług odbioru programów telewizyjnych.

Badanie przeprowadzono na 1616 osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej. Reprezentatywny dobór próby pozwala na przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski.

Na podstawie tego badania w styczniowym numerze Biuletynu Informacyjnego UKE opublikowane zostały najważniejsze i najciekawsze wyniki tego badania, odzwierciedlającego preferencje użytkowników końcowych na rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Informacje te zostały zestawione z wynikami analogicznego badania przeprowadzonego w październiku 2005 roku przez firmę BSR IBROP.

Poniżej został przedstawiony skrót wyników badania opinii konsumentów zrealizowanego w 2006 roku.

NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI

Rynek telefonii stacjonarnej:

  • Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (90%).
  • Telefon stacjonarny posiada 66% respondentów.
  • Polacy najczęściej wykorzystują telefon domowy w kontaktach lokalnych. Połączenia te codziennie wykonuje przeszło połowa badanych (51%). Fakt ten świadczy wyraźnie, że Polacy przestali traktować rozmowy telefoniczne jako luksus, postrzegając je jako naturalną formę komunikacji.
  • Telefon stacjonarny najczęściej wykorzystywany jest do połączeń głosowych. Połączenia z Internetem (dial-up) wykonywane są sporadycznie.
  • Najwyższy poziom niezadowolenia z operatorów telefonii stacjonarnej nadal powodują składniki cenowe ofert.
  • Pierwszą pozycję na rynku telefonii stacjonarnej zajmuje Telekomunikacja Polska S.A., z usług której korzysta 90% użytkowników telefonów stacjonarnych. Jest ona także najlepiej rozpoznawaną marką wśród operatorów telefonicznych. Spontanicznie wymienia ją prawie każdy badany (97%).
  • Kolejne pozycje pod względem rozpoznawalności marki zajmują trzej główni konkurenci Telekomunikacji: Tele2, Netia i Dialog. Marki te są często wymieniane przez respondentów, a znajomość wspomaganą rejestrują na poziomie powyżej 80% (Tele2), 60% (Netia) czy 45% (Dialog).
  • Wyniki sondażu wskazują, że popyt abonentów telefonii stacjonarnej charakteryzuje się elastycznością. Podwyżki cen abonamentu mogą skutecznie wpłynąć na rezygnację z usług operatora.
  • Średnio respondenci płacą rachunki za telefon stacjonarny w wysokości około 100 złotych.

Rynek telefonii ruchomej:

  • Penetracja na rynku telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, jak w przypadku telefonów stacjonarnych. 64% Polaków posiada telefon komórkowy.
  • Znajomość wszystkich trzech operatorów telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, ze znajomością spontaniczną około 80% i wspomaganą przekraczającą 90%.
  • Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych nadal są bardzo powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMS-y są wysyłane przez przeszło 90% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (43%) wysyła wiadomości MMS.
  • Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami, branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii ruchomej.
  • Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (49 złotych) czy mix (54 złotych).

Rynek Internetu:

  • Dostępność Internetu jest w Polsce zróżnicowana. Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (45%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
  • Większość respondentów, korzystających z dostępu do Internetu w domu, korzysta ze stałego łącza: Neostrady (40%), lub operatorów telewizji kablowej (18%). Postęp technologiczny nie przełożył się jeszcze na prędkość połączenia: wśród posiadaczy stałego łącza jedynie 13% badanych używa połączenia o prędkości 1 Mb/s lub większej.
  • Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane, niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (85%), a w głosowych: Skype (89%).

Rynek telewizyjny:

  • Większość respondentów korzysta tylko z tradycyjnej telewizji analogowej przez odbiór naziemny (53%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (33%), a co piąty badany ma u siebie telewizję satelitarną (20%).
  • W niewielu domach korzysta się z telewizji cyfrowej (11%), część respondentów jest jednak zainteresowana ofertą operatorów telewizji cyfrowej.

Źródło: UKE

News Firmowe centrum dowodzenia

Czy da się zarządzać całą komunikacją biznesową, czyli połączeniami głosowymi, połączeniami wideo, kamerami CCTV, konferencjami internetowymi, domofonami i systemami powiadomień, a także danymi i analizami danych w jednej scentralizowanej sieci? Tak z centralami marki Grandstream to możliwe! Poznajcie bogate portfolio możliwości. czytaj więcej

News Niebawem na polskim rynku zadebiutuje RCS – zupełnie nowe wcielenie SMS-a

Od kilku lat systematycznie spada liczba wysyłanych przez Polaków wiadomości SMS. W 2018 Polacy wysłali łącznie 46,5 mld SMS-ów, to o 3 miliardy mniej niż rok wcześniej. Wiadomość tekstowa ma już jednak swojego technologicznego następcę bardziej dostosowanego do potrzeb współczesnego użytkownika – to RCS, czyli Rich Communication Services, który rozszerza funkcjonalność tradycyjnego SMS-a o szereg funkcji multimedialnych. Format z powodzeniem działa już w 55 krajach i wielkimi krokami zbliża się do Polski. Już 4 marca w Warszawie odbędzie się specjalny warsztat dla firm organizowany przez Infobip, podczas którego będzie można poznać wszystkie funkcjonalności RCS i sprawdzić jego zastosowanie w praktyce. czytaj więcej

News Wszystko co musisz wiedzieć o Orange Flex - nowej ofercie Orange

Nie ma co ukrywać, nowa oferta Orange Flex ogłoszona przez pomarańczowego operatora na początku maja, zrobiła duży szum na rynku telekomunikacyjnym. Wszystko za sprawą wprowadzenia przez Orange innowacyjnych rozwiązań i zmiany zasad funkcjonowania oferty sieci komórkowej. Jeżeli jeszcze jakimś cudem nie słyszałeś o Orange Flex – czas to nadrobić. czytaj więcej

News Usługi za darmo - czy jest to możliwe?

Na rynku zaczęły pojawiać się marki, które rewolucjonizują rynek i oferują darmowe usługi. Przykładem jest tu szwedzka sieć Rebtel, która zaoferowała nowe rozwiązanie na rynku telekomunikacyjnym, pierwszy darmowy pakiet mobilny. Skąd taki model i czy taka strategia jest opłacalna? czytaj więcej

News Szwedzka firma Rebtel wprowadziła darmowy pakiet mobilny

Przez ostatnie kilka tygodni trudno było nie zauważyć pojawienia się we Wrocławiu nowego operatora komórkowego - sieci Rebtel, który zaoferował najbardziej zaskakujące rozwiązanie na rynku telekomunikacyjnym, pierwszy darmowy pakiet mobilny. Skąd pomysł na takie rozwiązanie i jak jest ono możliwe z finansowego punktu widzenia? czytaj więcej