Archiwalne

Frost & Sullivan: IPTV liderem na rynku usług telekomunikacyjnych w 2009 roku

10.03.2009

Zobacz więcej szczegółów dla tej informacji

Operatorzy telekomunikacyjni po debiucie IPTV (Internet Protocol Television) w 2000 roku, byli przekonani że udało im się znaleźć kolejną aplikację typu „killer”. Od chwili wzrostu o prawie 85%, z niecałych 3 milionów abonentów w 2006 roku do 5,5 miliona zaledwie rok później – w 2007, współczynnik akceptacji powoli, ale systematycznie słabnie.

Eksperci przewidują, że słaba koniunktura w gospodarce potrwa aż do końca 2010 roku. W związku z tym, Frost & Sullivan zrewidował zeszłoroczne prognozy dotyczące przewidywanego złożonego rocznego wskaźnika wzrostu CAGR w perspektywie trzyletniej – z zakładanych 29% do mniej niż 15%. Zmiana we wzorcach konsumpcji mediów może być punktem zwrotnym dla branży telekomunikacyjnej i medialnej.

Yiru Zhong, analityk globalnej firmy doradczej Frost & Sullivan, stwierdza: „Wprawdzie rozczarowujące wyniki IPTV to nie koniec świata dla właścicieli platform telekomunikacyjnych, ale ta spadkowa tendencja sprzyja powstawaniu nowych rodzajów usług i bardziej innowacyjnych modelów biznesowych w całym łańcuchu wartości. Wraz ze zmieniającym się wzorcem konsumpcji mediów, zarówno operatorzy telekomunikacyjni, jak i nadawcy stają przed szansą inwestowania oraz/lub współpracy, aby sprostać wciąż zmieniającym się wymaganiom rynku i konsumentów”.

Wiele wskazuje na to, że przyszłość należy do sektora video. Aby skorzystać na konsumpcji video przez użytkowników końcowych, nadawcy i inne podmioty gromadzące treści w technologii High Definition (HD) muszą zaspokoić określone potrzeby operacyjne, takie jak konieczność zapewnienia wyższej jakości i bezpiecznych sieci do transmisji danych do konsumentów. Z drugiej jednak strony operatorzy telekomunikacyjni mogą wypełnić lukę pomiędzy konsumentami i nadawcami, a innymi podmiotami gromadzącymi treści i informacje, poprzez stworzenie sieci komunikacyjnej ze zróżnicowaną jakością usług (Quality of Service) na różnych poziomach cenowych. To dość istotna zmiana, która pozwoli zrekompensować straty powstałe w wyniku zmniejszenia marginesów usług łączonych.

Gdy operatorzy i dostawcy mediów będą już w stanie dostarczać i dostosowywać zawartość programów video do potrzeb użytkowników końcowych, potencjalny dochód ze sprzedaży usług TV może wynieść od 15 do 22% dochodu ze sprzedaży detalicznej operatorów telekomunikacyjnych na 5 największych rynkach zachodnioeuropejskich, takich jak Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy oraz Hiszpania.
W samej Wielkiej Brytanii oczekuje się, że dochody z TV mogą rosnąć w skali 8% według CAGR w perspektywie pięcioletniej, czyli bardziej dynamicznie niż w sektorach telefonii stacjonarnej i komórkowej razem wziętych. Jednakże obecna stagnacja na rynku nie sprzyja na razie ożywieniu ogólnego wzrostu dochodów w sektorze usług telekomunikacyjnych. Operatorzy będą musieli nadal doskonalić jakość usług, poszerzać zasięg i dystrybucję, łączyć się w większe podmioty i zapewniać bardziej innowacyjne usługi.

W Polsce największy alternatywny operator telefonii stacjonarnej, firma Netia, ogłosiła, że planuje wprowadzenie pilotażowych usług IPTV w Warszawie i Wrocławiu wspólnie z n, cyfrową platformą Direct-To-Home (DTH) HDTV, należącą do jednej z wiodących grup medialnych w Polsce. Netia będzie współzawodniczyć z Grupą TP, która jest obecna na rynku usług IPTV od końca 2006 roku. W porównaniu z telewizją kablową, IPTV jest wciąż młodą platformą TV w Polsce. Jednak potencjał wzrostu jest znaczący, szczególnie, jeśli weźmie się pod uwagę rosnącą penetrację gospodarstw domowych przez usługi szerokopasmowe. Według danych UKE, tylko 42% gospodarstw domowych to abonenci DTH, a 38% to gospodarstwa korzystające z telewizji kablowej.

Zapowiedź Netii o wprowadzeniu usług IPTV wraz z n to kolejna strategia na przyciągnięcie większej liczby nowych abonentów usług szerokopasmowych i przejęcie ich od dominującego gracza, Grupy TP. To także kolejny ruch w celu osiągnięcia założonego celu, jakim jest dostarczanie klientom zarówno usług telekomunikacyjnych, jak i medialnych. Zdaniem Frost & Sullivan ta strategia „kumulowania” wpłynie na zwiększenie liczby abonentów sieci szerokopasmowych oraz przyspieszy rozwój konsumpcji mediów w Polsce. W końcu, dominującą metodą dostępu do szerokopasmowego Internetu jest asymetryczna cyfrowa linia abonencka (ang. Asymmetric Digital Subscriber Line - ADSL), a dopiero potem sieć kablowa. Istnieje więc pewna określona grupa konsumentów, którym operatorzy telekomunikacyjni mogą zaoferować trzy, a nawet cztery rodzaje usług.

Według Frost & Sullivan istnieje spory potencjał dalszego rozwoju usług szerokopasmowych w Polsce, co z kolei przyczyni się do dynamicznego wzrostu liczby abonentów IPTV w Grupie TP i Netii. Obecnie liczba abonentów IPTV jest nieznaczna, jeśli porówna się ją do liczby domostw objętych rozwiązaniem DTH. Grupa TP zanotowała mniej niż 100 000 abonentów IPTV w roku 2008, co stanowi nieco mniej niż 5% całej liczby abonentów usług szerokopasmowych. Podczas gdy Grupa TP i tak skorzysta na strategii TV prowadzonej przez jej firmę macierzystą, Orange, zdaniem Frost & Sullivan jednym ze sposobów zachęcenia do skorzystania z IPTV jest zaoferowanie usług, które wpłyną na zmianę we wzorcach w konsumpcji mediów.

Oferta Netii i Grupy TP na świadczenie usług IPTV nie tylko przyczyni się do rozwoju rynku płatnej TV w Polsce, ale będzie także źródłem innowacji biznesowych w zakresie dynamiki świadczenia kompleksowych usług typu "triple" oraz "quad play" wśród dostawców usług telekomunikacyjnych.

„Konkurencja w połączeniu z niechęcią konsumentów do płacenia za rozrywkę i usługi telekomunikacyjne doprowadziła do mniej opłacalnych konsolidacji usług. Mając to na uwadze, pojawienie się zmiany we wzorcach i zwyczajach konsumpcji mediów może stanowić światełko w tunelu dla całej branży” – podsumowuje Yiru Zhong.

źródło: Frost & Sullivan

Netia Lipcowe okno otwarte w Netii

Netia przygotowała ciekawą ofertę programową na pierwszy miesiąc wakacji! W Telewizji Osobistej udostępnionych zostanie bez dodatkowych opłat aż dziesięć różnorodnych tematycznie kanałów. czytaj więcej

Netia Netia Player z aplikacją RODO

Netia udostępniła użytkownikom swoich multimedialnych dekoderów – Netia Playerów – aplikację, dzięki której można w bardzo prosty, i zgodny z RODO, sposób zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych. To najprawdopodobniej pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. czytaj więcej

Netia Netia na mundial: TVP Sport HD i Strefa Kibica w Netia Playerze

Od wtorku, 12 czerwca Netia wprowadza do podstawowej oferty, bez dodatkowych opłat, kanał TVP Sport HD. Oprócz tego, podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, na Netia Playerach dostępna będzie specjalna zakładka – Strefa Kibica. czytaj więcej

News Netia partnerem Igrzysk Chmury 2018

Igrzyska Chmury to pierwsze i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które wyłoni najlepszych ekspertów od chmury publicznej w Polsce. Netia, dostawca kompleksowych rozwiązań dla firm, została Partnerem Technologicznym wydarzenia i jednocześnie gospodarzem warszawskich kwalifikacji. czytaj więcej

Netia Usługi Netii z rabatem smartDOM dla klientów Cyfrowego Polsatu i Plusa

Już za 2 tygodnie, od 18 czerwca, usługi Netii będą dostępne w sieci sprzedaży Cyfrowego Polsatu i Plusa. Dzięki temu z usługami Netii będzie się można zapoznać i je nabyć w znacznie większej niż dotychczas liczbie punktów w całej Polsce. Zyskają też klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu, którzy będą mogli kupić usługi Netii z rabatem smartDOM. Na początku, w ramach pilotażu, będzie to możliwe w 181 punktach sprzedaży, a docelowo w całej sieci sprzedaży Grupy Cyfrowy Polsat. czytaj więcej

Netia Netia: dziecięce kanały w prezencie przez cały czerwiec

Netia, nawiązując do obchodzonego 1 czerwca Międzynarodowego Dnia Dziecka, udostępniła bez dodatkowych opłat przez cały czerwiec aż 10 kanałów dziecięcych. czytaj więcej

Netia Netia bierze pod swoje skrzydła kolejny obiekt biurowy

W ramach umowy zawartej z KTW Sp. z o.o., Netia zapewni kompleksową obsługę teleinformatyczną nowoczesnego kompleksu obiektów biurowych w Katowicach. Netia, z blisko 500 budynkami pod opieką, jest jednym z liderów teleinformatycznej części rynku Facility Management. czytaj więcej

Netia Netia dla Telemaniaków – dwa nowe pakiety z TV

Netia wprowadziła do sprzedaży dwie nowe oferty pakietowe, które łączą dostęp do szybkiego internetu z bogatą ofertą telewizyjną, dopasowaną do potrzeb konkretnych grup widzów. Specjalnie dla fanów sportu powstał pakiet „Dla Kibica”, a dla jego antagonistów pakiet „Dla Kinomaniaka”. czytaj więcej

Netia Ofiary przestępstw chronione przez system wideokonferencji od Netii

Netia wyposażyła jedną z sal przesłuchań oraz salę rozpraw Sądu Rejonowego w Warszawie w system wideokonferencyjny Netia Video Anywhere. Zastosowanie tej nowoczesnej technologii ma na celu przede wszystkim ochronę świadków, zwłaszcza nieletnich. Ale może też usprawnić codzienną pracę w sądach. czytaj więcej

Netia Netia Światłowód z nielimitowanym Internetem mobilnym za 49,90 zł miesięcznie

Netia poszerzyła ofertę o pakiet reklamowany hasłem: „Nielimitowany Internet wszędzie”. Składa się on z szybkiego, przewodowego dostępu do Internetu (nawet do 900 Mb/s) oraz nielimitowanego Internetu mobilnego LTE w łącznej cenie 49,90 zł miesięcznie. czytaj więcej

Netia Lipcowe okno otwarte w Netii

Netia przygotowała ciekawą ofertę programową na pierwszy miesiąc wakacji! W Telewizji Osobistej udostępnionych zostanie bez dodatkowych opłat aż dziesięć różnorodnych tematycznie kanałów. czytaj więcej

Netia Netia Player z aplikacją RODO

Netia udostępniła użytkownikom swoich multimedialnych dekoderów – Netia Playerów – aplikację, dzięki której można w bardzo prosty, i zgodny z RODO, sposób zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych osobowych. To najprawdopodobniej pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. czytaj więcej

Netia Netia na mundial: TVP Sport HD i Strefa Kibica w Netia Playerze

Od wtorku, 12 czerwca Netia wprowadza do podstawowej oferty, bez dodatkowych opłat, kanał TVP Sport HD. Oprócz tego, podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, na Netia Playerach dostępna będzie specjalna zakładka – Strefa Kibica. czytaj więcej

News Netia partnerem Igrzysk Chmury 2018

Igrzyska Chmury to pierwsze i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które wyłoni najlepszych ekspertów od chmury publicznej w Polsce. Netia, dostawca kompleksowych rozwiązań dla firm, została Partnerem Technologicznym wydarzenia i jednocześnie gospodarzem warszawskich kwalifikacji. czytaj więcej

Netia Usługi Netii z rabatem smartDOM dla klientów Cyfrowego Polsatu i Plusa

Już za 2 tygodnie, od 18 czerwca, usługi Netii będą dostępne w sieci sprzedaży Cyfrowego Polsatu i Plusa. Dzięki temu z usługami Netii będzie się można zapoznać i je nabyć w znacznie większej niż dotychczas liczbie punktów w całej Polsce. Zyskają też klienci Plusa i Cyfrowego Polsatu, którzy będą mogli kupić usługi Netii z rabatem smartDOM. Na początku, w ramach pilotażu, będzie to możliwe w 181 punktach sprzedaży, a docelowo w całej sieci sprzedaży Grupy Cyfrowy Polsat. czytaj więcej

Netia Netia: dziecięce kanały w prezencie przez cały czerwiec

Netia, nawiązując do obchodzonego 1 czerwca Międzynarodowego Dnia Dziecka, udostępniła bez dodatkowych opłat przez cały czerwiec aż 10 kanałów dziecięcych. czytaj więcej

Netia Netia bierze pod swoje skrzydła kolejny obiekt biurowy

W ramach umowy zawartej z KTW Sp. z o.o., Netia zapewni kompleksową obsługę teleinformatyczną nowoczesnego kompleksu obiektów biurowych w Katowicach. Netia, z blisko 500 budynkami pod opieką, jest jednym z liderów teleinformatycznej części rynku Facility Management. czytaj więcej

Netia Netia dla Telemaniaków – dwa nowe pakiety z TV

Netia wprowadziła do sprzedaży dwie nowe oferty pakietowe, które łączą dostęp do szybkiego internetu z bogatą ofertą telewizyjną, dopasowaną do potrzeb konkretnych grup widzów. Specjalnie dla fanów sportu powstał pakiet „Dla Kibica”, a dla jego antagonistów pakiet „Dla Kinomaniaka”. czytaj więcej

Netia Ofiary przestępstw chronione przez system wideokonferencji od Netii

Netia wyposażyła jedną z sal przesłuchań oraz salę rozpraw Sądu Rejonowego w Warszawie w system wideokonferencyjny Netia Video Anywhere. Zastosowanie tej nowoczesnej technologii ma na celu przede wszystkim ochronę świadków, zwłaszcza nieletnich. Ale może też usprawnić codzienną pracę w sądach. czytaj więcej

Netia Netia Światłowód z nielimitowanym Internetem mobilnym za 49,90 zł miesięcznie

Netia poszerzyła ofertę o pakiet reklamowany hasłem: „Nielimitowany Internet wszędzie”. Składa się on z szybkiego, przewodowego dostępu do Internetu (nawet do 900 Mb/s) oraz nielimitowanego Internetu mobilnego LTE w łącznej cenie 49,90 zł miesięcznie. czytaj więcej