Archiwalne

Analiza substytucji usług głosowych

08.05.2009

Na rynku telekomunikacyjnym zjawisko substytucji odnosi się przede wszystkim do zastępowania usług głosowych w telefonii stacjonarnej tymi samymi usługami w telefonii ruchomej. Urząd Komunikacji Elektronicznej przygotował analizę w tym zakresie.

Substytucja jest zjawiskiem zastępowania, w procesie produkcji dóbr i usług (substytucja podażowa) lub ich konsumpcji (substytucja popytowa), jednego rodzaju usług - innymi. Aby mówić o zjawisku substytucji pomiędzy usługami musi ono występować zarówno ze strony popytu jak i podaży. W prezentowanej analizie skupiono się jednak na substytucji ze strony konsumenta, czyli substytucji popytowej. Substytucja popytowa występuje w przypadku zastępowania jednych usług innymi ze względu na ich cechy, zastosowanie lub przydatność do określonego celu.

W pierwszej części opracowania została przedstawiona sytuacja na rynku telekomunikacyjnym w Polsce, pokazująca postępujący trend zastępowania telefonii stacjonarnej telefonią ruchomą, następnie przedstawione zostały preferencje konsumentów w tym zakresie oraz zostało rozpatrzone występowanie zjawiska substytucji cenowej – porównanie cen za połączenie głosowe w sieciach stacjonarnych i komórkowych.

Pełna treść analizy substytucji usług głosowych jest dostępna w tym dokumencie.

Poniżej krótkie podsumowanie wykonanej analizy.

Za substytucyjnością usług głosowych w telefonii stacjonarnej i ruchomej niewątpliwie przemawiają zatem następujące fakty:

  • występowanie elastyczności mieszanej: spadek cen na rynku telefonii ruchomej spowodował spadek wielkości ruchu na rynku telefonii stacjonarnej,
  • występowanie elastyczności cenowej popytu: spadek cen na rynku telefonii ruchomej powoduje wzrost popytu na te usługi (wzrost liczby abonentów, wzrost wolumenu ruchu)
  • substytucja popytowa: preferencje konsumentów świadczą o funkcjonalnej równoważności tych usług oraz kierowanie się konsumentów przede wszystkim ceną przy decyzji o zastąpieniu usług stacjonarnych usługami w sieci ruchomej.

Analizując substytucję usługi głosowej pod względem ceny, u operatorów stacjonarnych jak i ruchomych, nadal występują znaczne różnice. Z reguły użytkownik posiadający jednocześnie telefon stacjonarny i ruchomy, w przypadku połączeń do sieci ruchomej skorzysta raczej z telefonu komórkowego, zwłaszcza jeśli jest użytkownikiem planu taryfowego w sieci stacjonarnej nie zawierającego żadnych minut do wykorzystania na takie połączenia.

Kolejnym substytutem jest zdobywająca popularność wśród polskich konsumentów jak również i na całym świecie telefonia internetowa. Zarówno w ocenie konsumentów i dostawców usług, usługi w technologii VoIP mają szanse w niedalekiej przyszłości również stanowić substytut dla tradycyjnej telefonii stacjonarnej. Obecnie już można mówić o substytucji cenowej tych usług ze względu na cenę połączenia jednak ze względu na konieczność podłączenia szerokopasmowego, nie można jeszcze mówić o pełnej substytucji funkcjonalnej względem telefonii stacjonarnej czy ruchomej.

Zaostrzająca się konkurencja na szeroko rozumianym rynku telekomunikacyjnym oraz postęp technologiczny generujący nowe rozwiązania niewątpliwie przyspieszają rozwój usług konwergentnych, które w efekcie, zwłaszcza z punktu widzenia konsumenta, spowodują pełną substytucję usług głosowych, niezależnie od wykorzystywanych w tym celu technologii.

źródło: UKE

News Jak przebiega projektowanie sieci światłowodowych w Polsce?

Sieci światłowodowe odgrywają szczególnie ważną rolę w telekomunikacji, zapewniając nam stabilne i szybkie połączenie internetowe. Rozwiązanie to stało się standardem w nowoczesnych instalacjach teletechnicznych. Ze względu na wysoką przepustowość włókien optycznych to właśnie one coraz częściej wykorzystywane są w infrastrukturze telekomunikacyjnej w dużych, jak i mniejszych aglomeracjach. Aby tego typu sieć mogła powstać, niezbędnym etapem jest jej skrupulatne zaprojektowanie. Jak właściwie przebiega projektowanie sieci światłowodowych w Polsce? Zapraszamy do artykułu. czytaj więcej

News Chatbot czy voicebot? Jak dobrać właściwe narzędzie do potrzeb klienta

Automatyzacja obsługi klienta to dziś nie trend, ale konieczność. Zwłaszcza w firmach, które obsługują klientów masowo – przez telefon, czat, media społecznościowe czy aplikacje mobilne. Wśród dostępnych technologii największe zainteresowanie budzą chatboty i voiceboty. Oba rozwiązania pozwalają odciążyć zespoły BOK, poprawić jakość kontaktu i zredukować koszty. Ale choć działają na podobnych zasadach, ich zastosowanie w firmie powinno wynikać z rodzaju interakcji i oczekiwań klientów. czytaj więcej

News Operatorzy sieciowi i ISO 27001 - jak standardy cyberbezpieczeństwa zmieniają branżę?

Branża operatorów sieciowych staje się coraz częściej celem zaawansowanych cyberataków, co wymusza systematyczne podejście do bezpieczeństwa informacji. Standard ISO 27001 zyskuje na znaczeniu jako narzędzie budowania kompleksowego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Sprawdź, jak międzynarodowe standardy cyberbezpieczeństwa transformują działalność operatorów i dlaczego ich wdrożenie staje się koniecznością biznesową. czytaj więcej

News SIPTRUNK – jako przyszłość telekomunikacji

SIPTRUNK to dedykowana usługa dla firm, które chcą korzystać z telefonii VoIP. Usługa jest realizowana za pomocą protokołu SIP (Session Initiation Protocol) stad nazwa SIP Trunk. Na jednym koncie SIP można prowadzić od jednej do kilkudziesięciu rozmów jednocześnie. Przewagą SIP TRUNK jest zdecydowanie mobilność. W żaden sposób firma nie jest związana z jednym miejscem, biurowcem, do którego operator dostarcza nam usługę. Niezależnie od lokalizacji możemy skorzystać z tej oferty, gdy mamy zapewniony dostęp do internetu. czytaj więcej