Archiwalne

12 Raport Komisji Europejskiej

30.03.2007

Komisja Europejska opublikowała 12 Raport implementacyjny oceniający rozwój rynku telekomunikacyjnego w krajach członkowskich UE.

Komisja w Raporcie opublikowanym 29 marca 2007 r. zauważyła tendencje do obniżania cen oraz świadczenia usług o wyższej jakości na rynku telekomunikacyjnym. W 2006 roku dochody w telefonii komórkowej wzrosły o 4,5 %, natomiast na rynku telefonii stacjonarnej nastąpił spadek dochodów (między 4,5 i 5,1 %).  W 2006 roku odnotowano także szybki rozwój usług szerokopasmowych (dochody na tym roku wzrosły między 7,8 i 8,5 %, a penetracja rynku EU-25 wzrosła o 15,7%).

Komunikat Komisji Europejskiej:

IP/07/435

Bruksela, dnia 29 marca 2007 r.

Telekomunikacja: konsumenci mają więcej możliwości, ale potencjał rynku wewnętrznego UE nadal nie jest w pełni wykorzystywany

W wyniku postępów we wdrażaniu europejskich przepisów telekomunikacyjnych konsumenci w Europie korzystają w coraz większym stopniu z niższych cen i nowatorskich usług. Jednak aby konsumenci i dostawcy usług mogli w pełni czerpać z korzyści europejskiego rynku wewnętrznego, konieczna jest większa konkurencja, bardziej spójne i sprawne stosowanie środków zaradczych oraz stworzenie niezależnych organów regulacyjnych, jak stwierdzono w opublikowanym dzisiaj sprawozdaniu nr 12 w sprawie unijnych rynków telekomunikacyjnych.

„Otwarcie rynków telekomunikacyjnych na konkurencję jest bez wątpienia jednym z sukcesów UE, czego potwierdzeniem jest tendencja do obniżania opłat oraz coraz wyższa jakość usług. Mimo że uzyskano pozytywne wyniki, takie jak wzrost sektora o 2,3 % oraz 5 % dodatkowych inwestycji, nie są one jednak wystarczające, jeżeli chodzi o konkurencyjność europejską.” stwierdziła Viviane Reding, komisarz Unii Europejskiej ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. „Dlatego też tegoroczna reforma unijnych przepisów telekomunikacyjnych musi być skoncentrowana na tych kluczowych problematycznych dziedzinach, gdzie konkurencja wciąż nie jest skuteczna. W sektorze, w którym technologia ma charakter wykraczający poza granice państw, organy regulacyjne powinny dążyć do osiągnięcia efektu skali na poziomie ogólnoeuropejskim, co leżałoby w interesie zarówno operatorów jak i konsumentów."

Sprawozdanie Komisji przedstawia w skrócie sytuację tuż przed reformą unijnych przepisów telekomunikacyjnych na europejskich rynkach telekomunikacyjnych, czyli w sektorze, którego dochody wynoszą prawie 290 miliardów EUR. Sprawozdanie obejmuje oddzielne części poświęcone sytuacji w każdym z państw członkowskich.

Najważniejsze zagadnienia poruszone w tegorocznym sprawozdaniu:

Niższe ceny i większy wybór dla konsumentów

Ceny za trzyminutowe połączenie krajowe w ramach telefonii stacjonarnej spadły z około 41,8 eurocentów w 2000 r. do 25 eurocentów obecnie. W ubiegłym roku ceny krajowych usług telefonii komórkowej spadły aż o 13,9 %.

Ponad 31,4 mln klientów telefonii komórkowej (wzrost o 6,3 mln) skorzystało z prawa, nadanego im na mocy przepisów UE, do utrzymania tego samego numeru przy zmianie abonamentu z jednego operatora na innego. Wśród państw członkowskich najwięcej klientów decyduje się na to w Hiszpanii (9,21 mln). W przypadku linii telefonii stacjonarnej w UE operatorów zmieniło w ten sposób ponad 15 mln konsumentów (w porównaniu z 7 mln w 2005 r.). W Szwecji konsumenci mają już możliwość zachowania swoich numerów przy przechodzeniu na usługi typu VoIP.

Rynki telefonii komórkowej dojrzewają

W 2006 r. dochody wzrosły o 4,5 %. W Europie w użyciu jest 478,4 mln telefonów komórkowych, co świadczy o penetracji rynku na poziomie 103 % populacji (wzrost z 95 % w 2005 r.). Najwyższy poziom penetracji występuje w Luksemburgu (171 %), we Włoszech (134 %) oraz na Litwie (133 %).

Stacjonarna telefonia głosowa: spadek dochodów operatorów

W 2006 r. spadek dochodów wyniósł między 4,5 i 5,1 %. Konkurencja nadal przyczynia się do ograniczania udziałów operatorów posiadających pozycję dominującą: obecnie należy do nich średnio 65.8 % dochodów detalicznych w UE-25.

Konkurencja prowadzi do szybkiego rozwoju usług szerokopasmowych

W 2006 r. wzrost dochodów wyniósł między 7,8 i 8,5 %. W 2006 r. odnotowano ponad 20 mln nowych dodatkowych abonamentów usług szerokopasmowych, w wyniku czego penetracja rynku UE-25 wzrosła do 15,7 %. Najwyższy na świecie poziom penetracji usług szerokopasmowych występuje w Holandii (29 %) i Danii (29,4 %), wyprzedzających Koreę Południową, natomiast w siedmiu państwach członkowskich poziom penetracji usług szerokopasmowych jest wyższy niż w USA. Najwyższy wzrost odnotowuje się w krajach, gdzie organy regulacyjne zobowiązały operatorów posiadających pozycję dominującą do zapewnienia dostępu do sieci oraz gdzie zaczęła rozwijać się konkurencja w zakresie infrastruktury.

Brak jednakowych warunków konkurencji dla operatorów

W swoim sprawozdaniu Komisja wskazała również na niektóre najbardziej palące kwestie regulacyjne, które jeszcze nie zostały rozwiązane.

  • Brak prawdziwie niezależnych krajowych organów regulacyjnych, w szczególności w Polsce i na Słowacji. W innych państwach członkowskich polityczny wpływ na codzienną pracę krajowych organów regulacyjnych nadal budzi zaniepokojenie.
  • Opóźnienia we wprowadzaniu środków zaradczych zapobiegających problemom związanym z konkurencją: W niektórych krajach (Włochy, Portugalia, Grecja i Niemcy) są one spowodowane długością procedury odwoławczej od decyzji krajowych organów regulacyjnych.
  • Duże różnice między środkami zaradczymi stosowanymi w przypadku podobnych problemów związanych z konkurencją: Oferty dotyczące szerokopasmowego dostępu typu „strumień bitów” („bitstream”) wciąż są niespójne w całej UE, a opłaty pobierane za zakończenie połączenia są bardzo zróżnicowane w poszczególnych krajach.
  • Nieefektywne i fragmentaryczne zarządzanie spektrum radiowym: Spektrum radiowe umożliwia świadczenie usług wartych ponad 200 mld EUR. Wspólnotowe podejście do zarządzania spektrum radiowym mogłoby spowodować wzrost PKB nawet o 0,1 %.
  • Niekompletne wprowadzenie numeru alarmowego 112: W 2006 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie naruszenia przepisów przeciwko trzynastu państwom członkowskim.

Przejście z 27 różnych systemów krajowych na bardziej spójne podejście regulacyjne stosowane w całej Europie miałoby bardzo pozytywne skutki dla konkurencji transgranicznej i wzrostu gospodarczego oraz przyniosłoby korzyści konsumentom. Uczestnicy rynku już teraz wytwarzają około 1/3 dochodów w państwach członkowskich innych niż ich własne.

Komisja podejmie te kwestie wraz z reformą unijnych przepisów telekomunikacyjnych planowaną na lato bieżącego roku.

źródło: UKE

News Responsywność to podstawa - jak tworzyć strony na każde urządzenie?

W erze cyfrowej, gdzie użytkownicy każdego dnia korzystają z niezliczonej liczby urządzeń do surfowania w sieci, responsywność stron internetowych nie jest już dodatkiem, lecz koniecznością. To fundamentalny krok do zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej na rynku online. Agencja Reklamowa Green Parrot, specjalizująca się w innowacyjnych rozwiązaniach marketingowych, doskonale rozumie, jak ważne jest tworzenie stron internetowych dostosowanych do różnych ekranów. W niniejszym artykule dowiesz się, jak projektować elastyczne i estetyczne strony, które działają płynnie na każdym urządzeniu.

czytaj więcej

News Kiedy warto wybrać pakiet Microsoft 365 Apps for business?

W dobie cyfrowej transformacji oraz rosnącej potrzeby pracy zdalnej i efektywnej współpracy, wybór odpowiednich narzędzi IT staje się istotny dla sprawnego funkcjonowania każdej firmy. Pakiet Microsoft 365 Apps for business to jedno z najbardziej popularnych i sprawdzonych rozwiązań dostępnych na rynku, które oferuje zestaw klasycznych aplikacji biurowych w nowoczesnej formule subskrypcyjnej. czytaj więcej

News Zadbaj o swój telefon!

Chcesz zainwestować w bezpieczeństwo Twojego sprzętu? Warto zadbać o ochronę ekranu. Zakup szkła hartowanego wysokiej jakości będzie strzałem w dziesiątkę!

- Dlaczego warto kupić szkło hartowane do telefonu?
- Czym się kierować przy zakupie szkła hartowanego? czytaj więcej

News PLFON w nowej odsłonie - nowoczesna strona internetowa już dostępna

Peoplefone Polska, działająca pod marką PLFON, ogłasza uruchomienie nowej wersji swojej strony internetowej. Nowa odsłona serwisu powstała w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby użytkowników oraz dynamiczny rozwój rynku usług online. czytaj więcej

News Nowoczesne technologie w spedycji i transporcie - przewaga konkurencyjna na rynku logistycznym

Nowoczesne technologie w spedycji i transporcie stają się kluczowym elementem, który może zapewnić przewagę konkurencyjną na rynku logistycznym. W artykule omówimy, jak innowacje wpływają na efektywność i szybkość procesów transportowych, a także jakie rozwiązania mogą pomóc firmom wyróżnić się w branży. Zapraszamy do lektury. Odkryj, jak technologia kształtuje przyszłość logistyki! czytaj więcej