Archiwalne

* Comarch: samochody w połączeniu z technologiami mobilnymi, bliska przyszłość

01.07.2015

Kierowca jedzie samochodem po autostradzie słuchając ulubionej muzyki, w tym czasie samochód przypomina o tym, że trzeba uzupełnić zapas paliwa, a specjalna aplikacja stworzona przez sieć stacji benzynowych podpowiada, jaką stacje wybrać, żeby nie tylko zatankować, ale także zdobyć punkty, brakujące do odebrania nagrody w programie lojalnościowym. Kierowca chcąc zatrzymać się na posiłek, nie musi w nawigacji ani we własnej głowie szukać pomysłów. Aplikacje sieci restauracji zainstalowane na jego telefonie podpowiedzą mu, jakie menu dnia oferowane jest na trasie i przypomni co jadł, kiedy ostatnio się tam zatrzymał. Jeśli okaże się, że filtry oleju nie funkcjonują dobrze, samochód wygeneruje taką informację, a odpowiednia aplikacja przekaże ją do serwisu, żeby umówić wymianę. Istotne dane o przebiegu podróży, np. o prędkości jazdy w terenie zabudowanym, wysyłane są za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji do ubezpieczyciela, gdyż kierowca bierze udział w programie naliczania stawek na podstawie analizy stylu jazdy. Brzmi nierealnie?

Już w wkrótce taki sposób komunikacji z udziałem samochodu oraz smartfona z zainstalowanymi na nim aplikacjami, przy wykorzystaniu dostępu do sieci może stać się rzeczywistością. Nad rozwijaniem innowacyjnych sposobów komunikacji urządzeń mobilnych z samochodem pracują specjaliści Comarch z działu Cloud, Connectivity and Mobility. Comarch został partnerem technologicznym organizacji Car Connectivity Consortium (CCC), która wprowadza jednolite standardy branżowe w obszarze łączności samochodowej oraz certyfikacji aplikacji dopuszczonych do ruchu.

MirrorLink™ jest standardem technologicznym dają- cym użytkownikom smartfonów możliwość uruchamiania aplikacji w kokpicie samochodu oraz ich kontrolowania za pomocą przycisków umiejscowionych przy kierownicy lub na desce rozdzielczej pojazdu. Uważany jest obecnie za najbardziej perspektywiczny standard w tym obszarze, ponieważ umożliwia uniezależnienie rozwoju technologii od konkretnych producentów telefonów i samochodów. Standard MirrorLink™ został stworzony przez organizację Car Connectivity Consortium. Wśród członków organizacji znajduje się ponad 80% światowych firm reprezentujących przemysł motoryzacyjny, a także ponad 70% globalnych producentów telefonów i wiele osób z branży elektronicznej.

– W tej chwili nie ma możliwości, żeby po skomunikowaniu telefonu z autem za pośrednictwem technologii MirrorLink™ działały wybrane przez użytkowników aplikacje napisane przez dowolnych producentów. Jedną z przeszkód, która stała temu na drodze w przeszłości był brak możliwości oceny aplikacji mobilnych pod kątem ich bezpieczeństwa do używania podczas jazdy. Teraz, dzięki stworzonemu przez Comarch systemowi do zarządzania certyfikatami aplikacji – ACMS (Application Certification Management System) ten problem może zostać rozwiązany, a prace w zakresie rozwoju tej technologii zostaną przeniesione na kolejny poziom. Przewiduje się, że kolejnym krokiem, po wprowadzeniu możliwości korzystania w samochodzie z aplikacji zainstalowanych na telefonie, będzie możliwość wysyłania danych o stanie samochodu z komputera konkretnego pojazdu i przetwarzanie ich na informacje przydatne dla kierowcy – mówi Grzegorz Wąchocki, Dyrektor Departamentu IoT Comarch Technologies.

Comarch i Car Connectivity Consortium
Comarch rozwija z CCC technologię MirrorLink™ – narzędzia służące do certyfikacji urządzeń, jak i system do dynamicznego zarządzania certyfikatami aplikacji. Pierwszy z tych obszarów to certyfikacja na poziomie urządzeń, czyli potwierdzenie, że telefon będzie poprawnie komunikował się z samochodem, niezależnie od marki producenta. Drugi obszar to sprawdzanie, czy dana aplikacja, niezależnie od tego, przez kogo została napisana, może być za pośrednictwem telefonu uruchomiona w samochodzie. Istotnym kryterium oceny aplikacji jest bezpieczeństwo, dlatego są one certyfikowane w dwóch grupach – zatwierdzone do używania podczas jazdy i podczas postoju. Sprawdzane jest również to, czy aplikacja poprawnie reaguje na sterowanie klawiszami umieszczonymi w samochodzie.

– Dużym wyzwaniem, z którym będziemy musieli się zmierzyć w przyszłości po uruchomieniu systemu certyfikowania aplikacji, będzie jego skalowalność. Na podstawie obecnego przyrostu liczby smartfonów, prognozuje się, że liczba telefonów działających w ramach technologii MirrorLink™ osiągnie ponad miliard do 2016 roku. Ilość aut wyposa- żonych w tę technologię nie będzie rosła aż tak szybko, ale aplikacje będą musiały okresowo uzyskać potwierdzenie ważności certyfikatu. To oznacza konieczność wielokrotnego łączenia się telefonów z systemem ACMS. Mając na uwadze ten trend, projekt będzie wymagał dalszego zaangażowania od strony badań i rozwoju przez kolejne lata. Równocześnie pracujemy z konsorcjum nad usprawnianiem sposobów komunikacji urządzeń i przesyłania danych w procesach walidacji, tak, aby udoskonalać ten nowatorki system – mówi Grzegorz Kafel, Certification Test Systems Manager w Comarch Technologies.

Certyfikacja aplikacji – system ACMS
Comarch stworzył od podstaw specjalne środowisko wspomagające program certyfikacji aplikacji MirrorLink™ – Application Certification Management System (ACMS) – a także będzie odpowiedzialny za jego hostowanie. System działa w modelu usługi w chmurze (Software as a Service – SaaS) dla CCC. Dodatkowo dział bezpieczeństwa Comarch zapewnia bezpieczne wydawanie certyfikatów dla aplikacji, dzięki wykorzystaniu technologii PKI (Public Key Infrasrtructure).

Osoby, piszące aplikacje na smartfony z myślą o używaniu ich w samochodzie, będą mogły za pośrednictwem systemu ACMS uzyskać certyfikat, który potwierdzi, że mogą być używane w samochodzie. Aplikacje będą pisane z myślą o smartfonach, a dzięki skomunikowaniu telefonu z autem przy użyciu technologii MirrorLink™, będą widoczne na ekranie samochodu. Do sterowania nimi wykorzystane zostaną przyciski na konsoli kierowcy. Stworzenie możliwości certyfikowania aplikacji pozwala na uniezależnienie rozwoju w tej dziedzinie od konkretnych producentów samochodów, którzy do tej pory sami tworzyli aplikacje kompatybilne tylko z ich pojazdami.

- Projekt, nad którym pracujemy dla CCC jest bardzo innowacyjny i wymaga wielu działań na polu badań i rozwoju. System stworzony przez Comarch dla CCC działa w zupełnie nowym, niezagospodarowanym jeszcze obszarze, a wiele z części systemu certyfikacji, za które jesteśmy odpowiedzialni to krytyczne dla wprowadzenia systemu elementy. Technologie, z którymi pracujemy pojawią się dopiero na rynku. Dzięki nawiązaniu współpracy z CCC możemy być w tym obszarze o krok do przodu i mieć wpływ na kształtowanie standardów na rynku – dodaje Grzegorz Kafel, Certification Test Systems Manager w Comarch Technologies.

źródło: Comarch

News Co należy wziąć pod uwagę decydując się na zakup macierzy dyskowej lub serwera NAS?

Macierze dyskowe poprawiają bezpieczeństwo i szybkość zapisu danych. Rozwiązanie sprawdza się szczególnie w połączeniu z serwerami. Jak dopasować odpowiednie parametry techniczne? Na co zwrócić uwagę, decydując się na taki sprzęt? Przeczytaj nasze porady. czytaj więcej

News Dlaczego warto przejść na Internet światłowodowy? Poznaj korzyści

Nowoczesna technologia dostarcza nam wielu korzystnych rozwiązań. To, co kiedyś było usługą elitarną, dziś jest w zasięgu ręki. Świetnym przykładem jest tutaj Internet i mnożące się możliwości dostępu do niego. Jedna z popularnych opcji to światłowód. Dlaczego zyskuje coraz większą popularność i jakie są jego zalety? czytaj więcej

News Urządzenia Poly do sali konferencyjnej

Microsoft Teams Rooms to niezawodne środowisko konferencyjne, które powstało z myślą o przedsiębiorstwach. Usługa bazuje na popularnej aplikacji MS Teams, lecz jest dedykowana firmom, które podczas konferencji muszą łączyć pracowników zdalnych z przebywającymi w biurze. To rozwiązanie znacząco podnosi komfort współpracy, oczywiście pod warunkiem, że jest wspierane przez odpowiedni sprzęt, zapewniający doskonałą jakość dźwięku i obrazu. Z pomocą przychodzi firma Poly, która dostarcza certyfikowane urządzenia do pracy w usłudze Microsoft Teams Rooms oraz Zoom. czytaj więcej

News Jak Twój sklep internetowy może skorzystać z oprogramowania Cloud Call Center?

Zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne, a obecna sytuacja z COVID-19 pokazuje, że ich popularność jest czymś więcej niż tylko chwilowym trendem. Ludzie wolą kupować online, kiedy tylko jest to możliwe. Spróbujmy dowiedzieć się, jak oprogramowanie call center dla ecommerce może pomóc Twojej firmie rozwijać się na tym bardzo konkurencyjnym rynku. czytaj więcej