Archiwalne

Skargi na Tele2

16.09.2006



Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej rozpoczął przeciwko Tele2 Polska sp. z o.o. postępowanie o naruszenie obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

W opinii Prezesa UKE istnieje uzasadnione przypuszczenie, iż Tele2 Polska Sp. z o.o. (Tele2) w procesie zawierania ww. umów, w szczególności poza lokalem przedsiębiorcy oraz na odległość przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, poprzez udzielanie niejednoznacznych i nieostrych informacji dotyczących sposobu zawierania powyższych umów oraz wprowadzając niezrozumiałe dla zwykłego odbiorcy procedury zawierania tych umów, wprowadza w błąd abonentów/użytkowników końcowych doprowadzając ich do składania niezamierzonych oświadczeń woli.

Z licznych skarg otrzymywanych przez Prezesa UKE wynika również, iż operator zaniedbuje prawa konsumentów nie tylko do uzyskania pełnej i rzetelnej informacji przy zawieraniu umów na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, utrudnia rozwiązanie umowy oraz wykazuje się niestarannością przy rozpatrywaniu reklamacji i rozliczaniu za zrealizowane usługi.

Przykładowe nieprawidłowości w działaniach Tele2:

1. Prawo do rzetelnej i pełnej informacji oraz prawo do swobodnego wyboru operatora świadczącego usługi telekomunikacyjne.

Tele2 zawiera umowy z konsumentami poprzez akwizytorów i telemarketerów, tj. zawiera umowy poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość. Konsumenci skarżą się na niepełną informację, wprowadzanie w błąd co do charakteru rozmowy (nie są informowani, że rozmowa ma na celu zawarcie umowy), przedstawianiu niepełnych informacji o ofercie (nieinformowanie o pewnych rodzajach opłat, czy niepodawanie nazwy Firmy) a także wyłudzanie danych w celu sformułowania umowy (informowanie, że to tylko ankieta lub dane są potrzebne do przesłania oferty).

W efekcie konsumenci otrzymują faktury do zapłaty za usługi, na świadczenie których nie chcieli zawrzeć umowy. W wyniku rozmowy telefonicznej otrzymują przesyłkę ze specjalnym formularzem na kopercie, który jest zleceniem preselekcji. Konsumenci podpisują dokument przekonani, że potwierdzają tylko odbiór przesyłki. Nie są także informowani o prawie odstąpienia od umowy, ale każdy wypowiadający umowę obciążany jest karą za jej zerwanie w wysokości 100 zł.

Przykładowe skargi:

skarga 01

skarga 02

skarga 03

skarga 04

skarga 05

Każdy kto został powiadomiony o zawarciu umowy (przez telefon lub u akwizytora) mimo, że nie wyrażał takiej zgody może ją wypowiedzieć w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Informacje o tym jak wypowiedzieć i kiedy można znaleźć na stronach UKE. Prócz tego pomocy w takich sprawach udzielają Delegatury UKE w miastach wojewódzkich, Powiatowi Rzecznicy Konsumentów oraz organizacje konsumenckie.

2. Prawo do zmiany operatora i wypowiedzenie umowy zgodnie z zasadami regulaminu.

Konsumenci wskazują również na brak przyjmowania wypowiedzenia umowy przez operatora. Tele2 wielokrotnie twierdzi, że nie otrzymała przesłanego wypowiedzenia umowy i nalicza dalsze opłaty. Abonenci reklamując na poczcie niedostarczenie przesyłki dowiadują się, że wypowiedzenie zostało odebrane przez upoważnionego pracownika Tele2

W związku z tym proponujemy wysyłać wypowiedzenie umowy przesyłką za zwrotnym poświadczeniem odbioru. Ponieważ w wielu skargach podnoszone jest problem nie potwierdzania zgłoszeń i reklamacji telefonicznych, przypominamy, aby w każdym przypadku kontaktu telefonicznego pytać i notować nazwę firmy, nazwisko pracownika, ż którym prowadzimy rozmowę i numer zgłoszenia.

Przykładowe skargi:

skarga 06

skarga 07

skarga 08

W przypadku gdy operator utrudnia wypowiedzenie umowy proponujemy zwracanie się o pomoc do Delegatury UKE w miastach wojewódzkich, Powiatowych Rzeczników Konsumentów oraz organizacji konsumenckich.

3. Prawo do właściwej jakości usług i rzetelnego naliczania należności za zrealizowane usługi.

Kolejnym powtarzającym się problemem klientów Tele2 jest niemożność uzyskania odpowiedzi na zgłoszoną reklamację, brak możliwości wyjaśnienia wątpliwych należności i skorygowania błędów w fakturach.

Firmę Tele2 obowiązują tak jak innych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 1 października  2004 r. w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna podlegać reklamacja usługi telekomunikacyjnej (Dz. U. Nr 226, poz. 2291). Wynika z niego że reklamacja może być złożona pisemnie, telefonicznie  lub ustnie do protokołu, a także elektronicznie (mailem). Dostawca usług ma obowiązek w ciągu 14 dni od jej złożenia (pisemnie, telefonicznie lub elektronicznie) potwierdzić jej przyjęcie.  Firma ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie pisemnie odpowiedzi. Odpowiedź musi zawierać m.in. podstawę prawną, rozstrzygnięcie, pouczenie o dalszym prawie dochodzenia roszczeń i podpis upoważnionego pracownika. Jeżeli odpowiedź na reklamację jest odmowna musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne i być dostarczona przesyłką poleconą. Jeżeli odpowiedź na reklamację  nie zostanie udzielona w ciągu 30 dni od jej zgłoszenia uznaje się że została uznana.

Przykładowe skargi:

skarga 09

skarga 10

skarga 11

W przypadku gdy operator uchyla się od odpowiedzi na reklamacje proponujemy zwracanie się o pomoc do Delegatury UKE w miastach wojewódzkich.

Źródło: Urząd Komunikacji Elektronicznej, autor: Jacek Strzałkowski

News Co powinien wpisać w CV technik telekomunikacji?

Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej to zawód, do którego powstania przyczyniła się Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE). Osoba, która ukończy 4-letnią szkołę zawodową, zajmuje się obsługą systemów telewizji kablowych, a także produkcją, montażem i serwisem sprzętu wykorzystywanego przez sieci szerokopasmowe. Tymczasem technik telekomunikacji zajmuje się transmisją różnych informacji na odległość. Jak napisać CV, aby móc ubiegać się to o stanowisko? Co należy umieścić w curriculum vitae? Podpowiadamy.

czytaj więcej

News Jak słuchać muzyki - zobacz 3 sposoby

Jak wiadomo, muzyka łagodzi obyczaje, pomaga również zrelaksować się oraz umilić wolny czas. Pytanie tylko w jaki sposób jej słuchać, tak aby było to dla nas jak najbardziej wygodne i sprawiało nam jak najwięcej przyjemności. Przedstawiamy trzy proste sposoby. czytaj więcej

News Drukarki etykiet Zebra - dlaczego warto je wybrać?

Drukarki etykiet służą do drukowania etykiet przy wykorzystaniu metody termicznej lub termotransferowej. Najczęściej wykorzystywane są do druku etykiet samoprzylepnych.

Wybór odpowiedniej drukarki etykiet ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania marki. Dlatego doskonałym rozwiązaniem będzie skorzystanie z drukarek etykiet Zebra, które charakteryzują się wysoką jakością i trwałością na długie lata. czytaj więcej

News Kup tablet Galaxy - zyskasz 800 zł

Najnowsza promocja tabletów Samsung Galaxy - możliwość zakupu urządzenia ze zwrotem do 800 zł. czytaj więcej

News Rób super zdjęcia Samsungiem Galaxy A53 5G od T-Mobile

Kup smartfon Samsung Galaxy A53 5G i rób super zdjęcia. W aktualnej promocji kupisz smartfon nawet 500 zł taniej i otrzymasz dodatkowo słuchawki Samsung Galaxy Buds2. czytaj więcej