Co to są drzewa IVR (wybierz 1, wybierz 2…) - (Interactive Voice Response)?

To jest element działu: Jakie są dostępne systemowe usługi telefoniczne i/lub elementy oraz moduły wirtualnej centrali?

Drzewa IVR (wybierz 1, wybierz 2…) - (ang. Interactive Voice Response), to usługa działająca w rozwiązaniach typu wirtualna centrala telefoniczna, pozwalająca na stworzenie prostego wyboru tematów i spraw, w których osoba dzwoniąca do firmy / organizacji chciałaby rozmawiać, dzięki czemu szybciej i łatwiej można ją połączyć z wybranym działem i osobami zajmującymi się daną kwestią.

W dziale: "Jakie są dostępne systemowe usługi telefoniczne i/lub elementy oraz moduły wirtualnej centrali?" zobacz również:

 

Usługa IVR polega na odtworzeniu dzwoniącemu zapowiedzi typu:

"Jeśli chcesz się połączyć z działem sprzedaży wybierz 1, jeśli chcesz się połączyć z działem księgowości wybierz 2 ... lub zaczekaj na połączenie z konsultantem / recepcją / ...".

Dzięki tak skonstruowanej zapowiedzi słownej, osoba dzwoniąca, może wybrać na klawiaturze swojego telefonu numer właściwego działu i bezpośrednio się z nim połączyć. Jeśli jednak w menu nie ma właściwej kompetencji, najczęściej może połączyć się osobą, która przełączy połączenie do właściwej merytorycznie osoby. Po wybraniu właściwej cyfry, dzwoniący czeka na połączenie (bezpośrednie z danym użytkownikiem systemu lub w kolejce - w niektórych systemach, jest możliwość przerwania połączenia podczas oczekiwania w kolejce, wciśnięcia odpowiedniego przycisku na klawiaturze telefonu, np. krzyżyka lub gwiazdki i pozostawienia swojego numeru telefonicznego w historii nieodebranych połączeń, aby firma oddzwoniła na ten numer).

 

Dzięki temu rozwiązaniu można ograniczyć liczbę numerów podawanych do publicznej wiadomości do nawet jednego, głównego numeru, na który wszyscy mogą zadzwonić i połączyć się z osobą o odpowiednich kompetencjach nie znając jej bezpośredniego numeru telefonicznego. 

 

W systemach IVR możliwe jest wykorzystanie wszystkich cyfr klawiatury, czyli od 1 do 9 oraz 0, jak również znaków "*" i "#", jak również tworzenia wielopoziomowych drzew IVR, czyli po wybraniu jednaj z cyfr, system odtwarza kolejna zapowiedź, gdzie do wyboru są kolejne cyfry z odpowiednimi kompetencjami. Cyfry 9 i 0 najczęściej wykorzystywane są do połączeń z konsultantem.