Telefonia internetowa bez Internetu

Czy jest możliwe, aby rozmawiać przez Internet nie mając Internetu?

Na początek pytanie: jak to możliwe, aby rozmawiać przez Internet nie mając Internetu? Jednak można. Część operatorów VoIP, świadczy usługi polegające na tym, że z dowolnego telefonu (stacjonarnego lub komórkowego) znajdującego się w dowolnej części świata, można zadzwonić na numer dostępowy, a następnie za jego pośrednictwem można dalej dzwonić już poprzez sieć Internet na dowolne kierunki i do dowolnych sieci, ponosząc przy tym o wiele niższe koszty, niż gdyby dzwonić w tradycyjny sposób. Usługa ta jest nazywana „Dial-In”.

Dokładniej, odbywa się to w ten sposób, że znając właściwy numer dostępowy (infolinia 800 lub 801, albo numer geograficzny czyli z zakresu numerów telefonii stacjonarnej w danej strefie numeracyjnej), wykonujemy na taki numer połączenie telefoniczne np. z telefonu komórkowego. Po dodzwonieniu się, słyszymy w słuchawce prośbę o wprowadzenie kodu PIN uprawniającego nas do dalszego dzwonienia (przydzieli go nam operator usługi) oraz numeru, na który chcemy się dodzwonić. Wprowadzamy kod PIN oraz docelowy numer telefonu z naszej klawiatury i system dzwoni pod zadany numer po stawkach wybranego przez nas operatora telefonii internetowej. Ważne jest, aby w przypadku wspomnianego tutaj telefonu komórkowego, skorzystać wcześniej u swojego operatora usług komórkowych z opcji darmowego dzwonienia na wybrany numer telefoniczny (na przykład oferty bez limitu). Dzięki temu połączenie z telefonu komórkowego na numer dostępowy będzie darmowe i zapłacimy tylko operatorowi telefonii internetowej za połączenie z jego platformy do zadanego numeru w kraju lub za granicą.

 

Rysunek: Sposób realizacji usługi Dial-In

Rysunek: Sposób realizacji usługi Dial-In

 

W celu uniknięcia nadużyć, numer dostępowy jest często zabezpieczony kodem PIN, który trzeba wprowadzić przed wybraniem numeru docelowego. To rozwiązanie daje operatorowi usługi możliwość autoryzacji dzwoniącego i prawidłowego rozliczenia się z nim za skorzystanie z usługi. Platforma może również rozpoznawać nasz numer i bez wprowadzania kodu PIN pozwolić na dalsze dzwonienie – warunek: włączona prezentacja numeru, aby system mógł nas zidentyfikować.

 

Inną odmianą tego rozwiązania jest usługa „Call back”, czyli oddzwonienie. Działa ona na podobnej zasadzie jak Dial-In. Dzwonimy na numer dostępowy, dokonujemy autoryzacji naszego połączenia poprzez kod PIN, system nas rozłącza i oddzwania na numer z którego dzwoniliśmy (konieczne jest włączenie opcji prezentacji numeru z którego dzwonimy), umożliwiając nam w ten sposób wprowadzenie numeru telefonicznego na który chcemy zadzwonić. Tu poniesiemy koszty obu połączeń, ponieważ:

  • po pierwsze my dzwonimy do systemu,
  • po drugie system do nas oddzwania,
  • po trzecie my dzwonimy za pośrednictwem systemu do innego rozmówcy,

więc ponosimy koszt wykonania połączenia telefonicznego inicjującego cały proces łączenia (chyba, że operator usługi poda darmowy numer typu 800 xxx xxx) oraz łączny koszt oddzwonienia do nas przez system i połączenia do docelowego numeru telefonicznego.

 

Są to dobre rozwiązania dla doraźnego korzystania z telefonii VoIP, jednak w dłuższej perspektywie, są droższe od innych rozwiązań opartych na telefonii internetowej i nie są aż tak proste, wygodne i intuicyjne w użyciu, jakby się to wydawało.

 

Rysunek: Sposób realizacji usługi Call back

Rysunek: Sposób realizacji usługi Call back


Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.