Kursy i szkolenia online – jak oceniają je Polscy?
News

Kursy i szkolenia online – jak oceniają je Polacy?

08.09.2021
Portal z ofertami pracy pracuj.pl przygotował raport „Cyfrowa ewolucja kariery” pokazujący jak Polacy oceniają szkolenia i kursy online, które od kilkunastu miesięcy przeżywają prawdziwy boom. Z raportu dowiemy się jak często Polacy uczestniczą w szkoleniach i kursach organizowanych przez Internet oraz jak oceniają ich efektywność.

Boom na szkolenia i kursy online

Zdalne formy pracy, współpracy i nauki to dzisiaj rzeczywistość wielu branż i kategorii. Nie tylko nasze dzieci oraz studenci przeszli na nauczanie zdalne. Zdalne szkolenia i kursy stały się podstawową formą rozwijania wiedzy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych na wiele miesięcy, w których organizowanie ich stacjonarnie stało się całkowicie niemożliwie. I chociaż dzisiaj wiele szkoleń, kursów, warsztatów czy konferencji z powrotem wraca do sal szkoleniowych i konferencyjnych, to wydaje się, że szkolenia i kursy online pozostaną z nami na dobre.

 

Wystarczy prześledzić oferty szkoleń i kursów skierowanych do osób indywidualnych oraz dla biznesu, zgromadzone w portalach szkoleniowych, np. na Eventis.pl szkolenia i kursy, aby przekonać się jak wiele z tematów szkoleń, kursów i warsztatów wciąż realizowanych jest online. W ofercie pojawiły się również tzw. szkolenia hybrydowe – uczestnik ma możliwość zdecydowania czy bierze w zajęciach zdalnie, poprzez platformę do wideokonferencji, czy też woli wziąć udział w szkoleniu czy kursie stacjonarnie.

 

Dane raportowane przez rozmaite firmy analityczne i doradcze, a także agendy Unii Europejskiej zajmujące się tematyką kształcenia pokazują, że rynek szkoleń online, kursów i webinarów urósł na przestrzeni ostatnich dwóch lat nawet dwukrotnie. Jak jednak uczestnicy postrzegają tą zmianę? Czy uważają że szkolenia i kursy online, a także różne webinary i konferencje online są równie skuteczne jak ich tradycyjne odpowiedniki? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza wspomniany raport.

Ocena szkoleń i kursów online

W raporcie „Cyfrowa ewolucja kariery” autorzy badania zapytali respondentów między innymi o ich stosunek do szkoleń i kursów online. Na pytanie jaki jest Twój stosunek do kursów i szkoleń online, aż 59% respondentów wskazało na odpowiedź pozytywny, 30% neutralny, a jedynie 11% wskazało na negatywny stosunek względem zdalnych szkoleń i kursów.

 

Użytkownicy podkreślają wygodę związaną z uczestniczeniem w szkoleniach i kursach online, brak konieczności odbywania podróży na miejsce organizacji szkolenia, a także niskie bariery niezbędne do wzięcia udziału w szkoleniu online (z reguły wystarczy komputer i łącze do sieci Internet).

 

Jako wady wskazywane są niższe możliwości skupienia na przekazywanym materiale oraz utrudniony kontakt z prowadzącym oraz innymi uczestnikami szkolenia czy kursu. Zadawanie pytań, indywidualne konsultacje, dialog czy udział w ćwiczeniach grupowych są znacznie trudniejsze w przypadku szkolenia online niż w przypadku szkolenia stacjonarnego.

Jak często bierzemy udział w szkoleniach i kursach online?

Raport odpowiada również na pytanie jak często zdarza nam się uczestniczyć w kursie lub szkoleniu online. 14,5% respondentów wskazało, że wzięło udział w szkoleniu online w ciągu ostatniego miesiąca, 12% w ciągu ostatnich 6 miesięcy, a 9,5% w ciągu ostatniego roku. 27% respondentów wskazało że brało udział w szkoleniu lub kursie online w ciągu ostatnich 2 lat. Jednocześnie ponad jedna trzecia (37%) uczestników badania wskazało, że nigdy nie wzięło udziału w szkoleniu lub kursie online związanym z wykonywaną pracą.

 

Raport wskazuje że dostępność szkoleń i kursów online u pracodawcy może stanowić dodatkowy silny argument przyciągający kandydatów do pracy. Aż 62% kandydatów do pracy deklaruje, że dostępność szkoleń i kursów online w ogłoszeniu o pracę zachęciłaby ich do wzięcia udziału w rekrutacji. Najprzychylniej do szkoleń i kursów online nastawieni są przy tym kandydaci z wyższym wykształceniem.

 

Co ważne, pracownicy są gotowi do poświęcania czasu oraz uwagi na podnoszenie swoich kompetencji zawodowych oraz kwalifikacji poprzez uczestnictwo w szkoleniach i kursach online. Blisko 65% uczestników badania wskazuje, że możliwość zwiększenia szans na lepszą pracę dzięki szkoleniu przekonałaby ich do udziału w takim wydarzeniu. Blisko 50% respondentów jest również gotowa zainwestować własne środki pieniężne w tego typu szkolenia.

 

Grupa osób nieprzekonanych do korzyści i wartości płynących ze szkoleń i kursów online jest stosunkowo wąska. Jedna czwarta respondentów uważa, że szkolenia online nie są tak efektywne i korzystne jak ich stacjonarne odpowiedniki.

 

Tak jak zmieniają się nasze codzienne modele pracy i współpracy, tak samo modele podnoszenia kompetencji zawodowych podążają w podobnych kierunkach. Przewiduje się, że z czasem coraz więcej szkoleń i kursów dostępnych będzie w postaci zajęć zdalnych, realizowanych czy to w postaci e-learningu czy też zajęć na żywo na platformach do wideokonferencji itp. Bez wątpienia zwiększa to dostęp do wiedzy, która jeszcze niedawno wymagała odbywania podróży służbowych oraz większych środków finansowych. Eksperci przewidują, że szkolenia stacjonarne oraz online będą wzajemnie się uzupełniać i w zależności od potrzeb uczestnika oraz konkretnego tematu, jedna bądź druga forma będzie dominująca.