Wirtualna Centrala - wszystkie oddziały firmy w jednym systemie
VoIP bez Limitu telefon IP

Wirtualne centralki telefoniczne

System telefoniczny bez centrali telefonicznej w infrastrukturze klienta

Bardzo ciekawą alternatywą dla tradycyjnych central telefonicznych PABX oraz dla central typu IPPBX, jest rozwiązanie polegające na możliwości skorzystania z usług działających jak tradycyjna centralka IPPBX, ale w modelu hostowanym (na serwerach operatora usług telefonii internetowej), czyli model korzystania z „centralki bez centralki” (bez fizycznie posadowionego urządzenia u klienta). Jest to model określany jako SaaS (ang. Software as a Service) umożliwiający korzystanie z usług na zasadzie hostingu – usługi są dostępne na zewnętrznych serwerach (w chmmurze), a klient ma dostęp do tych usług poprzez sieć Internet i swój panel administracyjny.

Na czym to polega? To dość proste, jednak najpierw kilka słów o zwykłej centralce abonenckiej i sposobie jej działania w celu łatwiejszego zrozumienia sposobu działania centralki wirtualnej.

Zwykła centralka telefoniczna złożona jest z kilku połączonych ze sobą i wzajemnie ze sobą współpracujących modułów, realizujących między innymi takie podstawowe funkcjonalności jak:

  • zapowiedzi słowne,
  • możliwość odbieranie połączeń głosowych i faksowych i przekazywania ich do terminali zewnętrznych (telefon użytkownika, faks),
  • możliwość wybierania numerów miejskich i wewnętrznych - dzwonienie,
  • możliwość przełączania rozmów do innych użytkowników wewnątrz firmy i na zewnątrz,
  • poczta głosowa (pozostawianie wiadomości).

To podstawowe funkcjonalności, które są realizowane w centralkach telefonicznych. Zapowiedzi słowne pozwalają na stworzenie komunikatów głosowych, które są odtwarzane po dodzwonieniu się na daną linię telefoniczną. Odbieranie połączeń i przekazywanie ich dalej oraz wybieranie numerów i dzwonienie na nie, to fundamentalna rzecz w centralce telefonicznej, pozwalająca na tworzenie logiki sposobów łączenia użytkowników ze sobą i pomiędzy sobą w połączeniu z ich liniami wewnętrznymi i liniami miejskimi podłączonymi do centrali telefonicznej. Przełączanie rozmów, to możliwość transferowania połączeń pomiędzy użytkownikami wewnętrznymi i liniami miejskimi, często w połączeniu z systemem zapowiedzi słownych informujących osobę dzwoniącą co ma nacisnąć na klawiaturze swojego telefonu, aby nawiązać rozmowę z konkretnym użytkownikiem systemu lub grupą użytkowników. Do tego elementu zaliczyć można również reguły polegające na stałym przekierowywaniu połączeń do innych użytkowników z zależności od stanu linii wewnętrznej (nie odbiera, zajęta). Wreszcie poczta głosowa, która umożliwia pozostawienie wiadomości głosowych danemu użytkownikowi centralki.

Wszystkie te funkcje, są realizowane na odpowiednio zaprogramowanych podzespołach elektronicznych, które są zamknięte w zawartej obudowie, a ta przyczepiona do ściany w oddzielnym pomieszczeniu lub w obrębie sekretariatu albo recepcji lub też umieszczona w klimatyzowanej serwerowni. Do centralki podłączone są kablami telefonicznymi terminale, w postaci telefonów analogowych, cyfrowych lub systemowych oraz faksów.

Tak więc, jak działa wirtualna centralka telefoniczna? W zasadzie tak samo. Również mamy tu do dyspozycji wszystkie wyżej opisane usługi i możliwości. Jednak zasadnicza różnica polega na tym, że w naszej firmie nie ma żadnego urządzenia typu centralka telefoniczna. Dlaczego? Ponieważ wszystkie te funkcjonalności realizowane są na serwerach należących do operatora usług telefonii internetowej w infrastrukturze chmurowej. W tej sytuacji powstaje pytanie, jak można zarządzać takim systemem? W bardzo prosty sposób. Firma korzystająca z takiego rozwiązania ma do dyspozycji swój panel administracyjny, dostępny przez sieć Internet i przeglądarkę stron internetowych, który umożliwia bieżące dodawanie, usuwanie i modyfikowanie usług i użytkowników, łączenie ich w cały spójny system oraz przyłączanie do niego użytkowników poprzez nadanie im odpowiednich uprawnień.

Rysunek: Schemat wzajemnego połączenia urządzeń i poszczególnych sieci w modelu wirtualnej centralki

Rysunek: Schemat wzajemnego połączenia urządzeń i poszczególnych sieci w modelu wirtualnej centrali

Podobnie jak w przypadku fizycznego rozwiązania, wirtualne rozwiązanie umożliwia korzystanie z numeracji miejskiej w zakresie posiadanym przez danego operatora usług telefonii internetowej, numeracji wewnętrznej, a także szeregu usług nieraz niedostępnych w tradycyjnych rozwiązaniach.

Można w takim razie spytać, gdzie jest tu zysk dla klienta? Jest kilka atutów które posiada takie rozwiązanie:

  • brak kosztów związanych z inwestycją w sprzęt typu centrala telefoniczna,
  • wysoka elastyczność całości rozwiązania umożliwiająca bieżące dostosowywanie systemu do potrzeb firmy,
  • łatwość zarządzania numeracją, użytkownikami i usługami,
  • skalowalność i w zasadzie nieograniczona możliwość rozbudowywania rozwiązania,
  • brak starzenia się rozwiązania (aktualizacja oprogramowania w tle),
  • niskie koszty utrzymania oraz ich wymierność zależna od tego z jakich usług aktualnie korzysta firma,
  • łatwa integracja z całością systemu kolejnych użytkowników w różnych oddziałach, filiach i jednostkach wyniesionych, jak również spójność rozproszonych lokalizacji.

Trzeba jednak pamiętać, że rozwiązanie to ma jednak dwa słabsze punkty, których trzeba być świadomym. Pierwszym jest to, że połączenia wewnętrzne, realizowane pomiędzy użytkownikami systemu, obciążają również łącze internetowe z którego korzysta klient, ponieważ ich droga przebiega od jednego użytkownika do drugiego za pośrednictwem serwera operatora usług VoIP. Drugim słabym punktem jest przypadek związany z uszkodzonym łączem do Internetu – jeśli łącze nie działa, nie działa też system telefoniczny, choć w tym przypadku firma ma również innego rodzaju problem, nie działają np. takie usługi jak poczta e-mail, możliwość łączenia się z zewnętrznymi serwerami FTP lub aplikacjami sieciowymi hostowanymi na zewnętrznych serwerach. Jednak w przypadku usługi wirtualnej centrali telefonicznej można ten problem rozwiązać i zaradzić mu. Przewidując taką sytuację, można na przykład włączyć przekierowania na telefony stacjonarne lub komórkowe, które posiada firma, w przypadku jeśli użytkownicy są niedostępni i gdy system wirtualnej centrali „nie widzi” ich.

Z punktu widzenia użytkowników, tak jak w przypadku rozwiązań fizycznych opisanych wcześniej, pracownicy są przyłączani do systemu poprzez telefony VoIP, bramki VoIP oraz oprogramowanie typu softphone. Z punktu widzenia konfiguracji i użytkowania urządzeń końcowych, nie ma dla nich znaczenia, że usługi są realizowane na zewnętrznych serwerach, wszystko działa tu jak w przypadku fizycznego, sprzętowego rozwiązania: trzeba stworzyć użytkowników, przypisać im numerację miejską i wewnętrzną, przypisać im usługi oraz ewentualne restrykcje. Plusem jest to, że osoba wdrażająca takie rozwiązanie, nie musi koniecznie przebywać na terenie firmy, dla której realizuje konfigurację. Może to wykonywać z dowolnego miejsca, gdzie tylko ma dostęp do sieci Internet. Może również swobodnie zarządzać całym systemem z dowolnego miejsca w dowolnym czasie.

Rysunek: Schemat ideowy wirtualnej centralki telefonicznej

Rysunek: Schemat ideowy wirtualnej centralki telefonicznej

Niemniej bezwzględnym i największym atutem dla tego typu rozwiązań w porównaniu do fizycznych central IPPBX posadowionych w lokalizacji klienta jest to, że nie trzeba tu się martwić o kwestie zabezpieczenia systemu przed fraudami (nadużyciami) polegającymi na przykład na dostaniu się z zewnątrz niepowołanych osób do naszego systemu i dzwonieniu na nasz koszt. Ponieważ system nie jest posadowiony w sieci lokalnej użytkownika lecz na zewnętrznych serwerach operatora usług telefonii internetowej, więc nie ma konieczności jego fizycznego zabezpieczania firewall’em – realizuje to operator usług VoIP. 


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Zabezpieczenie DNS (Domain Name System) jako kolejna warstwa ochrony dla użytkowników końcowych, wzbogaci pakiet Total Security Suite

19.04.2018 Zabezpieczenie DNS (Domain Name System) jako kolejna warstwa ochrony dla użytkowników końcowych, wzbogaci pakiet Total Security Suite Kraków, dnia 19.04.2018 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, informuje, że WatchGuard udoskonalił pakiet Total Security Suite dodając do niego warstwę DNS, która chroni użytkowników końcowych przed atakami phishingowymi

Chaos Gears chce przenieść firmy z całego świata do chmury

18.04.2018 Chaos Gears chce przenieść firmy z całego świata do chmury Passus SA inwestuje w spółkę realizującą projekty cloud dla dużych organizacji i start-upów

HUAWEI Demo Truck Road Show ponownie w Polsce

16.04.2018 HUAWEI Demo Truck Road Show ponownie w Polsce W dniach 16-20 kwietnia br. do Polski ponownie zawita HUAWEI Demo Truck. W ciągu 5 dni zaproszeni goście będą mogli zapoznawać się z najnowszymi trendami oraz innowacyjnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT), które mają wspomóc transformację cyfrową. Hasłem tegorocznego Road Show jest „Roads to a Better Future”.

TomTom otwiera ośrodek inżynieryjny w Poznaniu i wzmacnia swoją pozycję na rynku

12.04.2018 TomTom otwiera ośrodek inżynieryjny w Poznaniu i wzmacnia swoją pozycję na rynku TomTom (TOM2) oficjalnie otworzył nową powierzchnię biurową w Poznaniu, tym samym umożliwiając firmie dalszy rozwój m.in. w zakresie sztucznej inteligencji i machine learning. Specjaliści z tego centrum inżynieryjnego będą ściśle współpracować z Urzędem Miasta Poznania i naukowcami, aby kształtować przyszłość mobilności.

20 lat sklepu www Komputronik

12.04.2018 20 lat sklepu www Komputronik Ponad 20 lat stażu w sieci, miliony przeprowadzonych transakcji… komputronik.pl świętuje swoje okrągłe urodziny! Z tej okazji na klientów czeka nuta nostalgii i specjalne promocje.

PLFON na targach Electronics Show

11.04.2018 PLFON na targach Electronics Show Już w najbliższy weekend w Ptak Warsaw Expo w podwarszawskim Nadarzynie odbędą się Międzynarodowe Targi Elektroniki Użytkowej Electronics Show 2018, podczas których swoje rozwiązania pokaże firma Peoplefone Polska działająca pod marką PLFON.

AGH w Krakowie wspólnie z firmą Nokia uruchamia własną sieć komórkową

10.04.2018 AGH w Krakowie wspólnie z firmą Nokia uruchamia własną sieć komórkową 13 kwietnia (tj. piątek) o godzinie 10:00 w Katedrze Telekomunikacji na Wydziale Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie odbędzie się uroczyste uruchomienie pierwszej, w pełni funkcjonalnej, sieci komórkowej na uczelni w Polsce. Demonstracyjna sieć LTE powstała na bazie najnowszych rozwiązań telekomunikacyjnych dostarczonych przez firmę Nokia.

Huawei wybuduje podmorski światłowód w Chile

09.04.2018 Huawei wybuduje podmorski światłowód w Chile Huawei Marine, spółka typu joint venture założona przez Huawei Technologies, ogłosiła współpracę z CTR (Comunicación y Telefonía Rural S.A.) w celu budowy Fiber Optic Austral (FOA). Jest to najdalej wysunięty na południe podwodny kabel światłowodowy na świecie, który połączy trzy regiony w południowym Chile.

Virgin Mobile Gigadaje - nowa oferta na kartę i abonament

06.04.2018 Virgin Mobile Gigadaje - nowa oferta na kartę i abonament Z początkiem kwietnia Virgin Mobile wprowadza nową ofertę na kartę oraz odświeża dotychczasowe plany w abonamencie. Nowi i obecni klienci będą mogli cieszyć się m.in. większą liczbą gigabajtów.