Wirtualna Centrala - wszystkie oddziały firmy w jednym systemie
CallPage top 1

Wirtualne centralki telefoniczne

System telefoniczny bez centrali telefonicznej w infrastrukturze klienta

Bardzo ciekawą alternatywą dla tradycyjnych central telefonicznych PABX oraz dla central typu IPPBX, jest rozwiązanie polegające na możliwości skorzystania z usług działających jak tradycyjna centralka IPPBX, ale w modelu hostowanym (na serwerach operatora usług telefonii internetowej), czyli model korzystania z „centralki bez centralki” (bez fizycznie posadowionego urządzenia u klienta). Jest to model określany jako SaaS (ang. Software as a Service) umożliwiający korzystanie z usług na zasadzie hostingu – usługi są dostępne na zewnętrznych serwerach (w chmmurze), a klient ma dostęp do tych usług poprzez sieć Internet i swój panel administracyjny.

Na czym to polega? To dość proste, jednak najpierw kilka słów o zwykłej centralce abonenckiej i sposobie jej działania w celu łatwiejszego zrozumienia sposobu działania centralki wirtualnej.

Zwykła centralka telefoniczna złożona jest z kilku połączonych ze sobą i wzajemnie ze sobą współpracujących modułów, realizujących między innymi takie podstawowe funkcjonalności jak:

  • zapowiedzi słowne,
  • możliwość odbieranie połączeń głosowych i faksowych i przekazywania ich do terminali zewnętrznych (telefon użytkownika, faks),
  • możliwość wybierania numerów miejskich i wewnętrznych - dzwonienie,
  • możliwość przełączania rozmów do innych użytkowników wewnątrz firmy i na zewnątrz,
  • poczta głosowa (pozostawianie wiadomości).

To podstawowe funkcjonalności, które są realizowane w centralkach telefonicznych. Zapowiedzi słowne pozwalają na stworzenie komunikatów głosowych, które są odtwarzane po dodzwonieniu się na daną linię telefoniczną. Odbieranie połączeń i przekazywanie ich dalej oraz wybieranie numerów i dzwonienie na nie, to fundamentalna rzecz w centralce telefonicznej, pozwalająca na tworzenie logiki sposobów łączenia użytkowników ze sobą i pomiędzy sobą w połączeniu z ich liniami wewnętrznymi i liniami miejskimi podłączonymi do centrali telefonicznej. Przełączanie rozmów, to możliwość transferowania połączeń pomiędzy użytkownikami wewnętrznymi i liniami miejskimi, często w połączeniu z systemem zapowiedzi słownych informujących osobę dzwoniącą co ma nacisnąć na klawiaturze swojego telefonu, aby nawiązać rozmowę z konkretnym użytkownikiem systemu lub grupą użytkowników. Do tego elementu zaliczyć można również reguły polegające na stałym przekierowywaniu połączeń do innych użytkowników z zależności od stanu linii wewnętrznej (nie odbiera, zajęta). Wreszcie poczta głosowa, która umożliwia pozostawienie wiadomości głosowych danemu użytkownikowi centralki.

Wszystkie te funkcje, są realizowane na odpowiednio zaprogramowanych podzespołach elektronicznych, które są zamknięte w zawartej obudowie, a ta przyczepiona do ściany w oddzielnym pomieszczeniu lub w obrębie sekretariatu albo recepcji lub też umieszczona w klimatyzowanej serwerowni. Do centralki podłączone są kablami telefonicznymi terminale, w postaci telefonów analogowych, cyfrowych lub systemowych oraz faksów.

Tak więc, jak działa wirtualna centralka telefoniczna? W zasadzie tak samo. Również mamy tu do dyspozycji wszystkie wyżej opisane usługi i możliwości. Jednak zasadnicza różnica polega na tym, że w naszej firmie nie ma żadnego urządzenia typu centralka telefoniczna. Dlaczego? Ponieważ wszystkie te funkcjonalności realizowane są na serwerach należących do operatora usług telefonii internetowej w infrastrukturze chmurowej. W tej sytuacji powstaje pytanie, jak można zarządzać takim systemem? W bardzo prosty sposób. Firma korzystająca z takiego rozwiązania ma do dyspozycji swój panel administracyjny, dostępny przez sieć Internet i przeglądarkę stron internetowych, który umożliwia bieżące dodawanie, usuwanie i modyfikowanie usług i użytkowników, łączenie ich w cały spójny system oraz przyłączanie do niego użytkowników poprzez nadanie im odpowiednich uprawnień.

Rysunek: Schemat wzajemnego połączenia urządzeń i poszczególnych sieci w modelu wirtualnej centralki

Rysunek: Schemat wzajemnego połączenia urządzeń i poszczególnych sieci w modelu wirtualnej centrali

Podobnie jak w przypadku fizycznego rozwiązania, wirtualne rozwiązanie umożliwia korzystanie z numeracji miejskiej w zakresie posiadanym przez danego operatora usług telefonii internetowej, numeracji wewnętrznej, a także szeregu usług nieraz niedostępnych w tradycyjnych rozwiązaniach.

Można w takim razie spytać, gdzie jest tu zysk dla klienta? Jest kilka atutów które posiada takie rozwiązanie:

  • brak kosztów związanych z inwestycją w sprzęt typu centrala telefoniczna,
  • wysoka elastyczność całości rozwiązania umożliwiająca bieżące dostosowywanie systemu do potrzeb firmy,
  • łatwość zarządzania numeracją, użytkownikami i usługami,
  • skalowalność i w zasadzie nieograniczona możliwość rozbudowywania rozwiązania,
  • brak starzenia się rozwiązania (aktualizacja oprogramowania w tle),
  • niskie koszty utrzymania oraz ich wymierność zależna od tego z jakich usług aktualnie korzysta firma,
  • łatwa integracja z całością systemu kolejnych użytkowników w różnych oddziałach, filiach i jednostkach wyniesionych, jak również spójność rozproszonych lokalizacji.

Trzeba jednak pamiętać, że rozwiązanie to ma jednak dwa słabsze punkty, których trzeba być świadomym. Pierwszym jest to, że połączenia wewnętrzne, realizowane pomiędzy użytkownikami systemu, obciążają również łącze internetowe z którego korzysta klient, ponieważ ich droga przebiega od jednego użytkownika do drugiego za pośrednictwem serwera operatora usług VoIP. Drugim słabym punktem jest przypadek związany z uszkodzonym łączem do Internetu – jeśli łącze nie działa, nie działa też system telefoniczny, choć w tym przypadku firma ma również innego rodzaju problem, nie działają np. takie usługi jak poczta e-mail, możliwość łączenia się z zewnętrznymi serwerami FTP lub aplikacjami sieciowymi hostowanymi na zewnętrznych serwerach. Jednak w przypadku usługi wirtualnej centrali telefonicznej można ten problem rozwiązać i zaradzić mu. Przewidując taką sytuację, można na przykład włączyć przekierowania na telefony stacjonarne lub komórkowe, które posiada firma, w przypadku jeśli użytkownicy są niedostępni i gdy system wirtualnej centrali „nie widzi” ich.

Z punktu widzenia użytkowników, tak jak w przypadku rozwiązań fizycznych opisanych wcześniej, pracownicy są przyłączani do systemu poprzez telefony VoIP, bramki VoIP oraz oprogramowanie typu softphone. Z punktu widzenia konfiguracji i użytkowania urządzeń końcowych, nie ma dla nich znaczenia, że usługi są realizowane na zewnętrznych serwerach, wszystko działa tu jak w przypadku fizycznego, sprzętowego rozwiązania: trzeba stworzyć użytkowników, przypisać im numerację miejską i wewnętrzną, przypisać im usługi oraz ewentualne restrykcje. Plusem jest to, że osoba wdrażająca takie rozwiązanie, nie musi koniecznie przebywać na terenie firmy, dla której realizuje konfigurację. Może to wykonywać z dowolnego miejsca, gdzie tylko ma dostęp do sieci Internet. Może również swobodnie zarządzać całym systemem z dowolnego miejsca w dowolnym czasie.

Rysunek: Schemat ideowy wirtualnej centralki telefonicznej

Rysunek: Schemat ideowy wirtualnej centralki telefonicznej

Niemniej bezwzględnym i największym atutem dla tego typu rozwiązań w porównaniu do fizycznych central IPPBX posadowionych w lokalizacji klienta jest to, że nie trzeba tu się martwić o kwestie zabezpieczenia systemu przed fraudami (nadużyciami) polegającymi na przykład na dostaniu się z zewnątrz niepowołanych osób do naszego systemu i dzwonieniu na nasz koszt. Ponieważ system nie jest posadowiony w sieci lokalnej użytkownika lecz na zewnętrznych serwerach operatora usług telefonii internetowej, więc nie ma konieczności jego fizycznego zabezpieczania firewall’em – realizuje to operator usług VoIP. 


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Plus: Odbierz Jesienny Bonus do doładowania

22.11.2017 Plus: Odbierz Jesienny Bonus do doładowania Za oknem szaro i ponuro, ale użytkownicy usług „na kartę” w Plusie i Plushu mogą się pocieszyć bonusem 50% do doładowania o wartości od 30 zł do 99 zł. Promocja będzie dostępna tylko przez jeden dzień – czwartek 23 listopada.

Spektakularne wydarzenie z okazji 20-lecia innovaphone!

21.11.2017 Spektakularne wydarzenie z okazji 20-lecia innovaphone! innovaphone obchodzi w tym roku jubileusz 20-lecia istnienia firmy. Pod hasłem "Communicate. Connect. Collaborate." pracownicy firmy, partnerzy i zaproszeni goście świętowali to wyjątkowe wydarzenie w niecodziennej lokalizacji eventowej, w elektrowni Rottweil. Do południa odbyła się (nie)konferencja barcamp, która była dla prawie 100 pracowników innovaphone, około 400 partnerów, klientów i przyjaciół innovaphone okazją do inspirujących rozmów, wymiany doświadczeń oraz nowych pomysłów.

Plus wprowadził do swej oferty platformę edukacyjną Squla

21.11.2017 Plus wprowadził do swej oferty platformę edukacyjną Squla Matematyka czy przyroda nie muszą być nudne, a języki obce trudne! Można się uczyć i mieć z tego frajdę, a do tego efektywnie spędzić czas przed komputerem. Naprzeciw tym oczekiwaniom dzieci, jaki i ich rodziców, wychodzi Plus, który do swej oferty wprowadził platformę edukacyjną Squla.

Wyjątkowa oferta moto g – smartfony ze słuchawkami w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić

15.11.2017 Wyjątkowa oferta moto g – smartfony ze słuchawkami w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić Jak wygląda idealny smartfon? Taka definicja nie istnieje, ale istnieją funkcje w telefonach, które cenią sobie użytkownicy bez względu na szerokość geograficzną. Jesteśmy w stanie zapłacić więcej za nowy telefon, pod warunkiem, że będzie posiadał pożądane przez nas cechy. Wydajna bateria, płynne działanie, lepsze aparaty fotograficzne, metalowa obudowa, czy dobrej jakości ekran należą do grupy funkcji premium, ważnych dla każdego. Motorola kontynuuje rozwijanie swojej najpopularniejszej rodziny produktów – moto g, tak by móc zaoferować najlepsze, dostępne na rynku rozwiązania w cenie dostępnej dla większości z nas.

T-Mobile: prezent dla siebie i bliskiej osoby za jednym zamachem

15.11.2017 T-Mobile: prezent dla siebie i bliskiej osoby za jednym zamachem Od jutra, 16 listopada 2017, T‑Mobile rozpoczyna świąteczną kampanię w ramach której przygotował konkurs z wyjątkowo atrakcyjnymi nagrodami oraz specjalną ofertę z Samsungiem Galaxy S7 w cenie na start niższej o 700 zł.

TomTom uruchamia TomTom Route Monitoring, aby ułatwić podróżowanie po miastach

15.11.2017 TomTom uruchamia TomTom Route Monitoring, aby ułatwić podróżowanie po miastach TomTom ogłosił wprowadzenie TomTom Route Monitoring. Nowa usługa została zaprojektowana, aby stawić czoła rosnącym wyzwaniom związanym z zakorkowaniem dróg, z którymi zmagają się miasta na całym świecie. TomTom Route Monitoring wspiera traffic managerów, event managerów oraz dyspozytorów służb ratunkowych w monitorowaniu czasu podróży oraz opóźnień, a także przekazywaniu społeczności informacji o niedogodnościach i alternatywnych trasach poprzez smartfony, systemy samochodowe oraz inne rodzaje komunikatów.

Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za III kw. 2017 r.

14.11.2017 Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za III kw. 2017 r. Dalszy wzrost przychodów oraz wyniku EBITDA dzięki stałemu wzrostowi bazy klientów abonamentowych oraz wzrostowi zagregowanego ARPU.

AutoMapa - nowa wersja programu dla systemu Android

14.11.2017 AutoMapa - nowa wersja programu dla systemu Android AutoMapa opublikowała nową wersję aplikacji dla systemu Android. Nowości w programie obejmują między innymi: - Nową wizualizację wyznaczonej trasy - Nowy wygląd AutoRadaru - Wyszukiwarkę Ulubionych Punktów

Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy?

14.11.2017 Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy? W każdej prężnie rozwijającej się firmie można odnotować duże zapotrzebowanie na rozwiązania regulujące komunikację z użyciem telefonów. Na rynku pojawia się coraz to więcej rozwiązań technologicznych, które pozwalają nie tylko na poprawę jakości połączeń, ale i minimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych. Jedną z opcji coraz częściej stosowanych przez organizacje jest VOIP.