Weryfikacja posiadanej infrastruktury teleinformatycznej

Ważnym elementem związanym z korzystaniem z telefonii internetowej, jest infrastruktura sieciowa, do której zostaną podłączone urządzenia VoIP. To w jaki sposób jest zbudowana, rozprowadzona oraz udostępniona, zarówno jej fizyczna część jak i logiczna, warunkuje prawidłowe, wygodne i odpowiednie działanie rozwiązań opartych o telefonię VoIP. Infrastruktura teleinformatyczna łączy punkt dostępowy do sieci Internet z użytkownikiem końcowym. Może to być jedynie sieć informatyczna jeśli urządzeniami końcowymi będą telefony VoIP, ale może to być również sieć informatyczna i sieć telefoniczna, jeśli urządzeniem końcowym będzie zwykły telefon podłączony do bramki VoIP.

Jeśli dokonaliśmy już wyboru urządzeń VoIP, trzeba sprawdzić, czy posiadana infrastruktura teleinformatyczna, jest przystosowana do tego, aby prawidło podłączyć urządzenia VoIP, z których będziemy chcieli korzystać. Poniżej przedstawiono główne zagadnienia, związane z kwestią infrastruktury sieciowej w lokalizacji, w której będzie funkcjonowała telefonia VoIP, na które należy zwrócić uwagę.

Gniazda sieciowe – aby korzystać z telefonii VoIP za pomocą takich urządzeń jak centralki IPPBX, bramki VoIP lub telefony VoIP, muszą być dostępne fizyczne gniazda sieciowe typu RJ-45, do których zostaną podłączone te urządzenia. Tak więc należy sprawdzić, czy w miejscach, gdzie będą się znajdowały te urządzenia, znajdują się wolne gniazda sieci lokalnej. Jeśli instalacja jest niewielka, być może wystarczy podłączenie urządzeń VoIP bezpośrednio do routera lub switcha odpowiedniej długości kablami typu Ethernet, przy większych projektach i instalacjach, zazwyczaj urządzenia VoIP podłączane są do infrastruktury kablowej rozprowadzonej po pomieszczeniach danej lokalizacji. Podczas procesu weryfikacji, może okazać się, że gniazd sieciowych jest zbyt mało. W takiej sytuacji można posiłkować się kilkuportowymi, małymi switchami, aby zwiększyć dostępność gniazd sieciowych poprzez rozgałęzienie sieci. Jeśli gniazda nie są umieszczone w tych miejscach, gdzie chcielibyśmy aby się znajdowały, najczęściej należy posiłkować się odpowiedniej długości kablami sieciowymi.

Gniazda telefoniczne – w przypadku, gdy korzystamy z bramek VoIP, korzystamy również z tradycyjnych telefonów. Telefony takie można podłączyć bezpośrednio do bramek VoIP krótkimi kablami telefonicznymi z wtykiem RJ-11, ale jeśli odległość od bramki VoIP do użytkownika końcowego jest duża lub bramka VoIP znajduje się w innym pomieszczeniu niż użytkownik (szczególnie gdy korzystamy z wieloportowych bramek VoIP), najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie lokalnej infrastruktury telefonicznej. Infrastruktura taka zapewni nam możliwość połączenia użytkowników końcowych z oddaloną bramą VoIP. Jeśli nie posiadamy takiej infrastruktury, sposobem zaradczym jest wykorzystanie telefonów bezprzewodowych, których bazy podłączamy bezpośrednio do bramek VoIP, a słuchawki w zakresie zasięgu baz mogą być wykorzystywane przez użytkowników końcowych.

Punkt dostępu do sieci Internet – korzystanie z rozwiązań opartych o telefonię VoIP, wiąże się z dostępem do sieci Internet. Dlatego ważnym elementem jest umiejscowienie modemu lub routera albo innego urządzenia, do którego operator usług internetowych dostarcza swoje łącze dostępowe. Urządzenia VoIP muszą być do niego podłączone bezpośrednio lub pośrednio za pomocą informatycznej sieci lokalnej. Może się okazać, że z jakichś względów miejsce, do którego jest dostarczone łącze do Internetu znajduje się gdzie indziej, niż na przykład zbiega się nasza sieć lokalna i w tej sytuacji trzeba dostosować infrastrukturę w taki sposób, aby połączyć oba miejsca ze sobą.

Być może do lokalizacji, w której będą wdrażane rozwiązania VoIP, doprowadzane są na przykład dwa łącza do sieci Internet, dlatego należy zdecydować, które z tych łączy będzie przeznaczone do obsługi połączeń telefonicznych w ramach wdrażanego rozwiązania oraz które z łączy oferuje parametry, zapewniające prawidłowe korzystanie z rozwiązań opartych o VoIP. Wykorzystanie oddzielnego łącza tylko dla telefonii internetowej, odseparuje fizycznie transmisję danych w tym zakresie od innej transmisji danych, co w znaczący sposób wpłynie na poprawę jakości usług telefonii internetowej.

Sieć lokalna – oprócz fizycznego rozmieszczenia gniazd w pomieszczeniach, ważnym elementem może okazać się logika połączeń sieciowych, ponieważ w danej lokalizacji mogą być na przykład dostępne różne sieci/podsieci lokalne, obsługiwane przez różne routery lub switche z różną adresacją IP, być może wzajemnie oddzielone od siebie fizycznie lub programowo i przez to wzajemnie odseparowane od siebie. Taka infrastruktura może okazać się przeszkodą w prawidłowym korzystaniu z rozwiązań VoIP dla części użytkowników danej organizacji.

Firewall i inne zabezpieczenia – telefonia internetowa jest rozwiązaniem korzystającym z transmisji pakietów. Pakiety są wysyłane do sieci Internet i odbierane z niej, tak jak to się dzieje podczas przeglądania stron internetowych lub odbierania i wysyłania poczty elektronicznej. W zależności od polityki bezpieczeństwa stosowanej w danej lokalizacji, może okazać się, że użytkownicy telefonii internetowej nie mogą w pełni korzystać z połączeń telefonicznych, ponieważ w punkcie styku z siecią Internet, włączone są zabezpieczenia typu firewall i zablokowane są na przykład niektóre porty niezbędne do prawidłowej komunikacji głosowej przez sieć Internet, co powoduje, że na przykład słyszalność rozmówców jest jednostronna. Dlatego w przypadku gdy w sieci działają mechanizmy bezpieczeństwa, trzeba dostosować wymagania polityki bezpieczeństwa do wymagań telefonii internetowej poprzez odpowiednią konfigurację systemu zabezpieczeń, a nierzadko również samych urządzeń VoIP, poprzez na przykład włączenie w nich mechanizmów wspierających transmisję pakietów przez mechanizmy NAT i podobne.

Wydajność sieci – sieć w której działają urządzenia VoIP i prowadzone są rozmowy telefoniczne za pomocą rozwiązań VoIP musi charakteryzować się wysoką jakością, sprawnością, wydajnością i szybkością, ponieważ transmisja głosu odbywa się on-line i wszystkie opóźnienia, straty pakietów lub innego rodzaju błędy w sieci, mogą skutkować obniżeniem jakości połączeń telefonicznych, a nawet je uniemożliwić. Dlatego takie elementy ja routery, switche i inne urządzenia aktywne lub nieaktywne powinny być jak najwyższej jakości, aby w łatwy sposób mogły poradzić sobie z ciągłością strumieni pakietów głosowych, szczególnie jeśli w danej lokalizacji czy organizacji mamy do czynienia z dużą ilością jednoczesnych połączeń telefonicznych.

Router zarządzający siecią lokalną – w zależności od tego jakiej klasy posiadamy router, który zarządza działaniem danej sieci lokalnej, może on oferować różnego rodzaju mechanizmy wspierające działanie telefonii VoIP. Do najważniejszych z nich należą: mechanizm QoS[1] pozwalający nadawać odpowiednie priorytety pakietom oraz możliwość tworzenia wydzielonych sieci lokalnych VLAN[2]. Niektóre urządzenia pozwalają na wydzielenie oddzielnego pasma dla transmisji danego rodzaju pakietów – programowo albo fizycznie – na danym porcie sieciowym tego urządzenia.

 

[1] QoS (Quality of Service) – mechanizm pozwalający zastosować odpowiednie priorytety dla ruchu głosowego w sieciach IP w celu zagwarantowania odpowiedniej jakości połączenia telefonicznego. Do tego celu wykorzystywane jest znakowanie pakietów w ramkach IP poprzez wykorzystanie w nich pola TOS i CoS.

[2] VLAN (Virtual Local Area Network) – wirtualna sieć lokalna stworzona na bazie fizycznie dostępnej sieci lokalnej (LAN). Najczęściej tworzona w celu oddzielenie transmisji jednego rodzaju (na przykład głos) od transmisji innego rodzaju (na przykład dane). Każda stworzona w ten sposób wirtualna sieć, ma swój identyfikator.


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Wyjątkowa oferta moto g – smartfony ze słuchawkami w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić

15.11.2017 Wyjątkowa oferta moto g – smartfony ze słuchawkami w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić Jak wygląda idealny smartfon? Taka definicja nie istnieje, ale istnieją funkcje w telefonach, które cenią sobie użytkownicy bez względu na szerokość geograficzną. Jesteśmy w stanie zapłacić więcej za nowy telefon, pod warunkiem, że będzie posiadał pożądane przez nas cechy. Wydajna bateria, płynne działanie, lepsze aparaty fotograficzne, metalowa obudowa, czy dobrej jakości ekran należą do grupy funkcji premium, ważnych dla każdego. Motorola kontynuuje rozwijanie swojej najpopularniejszej rodziny produktów – moto g, tak by móc zaoferować najlepsze, dostępne na rynku rozwiązania w cenie dostępnej dla większości z nas.

T-Mobile: prezent dla siebie i bliskiej osoby za jednym zamachem

15.11.2017 T-Mobile: prezent dla siebie i bliskiej osoby za jednym zamachem Od jutra, 16 listopada 2017, T‑Mobile rozpoczyna świąteczną kampanię w ramach której przygotował konkurs z wyjątkowo atrakcyjnymi nagrodami oraz specjalną ofertę z Samsungiem Galaxy S7 w cenie na start niższej o 700 zł.

TomTom uruchamia TomTom Route Monitoring, aby ułatwić podróżowanie po miastach

15.11.2017 TomTom uruchamia TomTom Route Monitoring, aby ułatwić podróżowanie po miastach TomTom ogłosił wprowadzenie TomTom Route Monitoring. Nowa usługa została zaprojektowana, aby stawić czoła rosnącym wyzwaniom związanym z zakorkowaniem dróg, z którymi zmagają się miasta na całym świecie. TomTom Route Monitoring wspiera traffic managerów, event managerów oraz dyspozytorów służb ratunkowych w monitorowaniu czasu podróży oraz opóźnień, a także przekazywaniu społeczności informacji o niedogodnościach i alternatywnych trasach poprzez smartfony, systemy samochodowe oraz inne rodzaje komunikatów.

Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za III kw. 2017 r.

14.11.2017 Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za III kw. 2017 r. Dalszy wzrost przychodów oraz wyniku EBITDA dzięki stałemu wzrostowi bazy klientów abonamentowych oraz wzrostowi zagregowanego ARPU.

AutoMapa - nowa wersja programu dla systemu Android

14.11.2017 AutoMapa - nowa wersja programu dla systemu Android AutoMapa opublikowała nową wersję aplikacji dla systemu Android. Nowości w programie obejmują między innymi: - Nową wizualizację wyznaczonej trasy - Nowy wygląd AutoRadaru - Wyszukiwarkę Ulubionych Punktów

Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy?

14.11.2017 Telefonia VOIP – jakie rozwiązanie wybrać dla swojej firmy? W każdej prężnie rozwijającej się firmie można odnotować duże zapotrzebowanie na rozwiązania regulujące komunikację z użyciem telefonów. Na rynku pojawia się coraz to więcej rozwiązań technologicznych, które pozwalają nie tylko na poprawę jakości połączeń, ale i minimalizowanie kosztów rozmów telefonicznych. Jedną z opcji coraz częściej stosowanych przez organizacje jest VOIP.

InvisibleShield z ofertą zabezpieczenia wyświetlaczy dla iPhone 8, iPhone 8 Plus i iPhone X

13.11.2017 InvisibleShield z ofertą zabezpieczenia wyświetlaczy dla iPhone 8, iPhone 8 Plus i iPhone X InvisibleShield, marka należąca do firmy ZAGG, globalny innowator w obszarze zabezpieczania wyświetlaczy wprowadza na rynek rozwiązania pozwalające zabezpieczyć ekrany smartfonów iPhone 8, iPhone 8 Plus i iPhone X. W ofercie oprócz znanych już rozwiązań znajdują się trzy zupełnie nowe produkty, które dodatkowo zwiększają poziom zabezpieczenia tych urządzeń.

Targi eHandlu oraz konferencja z Polish VoIP & Security Summit już za nami

13.11.2017 Targi eHandlu oraz konferencja z Polish VoIP & Security Summit już za nami 8 listopada byliśmy na targach eHandlu. To znaczące wydarzenie w naszym kalendarzu. Pojawiają się na nim tysiące ludzi prowadzących swoje biznesy i poszukujące narzędzi do rozwoju. Jako dostawcy systemu do obsługi komunikacji z klientami, opowiadaliśmy tam o jego możliwościach, słuchaliśmy potrzeb potencjalnych klientów i rozeznawaliśmy trendy na runku. Nasz 9-cio osobowy zespół miał co robić, bo zainteresowanie przy naszym stosiku chwilami było naprawdę imponujące.

TP-Link Neffos Y5 – dobry, niedrogi smartfon

13.11.2017 TP-Link Neffos Y5 – dobry, niedrogi smartfon Stały rozwój technologii sprawia, że smartfony można wykorzystywać na wiele sposobów. Stały się jednocześnie aparatami fotograficznymi, odtwarzaczami muzyki, nawigacjami samochodowymi, przenośnymi konsolami i tak można by wymieniać jeszcze długo.