Wirtualna Centrala - wszystkie oddziały firmy w jednym systemie
CallPage top 1

Konfiguracja urządzeń VoIP

Podstawowe informacje z zakresu konfiguracji urządzeń VoIP - bramki i telefony IP

Kupując urządzenie VoIP, trzeba pamiętać o tym, aby je skonfigurować pod usługi danego operatora VoIP. Tak więc urządzenia służące do telefonii internetowej, mogą być programowane na trzy, podstawowe sposoby:

  • w przypadku bramek VoIP poprzez wbudowany moduł IVR (menu głosowe) - programowanie z wykorzystaniem klawiatury aparatu telefonicznego podłączonego do bramki VoIP, a w przypadku telefonów VoIP bezpośrednio za pomocą klawiatury telefonu oraz informacji wyświetlanych na jego wyświetlaczu,
  • z wykorzystaniem kreatora konfiguracji danego urządzenia,
  • za pośrednictwem interfejsu webowego danego urządzenia, przeglądarki stron internetowych oraz komputera.

Pierwsza i druga metoda ma swoje ograniczenia i często w ten sposób nie można zaprogramować w urządzeniu bardziej zaawansowanych funkcji, ustawień lub opcji, dlatego trzecia metoda jest najbardziej optymalna, dzięki czemu każde pole interfejsu widoczne w przeglądarce internetowej jesteśmy w stanie zmienić i zmodyfikować, co przyczyni się do lepszego sterowania urządzeniem.

Podstawowe pola które zawsze trzeba wypełnić, to adres serwera usług VoIP, nazwa konta użytkownika i hasło dla tego konta użytkownika. Inne pola które powinny być wypełnione lub ustawione z wykorzystaniem listy wyboru dla tego pola to na przykład: czas po jakim urządzenie użytkownika będzie odnawiało rejestrację w serwerze usług VoiP i/lub kodek za pomocą którego będzie kompresowana nasza rozmowa. W zależności od wymagań danego operatora, konieczne jest również właściwe skonfigurowanie innych, wskazanych przez niego pól, które są przez niego wymagane, które są opcjonalne, które należy wypełnić, wybrać lub zaznaczyć, niemniej tu nie będziemy się nimi zajmowali, ponieważ pola te są wykazywane w specyfikacjach usługodawców, jako te, które należy we właściwy sposób wypełnić.

Tabela poniżej, przedstawia podstawowe pola i ich najczęściej spotykane nazwy, które są wymagane dla wszystkich operatorów usług VoIP do prawidłowej pracy urządzeń peryferyjnych.

 

Nazwa pola

Znaczenie

Co wpisujemy?

Wymagane pola w urządzeniach VoIP

Proxy, Proxy Server, SIP, SIP Server, Domain, Registrar

Adres serwera usług VoIP

Adres IP serwera (na przykład: 12.234.56.78) lub adres domenowy serwera (na przykład: sip.nazwaoperatora.pl) w którym zarejestrowaliśmy konto użytkownika usług VoIP

User, User ID, User Name, Acount Name, Authenticate ID, Authentication User, Register Name

Nazwa użytkownika, uwierzytelnienie użytkownika

Nazwę, która została wpisana do formularza rejestracyjnego podczas rejestracji konta telefonicznego

Password, Password Name, Authenticate Password, Authentication password

Hasło użytkownika

Hasło, które w procesie rejestracji konta użytkownika zostało określone w formularzu rejestracyjnym lub które operator przesłał nam w automatycznie wysłanej do nas wiadomości e-mail lub też dostarczył w innej formie po podpisaniu umowy post-paid

Register Expires, Register Expiration, Login Expire, Expiry Time

Czas odnowienia rejestracji konta użytkownika w serwerze usług VoIP

Czas w sekundach lub minutach (w zależności od urządzenia), który określa operator usług VoIP w swoich wymaganiach (na przykład 60 sekund)

Preferred Codec, Prefer Codec, Enable Codecs, Settings for Codecs

Kodek stosowany do kompresji głosu

Wskazanie kodeków, które urządzenie zastosuje do kompresji mowy, na przykład G.729 lub G.711a

Innymi przykładowymi elementami, które można konfigurować w urządzeniach VoIP są takie pola jak:

  • wsparcie dla pakietów przechodzących przez NAT (translacja adresów IP z lokalnych na publiczne),
  • serwery wspomagające rejestrację kont użytkownika (STUN),
  • uwierzytelnianie konta użytkownika na serwerze usługowym (authentication),
  • wysyłanie pustych lub kontrolnych pakietów do serwera usług VoIP w celu podtrzymani otwartego portu dla sygnalizacji w przypadku korzystania z zabezpieczeń firewall (Keep Alive),
  • wielkość pojemności bufora dla przyjmowanych pakietów z zakodowanym głosem (Jitter buffer),
  • numer portu do wymiany sygnalizacji (standardowy port to 5060),
  • zakres portów dla transmisji głosowej (najczęściej w zakresie 10000 do 20000),
  • automatyczna zdalna konfiguracja urządzenia (Provisioning),
  • adresacja IP dla urządzenia (stała: Static IP lub zmienna: DHCP),
  • praca w wydzielonej sieci lokalnej (VLAN).

Możliwe jest również zmienianie lokalnych ustawień dla danego urządzenia, realizowane szczególnie w telefonach VoIP, na przykład:

  • nazwa danej linii telefonicznej,
  • aktualny czas wraz z możliwością automatycznej jego zmiany na czas letni i zimowy,
  • nazwa urządzenia,
  • włączenie/wyłączenie funkcji połączenia oczekującego (Call Waiting),
  • hasło blokowania i odblokowywania urządzenia oraz port do zdalnego logowania do niego,
  • sposób realizacji połączeń w tym rozszerzenia i ograniczenia w wybieraniu danych cyfr lub ich ciągów (Dial Plan).

Wracając do sposobów konfiguracji, wyróżniamy również czwarty sposób programowania i zarządzania urządzeniami VoIP, szczególnie tymi urządzeniami, które są bardzo zaawansowane w swojej konstrukcji i funkcjonalności. Takim sposobem jest bezpośrednie wydawanie komend za pomocą kodu wpisywanego do urządzenia z klawiatury komputera, niemniej przeciętny użytkownik urządzeń VoIP nie realizuje zazwyczaj takiej metody.

Ważniejszym elementem, który należy tutaj poruszyć jest tak zwany „Provisioning” (autokonfiguracja). Większość urządzeń VoIP, takich jak bramki VoIP i telefony VoIP wspierają taką funkcjonalność. Polega ona na przykład na tym, że po wpisaniu odpowiedniego linku we wskazane przez operatora VoIP pole panelu administracyjnego, urządzenie jest w stanie automatycznie pobrać ustawienia z serwera usług VoIP tego operatora lub pobrać je z centralki IPPBX, tak aby nie trzeba było samodzielnie go konfigurować. Urządzenie pobiera plik, który oprócz nazwy użytkownika, jego hasła i nazwy serwera usług lub adresu IP centralki IPPBX, modyfikuje szereg innych ustawień i wartości w urządzeniu, dzięki którym urządzenie może jeszcze lepiej współpracować z serwerem usług danego operatora VoIP lub z centralką IPPBX. Jakie ma to znaczenie? Oczywiście, jeśli ma być skonfigurowane jedno czy dwa urządzenia, to nie ma z tego żadnego zysku lub jest on niewielki, natomiast jeśli wdrożenie obejmuje kilkanaście lub kilkadziesiąt urządzeń, to w takim przypadku takie działanie ma zdecydowanie sens i znacznie ułatwia pracę i oszczędza czas. Ale wyklucza także ewentualne pomyłki przy bezpośredniej konfiguracji urządzenia.

Zatem przy wyborze usługodawcy połączeń VoIP lub centralki IPPBX, warto jest sprawdzić, czy możliwa jest zdalna konfiguracja urządzeń oraz jakich konkretnie urządzeń (typ, model, producent) ona dotyczy, ponieważ de facto dla każdego pojedynczego modelu urządzenia danego producenta, plik konfiguracyjny jest inny, tak jak dla każdego urządzenia inny jest panel administracyjny oraz pola w nim występujące. Wystarczy różnica jednego pola w dwóch na pozór jednakowych urządzeniach, aby zdalna konfiguracja nie powiodła się.


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Czarny Piątek - Najlepszy czas na firmowe zakupy w T-Mobile

24.11.2017 Czarny Piątek - Najlepszy czas na firmowe zakupy w T-Mobile Taka gratka trafia się raz w roku - Czarny Piątek - czyli światowe święto promocji, na którym można ustrzelić wymarzony produkt w zapierającej dech w piersiach cenie.

T‑Mobile uruchomił pierwsze stacje obsługujące sieć Narrow Band IoT

23.11.2017 T‑Mobile uruchomił pierwsze stacje obsługujące sieć Narrow Band IoT Stacje bazowe z sygnałem NB IoT zostały uruchomione w Gorzowie Wielkopolskim. Obecnie trwają przygotowania do budowy kolejnych w innych częściach Polski oraz masowego uruchamiania sieci NB IoT na terenie całego kraju w 2018 roku.

Czarny Piątek z NaviExpert – roczne abonamenty dostępne 50% taniej

22.11.2017 Czarny Piątek z NaviExpert – roczne abonamenty dostępne 50% taniej Największa promocja w roku wystartuje w NaviExpert już w najbliższy piątek i potrwa tylko 24 godziny.

Plus: Odbierz Jesienny Bonus do doładowania

22.11.2017 Plus: Odbierz Jesienny Bonus do doładowania Za oknem szaro i ponuro, ale użytkownicy usług „na kartę” w Plusie i Plushu mogą się pocieszyć bonusem 50% do doładowania o wartości od 30 zł do 99 zł. Promocja będzie dostępna tylko przez jeden dzień – czwartek 23 listopada.

W T‑Mobile piątek trwa cały weekend - Specjalne promocje na Czarny Piątek

21.11.2017 W T‑Mobile piątek trwa cały weekend - Specjalne promocje na Czarny Piątek Najbardziej wyczekiwany piątek w roku, czyli słynny Czarny Piątek, już za pasem. 24. listopada na całym świecie kolejki łowców okazji utworzą się na długo przed otwarciem sklepów. Także T‑Mobile przygotował okazjonalne promocje, w tym, m.in., specjalne ceny na smartfony Huawei i Samsung oraz laptopy ASUS.

Spektakularne wydarzenie z okazji 20-lecia innovaphone!

21.11.2017 Spektakularne wydarzenie z okazji 20-lecia innovaphone! innovaphone obchodzi w tym roku jubileusz 20-lecia istnienia firmy. Pod hasłem "Communicate. Connect. Collaborate." pracownicy firmy, partnerzy i zaproszeni goście świętowali to wyjątkowe wydarzenie w niecodziennej lokalizacji eventowej, w elektrowni Rottweil. Do południa odbyła się (nie)konferencja barcamp, która była dla prawie 100 pracowników innovaphone, około 400 partnerów, klientów i przyjaciół innovaphone okazją do inspirujących rozmów, wymiany doświadczeń oraz nowych pomysłów.

Plus wprowadził do swej oferty platformę edukacyjną Squla

21.11.2017 Plus wprowadził do swej oferty platformę edukacyjną Squla Matematyka czy przyroda nie muszą być nudne, a języki obce trudne! Można się uczyć i mieć z tego frajdę, a do tego efektywnie spędzić czas przed komputerem. Naprzeciw tym oczekiwaniom dzieci, jaki i ich rodziców, wychodzi Plus, który do swej oferty wprowadził platformę edukacyjną Squla.

Wyjątkowa oferta moto g – smartfony ze słuchawkami w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić

15.11.2017 Wyjątkowa oferta moto g – smartfony ze słuchawkami w cenie, na którą każdy może sobie pozwolić Jak wygląda idealny smartfon? Taka definicja nie istnieje, ale istnieją funkcje w telefonach, które cenią sobie użytkownicy bez względu na szerokość geograficzną. Jesteśmy w stanie zapłacić więcej za nowy telefon, pod warunkiem, że będzie posiadał pożądane przez nas cechy. Wydajna bateria, płynne działanie, lepsze aparaty fotograficzne, metalowa obudowa, czy dobrej jakości ekran należą do grupy funkcji premium, ważnych dla każdego. Motorola kontynuuje rozwijanie swojej najpopularniejszej rodziny produktów – moto g, tak by móc zaoferować najlepsze, dostępne na rynku rozwiązania w cenie dostępnej dla większości z nas.

T-Mobile: prezent dla siebie i bliskiej osoby za jednym zamachem

15.11.2017 T-Mobile: prezent dla siebie i bliskiej osoby za jednym zamachem Od jutra, 16 listopada 2017, T‑Mobile rozpoczyna świąteczną kampanię w ramach której przygotował konkurs z wyjątkowo atrakcyjnymi nagrodami oraz specjalną ofertę z Samsungiem Galaxy S7 w cenie na start niższej o 700 zł.