VoIP bez Limitu telefon IP

Konfiguracja urządzeń VoIP

Podstawowe informacje z zakresu konfiguracji urządzeń VoIP - bramki i telefony IP

Kupując urządzenie VoIP, trzeba pamiętać o tym, aby je skonfigurować pod usługi danego operatora VoIP. Tak więc urządzenia służące do telefonii internetowej, mogą być programowane na trzy, podstawowe sposoby:

  • w przypadku bramek VoIP poprzez wbudowany moduł IVR (menu głosowe) - programowanie z wykorzystaniem klawiatury aparatu telefonicznego podłączonego do bramki VoIP, a w przypadku telefonów VoIP bezpośrednio za pomocą klawiatury telefonu oraz informacji wyświetlanych na jego wyświetlaczu,
  • z wykorzystaniem kreatora konfiguracji danego urządzenia,
  • za pośrednictwem interfejsu webowego danego urządzenia, przeglądarki stron internetowych oraz komputera.

Pierwsza i druga metoda ma swoje ograniczenia i często w ten sposób nie można zaprogramować w urządzeniu bardziej zaawansowanych funkcji, ustawień lub opcji, dlatego trzecia metoda jest najbardziej optymalna, dzięki czemu każde pole interfejsu widoczne w przeglądarce internetowej jesteśmy w stanie zmienić i zmodyfikować, co przyczyni się do lepszego sterowania urządzeniem.

Podstawowe pola które zawsze trzeba wypełnić, to adres serwera usług VoIP, nazwa konta użytkownika i hasło dla tego konta użytkownika. Inne pola które powinny być wypełnione lub ustawione z wykorzystaniem listy wyboru dla tego pola to na przykład: czas po jakim urządzenie użytkownika będzie odnawiało rejestrację w serwerze usług VoiP i/lub kodek za pomocą którego będzie kompresowana nasza rozmowa. W zależności od wymagań danego operatora, konieczne jest również właściwe skonfigurowanie innych, wskazanych przez niego pól, które są przez niego wymagane, które są opcjonalne, które należy wypełnić, wybrać lub zaznaczyć, niemniej tu nie będziemy się nimi zajmowali, ponieważ pola te są wykazywane w specyfikacjach usługodawców, jako te, które należy we właściwy sposób wypełnić.

Tabela poniżej, przedstawia podstawowe pola i ich najczęściej spotykane nazwy, które są wymagane dla wszystkich operatorów usług VoIP do prawidłowej pracy urządzeń peryferyjnych.

 

Nazwa pola

Znaczenie

Co wpisujemy?

Wymagane pola w urządzeniach VoIP

Proxy, Proxy Server, SIP, SIP Server, Domain, Registrar

Adres serwera usług VoIP

Adres IP serwera (na przykład: 12.234.56.78) lub adres domenowy serwera (na przykład: sip.nazwaoperatora.pl) w którym zarejestrowaliśmy konto użytkownika usług VoIP

User, User ID, User Name, Acount Name, Authenticate ID, Authentication User, Register Name

Nazwa użytkownika, uwierzytelnienie użytkownika

Nazwę, która została wpisana do formularza rejestracyjnego podczas rejestracji konta telefonicznego

Password, Password Name, Authenticate Password, Authentication password

Hasło użytkownika

Hasło, które w procesie rejestracji konta użytkownika zostało określone w formularzu rejestracyjnym lub które operator przesłał nam w automatycznie wysłanej do nas wiadomości e-mail lub też dostarczył w innej formie po podpisaniu umowy post-paid

Register Expires, Register Expiration, Login Expire, Expiry Time

Czas odnowienia rejestracji konta użytkownika w serwerze usług VoIP

Czas w sekundach lub minutach (w zależności od urządzenia), który określa operator usług VoIP w swoich wymaganiach (na przykład 60 sekund)

Preferred Codec, Prefer Codec, Enable Codecs, Settings for Codecs

Kodek stosowany do kompresji głosu

Wskazanie kodeków, które urządzenie zastosuje do kompresji mowy, na przykład G.729 lub G.711a

Innymi przykładowymi elementami, które można konfigurować w urządzeniach VoIP są takie pola jak:

  • wsparcie dla pakietów przechodzących przez NAT (translacja adresów IP z lokalnych na publiczne),
  • serwery wspomagające rejestrację kont użytkownika (STUN),
  • uwierzytelnianie konta użytkownika na serwerze usługowym (authentication),
  • wysyłanie pustych lub kontrolnych pakietów do serwera usług VoIP w celu podtrzymani otwartego portu dla sygnalizacji w przypadku korzystania z zabezpieczeń firewall (Keep Alive),
  • wielkość pojemności bufora dla przyjmowanych pakietów z zakodowanym głosem (Jitter buffer),
  • numer portu do wymiany sygnalizacji (standardowy port to 5060),
  • zakres portów dla transmisji głosowej (najczęściej w zakresie 10000 do 20000),
  • automatyczna zdalna konfiguracja urządzenia (Provisioning),
  • adresacja IP dla urządzenia (stała: Static IP lub zmienna: DHCP),
  • praca w wydzielonej sieci lokalnej (VLAN).

Możliwe jest również zmienianie lokalnych ustawień dla danego urządzenia, realizowane szczególnie w telefonach VoIP, na przykład:

  • nazwa danej linii telefonicznej,
  • aktualny czas wraz z możliwością automatycznej jego zmiany na czas letni i zimowy,
  • nazwa urządzenia,
  • włączenie/wyłączenie funkcji połączenia oczekującego (Call Waiting),
  • hasło blokowania i odblokowywania urządzenia oraz port do zdalnego logowania do niego,
  • sposób realizacji połączeń w tym rozszerzenia i ograniczenia w wybieraniu danych cyfr lub ich ciągów (Dial Plan).

Wracając do sposobów konfiguracji, wyróżniamy również czwarty sposób programowania i zarządzania urządzeniami VoIP, szczególnie tymi urządzeniami, które są bardzo zaawansowane w swojej konstrukcji i funkcjonalności. Takim sposobem jest bezpośrednie wydawanie komend za pomocą kodu wpisywanego do urządzenia z klawiatury komputera, niemniej przeciętny użytkownik urządzeń VoIP nie realizuje zazwyczaj takiej metody.

Ważniejszym elementem, który należy tutaj poruszyć jest tak zwany „Provisioning” (autokonfiguracja). Większość urządzeń VoIP, takich jak bramki VoIP i telefony VoIP wspierają taką funkcjonalność. Polega ona na przykład na tym, że po wpisaniu odpowiedniego linku we wskazane przez operatora VoIP pole panelu administracyjnego, urządzenie jest w stanie automatycznie pobrać ustawienia z serwera usług VoIP tego operatora lub pobrać je z centralki IPPBX, tak aby nie trzeba było samodzielnie go konfigurować. Urządzenie pobiera plik, który oprócz nazwy użytkownika, jego hasła i nazwy serwera usług lub adresu IP centralki IPPBX, modyfikuje szereg innych ustawień i wartości w urządzeniu, dzięki którym urządzenie może jeszcze lepiej współpracować z serwerem usług danego operatora VoIP lub z centralką IPPBX. Jakie ma to znaczenie? Oczywiście, jeśli ma być skonfigurowane jedno czy dwa urządzenia, to nie ma z tego żadnego zysku lub jest on niewielki, natomiast jeśli wdrożenie obejmuje kilkanaście lub kilkadziesiąt urządzeń, to w takim przypadku takie działanie ma zdecydowanie sens i znacznie ułatwia pracę i oszczędza czas. Ale wyklucza także ewentualne pomyłki przy bezpośredniej konfiguracji urządzenia.

Zatem przy wyborze usługodawcy połączeń VoIP lub centralki IPPBX, warto jest sprawdzić, czy możliwa jest zdalna konfiguracja urządzeń oraz jakich konkretnie urządzeń (typ, model, producent) ona dotyczy, ponieważ de facto dla każdego pojedynczego modelu urządzenia danego producenta, plik konfiguracyjny jest inny, tak jak dla każdego urządzenia inny jest panel administracyjny oraz pola w nim występujące. Wystarczy różnica jednego pola w dwóch na pozór jednakowych urządzeniach, aby zdalna konfiguracja nie powiodła się.


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz lub zadzwoń do nas pod numer: 796-097-197.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Rozwój technologii biometrycznych napędzany przez wycieki danych?

21.06.2018 Rozwój technologii biometrycznych napędzany przez wycieki danych? Jaka prawdopodobna przyczyna może stać za tym, że firmy będą inwestować w uwierzytelnianie danych biometrycznie? Okazuje się, że jest to ostatnia fala naruszeń, ataków oraz wycieków informacji.

Coraz więcej ataków przez szyfrowane łącza internetowe

21.06.2018 Coraz więcej ataków przez szyfrowane łącza internetowe Ruch szyfrowany – bezpieczny kanał komunikacji czy nowy kanał ataku dla cyberprzestępców?

Ekstremalne korki podczas meczu Reprezentacji Polski. Czy miasto powinno reagować na takie sytuacje udostępniając BUSpasy?

20.06.2018 Ekstremalne korki podczas meczu Reprezentacji Polski. Czy miasto powinno reagować na takie sytuacje udostępniając BUSpasy? Jak wynika z danych AutoMapy, wczoraj, tuż przed meczem Polska - Senegal w polskich miastach utworzyły się rekordowe, ekstremalne korki. Korkometr, czyli wskaźnik obrazujący poziom zakorkowania miast osiągnąć w Gdańsku i Wrocławiu maksymalny poziom 12 punktów. Tak ekstremalnych korków nie było od lat.

Aplikacja do wielokanałowej komunikacji - Avaya IP Office

20.06.2018 Aplikacja do wielokanałowej komunikacji - Avaya IP Office Aplikacja Avaya IP Office zwiększa produktywność i usprawnia współpracę w firmach, poprzez uproszczenie obsługi wszystkich kanałów komunikacji (głos, wideo, chat), spotkań, pracy grupowej i udostępniania treści.

Huawei z rozwiązaniem LampSite Family

20.06.2018 Huawei z rozwiązaniem LampSite Family Huawei wysunął propozycję przejścia sektora odpowiadającego za emisję sygnału sieciowego w budynkach na Indoor Digital System (IDS), który jest architektonicznym rozwiązaniem cyfryzacji wnętrz. Firma ogłosiła swój pomysł na ostatnim Small Cell World Summit w Londynie. System IDS składa się z trzech elementów: cyfrowej stacji czołowej czyli centralnego punktu dystrybucyjni, kabla IT oraz instrukcji użytkowania i konserwacji (O&M), które stanowią główną różnicę w stosunku do tradycyjnego systemu obsługującego rozproszone po budynku zestawy anten (DAS).

Nowa oferta Plush INTERNET

20.06.2018 Nowa oferta Plush INTERNET Już 20 czerwca Plush zostanie królem Internetu. Tego dnia pojawi się na rynku nowa oferta - Plush INTERNET. To dwa warianty do wyboru, oba na czas nieokreślony i z wakacjami od opłat oraz dodatkowymi GIGSAMI za lojalność. To 100 GB za 25 zł i aż 120 GB za 30 zł.

Allview wprowadza nowego flagowca - Soul X5 PRO

19.06.2018 Allview wprowadza nowego flagowca - Soul X5 PRO Allview, Europejska marka smartfonów i tabletów, wprowadza na rynek Soul X5 PRO, nowy flagowy smartfon marki – pierwsze urządzenie wyposażone w sieci neuronowe oraz pozwalające na odblokowywanie telefonu za pomocą funkcji zaawansowanego rozpoznawania twarzy (Deep Face ID).

27 milionów kont Ticketfly naruszonych przez wyciek danych.

19.06.2018 27 milionów kont Ticketfly naruszonych przez wyciek danych. Po tym jak strona internetowa Ticketfly została zdjęta z sieci z powodu cyberincydentu, firma wystosowała oświadczenie, iż ponad 27 milionów kont klientów może być zagrożonych. Ticketfly wciąż ocenia rozmiar zniszczeń, ale strona już działa, po tym jak została całkowicie zamknięta na parę dni.

Rząd Australii zmusił firmy do zezwolenia na dostęp do zaszyfrowanych wiadomości.

19.06.2018 Rząd Australii zmusił firmy do zezwolenia na dostęp do zaszyfrowanych wiadomości. Australijski rząd opracował przepisy mające na celu uzyskanie dostępu do zaszyfrowanych wiadomości z różnych aplikacji. Firmy technologiczne obawiają się, że stworzy to furtkę dla hakerów, którzy będą doprowadzać do exploitów szyfrowania i zagrażać bezpieczeństwu, pisze The Guardian.