Wirtualna Centrala - wszystkie oddziały firmy w jednym systemie
CallPage top 1

Konfiguracja urządzeń VoIP

Podstawowe informacje z zakresu konfiguracji urządzeń VoIP - bramki i telefony IP

Kupując urządzenie VoIP, trzeba pamiętać o tym, aby je skonfigurować pod usługi danego operatora VoIP. Tak więc urządzenia służące do telefonii internetowej, mogą być programowane na trzy, podstawowe sposoby:

  • w przypadku bramek VoIP poprzez wbudowany moduł IVR (menu głosowe) - programowanie z wykorzystaniem klawiatury aparatu telefonicznego podłączonego do bramki VoIP, a w przypadku telefonów VoIP bezpośrednio za pomocą klawiatury telefonu oraz informacji wyświetlanych na jego wyświetlaczu,
  • z wykorzystaniem kreatora konfiguracji danego urządzenia,
  • za pośrednictwem interfejsu webowego danego urządzenia, przeglądarki stron internetowych oraz komputera.

Pierwsza i druga metoda ma swoje ograniczenia i często w ten sposób nie można zaprogramować w urządzeniu bardziej zaawansowanych funkcji, ustawień lub opcji, dlatego trzecia metoda jest najbardziej optymalna, dzięki czemu każde pole interfejsu widoczne w przeglądarce internetowej jesteśmy w stanie zmienić i zmodyfikować, co przyczyni się do lepszego sterowania urządzeniem.

Podstawowe pola które zawsze trzeba wypełnić, to adres serwera usług VoIP, nazwa konta użytkownika i hasło dla tego konta użytkownika. Inne pola które powinny być wypełnione lub ustawione z wykorzystaniem listy wyboru dla tego pola to na przykład: czas po jakim urządzenie użytkownika będzie odnawiało rejestrację w serwerze usług VoiP i/lub kodek za pomocą którego będzie kompresowana nasza rozmowa. W zależności od wymagań danego operatora, konieczne jest również właściwe skonfigurowanie innych, wskazanych przez niego pól, które są przez niego wymagane, które są opcjonalne, które należy wypełnić, wybrać lub zaznaczyć, niemniej tu nie będziemy się nimi zajmowali, ponieważ pola te są wykazywane w specyfikacjach usługodawców, jako te, które należy we właściwy sposób wypełnić.

Tabela poniżej, przedstawia podstawowe pola i ich najczęściej spotykane nazwy, które są wymagane dla wszystkich operatorów usług VoIP do prawidłowej pracy urządzeń peryferyjnych.

 

Nazwa pola

Znaczenie

Co wpisujemy?

Wymagane pola w urządzeniach VoIP

Proxy, Proxy Server, SIP, SIP Server, Domain, Registrar

Adres serwera usług VoIP

Adres IP serwera (na przykład: 12.234.56.78) lub adres domenowy serwera (na przykład: sip.nazwaoperatora.pl) w którym zarejestrowaliśmy konto użytkownika usług VoIP

User, User ID, User Name, Acount Name, Authenticate ID, Authentication User, Register Name

Nazwa użytkownika, uwierzytelnienie użytkownika

Nazwę, która została wpisana do formularza rejestracyjnego podczas rejestracji konta telefonicznego

Password, Password Name, Authenticate Password, Authentication password

Hasło użytkownika

Hasło, które w procesie rejestracji konta użytkownika zostało określone w formularzu rejestracyjnym lub które operator przesłał nam w automatycznie wysłanej do nas wiadomości e-mail lub też dostarczył w innej formie po podpisaniu umowy post-paid

Register Expires, Register Expiration, Login Expire, Expiry Time

Czas odnowienia rejestracji konta użytkownika w serwerze usług VoIP

Czas w sekundach lub minutach (w zależności od urządzenia), który określa operator usług VoIP w swoich wymaganiach (na przykład 60 sekund)

Preferred Codec, Prefer Codec, Enable Codecs, Settings for Codecs

Kodek stosowany do kompresji głosu

Wskazanie kodeków, które urządzenie zastosuje do kompresji mowy, na przykład G.729 lub G.711a

Innymi przykładowymi elementami, które można konfigurować w urządzeniach VoIP są takie pola jak:

  • wsparcie dla pakietów przechodzących przez NAT (translacja adresów IP z lokalnych na publiczne),
  • serwery wspomagające rejestrację kont użytkownika (STUN),
  • uwierzytelnianie konta użytkownika na serwerze usługowym (authentication),
  • wysyłanie pustych lub kontrolnych pakietów do serwera usług VoIP w celu podtrzymani otwartego portu dla sygnalizacji w przypadku korzystania z zabezpieczeń firewall (Keep Alive),
  • wielkość pojemności bufora dla przyjmowanych pakietów z zakodowanym głosem (Jitter buffer),
  • numer portu do wymiany sygnalizacji (standardowy port to 5060),
  • zakres portów dla transmisji głosowej (najczęściej w zakresie 10000 do 20000),
  • automatyczna zdalna konfiguracja urządzenia (Provisioning),
  • adresacja IP dla urządzenia (stała: Static IP lub zmienna: DHCP),
  • praca w wydzielonej sieci lokalnej (VLAN).

Możliwe jest również zmienianie lokalnych ustawień dla danego urządzenia, realizowane szczególnie w telefonach VoIP, na przykład:

  • nazwa danej linii telefonicznej,
  • aktualny czas wraz z możliwością automatycznej jego zmiany na czas letni i zimowy,
  • nazwa urządzenia,
  • włączenie/wyłączenie funkcji połączenia oczekującego (Call Waiting),
  • hasło blokowania i odblokowywania urządzenia oraz port do zdalnego logowania do niego,
  • sposób realizacji połączeń w tym rozszerzenia i ograniczenia w wybieraniu danych cyfr lub ich ciągów (Dial Plan).

Wracając do sposobów konfiguracji, wyróżniamy również czwarty sposób programowania i zarządzania urządzeniami VoIP, szczególnie tymi urządzeniami, które są bardzo zaawansowane w swojej konstrukcji i funkcjonalności. Takim sposobem jest bezpośrednie wydawanie komend za pomocą kodu wpisywanego do urządzenia z klawiatury komputera, niemniej przeciętny użytkownik urządzeń VoIP nie realizuje zazwyczaj takiej metody.

Ważniejszym elementem, który należy tutaj poruszyć jest tak zwany „Provisioning” (autokonfiguracja). Większość urządzeń VoIP, takich jak bramki VoIP i telefony VoIP wspierają taką funkcjonalność. Polega ona na przykład na tym, że po wpisaniu odpowiedniego linku we wskazane przez operatora VoIP pole panelu administracyjnego, urządzenie jest w stanie automatycznie pobrać ustawienia z serwera usług VoIP tego operatora lub pobrać je z centralki IPPBX, tak aby nie trzeba było samodzielnie go konfigurować. Urządzenie pobiera plik, który oprócz nazwy użytkownika, jego hasła i nazwy serwera usług lub adresu IP centralki IPPBX, modyfikuje szereg innych ustawień i wartości w urządzeniu, dzięki którym urządzenie może jeszcze lepiej współpracować z serwerem usług danego operatora VoIP lub z centralką IPPBX. Jakie ma to znaczenie? Oczywiście, jeśli ma być skonfigurowane jedno czy dwa urządzenia, to nie ma z tego żadnego zysku lub jest on niewielki, natomiast jeśli wdrożenie obejmuje kilkanaście lub kilkadziesiąt urządzeń, to w takim przypadku takie działanie ma zdecydowanie sens i znacznie ułatwia pracę i oszczędza czas. Ale wyklucza także ewentualne pomyłki przy bezpośredniej konfiguracji urządzenia.

Zatem przy wyborze usługodawcy połączeń VoIP lub centralki IPPBX, warto jest sprawdzić, czy możliwa jest zdalna konfiguracja urządzeń oraz jakich konkretnie urządzeń (typ, model, producent) ona dotyczy, ponieważ de facto dla każdego pojedynczego modelu urządzenia danego producenta, plik konfiguracyjny jest inny, tak jak dla każdego urządzenia inny jest panel administracyjny oraz pola w nim występujące. Wystarczy różnica jednego pola w dwóch na pozór jednakowych urządzeniach, aby zdalna konfiguracja nie powiodła się.


Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

Jesteś zainteresowany/a tym rozwiązaniem? Chcesz skorzystać, wdrożyć lub kupić? Wyślij poniższy formularz do firmy obsługującej tą część w serwisie Operatorzy.pl.

* - Pola wymagane

Dodatkowe informacje dotyczące prezentowanego tekstu i grafik: Ten teks i grafiki są autorskimi tekstami i grafikami redakcji Operatorzy.pl. Jeśli chcesz wykorzystać ten tekst lub grafikę w swoich materiałach, podaj źródło i link do strony źródłowej serwisu Operatorzy.pl.

 

Nieznany numer

16.02.2018 Nieznany numer Czy miałeś kiedyś w życiu taką sytuację? Być może przez pewien czas nie mogłeś odbierać swojego telefonu i sprawdzać czy ktoś do ciebie dzwoni. Może byłeś wtedy w pracy, na jakimś ważnym spotkaniu, u lekarza albo pisałeś egzamin. Pewnie po tej chwili popatrzyłeś na ekran swojego telefonu i zobaczyłeś wiele nieodebranych połączeń. Jeśli były to telefony od osób, których numery masz zapisane w pamięci telefonu to nic się nie dzieje. Jednak jeśli są to dla ciebie całkiem obce numery, to co zrobisz?

Thulium vs Gmail

08.02.2018 Thulium vs Gmail Gmail jest jedną z najpopularniejszych elektronicznych skrzynek pocztowych. Produkt Google’a zyskał wielu fanów wśród użytkowników indywidualnych, m.in. dzięki dużej ilości darmowego miejsca na dysku, całkiem przyjaznemu interfejsowi użytkownika i możliwości zaawansowanej integracji z innymi usługami Google.

Telefonia internetowa a komórkowa – najważniejsze różnice

27.01.2018 Telefonia internetowa a komórkowa – najważniejsze różnice Telefonia internetowa to niewątpliwie przyszłość komunikacji głosowej. W ostatnich latach technologia ta upowszechniła się oraz zaczęła z powodzeniem wypierać dobrze wszystkim znane rozwiązania, jakimi są telefony stacjonarne oraz komórkowe. Mimo rosnącej popularności telefonii internetowej, wiele osób w dalszym ciągu nie wie, czym właściwie jest telefonia internetowa oraz czym różni się ona od telefonii komórkowej.

mophie wprowadza na rynek etui juice pack dla smartfona Samsung Galaxy Note8

24.01.2018 mophie wprowadza na rynek etui juice pack dla smartfona Samsung Galaxy Note8 Nowa obudowa jest kompatybilna ze wszystkimi bezprzewodowymi akcesoriami mophie charge force oraz innymi systemami bezprzewodowego ładowania Qi.

Zarabiaj z nami!

24.01.2018 Zarabiaj z nami! Popularność programów partnerskich wzrasta ostatnimi czasy. HubSpot pochwalił się, że w czerwcu 2014 roku ich program generował im już ponad 40% wszystkich klientów. Po prostu współpraca przynosi owoce, w drużynie łatwiej. Można zestawić produkt partnera z własną ofertą i sprzedawać bardziej kompletne rozwiązanie. Jeśli klient ufa danej firmie i z chęcią z nią współpracuje, często “przenosi” to zaufanie na produkt jej partnera.

Promocja noworoczna - Zwiększ sprzedaż w Twoim e-sklepie!

10.01.2018 Promocja noworoczna - Zwiększ sprzedaż  w Twoim e-sklepie! PROMOCJA NOWOROCZNA -20% NA SYSTEM THULIUM PRZEZ PIERWSZE 3 MIESIĄCE!

Nowe punkty dostępowe AP420 WatchGuard: wyjątkowa prędkość Wi-Fi i integracja z Google For Education

20.12.2017 Nowe punkty dostępowe AP420 WatchGuard: wyjątkowa prędkość Wi-Fi i integracja z Google For Education Kraków, dnia 19.12.2017 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, informuje, że Watchguard wprowadza do swojej oferty nowe, unikatowe punkty dostępowe AP420.

Eksperci z laboratorium Threat Lab: przewidzieli ataki typu WannaCry, teraz prognozują co wydarzy się w 2018

20.12.2017 Eksperci z laboratorium Threat Lab: przewidzieli ataki typu WannaCry, teraz prognozują co wydarzy się w 2018 Kraków, dnia 12.12.2017 r. – Firma Bakotech, wyłączny dystrybutor rozwiązań firmy WatchGuard w Polsce, przedstawia przewidywania laboratorium badawczego Threat Lab od WatchGuard’a, dotyczące cyberbezpieczeństwa w 2018 roku.

Thulium w 2018 roku rusza na podbój świata!

18.12.2017 Thulium w 2018 roku rusza na podbój świata! Po 11 latach spędzonych niemal wyłącznie na rynku polskim Thulium wyrusza w świat. Zaczynamy sprzedawać nasz system do obsługi klienta także za granicą. Przygotowania do podróży trwały od dłuższego czasu, ale dopiero teraz kupiliśmy nasz bilet w postaci domeny thulium.com. Zabieramy ze sobą duży bagaż doświadczeń.