Czy Polacy bezpiecznie korzystają ze smartfonów? Badanie na zlecenie Play
Play

Czy Polacy bezpiecznie korzystają ze smartfonów? Badanie na zlecenie Play

10.05.2017
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Play wśród polskich użytkowników smartfonów wynika, że aż 65% z nich płaci za zakupy w Internecie przy pomocy urządzeń mobilnych, 23% przy okazji transakcji podaje swój numer karty kredytowe. Z kolei z bankowości on-line przez smartfona korzysta już 66% posiadaczy urządzeń mobilnych. Jednocześnie, jak wynika z badania F-secure, zaledwie 37% użytkowników smartfonów pomyślało o tym, aby zabezpieczyć go jakimkolwiek programem antywirusowym.

Zobacz więcej na Play.pl.

W praktyce co najmniej 16% transakcji bankowych na smartfonach przebiega bez żadnej dodatkowej ochrony, co może narażać Polaków na ogromne straty finansowe. Skąd taka beztroska postawa? Badania ujawniają, że głównym winnym jest zatrważający brak wiedzy - co piąty ankietowany stwierdził, że przy korzystaniu z bankowości on-line lub zakupów przez smartfona nie ma się czego bać, nawet bez programów ochronnych, a ludzie wyolbrzymiają zagrożenia jakie wiążą się z korzystaniem z internetu w telefonie lub tablecie!

Zakupy przez Internet na urządzeniach takich jak smartfon i tablet oraz korzystanie z bankowości on‑line stają się powoli normą. Smartfon mamy zawsze pod ręką, co sprawia, że możemy skorzystać z jego pomocy zawsze, gdy tylko przyjdzie nam do głowy pomysł na nowy zakup lub potrzebujemy puścić przelew bankowy. Zakładamy, że wystarczającym zabezpieczeniem jest korzystanie z aplikacji udostępnianych przez banki lub operatorów finansowych i w rezultacie zapominamy o podstawowym zabezpieczeniu, jakim jest program antywirusowy. Mylnie kojarzymy go jedynie z urządzeniami typu laptop czy komputer stacjonarny.

Jak pokazują badania F-Secure aż 93% Polaków deklaruje, że korzysta z jakiejś formy zabezpieczenia antywirusowego, co wydaje się dość dobrym wynikiem. Jednak, gdy zaczynamy zgłębiać temat okazuje się, że w przypadku użytkowników smartfonów jakikolwiek program antywirusowy ma na nim zainstalowane zaledwie 37% ankietowanych. Polacy zapominają bowiem, że identyczna ochrona jest potrzebna na każdym urządzeniu podłączonym do internetu – w tym także na smartfonach – zwłaszcza jeśli służy nam on do zakupów on-line lub do bankowości mobilnej.

Tymczasem badania Play zrealizowane w październiku 2016 roku wykazały, że aż 65% użytkowników smartfonów płaci za zakupy w Internecie właśnie przy pomocy telefonu lub tabletu. 23% podaje w  trakcie takich zakupów numer karty kredytowej. Jeśli dodamy do tego informację, że 66% użytkowników smartfonów i tabletów korzysta z aplikacji do bankowości mobilnej, to widzimy, że mamy do czynienia ze sporym problemem.

Zwłaszcza, że w ciągu minionego roku 36% użytkowników zetknęło się (osobiście, w rodzinie lub gronie najbliższych znajomych) z jakąś formą ingerencji osób trzecich w ich smartfon, w tym 19% miało do czynienia z zainfekowaniem smartfona przez wirus, a 5% przez program szpiegowski.

Skąd zatem tak beztroska postawa Polaków i niechęć do instalowania antywirusa na smartfonie? 40% użytkowników po prostu nie czuje takiej potrzeby lub nie pomyślało o takiej ochronie, co oznacza, że nie są w pełni świadomi zagrożeń, które mogą wystąpić podczas korzystania z Internetu w komórce.

Jest jednak nadzieja na ocalenie finansów Polaków. Z badania Play wynika, że 66% użytkowników smartfonów i tabletów chciałoby lepiej zabezpieczyć swoje dane podczas korzystania z Internetu na urządzeniu mobilnym, zaś 64% uważa, że korzystając z aplikacji bankowej w telefonie lepiej posiadać zainstalowaną dodatkową ochronę.

Wychodząc naprzeciw tej potrzebie Play zaproponował swoim użytkownikom usługę Ochrona Internetu, czyli roczny pakiet antywirusowy w smartfonie za wręcz symboliczną kwotę 29 zł 90 gr (zwykle takie programu kosztują blisko 100 zł). Program można zainstalować korzystając ze sklepu Play (Android) lub z iStore (IOS).  Dwa pierwsze miesiące użytkownik ma za darmo, a przez kolejne 10 miesięcy chroni swoje transakcje on-line za 2,99 PLN miesięcznie. Usługę można także uruchomić wysyłając SMS o treści START na numer 228.

Bezpieczeństwo w Internecie jest kwestią, której nie można bagatelizować. Cyberprzestępcy są w stanie w łatwy sposób wykraść dane użytkowników, używanych do transakcji internetowych, takich jak numer karty kredytowej, oraz login i hasło do e-konta bankowego, nie tylko na naszych komputerach, ale i urządzeniach mobilnych. Usługa Ochrona Internetu w Play umożliwia skuteczną ochronę przed atakami hakerów i złośliwym oprogramowaniem.

News Darmowe GB w Play na Kartę

Play kieruje kolejną, atrakcyjną ofertę do nowych klientów prepaid. Można zyskać, aż 100 dodatkowych, darmowych GB do wykorzystania w dowolnym celu. czytaj więcej

Play Większa swoboda w PLAY INTERNET

Na wybierających nowe oferty PLAY Internet od czwartku 23.08 czekają większe pakiety danych z pełną prędkością oraz dedykowane rozwiązania dostępu do internetu w domu – Net Box z zestawem wzmacniającym sygnał Wi-Fi. czytaj więcej

Play W Play jest juz Solo, Duet, Rodzina - od teraz także PLAY POKOLENIA

Już od czwartku (23 sierpnia 2018) PLAY zaproponuje swoim klientom nową ofertę głosową, a w niej PLAY POKOLENIA, czyli opcję dla dużych rodzin i grup oraz jedyny na rynku mechanizm zapraszania do grupy swoich bliskich. czytaj więcej

Play Play wybiera Ericsson, aby przyspieszyć budowę ogólnopolskiej sieci telekomunikacyjnej

P4 sp. z o.o. („Play”), spółka zależna Play Communications S.A. (GPW: PLY), wybrała firmę Ericsson (NASDAQ: ERIC) jako dodatkowego partnera wspierającego rozbudowę własnej sieci telekomunikacyjnej, w oparciu o rozwiązania Ericsson Radio System. czytaj więcej

Play PLAY ma już 6 000 stacji bazowych

Play, tak, jak zapowiadał, dynamicznie i konsekwentnie rozszerza swoją sieć – teraz ma 6 000 nadajników. czytaj więcej

Play Play360 - nowy pakiet usług dla klientów operatora

Od wtorku, 22 maja 2018 r., operator sieci PLAY wprowadza nowy, kompleksowy pakiet usług pod nazwą Play360. czytaj więcej

Play Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za Q1 2018 r.

Dalszy wzrost przychodów, znaczący wzrost wyniku netto oraz wyższy wskaźnik wolnych przepływów gotówkowych netto dla właścicieli kapitału własnego [1] czytaj więcej

Play Pierwsza oferta na kartę dla rodzin w aplikacji Play24

Od dziś 29.03.2018 jest dostępna nowa oferta na kartę w PLAY. Oferta skierowana jest do grup, a to wszystko w aplikacji PLAY24. czytaj więcej

Play Play Ubezpieczenia również dla klientów biznesowych

Od 27 marca br klienci biznesowi Play, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, będą mogli skorzystać z dowolnego indywidualnego ubezpieczenia w ramach oferty Play Ubezpieczenia. czytaj więcej

News Darmowe GB w Play na Kartę

Play kieruje kolejną, atrakcyjną ofertę do nowych klientów prepaid. Można zyskać, aż 100 dodatkowych, darmowych GB do wykorzystania w dowolnym celu. czytaj więcej

Play Większa swoboda w PLAY INTERNET

Na wybierających nowe oferty PLAY Internet od czwartku 23.08 czekają większe pakiety danych z pełną prędkością oraz dedykowane rozwiązania dostępu do internetu w domu – Net Box z zestawem wzmacniającym sygnał Wi-Fi. czytaj więcej

Play W Play jest juz Solo, Duet, Rodzina - od teraz także PLAY POKOLENIA

Już od czwartku (23 sierpnia 2018) PLAY zaproponuje swoim klientom nową ofertę głosową, a w niej PLAY POKOLENIA, czyli opcję dla dużych rodzin i grup oraz jedyny na rynku mechanizm zapraszania do grupy swoich bliskich. czytaj więcej

Play Play wybiera Ericsson, aby przyspieszyć budowę ogólnopolskiej sieci telekomunikacyjnej

P4 sp. z o.o. („Play”), spółka zależna Play Communications S.A. (GPW: PLY), wybrała firmę Ericsson (NASDAQ: ERIC) jako dodatkowego partnera wspierającego rozbudowę własnej sieci telekomunikacyjnej, w oparciu o rozwiązania Ericsson Radio System. czytaj więcej

Play PLAY ma już 6 000 stacji bazowych

Play, tak, jak zapowiadał, dynamicznie i konsekwentnie rozszerza swoją sieć – teraz ma 6 000 nadajników. czytaj więcej

Play Play360 - nowy pakiet usług dla klientów operatora

Od wtorku, 22 maja 2018 r., operator sieci PLAY wprowadza nowy, kompleksowy pakiet usług pod nazwą Play360. czytaj więcej

Play Wyniki Spółki PLAY COMMUNICATIONS S.A. za Q1 2018 r.

Dalszy wzrost przychodów, znaczący wzrost wyniku netto oraz wyższy wskaźnik wolnych przepływów gotówkowych netto dla właścicieli kapitału własnego [1] czytaj więcej

Play Pierwsza oferta na kartę dla rodzin w aplikacji Play24

Od dziś 29.03.2018 jest dostępna nowa oferta na kartę w PLAY. Oferta skierowana jest do grup, a to wszystko w aplikacji PLAY24. czytaj więcej

Play Play Ubezpieczenia również dla klientów biznesowych

Od 27 marca br klienci biznesowi Play, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, będą mogli skorzystać z dowolnego indywidualnego ubezpieczenia w ramach oferty Play Ubezpieczenia. czytaj więcej

News Rynek sklepów on-line

W sieci robimy coraz więcej zakupów i oczekujemy, że produkty zakupione przez internet będą tańsze i bardzo często tak jest. Dodatkową formą, która może obniżyć koszt zakupu produktów jest cashback - przeczytaj więcej o tej formie obniżania cen zakupów przez internet. czytaj więcej

News Przenieś komunikację biznesową „w chmury”

Aby jak najsprawniej funkcjonować i odnieść sukces na rynku potrzebujesz skutecznych rozwiązań komunikacyjnych, najlepiej takich, które zapewnią nie tylko dostęp do nowoczesnych urządzeń, ale także do wydajnej platformy, która ułatwi codzienne zarządzanie i elastyczny model wdrożenia, dopasowany do potrzeb Twojej firmy i oczekiwań Twoich pracowników. Czy istnieje taka „magiczna” formuła? Marka Yeastar twierdzi, że jest nią połączenie centrali PBX w chmurze i platformy z usługami z zakresu Unified Communication zebranymi w elastyczne modele biznesowe. To wszystko, czego potrzebujesz do obsługi komunikacji biznesowej teraz w dystrybucji Impet Computers. czytaj więcej

Play Play360 - nowy pakiet usług dla klientów operatora

Od wtorku, 22 maja 2018 r., operator sieci PLAY wprowadza nowy, kompleksowy pakiet usług pod nazwą Play360. czytaj więcej

F-Secure F-Secure: Czy Polacy bezpiecznie korzystają z urządzeń mobilnych?

Najczęściej wykorzystywane przez Polaków urządzenia elektroniczne to kolejno smartfon (100%), laptop (77%), komputer stacjonarny (50%), tablet (48%), konsola do gier (21%) oraz czytnik książek elektronicznych (15%) – wynika z badania [1] firmy F-Secure, światowego dostawcy rozwiązań cyberbezpieczeństwa. czytaj więcej