Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości
Huawei

Wyniki najnowszego badania na temat postaw Polaków wobec sztucznej inteligencji, zaprezentowane na kongresie Huawei Rozmowy o Przyszłości

15.03.2018
Wśród Polaków rośnie świadomość istnienia sztucznej inteligencji, ale mała jest ich wiedza na temat jej praktycznych zastosowań – wynika z badania przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. 43% konsumentów uważa, że sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta. Przedstawiciele firm stwierdzili z kolei, że AI doprowadzi przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów. Spośród zbadanych przedsiębiorstw, 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie AI na prowadzone działania.

Sztuczna inteligencja – świadomość

Badanie przeprowadzone przez InFuture Institute na zlecenie Huawei pokazuje, że znajomość pojęcia sztucznej inteligencji wśród konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosła – z 31% w 2016 roku do 38% w roku 2018. Wzrost widać zwłaszcza w grupie osób, które określiły siebie jako zainteresowane nowymi technologiami. W ślad za tą deklaracją idzie jednak stosunkowo niewielka świadomość zastosowań AI w określonych produktach, usługach czy rozwiązaniach internetowych. Wykorzystanie AI najczęściej kojarzone jest z inteligentnymi samochodami (51%), głosową komunikacją ze smartfonem, podawaniem komend (41%), rozpoznawaniem fotografowanych obiektów przez smartfony (32%) oraz rozpoznawaniem obrazów (26%).

Co ciekawe, badanie pokazało, że choć rozwiązania oparte na AI są coraz bardziej znane, nie jest to równoznaczne ze wzrostem świadomość istnienia samej AI w tych rozwiązaniach. Nawet tak powszechne narzędzia jak wyszukiwarka Google czy algorytmy programów antyspamowych są kojarzone z AI w mniejszym stopniu niż przed dwoma laty – spadek przekracza 10 punktów procentowych.

Stosunek do AI – za czy przeciw?

W ankiecie zbadano stosunek Polaków do sztucznej inteligencji, wyróżniając konsumentów oraz firmy. Przedstawiciele obydwu grup częściej wskazywali na pozytywne skutki działania AI niż na ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z jej zastosowania. 43% konsumentów zadeklarowało, że ich zdaniem sztuczna inteligencja ułatwi ludziom życie, pełniąc rolę swego rodzaju osobistego asystenta (wyręczając nas np. w opowiadaniu na e-maile, wyszukiwaniu informacji czy dokonywaniu rezerwacji). Prawie 1/3 wskazała, że AI zaoszczędzi nam czas oraz uwolni od wielu codziennych obowiązków. Co ciekawe, badanie pokazało, że na ten moment jako konsumenci praktycznie nie dostrzegamy możliwości, jakie sztuczna inteligencja może dać nam w kontekście zawodowym, na rynku pracy. Inaczej sytuacja kształtuje się wśród przedstawicieli firm – według nich AI przyczyni się przede wszystkim do powstania zupełnie nowych zawodów (37%). W drugiej kolejności zdejmie z nas obowiązek wykonywania wielu zadań.

Ewentualne negatywne konsekwencje wynikające z wdrożenia rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji wskazywane były przez zdecydowanie mniejsza grupę badanych. Jedynie co dziesiąty konsument oraz co piąty przedstawiciel firmy zadeklarowali, że AI wymknie się ludziom spod kontroli lub zabierze im pracę. Co warto podkreślić, na przestrzeni ostatnich dwóch lat wśród konsumentów widać zmniejszenie obaw związanych ze sztuczną inteligencją – mniej z nas boi się odebrania pracy (22% w 2016 wobec 9% w 2018) oraz tego, że sztuczna inteligencja wymknie się nam spod kontroli (18% w 2016 wobec 7% w 2018).

AI w biznesie – korzyści, zagrożenia, wyzwania

Sztuczna inteligencja może przynieść wiele korzyści również dla biznesu. Nie dziwi więc widoczne w wynikach ankiety duże zainteresowanie możliwościami AI wśród firm. Spośród badanych przedsiębiorstw 1/3 ma za sobą wdrożenia rozwiązań z tego zakresu, a aż 85% z nich przekonanych jest o pozytywnym wpływie na prowadzone działania. Najczęściej stosowane rozwiązania to roboty i automatyzacja produkcji, boty i chatboty obsługujące klientów, algorytmy danych pozwalające na uczenie się zachowań klientów oraz rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo firmy. Wyniki badania jasno pokazują, że przedstawiciele firm zdecydowanie częściej dostrzegają korzyści niż zagrożenia, jakie może przynieść im sztuczna inteligencja (67% wobec 23%). Co więcej, w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 250 osób, o pozytywnym wpływie AI na prowadzone aktywności przekonanych jest aż 3 na 4 pytanych. W małych i średnich firmach wyniki kształtują się na poziomie 60%.

Czego przedstawiciele biznesu oczekują od wdrożenia rozwiązań bazujących na AI? Przede wszystkim oszczędności (53%), usprawnienia procesu zarządzania (43%), ułatwienia procesu produkcji (34%) oraz usprawnienia księgowości (24%). Wśród możliwych zagrożeń przedstawiciele biznesu wskazują brak gotowości technologicznej do wdrożenia rozwiązań opartych na AI (44%), słabszej jakości obsługi klienta (37%) oraz utraty przewagi konkurencyjnej (31%).

Według przedstawicieli firm najszybciej zdominowane przez sztuczną inteligencję zostaną takie branże jak IT (37%), bankowość, sektor finansowy i ubezpieczeniowy (33%) oraz telekomunikacja (25%). Jako najmniej popularne sektory ankietowani wskazali budownictwo (1%) oraz edukację (5%).

Konsekwencje dla rynku pracy

Według ankietowanych przedstawicieli firm, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, będzie się nieuchronnie wiązało z automatyzacją pracy. W ciągu najbliższego roku co piąta badana firma planuje wprowadzenie takich rozwiązań, a co trzecie przedsiębiorstwo chce zainwestować do 10% swoich przychodów w rozwiązania bazujące na AI. Najczęściej wskazywanym scenariuszem zmian na rynku pracy, wywołanym przez wprowadzenie AI, jest wspomaganie człowieka w zadaniach trudnych, monotonnych czy niebezpiecznych (41%). Przedstawiciele firm przewidują także, że AI będzie pomagać ludziom w pracy i będzie dla nich równorzędnym partnerem (22%). Zgodnie z odpowiedziami ankietowanych, AI najszybciej wyprze z rynku pracy telemarketerów (48%), pracowników usług takich jak recepcjonistki czy sekretarki (40%) oraz pracowników biurowych i administracji (27%), a nie dotknie w najbliższym czasie zawodów wymagających kreatywności i wysokich kompetencji społecznych, takich jak psychologowie (1%), artyści (1%) oraz nauczyciele (2%). Powyższe zdaniem badanych mają nadal pozostać domeną człowieka.

--------------

Kongres Huawei Rozmowy o Przyszłości to pierwsza z corocznych konferencji, które będą zachęcać do merytorycznej debaty nad wyzwaniami świata nowych technologii. Tegoroczną edycję poświęcono przyszłości sztucznej inteligencji i zmianom, jakie niesie ona konsumentom i przedsiębiorcom. Podczas otwarcia zaprezentowano najnowsze wyniki badania na temat postaw Polaków wobec AI, przeprowadzonego przez InFuture Institute na zlecenie Huawei. Kolejne panele dedykowano szeroko pojętej digitalizacji, rosnącej konsumpcji mediów na urządzeniach mobilnych i tzw. Internecie rzeczy, któremu prognozowany jest gwałtowny rozwój w momencie wprowadzenia sieci 5G. Przygotowano również panel poświęcony znaczeniu AI i nowych technologii w komunikacji marketingowej – wykorzystaniu robotów, algorytmów i uczenia maszynowego w budowaniu marek oraz przywiązaniu ludzi do smartfonów, z komentarzem socjologów na temat pozytywnych i negatywnych skutków tego zjawiska, w oparciu o badanie Ipsos dla Huawei obejmujące ponad 20 krajów regionu.

Huawei Mediatel SA razem ze spółką zależną HAWE Telekom podpisały list intencyjny z HUAWEI Polska

Mediatel SA (Grupa Kapitałowa HAWE) razem ze spółką zależną HAWE Telekom podpisały list intencyjny z HUAWEI Polska dotyczący współpracy w zakresie wsparcia technologicznego, handlowego oraz finansowego. Strony porozumienia zakładają podpisanie szczegółowej umowy do końca maja br. W opinii przedstawicieli firm podjęte działania będą podstawą wzrostu przychodów zarówno Grupy Kapitałowej HAWE, jak i Huawei Polska. czytaj więcej

Huawei HUAWEI P10 lite zadebiutował na polskim rynku

Na polskim rynku zadebiutował Huawei P10 lite - smartfon, dzięki któremu każda fotografia będzie wyglądała znakomicie! Nowe urządzenie z serii P to nie tylko świetny aparat z trybem portretowym, ale również mocne podzespoły. Wszystko zamknięte w szklanej obudowie, która zachwyca pięknymi, załamującymi swiatło kolorami. Tradycyjnie nie zabrakło funkcji, które kochają wszyscy aktywni użytkownicy - czytnika linii papilarnych i dual SIM.
czytaj więcej

Huawei Założyciel Huawei przedstawił Premierowi Nowej Zelandii program inwestycyjny na rzecz transformacji cyfrowej

Premier Nowej Zelandii – Rt Hon. Bill English oraz założyciel i prezes zarządu Huawei – Ren Zhengfei, podczas spotkania, dyskutowali o rozwoju infrastruktury informacyjno-komunikacyjnej oraz jej znaczeniu dla transformacji cyfrowej. Huawei przedstawił program inwestycyjny dla Nowej Zelandii w tym działania, które zamierza podjąć w ramach badań i rozwoju oraz inicjatyw w zakresie budowy infrastruktury chmurowej. Firma poinformowała także o planach otwarcia biura regionalnego w Wellington. czytaj więcej

Huawei HUAWEI P10 – mobilne studio fotografii - polska premiera

Najnowszy produkt w serii P – HUAWEI P10 został oficjalnie zaprezentowany w Polsce. Zarówno główny, jak i przedni aparat w smartfonie, powstał we współpracy z Leica. Nowością jest tryb portretowy z inteligentnym algorytmem rozpoznawania cech twarzy. Sercem P10 jest procesor Kirin 960 i bateria 3200mAh. Kampania reklamowa najnowszego flagowca Huawei pod nazwą „Perfekcyjny portret” rusza 1 kwietnia, bierze w niej udział ambasador marki - Robert Lewandowski. czytaj więcej

Huawei Marzena Śliz Dyrektorem Public Affairs w HUAWEI Polska

HUAWEI Polska powiększył swój zespół. Od 15 marca br. do polskiego oddziału firmy dołączyła Marzena Śliz, obejmując stanowisko Dyrektora Public Affairs. Nowa Dyrektor w Huawei będzie odpowiedzialna za wdrażanie strategii oraz komunikacji korporacyjnej na rynku ICT w Polsce, a także utrzymywanie relacji z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za ten obszar. czytaj więcej

Huawei Huawei P10 w przedsprzedaży z zestawem prezentów

Dobra wiadomość dla tych, którzy nie mogą się doczekać najnowszego Huawei P10 z rewolucyjnymi funkcjami fotograficznymi. Tegoroczny flagowiec Huawei jest już dostępny w przedsprzedaży razem z zestawem prezentów. Decydując się na zamówienie Huawei P10 przed oficjalną polską premierą można otrzymać powerbank o pojemności 10000mAh, szybką ładowarkę samochodową Super Charge i selfie stick. czytaj więcej

Huawei HUAWEI na Smart City Forum: Inteligentny system zarządzania oświetleniem fundamentem pod budowę Smart City

Transformacja technologiczna dokonująca się w oparciu o ideę Smart City dotyka wszystkich kluczowych obszarów środowiska miejskiego. HUAWEI podczas V edycji Smart City Forum zaprezentował perspektywy rozwoju polskich miast z wykorzystaniem nowych technologii oraz ich rolę w budowaniu przyjaznego, bardziej komfortowego oraz bezpieczniejszego ekosystemu do życia i pracy. czytaj więcej

Huawei HUAWEI w ramach projektu X Labs ogłasza kluczowe obszary badań na rzecz innowacyjnych rozwiązań mobilnych

Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress HUAWEI zorganizował pierwszą doroczną konferencję w ramach projektu X Labs. Zebranym gościom przedstawiono między innymi kierunki badań na rzecz innowacyjnych rozwiązań mobilnych. Wśród nich znalazły się drony i pojazdy podłączone do Internetu, wirtualna rzeczywistość w chmurze oraz bezprzewodowe rozwiązania dla robotyki. czytaj więcej

Huawei China Mobile, HUAWEI, Deutsche Telekom i Volkswagen przedstawiają wizję usługi 5G we wspólnym raporcie

Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress, firmy China Mobile, HUAWEI, Deutsche Telekom i Volkswagen przedstawiły wspólną wizję rozwoju sieci 5G. Standard usług mobilnych nowej generacji działających w oparciu o technologię network slicing zaprezentowano w raporcie „5G Service-Guaranteed Network Slicing White Paper”. Ponadto jego autorzy dzielą się także spostrzeżeniami na temat rozwoju rozwiązań chmurowych w erze 5G. czytaj więcej

Huawei Wystawa HUAWEI z rozwiązaniami dla Inteligentnego Miasta na Smart City Forum w Warszawie

Dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) zmienia nasz sposób życia. Wykorzystując bowiem ich potencjał można skutecznie poprawić funkcjonalność naszego otoczenia. A szybka, otwarta wymiana informacji staje się kluczem do budowania lepszych miast. W ramach promocji tej idei firma HUAWEI w dniach 8 - 9 marca – podczas V edycji Smart City Forum w Warszawie – będzie prezentowała w formie otwartej dla wszystkich wystawy rozwiązania, które pomagają efektywnie tworzyć komfortowe i nowoczesne środowisko miejskie. czytaj więcej

Huawei Mediatel SA razem ze spółką zależną HAWE Telekom podpisały list intencyjny z HUAWEI Polska

Mediatel SA (Grupa Kapitałowa HAWE) razem ze spółką zależną HAWE Telekom podpisały list intencyjny z HUAWEI Polska dotyczący współpracy w zakresie wsparcia technologicznego, handlowego oraz finansowego. Strony porozumienia zakładają podpisanie szczegółowej umowy do końca maja br. W opinii przedstawicieli firm podjęte działania będą podstawą wzrostu przychodów zarówno Grupy Kapitałowej HAWE, jak i Huawei Polska. czytaj więcej

Huawei HUAWEI P10 lite zadebiutował na polskim rynku

Na polskim rynku zadebiutował Huawei P10 lite - smartfon, dzięki któremu każda fotografia będzie wyglądała znakomicie! Nowe urządzenie z serii P to nie tylko świetny aparat z trybem portretowym, ale również mocne podzespoły. Wszystko zamknięte w szklanej obudowie, która zachwyca pięknymi, załamującymi swiatło kolorami. Tradycyjnie nie zabrakło funkcji, które kochają wszyscy aktywni użytkownicy - czytnika linii papilarnych i dual SIM.
czytaj więcej

Huawei Założyciel Huawei przedstawił Premierowi Nowej Zelandii program inwestycyjny na rzecz transformacji cyfrowej

Premier Nowej Zelandii – Rt Hon. Bill English oraz założyciel i prezes zarządu Huawei – Ren Zhengfei, podczas spotkania, dyskutowali o rozwoju infrastruktury informacyjno-komunikacyjnej oraz jej znaczeniu dla transformacji cyfrowej. Huawei przedstawił program inwestycyjny dla Nowej Zelandii w tym działania, które zamierza podjąć w ramach badań i rozwoju oraz inicjatyw w zakresie budowy infrastruktury chmurowej. Firma poinformowała także o planach otwarcia biura regionalnego w Wellington. czytaj więcej

Huawei HUAWEI P10 – mobilne studio fotografii - polska premiera

Najnowszy produkt w serii P – HUAWEI P10 został oficjalnie zaprezentowany w Polsce. Zarówno główny, jak i przedni aparat w smartfonie, powstał we współpracy z Leica. Nowością jest tryb portretowy z inteligentnym algorytmem rozpoznawania cech twarzy. Sercem P10 jest procesor Kirin 960 i bateria 3200mAh. Kampania reklamowa najnowszego flagowca Huawei pod nazwą „Perfekcyjny portret” rusza 1 kwietnia, bierze w niej udział ambasador marki - Robert Lewandowski. czytaj więcej

Huawei Marzena Śliz Dyrektorem Public Affairs w HUAWEI Polska

HUAWEI Polska powiększył swój zespół. Od 15 marca br. do polskiego oddziału firmy dołączyła Marzena Śliz, obejmując stanowisko Dyrektora Public Affairs. Nowa Dyrektor w Huawei będzie odpowiedzialna za wdrażanie strategii oraz komunikacji korporacyjnej na rynku ICT w Polsce, a także utrzymywanie relacji z instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za ten obszar. czytaj więcej

Huawei Huawei P10 w przedsprzedaży z zestawem prezentów

Dobra wiadomość dla tych, którzy nie mogą się doczekać najnowszego Huawei P10 z rewolucyjnymi funkcjami fotograficznymi. Tegoroczny flagowiec Huawei jest już dostępny w przedsprzedaży razem z zestawem prezentów. Decydując się na zamówienie Huawei P10 przed oficjalną polską premierą można otrzymać powerbank o pojemności 10000mAh, szybką ładowarkę samochodową Super Charge i selfie stick. czytaj więcej

Huawei HUAWEI na Smart City Forum: Inteligentny system zarządzania oświetleniem fundamentem pod budowę Smart City

Transformacja technologiczna dokonująca się w oparciu o ideę Smart City dotyka wszystkich kluczowych obszarów środowiska miejskiego. HUAWEI podczas V edycji Smart City Forum zaprezentował perspektywy rozwoju polskich miast z wykorzystaniem nowych technologii oraz ich rolę w budowaniu przyjaznego, bardziej komfortowego oraz bezpieczniejszego ekosystemu do życia i pracy. czytaj więcej

Huawei HUAWEI w ramach projektu X Labs ogłasza kluczowe obszary badań na rzecz innowacyjnych rozwiązań mobilnych

Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress HUAWEI zorganizował pierwszą doroczną konferencję w ramach projektu X Labs. Zebranym gościom przedstawiono między innymi kierunki badań na rzecz innowacyjnych rozwiązań mobilnych. Wśród nich znalazły się drony i pojazdy podłączone do Internetu, wirtualna rzeczywistość w chmurze oraz bezprzewodowe rozwiązania dla robotyki. czytaj więcej

Huawei China Mobile, HUAWEI, Deutsche Telekom i Volkswagen przedstawiają wizję usługi 5G we wspólnym raporcie

Podczas tegorocznych targów Mobile World Congress, firmy China Mobile, HUAWEI, Deutsche Telekom i Volkswagen przedstawiły wspólną wizję rozwoju sieci 5G. Standard usług mobilnych nowej generacji działających w oparciu o technologię network slicing zaprezentowano w raporcie „5G Service-Guaranteed Network Slicing White Paper”. Ponadto jego autorzy dzielą się także spostrzeżeniami na temat rozwoju rozwiązań chmurowych w erze 5G. czytaj więcej

Huawei Wystawa HUAWEI z rozwiązaniami dla Inteligentnego Miasta na Smart City Forum w Warszawie

Dynamiczny rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) zmienia nasz sposób życia. Wykorzystując bowiem ich potencjał można skutecznie poprawić funkcjonalność naszego otoczenia. A szybka, otwarta wymiana informacji staje się kluczem do budowania lepszych miast. W ramach promocji tej idei firma HUAWEI w dniach 8 - 9 marca – podczas V edycji Smart City Forum w Warszawie – będzie prezentowała w formie otwartej dla wszystkich wystawy rozwiązania, które pomagają efektywnie tworzyć komfortowe i nowoczesne środowisko miejskie. czytaj więcej

News BLIK - co to jest? W jaki sposób działa?

BLIK jest nowoczesnym, polskim standardem mobilnych płatności, który potrafi ułatwić życie wielu milionom ludzi począwszy od roku 2015. Dostarcza przy tym sporo przełomowych rozwiązań, takich jak choćby przelewy na numer telefonu, wypłaty gotówki z bankomatów bez zastosowania karty czy też łatwe oraz szybkie płatności przy wykorzystaniu płatniczych terminali. Spore rozpowszechnienie systemu sprawia, iż skorzystać z niego może w praktyce każdy z klientów instytucji mających uniwersalny profil. Cały czas dołączają do niego także następne banki. czytaj więcej

Huawei Huawei uruchomia hotspoty Wi-Fi na terenie całych Włoch

Włoska firma Fastweb wraz z Huawei zbuduje miejskie punkty dostępu do sieci Wi-Fi. Rozwiązanie CloudCampus ma zostać użyte do wdrożenia sieci Wi-Fi na terenie całych Włoch i w efekcie do poprawy komfortu korzystania z Internetu. czytaj więcej

Huawei HUAWEI i Baidu podpisały porozumienie o współpracy na rzecz rozwoju nowej ery sztucznej inteligencji

HUAWEI i Baidu ogłosiły porozumienie o zawarciu strategicznej współpracy obejmujące swoim zasięgiem badania i rozwój nad sztuczną inteligencję (AI), platformą i technologiami oraz usługami internetowymi. Celem obu firm jest propagowanie otwartego mobilnego ekosystemu opartego na wspólnych wartościach, pobudzanie rozwoju nowych zastosowań sztucznej inteligencji oraz dostarczania użytkownikom lepszych doświadczeń z użytkowania rozwiązań i usług AI. czytaj więcej

Huawei Zwycięzcy konkursu Huawei Seeds for the Future z krajów Unii Europejskiej zaprezentowali „Postulat na rzecz Cyfryzacji Europy”

Podczas oficjalnego spotkania z przedstawicielami Europarlamentu, grupa 74 studentów uczelni technicznych z krajów Unii Europejskiej zaprezentowała swój „Postulat na rzecz Cyfryzacji Europy”. Dokument jest zbiorem pomysłów, których realizacja, zdaniem młodych specjalistów z sektora teleinformatycznego, przyczyni się do stworzenia lepszej przyszłości dla wszystkich mieszkańców starego kontynentu. czytaj więcej