Wiadomości firmowe

Dlaczego firmom tak trudno znaleźć specjalistów data science?

19.06.2019
Zdaniem Hala Variana, głównego ekonomisty Google, tym co utrudnia firmom wykorzystanie pełni potencjału analityki jest brak odpowiedniej liczby specjalistów, którzy potrafią pracować z danymi. Biznes dostrzega ten problem i stara się pozyskać talenty oferując atrakcyjne wynagrodzenie. Jak wynika z badania Business Over Broadway/Keggle, roczna mediana zarobków specjalistów data science w Polsce wynosi ok. 106 tys. zł, co daje ok. 9 tys. zł miesięcznie. Osoby z dłuższym stażem mogą liczyć na znacznie wyższe kwoty. Jednak, jak wskazują eksperci SAS, główny problem stanowi określenie, który kandydat przyczyni się do realizacji celów biznesowych organizacji, ponieważ praca jako data scientist wymaga ściśle określonych predyspozycji.

Specjalista na stanowisku data scientist musi posiadać wiele umiejętności z zakresu statystyki, matematyki, ekonometrii, uczenia maszynowego czy programowania. Ponadto powinien znać narzędzia analityczne oraz umieć pracować z bazami danych. Potrzebna jest także wiedza i praktyka biznesowa, aby dobrze rozumieć specyfikę danej branży i konkretne potrzeby klienta. Pozwala to przeprowadzać analizy, które będą miały przełożenie na skuteczność prowadzonego biznesu. Często rozwiązanie danego problemu poprzedzają długie testy mające na celu wybór najlepszego algorytmu. Nie bez znaczenia są także umiejętności miękkie, dzięki którym data scientist jest w stanie sformułować i przekazać uzyskane wnioski w sposób zrozumiały innym członkom organizacji.

Sposób na brak talentów 

Specjaliści SAS wskazują, że w przyszłości, w ramach zawodu data science powstaną specjalizacje, takie jak np. data developer, data researcher, data creative, data businessperson. Zawężenie specjalizacji ułatwi firmom pozyskiwanie specjalistów z obszaru analityki, gdyż nie będą oni musieli posiadać aż tak szerokiego wachlarza umiejętności.

Biznes zmaga się z deficytem specjalistów data science m.in. dlatego, że trudno jest znaleźć właściwych kandydatów, którzy posiadaliby zarówno umiejętności techniczne, jak i biznesowe. Jednym z pomysłów na rozwiązanie tego problemu jest tworzenie zespołów składających się z osób o różnych cechach, które wspólnie są w stanie spełnić oczekiwania danej organizacji – mówi Aleksandra Korycka, Senior Human Resources Business Partner w SAS Polska.

Innym sposobem na pozyskanie talentów jest współpraca z uczelniami wyższymi i szkołami, mająca na celu pomoc uczniom i studentom w pozyskaniu umiejętności analitycznych. Przykładowo, firma SAS prowadzi projekt SAS Viya for Learners, w ramach którego zapewnia darmowy dostęp do narzędzi analitycznych do celów edukacyjnych. Oprócz tego edukatorzy mogą skorzystać z materiałów dodatkowych: poradników internetowych, zajęć e-learningowych, dokumentów, a także wsparcia technicznego i konsultacji za pośrednictwem czatu. W Polsce owocem tego typu inicjatywy są certyfikaty „Analityk Statystyczny z Systemem SAS” oraz „Data Scientist z Systemem SAS” wydawany przez SAS studentom Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Współpraca obu organizacji trwa od ponad 20 lat i przyczyniła się do budowania kadr posiadających wysokie kompetencje analityczne. W przypadku młodszych adeptów analityki, nauka przebiega poprzez zabawę. Dla przykładu SAS wraz z kanadyjską szkołą biznesu HEC Montreal opracował grę edukacyjną Cortex. Zadaniem graczy jest stworzenie najlepszego modelu analitycznego, który wykorzystując oprogramowanie do modelowania predykcyjnego pozwoli zebrać środki na rzecz fikcyjnej organizacji charytatywnej.

Bardzo istotnym aspektem pracy specjalisty data science jest dostęp do innowacyjnych i zaawansowanych technologii, a także udział w ciekawych i nowatorskich projektach w różnych branżach i obszarach biznesowych. W SAS tworzymy przyjazne środowisko wspierające kreatywność, innowacyjność i zaangażowanie. O tym, że warto podjąć u nas pracę świadczy fakt, że w tym roku SAS ponownie znalazł się w gronie dziesięciu najlepszych miejsc pracy w Europie i zajął trzecie miejsce w polskiej edycji rankingu Great Place to Work – podsumowuje Joanna Pietrusińska, Senior Manager, Human Resources w SAS.

Informacja o firmie SAS Institute

SAS Institute jest światowym liderem w zakresie analityki biznesowej oraz największym niezależnym dostawcą oprogramowania Business Intelligence. Z rozwiązań SAS korzysta na świecie ponad 83 000 firm i instytucji w 148 krajach, w tym 96 przedsiębiorstw z pierwszej setki listy 2017 Fortune Global 500. Firma istnieje od 1976 r. i zatrudnia ponad 14 000 pracowników. W Polsce SAS Institute działa od 1992 r. i jest wiodącym dostawcą zaawansowanej analityki i BI. Rozwiązania i oprogramowanie SAS adresowane są do wszystkich sektorów gospodarki, m.in. bankowości, ubezpieczeń, telekomunikacji, energetyki, nauki, ochrony zdrowia, farmacji, przemysłu, handlu oraz sektora administracji publicznej. www.sas.com/poland

 

News Co powinien wpisać w CV technik telekomunikacji?

Technik szerokopasmowej komunikacji elektronicznej to zawód, do którego powstania przyczyniła się Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (PIKE). Osoba, która ukończy 4-letnią szkołę zawodową, zajmuje się obsługą systemów telewizji kablowych, a także produkcją, montażem i serwisem sprzętu wykorzystywanego przez sieci szerokopasmowe. Tymczasem technik telekomunikacji zajmuje się transmisją różnych informacji na odległość. Jak napisać CV, aby móc ubiegać się to o stanowisko? Co należy umieścić w curriculum vitae? Podpowiadamy.

czytaj więcej

News 3 największe korzyści z korzystania z autoryzowanych serwisów Apple

Czy można naprawić sprzęt od Apple w dowolnym serwisie? Dziś już często tak. Czy taka naprawa będzie wykonana solidnie? Różnie z tym bywa, choć jakość usług rośnie. A więc czy są jeszcze powody, żeby oddawać sprzęt z Cupertino do naprawy w autoryzowanym serwisie? Cała masa, ale opowiemy o trzech najważniejszych. czytaj więcej

News Jak zyskać na sprzedaży firmy? Poznaj skuteczne sposoby na zwiększanie wartości marki i firmy

Proces sprzedaży firmy niezależnie od branży, czy wielkości warto rozpocząć od oceny wartości podmiotu. Mamy do wyboru wiele metod – porównawczą, dochodową, czy majątkową. Bardzo ważny jest tutaj aspekt oceny przez potencjalnego inwestora tego, jaki osiągnie zwrot z inwestycji. Dlatego musimy udowodnić, że nasz firma ma duży potencjał zwrotu. Istnieje jednak kilka sposobów, które wpłyną na wartość sprzedanego podmiotu. Co zatem zrobić, aby uzyskać wyższą cenę podczas negocjacji? I w jaki sposób można wpłynąć na zwiększanie wartości marki? czytaj więcej

News Kogeneracja – co warto wiedzieć?

Hasło „kogeneracja” coraz częściej pojawia się w dyskusjach o sposobach zasilania i ogrzewania budynków. Czy jednak ten szum jest faktycznie coś wart, czy może to tylko sztucznie wywołany trend? Na to i kilka innych pytań odpowiemy w poniższym tekście. czytaj więcej