UOKiK: Black Friday - masz takie same prawa jak zwykle
News

UOKiK: Black Friday - masz takie same prawa jak zwykle

23.11.2017
- W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami.
- Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją.
- Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają  sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy – również internetowe.  Warto do zakupów podejść z rozsądkiem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina: na wyprzedażach masz takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany.

1. Reklamacje

- Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2. Zwrot w sklepie internetowym

A co jeśli buty okazały się za małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

3. Zwrot w sklepie tradycyjnym

Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.

4. Zakupy w sklepie zagranicznym

Pamiętaj, prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym.

5. Czy okazja naprawdę jest okazją

Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.

6. Drożej przy kasie

Bądź czujny. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie!

7. Bezpłatna pomoc

W przypadku wątpliwości lub problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220, napisz maila na adres: porady|dlakonsumentow.pl| |porady|dlakonsumentow.pl, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. Jeśli masz kłopoty ze sklepem z innego kraju UE, pomoc znajdziesz w Europejskim Centrum Konsumenckim, które należy do ECC-Net.

News Jak kupić telefon sprytniej niż dotychczas?

Chcesz kupić nowy telefon przez internet, ale boisz się zamówić go w niesprawdzonym jeszcze sklepie? Szukasz sposobu na tańsze zakupy, bez konieczności rezygnowania z wymarzonego modelu smartfona? Sprawdź, jak kupować tanio i rozsądnie. czytaj więcej

News Kto dzwoni? Jak sprawdzić nieznany numer w sieci?

Prawie codziennie ktoś do nas dzwoni - na ekranie naszego urządzenia pojawia się wówczas komunikat o połączeniu, które pochodzi z konkretnego numeru. Zazwyczaj powiązany jest on z jakimś kontaktem z naszej listy - nasz numer mają przecież znajomi, przyjaciele czy rodzina. Zdarza się jednak, że nie znamy numeru, który próbuje się z nami skontaktować. Może budzić to uzasadniony niepokój - zwłaszcza w świetle oszustw czy naciągnięć telefonicznych. Okazuje się jednak, że w większości przypadków możemy sprawdzić, kto do nas dzwoni. czytaj więcej

News iPhone 13 – cztery wersje i najważniejsze różnice?

We wrześniu bieżącego roku zobaczyliśmy premierę kolejnej edycji smartfonów iPhone od Apple. Na rynku są już dostępne 4 wersje trzynastki, dlatego poniżej znajdziesz informacje o tym, jakie są najważniejsze różnice między nimi. czytaj więcej

News Podpis kwalifikowany - jakie dokumenty można nim podpisać?

We współczesnym świecie sporo administracyjnych spraw załatwić można poprzez Internet. Jest to dość ważne - osoba fizyczna raz w roku zobowiązana jest do podpisania kilku dokumentów związanych chociażby z podatkami. W sytuacji, kiedy jesteś rodzicem i składasz różne wnioski o pomoc socjalną, tutaj też możesz wspomóc się elektronicznym sposobem ich załatwiania. Jednak sprawa wygląda nieco inaczej, kiedy masz swoją własną firmę, Regularne podpisywanie raportów, zawieranie umów, podpisywanie potwierdzeń czy realizowanie procesów decyzyjnych - to wszystko wymaga wyraźnego podpisu i jest niezwykle czasochłonne. Jednak obecnie można skorzystać z doskonałego rozwiązania, jakim jest podpis kwalifikowany, który często pozwala na zaoszczędzenie zarówno czasu, jak i pieniędzy. czytaj więcej