Co to jest content marketing? Od czego zacząć działania?
News

Co to jest content marketing? Od czego zacząć działania?

02.08.2022
Content marketing to działania, które w ostatnich latach stały się jednym z ważnych elementów strategii marketingowych prowadzonych przez firmy z różnych branż. Zainteresowanie tym zagadnieniem wynika co najmniej Z kilku kwestii. Skala jego popularności jest wręcz zaskakująco duża – w 2021 roku blisko 80 proc. firm z branży B2B miało opracowaną strategię content marketingu. Co to jest, na czym polega i jak zacząć działania?

Co to jest content marketing?

Słowo content może kojarzyć się głównie z tekstem, ale w tym przypadku nie chodzi wyłącznie o niego. Działania z tego zakresu polegają na tworzeniu treści, które wzbudzą zainteresowanie odbiorców, doprowadzą do interakcji internauty z materiałem – polubienia wpisu w serwisie społecznościowym, jego udostępnienia, napisania o nim na blogu czy przekazania informacji na ten temat w czasie tradycyjnej rozmowy. Contentem jest nie tylko artykuł, ale również video, zdjęcie, raport, webinar czy nagranie dźwiękowe. Zatem celem działań z zakresu content marketingu jest stworzenie treści, która zaciekawi osoby, stanowiące dla danej marki grupę docelową, i pozyskanie nowych zainteresowanych ofertą.

 

SEMrush zapytało ponad 1500 agencji marketingowych o to, czy mają opracowaną strategię content marketingu. Aż 84 proc. respondentów odpowiedziało, że tak. Tylko na czym właściwie polega strategia marketingu treści?

Strategia marketingu treści – na czym to polega?

Działania marketingowe realizowane w firmie powinny przebiegać zgodnie z ustalonym planem. To samo dotyczy contentu. Strategia marketingu treści polega na zaplanowaniu długofalowych prac dotyczących tworzenia jakościowych materiałów skierowanych do grupy docelowej. Ponadto należy ustalić częstość publikacji contentu i przemyśleć, jak dopasować go do odbiorcy, aby sprzyjał on budowaniu z nim pozytywnych relacji.

 

Strategia marketingu treści najczęściej przygotowywana jest na długi okres, często na cały rok. Zdarza się, że organizacje twierdzą, iż mają opracowaną strategię content marketingu, ale nie mają jej opisanej i udokumentowanej. Tymczasem warto skonstruować taki dokument, aby wszyscy odpowiedzialni za komunikację wiedzieli, jaki jest plan działań marketingowych w firmie.

 

Tworząc strategię marketingu treści, należy wiedzieć, do kogo kierujemy content, z kim prowadzimy komunikację. Każdą grupę odbiorców mogą zainteresować inne materiały. Należy również ustalić, w jakich kanałach będzie udostępniany content, a także jakie będą jego formaty. Czy mają to być publikacje na blogu, webinary, pliki video, infografiki, a może inne materiały? Warto też zaplanować, kiedy będą realizowane publikacje, z jaką częstotliwością. Trzeba także znaleźć temat przewodni contentu, który będzie pasować do działalności firmy i jednocześnie będzie odpowiadać odbiorcy.


Strategia content marketingu powinna być oryginalna. Trudno osiągnąć oczekiwany efekt materiałami, które były już publikowane przez inne marki albo czymś bardzo podobnym. To unikatowość, a następnie zaskoczenie i zaciekawienie contentem może przynieść najlepsze rezultaty.

Skuteczny content marketing – o czym należy pamiętać?

To, że zdecydowana większość firm wykorzystuje w swojej działalności content marketing, nie oznacza, że wszystkie marki osiągają dzięki temu sukces. Często też pojęcie to jest nadużywane i stosowane w przypadku zwyczajnych, powtarzalnych treści, które niczego nie wnoszą i nie wywołują zainteresowania internautów. Content wymaga pomysłu, by był skuteczny i konwertował. Ponadto należy analizować wcześniejsze materiały, osiągnięte wyniki i na tej podstawie podejmować decyzje co do kolejnych tworzonych treści.

 

W każdej działalności mogą się sprawdzić inne narzędzia, natomiast najczęściej oczekiwane efekty przynoszą następujące:

  • E-booki – często udostępniane są w serwisach społecznościowych, a także linkowane jako źródło informacji w artykułach i wpisach blogowych. Taki materiał może latami przynosić korzyści.
  • Infografiki – pojawiają się one w artykułach na blogach. Zdarza się, że sięgają po nie cenione marki i udostępniają je w różnych serwisach społecznościowych.
  • Prezentacje – aktualnie mniej popularne, ale również mogą się sprawdzić, tym bardziej, że istnieją w sieci serwisy, które specjalizują się w gromadzeniu wartościowych prezentacji.
  • Webinary – to znakomite źródło leadów. Zorganizowanie darmowego szkolenia jest sposobem na zachęcenie do sprawdzenia oferty marki. Zapisy na webinar można zorganizować np. w serwisie społecznościowym Facebook, dzięki czemu informacja o wydarzeniu dotrze do znajomych osoby, która się nim zainteresuje lub zadeklaruje obecność. Później z webinaru można udostępnić nagranie, którym będą dzielić się internauci i może ono być źródłem kolejnych leadów.

W razie pytań dotyczących wdrożenia działań warto zdecydować się na konsultacje content marketingowe, które mogą rozwiać wiele wątpliwości.

 

News Jak słuchać muzyki - zobacz 3 sposoby

Jak wiadomo, muzyka łagodzi obyczaje, pomaga również zrelaksować się oraz umilić wolny czas. Pytanie tylko w jaki sposób jej słuchać, tak aby było to dla nas jak najbardziej wygodne i sprawiało nam jak najwięcej przyjemności. Przedstawiamy trzy proste sposoby. czytaj więcej

News BLIK - co to jest? W jaki sposób działa?

BLIK jest nowoczesnym, polskim standardem mobilnych płatności, który potrafi ułatwić życie wielu milionom ludzi począwszy od roku 2015. Dostarcza przy tym sporo przełomowych rozwiązań, takich jak choćby przelewy na numer telefonu, wypłaty gotówki z bankomatów bez zastosowania karty czy też łatwe oraz szybkie płatności przy wykorzystaniu płatniczych terminali. Spore rozpowszechnienie systemu sprawia, iż skorzystać z niego może w praktyce każdy z klientów instytucji mających uniwersalny profil. Cały czas dołączają do niego także następne banki. czytaj więcej

News Dropshipping – na czym polega?

Czy masz świetny pomysł na sklep internetowy, ale nie wiesz, od czego zacząć? Dropshipping może być właśnie tym rozwiązaniem! Jest to idealne rozwiązanie, jeśli twoja firma jest mała lub średnia, ponieważ pozwala zaoszczędzić pieniądze na początkowych kosztach rozpoczęcia działalności. Czym jest dropshipping i jakie są o nim opinie? czytaj więcej

News Tani hosting - jak wybrać najlepszy?

Jedną z najważniejszych rzeczy, o jaką musi zatroszczyć się przedsiębiorca, jest odpowiednia strona internetowa. Wybór wielu osób pada na WordPress - właśnie na tym silniku działa spora część witryn. Niezależnie, czy zdecydujemy się skorzystać z WordPress czy innego systemu, będzie nam potrzebny odpowiedni hosting. Jak go wybrać? czytaj więcej

News Na co zwracać uwagę, kupując nowy telefon komórkowy?

Z roku na rok telefony komórkowe stają się coraz bardziej zaawansowane. To już nie proste urządzenia do dzwonienia, ale skomplikowane maszyny wielofunkcyjne. Na co warto zwracać uwagę podczas zakupu smartfona? czytaj więcej