Archiwalne

Telewizja n i Telekomunikacja Polska najbardziej nowoczesne w zakresie metod otrzymywania i opłacania rachunków

31.01.2011

Klienci telewizji n oraz Telekomunikacji Polskiej mogą korzystać z najszerszej palety nowoczesnych metod otrzymywania i opłacania rachunków – wynika z zestawienia jakie przygotowała Fundacja Komunikacja 2.0., organizator akcji „Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie”.

Niestety, wciąż wielu dostawców usług nie oferuje dodatkowych możliwości opłacania rachunków online czy powiadamiania klientów o ich wysokości. Jedynie 2 firmy z 16-tu, które objęło badanie, wprowadziły do tej pory system EBPP umożliwiający przesyłanie i opłacanie rachunków w postaci elektronicznej w systemie bankowym.

Fundacja Komunikacja 2.0. przeanalizowała ofertę 16 dostawców usług telekomunikacyjnych, energetycznych, operatorów telewizji i Internetu pod kątem sposobów dostarczania rachunków do klientów i udostępnianych metod płatności. W rankingu uwzględniono m.in. takie firmy jak telewizja n, Vattenfall, Telekomunikacja Polska, Era, PGE, Aster, Cyfrowy Polsat, Cyfra+, UPC, Play oraz RWE. Na tle konkurentów wyróżniły się: telewizja n oraz Telekomunikacja Polska.

Z analizy przeprowadzonej przez Fundację Komunikacja 2.0 wynika, że wszystkie największe firmy dostarczają informację o rozliczeniach pocztą oraz za pośrednictwem infolinii. Coraz popularniejsze są e- BOK-i, czyli elektroniczne biura obsługi klienta z możliwością pobierania obrazów faktur w postaci elektronicznej ze strony internetowej dostawcy usługi. Wprowadziło je już większość dostawców masowych usług. Niestety, tylko nieliczni (telewizja „n” i firma PGE) umożliwiają skorzystanie z najnowocześniejszych rozwiązań - EBPP (elektroniczna prezentacja i płatność rachunków), dzięki którym rachunki trafiają w formie elektronicznej w jedno miejsce, gdzie można jednocześnie zrealizować za nie płatności.

- Niestety wciąż wielu klientów nie może otrzymywać i opłacać rachunków w elektronicznej formie w bezpieczny i niezawodny sposób. Nadal dominują przesyłki pocztowe. Tylko nieliczni oferują rozwiązania EBPP, które zapewniają pełną kontrolę nad rachunkami i płatnościami i które w wielu krajach europejskich są już standardem - podsumowuje wyniki badania Norbert Kilen z Fundacji Komunikacja 2.0.

Również pod względem oferowanych metod płatności dostawcy usług w Polsce mają sporo do nadrobienia w stosunku do europejskich liderów. Choć klienci każdej z 16 przebadanych firm mogą opłacać rachunki za pośrednictwem przelewu bankowego, to jedynie 6 firm: Vattenfall, Telekomunikacja Polska, Plus, Orange, Cyfrowy Polsat i Cyfra+ deklaruje, że udostępnia ułatwienia w realizacji elektronicznych płatności. Jeszcze mniej (telewizja „n” i PGE) zapewnia możliwość skorzystania z EBPP, gdzie na stronie banku można zapłacić za rachunek, który jest tam prezentowany w formie elektronicznej.

- Mam nadzieję, że usługodawcy wezmą pod uwagę wyniki rankingu i udostępnią klientom bardziej nowoczesne metody opłacania i otrzymywania rachunków. Wiele jest jeszcze na tym polu do zrobienia. Dystans jaki dzieli nas w tym względzie od Europy Zachodniej, gdzie EBPP dostępny jest dla milionów klientów, jest naprawdę spory – mówi Norbert Kilen.

Analiza objęła telewizję n, Vattenfall, Telekomunikację Polską, Plus, Era, Orange, PGE, Aster, Cyfrowy Polsat, Cyfra+, UPC, Vectra, Play, Multimedia Polska, RWE, Tauron. Dane do zestawienia zostały zebrane poprzez rozmowy z Biurami Obsługi Klienta firm i uzupełnione informacjami podawanymi na ich stronach internetowych. Wywiady były przeprowadzone w grudniu 2010 r. przez Fundację Komunikacja 2.0.

Przygotowanie rankingu jest częścią akcji „Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie” (http://www.doscpapierowych.pl/) prowadzonej przez Fundację. Strona akcji na Facebooku zgromadziła do tej pory ponad 10.000 fanów. Na stronie internetowej akcji poparło ją już ponad 8000 internautów.

Patronami medialnymi akcji ‘Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie” są Dziennik Internautów, FinanseOsobiste.pl oraz Lanpolis.pl i Techmaniak.pl.

źródło: Fundacja Komunikacja 2.0.