Podczas czerwcowych pilotażowych testów telewizji interaktywnej, która już jesienią br. wejdzie w skład potrójnej usługi DIALOG media®, kilkadziesiąt osób swobodnie korzystało ze sprzętu i dostępnych programów TV. Uwagi na temat usługi Triple Play zapisywali w dzienniczkach testu.
„Wnioski z tej części testów należy uznać za bardzo zachęcające. Zdecydowana większość osób przyjęła pilotażową wersję DIALOG media® jako istotną nowość w usługach telekomunikacyjnych” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.
Oczekiwania większości uczestników pilotażu okazały się nastawione na wyższą od standardowej jakość usługi, zarówno w zakresie zawartości programowej nowej telewizji, jak i jakości obrazu oraz dźwięku. Stanowi to poważne wyzwanie dla oferującej usługę Telefonii Dialog i spółki Avista Media odpowiadającej za technologiczną stronę usługi i zarządzanie platformą multimedialną. Dostawcą platformy jest Nokia Siemens Network. To czwarte wdrożenie tego systemu na świecie. Aktualnie korzystają z niego użytkownicy największych operatorów telekomunikacyjnych w Belgii (Belgacom), Holandii (ADC) i Słowacji.
Testy objęły przede wszystkim technologię: instalację, użytkowanie, dostępne funkcjonalności, jakość obrazu. Ich celem było sprawdzenie, czy usługa jest intuicyjna, łatwa w obsłudze i o odpowiedniej jakości. W czasie testów użytkownicy mieli do dyspozycji tylko kilka kanałów telewizyjnych i kilkanaście pozycji w bibliotece filmów. Jesienią w wersji komercyjnej usługi kanałów będzie kilkadziesiąt, a filmów – w pierwszym etapie – kilkaset.
„Przeprowadzony pilotaż dostarczył nam wiele informacji dotyczących preferencji polskich użytkowników usługi. To do ich potrzeb będziemy w najbliższych tygodniach dostosowywać system i zastosowane w nim rozwiązania” – mówi Grzegorz Mach, członek zarządu Telefonii Dialog.
Wnioski dotyczące preferencji użytkowników
Spośród trzech usług (telefon stacjonarny, szybki Internet, IPTV) najczęściej użytkowaną była opcja telewizji. Duże zainteresowanie możliwościami nowoczesnej telewizji zepchnęły podczas pilotażu dwie pozostałe składowe potrójnej usługi (czyli internet i telefon) na drugi plan. Największe zainteresowanie wśród wszystkich dostępnych funkcji wzbudziła Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand). Możliwość wypożyczenia filmu praktycznie bez opuszczania domowego fotela została oceniona jako rewolucyjna. Uczestnicy pilotażu sugerowali, że oprócz listy dostępnych tytułów przydatny byłby opis filmów, trailery, reklamy, wywiady z aktorami, zapowiedzi kolejnych części.
Poruszanie się po menu usługi większość testujących oceniła jako intuicyjne. Jako jedyne utrudnienie uznano zmianę sposobu wybierania kanału - w usłudze dostarczany wraz ze sprzętem pilot ma inny od tradycyjnego układ klawiszy (np. jako utrudnienie wskazywano konieczność potwierdzania klawiszem 'OK' każdej czynności wyboru interesującego kanału).
W ramach testu stwierdzono, iż dopracowania wymaga:
- mechanizm automatycznego uruchamiania urządzenia klienckiego,
- organizacja usług związana z funkcjami magnetowidu cyfrowego,
- organizacja i kształt interfejsu użytkownika, szczególnie w zakresie usług dodatkowych takich jak newsy, informacje o rachunku, wyszukiwanie ulubionych pozycji itp.
Techniczne wrażenia użytkowników
W dzienniczkach testów i podczas podsumowujących fokusów uczestnicy pilotażu instalację sprzętu określili jako prostą i łatwą. Ich pierwsze wrażenia były zdecydowanie pozytywne. Część osób zwróciła uwagę na zbyt długi czas uruchamiania się sprzętu, konieczność częstego wpisywanie kodu dostępu (PIN) oraz pasek postępu. Jako preferowane rozwiązania tych uciążliwości podano: komunikaty zwrotne sugerujące użytkownikowi popełnienie błędu lub podanie poprawnej komendy, wyświetlanie komunikatu "proszę czekać - trwa buforowanie".
Generalnie jakość obrazu i dźwięku oceniono jako zadowalające. W pilotażu podczas przełączania kanałów różnica między obrazem z telewizji naziemnej, kablowej czy satelitarnej nie była praktycznie możliwa do wychwycenia.
„Tunning platformy, planowany w czasie wdrożenia systemu komercyjnego, wykonamy przede wszystkim mając na względzie potrzeby użytkowe i ergonomiczne klientów” – mówi Andrzej Sobczak, prezes Avista Media. „Jesteśmy zadowoleni z jakości wybranego rozwiązania uzyskanej podczas testów. Wymaga ona jednak kilku poprawek, biorąc pod uwagę specyficzne oczekiwania odbiorców - jakość obrazu powinna być lepsza niż w zwykłych telewizorach. Wymagać to będzie nieznacznych zmian technicznych w celu pozyskania źródłowych sygnałów telewizyjnych o większej jakości i zastosowania lepszych urządzeń kodujących” – dodaje.
Jesienią testowana oferta w wersji dedykowanej do obecnych i potencjalnych abonentów Telefonii Dialog trafi na rynek. Potrójna usługa DIALOG media® składać się będzie z już oferowanych usług telefonu stacjonarnego i szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz nowości: przewodowej telewizji cyfrowej IPTV (IPTV – Internet Protocol Television) z rozbudowanymi możliwościami interakcji oraz dodatkowymi usługami „na żądanie” jak Wideo Wypożyczalnia (VoD – Video on Demand), TV Pauza (TS – Time Shift), Cyfrowy Magnetowid (PVR – Personal Video Recorder).
Jako medium transmisyjne będzie ona wykorzystywać posiadaną przez Dialog sieć szerokopasmową obsługującą protokół IP, dotychczas wykorzystywaną przede wszystkim przez usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu w technologii ADSL – DialNet DSL, przy czym będzie ona korzystać z wydzielonej części tej sieci. Z usługi będzie można korzystać mając telewizor podłączony do sieci za pośrednictwem tzw. przystawki telewizyjnej STB (set-top-box).
Użytkownik usługi DIALOG media® będzie miał bardzo szerokie możliwości kreowania własnego zestawu programów telewizyjnych, dostępnych w formie pakietów tematycznych i premium oraz pojedynczych kanałów telewizyjnych dostępnych a la carte. Wszystkie funkcje telewizji cyfrowej IPTV, a tym samym usługi telewizyjnej dostępnej w ramach DIALOG media®, użytkownik będzie obsługiwał bezpośrednio z ekranu telewizora za pośrednictwem przyjaznego interfejsu graficznego – Elektronicznego Przewodnika Programowego (EPG – Electronic Program Guide).
źródło: Dialog
News Responsywność to podstawa - jak tworzyć strony na każde urządzenie?
W erze cyfrowej, gdzie użytkownicy każdego dnia korzystają z niezliczonej liczby urządzeń do surfowania w sieci, responsywność stron internetowych nie jest już dodatkiem, lecz koniecznością. To fundamentalny krok do zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej na rynku online. Agencja Reklamowa Green Parrot, specjalizująca się w innowacyjnych rozwiązaniach marketingowych, doskonale rozumie, jak ważne jest tworzenie stron internetowych dostosowanych do różnych ekranów. W niniejszym artykule dowiesz się, jak projektować elastyczne i estetyczne strony, które działają płynnie na każdym urządzeniu.
czytaj więcejWiadomości firmowe Edukacja jako najskuteczniejsza forma obrony
Czy wiesz, że aż 88% naruszeń bezpieczeństwa wynika z błędów ludzkich? Nie z wadliwego oprogramowania czy nieznanych luk zero-day, ale z pozornie niewinnych działań – kliknięcia w złośliwy link albo wpisania danych logowania na fałszywej stronie. Dlatego właśnie coraz więcej firm sięga po rozwiązania takie jak Terranova Security od firmy Fortra, które koncentrują się na budowaniu świadomości i edukacji użytkowników. czytaj więcejNews Kompleksowe rozwiązania IT dla wymagających branż - przykład sukcesu
Współczesny rynek technologiczny oferuje szerokie spektrum rozwiązań dla różnych sektorów gospodarki. Przykładem firmy, która skutecznie realizuje projekty dla wymagających klientów branżowych, jest https://dogtronic.io/ - software house specjalizujący się w tworzeniu zaawansowanych aplikacji dla sektorów wymagających najwyższej precyzji i niezawodności.
czytaj więcej