Archiwalne

Decyzja warunkowa dla UPC w sprawie przejecia Aster

05.09.2011

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodziła się na transakcję pomiędzy dwoma spółkami świadczącymi usługi płatnej telewizji kablowej - UPC Polska oraz Aster. Koncentracja może się jednak odbyć pod określonymi warunkami. Przede wszystkim docelowo nie powinna ograniczać abonentom wyboru operatora na terenach, gdzie taka możliwość istniała do tej pory oraz nie może być dla nich uciążliwa.

7 grudnia 2010 roku UPC Polska złożyło do UOKiK wniosek o wyrażenie zgody na przejęcie kontroli nad Aster. Obie spółki świadczą usługi płatnej telewizji kablowej, dostępu do szerokopasmowego Internetu oraz telefonii stacjonarnej. W związku z tym, że łączny obrót uczestników transakcji przekroczył równowartość 1 mld euro, koncentracja podlegała zgłoszeniu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W trakcie postępowania antymonopolowego Urząd zwrócił uwagę, że wśród spółek świadczących usługi płatnej telewizji kablowej działających na terenie Krakowa i Warszawy zdecydowanie najsilniejszymi są Aster i UPC Polska. Potwierdzają to przede wszystkim udziały rynkowe, łącznie dla spółek wahające się w każdym z miast między 50 a 60 proc. To znacznie więcej od przewidzianych przez ustawę antymonopolową – 40 proc. wiązanych z posiadaniem pozycji dominującej. Zdaniem UOKiK realizacja transakcji doprowadziłaby do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku usług dostępu do płatnej telewizji oraz szerokopasmowego stacjonarnego dostępu do Internetu na terenie tych dwóch miast, ze szkodą dla odbiorców. Koncentracja mogłaby bowiem doprowadzić do sytuacji, w której przejmujący uzyskując pozycję silnego gracza rynkowego mógłby kształtować oferty w sposób mniej korzystny niż dotychczas, w szczególności rezygnując z walki o przyciągnięcie klientów konkurencyjną ofertą. Ponadto nie musiałby obawiać się utraty własnych abonentów. Po przeprowadzeniu badania rynku, w którym Urząd prześledził opinie konkurentów i spółdzielni mieszkaniowych oraz na podstawie zgromadzonego w tej sprawie materiału dowodowego - Prezes UOKiK wydała zgodę warunkową.

Zgodnie z decyzją, UPC Polska może przejąć kontrolę nad Aster, jeśli w okresie 18 miesięcy od jej wydania, w Krakowie i Warszawie odsprzeda część sieci należącą do Aster, w budynkach, w których usługi dotychczas świadczyły obie spółki. Sprzedaż musi nastąpić na rzecz przedsiębiorców spoza grupy kapitałowej przejmującego, po zatwierdzeniu transakcji przez UOKiK. Biorąc pod uwagę techniczne uwarunkowania tej koncentracji oraz mając na względzie dobro konsumentów, Prezes Urzędu zobowiązała ponadto UPC Polska do zapewnienia abonentom odpowiedniej jakości i ciągłości świadczonych usług w okresie przeprowadzania transakcji. Ponadto, klienci Aster z budynków, w których usługi świadczy również UPC Polska, po połączeniu zyskają prawo ponownego wyboru dostawcy, niezależnie od warunków umów wcześniej zawartych z Aster.

Przedsiębiorca przejmujący został zobligowany do przekazania Urzędowi informacji o sposobie realizacji nałożonego warunku w wyznaczonych w decyzji terminach. Decyzja nie jest prawomocna. Zgłaszającemu przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oceniając koncentrację Prezes Urzędu może zakazać transakcji, wydać zgodę na jej dokonanie, uzależnić od spełnienia przez przedsiębiorcę dodatkowych warunków. Od 2004 roku jest to 13. decyzja nakładająca obowiązki na zgłaszającego transakcję. W tym roku na 101 wydanych decyzji to drugi przypadek, gdy zielone światło zostało uzależnione od spełnienia przez przedsiębiorców określonych warunków.

źródło: UOKiK

UPC Już pół miliona domów i firm w Polsce z modemem Connect Box od UPC

Connect Box pojawił się w ofercie UPC dwa lata temu i od tamtej pory całkowicie zmienił doświadczenie korzystania z Internetu. Modem zyskał uznanie już ponad 500 tys. abonentów spośród ponad milionowej bazy klientów Internetu UPC Polska. To nowoczesne urządzenie, pełniące też funkcję routera, zapewnia szybkie i niezawodne połączenie z Internetem w całym domu. czytaj więcej

UPC UPC Polska dołącza do swojej oferty boostery – urządzenia do zwiększania zasięgu WiFi w dużym mieszkaniu i domu

Do portfolio produktów UPC Polska dołączyły WiFi Boosters – urządzenia zapewniające jeszcze lepszy dostęp do sieci internetowej oraz szybkie i niezawodne bezprzewodowe łącze internetowe WiFi na wielu urządzeniach jednocześnie. Boostery dedykowane są zwłaszcza klientom mieszkającym w dużych mieszkaniach i domach jednorodzinnych, w których zasięg WiFi klasycznego modemu bywa niewystarczający z powodu dużej liczby pomieszczeń oraz przeszkód na drodze sygnału (takich jak grube ściany). Urządzenia dostępne są w pakietach UPC z Premium Internetem opartym na światłowodzie do 500 Mb/s oraz cyfrową telewizją. czytaj więcej

UPC Vintom zwycięzcą jubileuszowej, 5. edycji programu THINK BIG, prowadzonego przez UPC Biznes

Podczas wielkiego finału tegorocznej edycji programu THINK BIG odbywającego się pod hasłem „Let’s Connect to Grow”, jury zdecydowało o przyznaniu nagrody głównej firmie Vintom, czyli twórcy rozwiązania do automatycznego generowania spersonalizowanej komunikacji wideo. Laureat otrzymał 10 tys. euro oraz zaproszenie do współpracy z UPC. Na gali wręczono również Nagrodę Publiczności – 10 tys. euro w głosowaniu gości wygrała firma 4-D, czyli autorzy inteligentnego narzędzia, analizującego zmiany zachodzące w mózgu. Finał THINK BIG stał się także okazją do zaprezentowania nowego logotypu oraz kampanii UPC Biznes pod hasłem „Otwórz się na sukces”. czytaj więcej

Case Study Centrala telefoniczna w nowym budynku przychodni lekarskiej

Budowa nowego budynku, to nie tylko nowe ściany, to także nowa infrastruktura, również telekomunikacyjna. Jaką technologię komunikacji wybrać? W nowych budynkach nie stosuje się już kabli telefonicznych, dlatego cała infrastruktura to komunikacja przez IP. czytaj więcej