VoIP bez Limitu telefon IP
SAS Institute

Dlaczego sztuczna inteligencja podejmuje określone decyzje?

08.08.2018
Aby móc naprawić pojazd, mechanicy samochodowi muszą zajrzeć pod maskę. Podobnie analitycy, aby móc wykorzystać potencjał algorytmów sztucznej inteligencji, muszą mieć możliwość sprawdzenia, w jaki sposób one działają i móc dostosowywać je do potrzeb organizacji. Nowe funkcjonalności platformy SAS Viya pozwalają odkrywać zawiłości analityki i sprawiają, że prezentowane wyniki są bardziej przejrzyste i zrozumiałe dla większej liczby osób w organizacji.

Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji coraz śmielej wkraczają do biznesu i życia codziennego. Potwierdzają to dane IDC, według których globalne nakłady na systemy kognitywne i AI sięgną do końca tego roku 19,1 miliarda dolarów. Potencjał technologiczny sztucznej inteligencji jest ogromny, jednak dla wielu organizacji sposób jej działania to wciąż czarna magia.

Dlaczego AI odrzuciło Twój wniosek kredytowy?

Systemy analityczne wykorzystujące sztuczną inteligencję dają firmom możliwość tworzenia scenariuszy biznesowych, na podstawie których mogą one budować swoją strategię. Jednak, aby przewidywania te były w pełni wartościowe, niezwykle istotne jest zrozumienie, w jaki sposób system doszedł do konkretnych wniosków. Specjaliści SAS zwracają uwagę na fakt, że system może przedstawić błędne wnioski np. w sytuacji, gdy bazował na niewłaściwych, niekompletnych lub błędnych danych. Jeżeli instytucja finansowa wykorzystuje narzędzia wyposażone w algorytmy sztucznej inteligencji w procesie scoringu kredytowego, bardzo ważne jest zrozumienie dlaczego system rekomenduje zatwierdzenie lub odrzucenie konkretnego wniosku o kredyt. Podobnie w przypadku firmy HR-owej, gdzie system AI wspiera konsultantów w procesie selekcji Curriculum Vitae. Jeżeli na skutek błędu odrzucone zostanie CV perspektywicznego pracownika, może to wydłużyć proces poszukiwania odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Możliwość kontroli i weryfikacji modeli analitycznych pozwala ustrzec się przed taką sytuacją.

 

Obecnie większość organizacji wykorzystuje deep learning i przetwarzanie języka naturalnego, co znacznie ułatwia rozwiązywanie problemów biznesowych. Niestety modele te stają się coraz bardziej skomplikowane. Niezwykle ważne jest, aby biznes ufał wykorzystywanym narzędziom analitycznym. Nowe funkcjonalności platformy SAS Viya umożliwiającą wgląd w modele analityczne i określenie, w jaki sposób one działają oraz ocenę ich skuteczności – mówi David Tareen, Global Product Marketing Manager ds. Sztucznej Inteligencji w SAS.

 

Bezpieczeństwo informacji w systemach AI

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemach analitycznych przetwarzających dane osobowe wzbudza wątpliwości związane z prywatnością. Jest to szczególnie istotne w kontekście wejścia w życie w maju tego roku Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. Tylko nieznacznie ponad jedna trzecia (35%) uczestników badania SAS AI Research, twierdzi, że ich dane osobowe wykorzystywane przez AI byłyby bezpiecznie przechowywane. SAS Viya umożliwia automatyczne lokalizowanie danych osobowych, takich jak wiek, adres czy informacje finansowe, co z kolei pozwala na lepsze zarządzanie nimi. Brak zrozumienia, w jaki sposób działa sztuczna inteligencja i dlaczego prezentuje określone wyniki analiz może być barierą we wdrażaniu tej technologii, w szczególności w obszarach takich jak ochrona zdrowia czy nauka, gdzie przetwarzane są dane wrażliwe.

 

Sztuczna inteligencja przyśpiesza wdrożenie analityki w biznesie

Wśród firm, które zaufały sztucznej inteligencji i zdecydowały się na wdrożenie platformy SAS Viya są przedstawiciele niemal każdej branży z całego świata m.in.:

  • AAA Northeast (USA) – pomoc drogowa,
  • Swiss Mobiliar (Szwajcaria) – ubezpieczenia,  
  • Tieto-Tapiola Oy (Finlandia) – usługi IT.

 

Również instytucje finansowe wykorzystują potencjał danych oraz automatyzację przetwarzania informacji, którą umożliwia sztuczna inteligencja. Jedną z nich jest NH Bank, największy bank w Korei Południowej obsługujący ponad 20 milionów klientów. Dzięki narzędziom analitycznym SAS, firma jest w stanie zarządzać danymi i tworzyć kompletny obraz każdego klienta oraz przygotowywać spersonalizowane oferty produktów finansowych. Uczenie maszynowe pozwoliło zbudować do tego celu, w zaledwie 6 miesięcy, specjalny portal, z którego korzystają pracownicy NH Bank.

 

Źródło: Artificial Intelligence for Executives.

News Sztuczna inteligencja czyta ze zrozumieniem

Mimo rosnącej popularności treści wideo oraz fotograficznych portali społecznościowych, takich jak Instagram, dane tekstowe wciąż mają duże znaczenie w procesie komunikacji. Rozwój technologii spowodował rewolucję zarówno w łatwości dostępu do informacji, jak i możliwości tworzenia i publikowania nowych treści, w tym wpisów na blogach czy komentarzy. Co więcej, nieco zapomniane SMS-y nadal są popularną formą porozumiewania się. Potwierdzają to dane z raportu „Komunikacja SMS w Polsce”, z których wynika, że ponad 96% Polaków korzysta z tego sposobu kontaktu. W procesie analizy i automatycznego przetwarzania danych tekstowych pomocne są narzędzia do text miningu. czytaj więcej

SAS Institute SAS Institute: Analityka pozwala operatorom wyróżnić się na mocno nasyconym rynku telekomunikacyjnym

W czasach, gdy smartfon stał się podstawowym przedmiotem codziennego użytku, telekomy muszą wypracować nową strategię biznesową, która odpowie na zmieniające się potrzeby klientów i zapewni innowacyjny rozwój. Analityka jest głównym motorem, który napędza cyfrową transformację biznesu. czytaj więcej

SAS Institute Biznes potrzebuje analityki – podsumowanie 23. edycji SAS Forum Polska

Szóstego listopada w hotelu Hilton w Warszawie odbyło się najważniejsze spotkanie ekspertów, praktyków i użytkowników analityki biznesowej w Polsce. Wydarzenie zgromadziło 900 gości – przedstawicieli biznesu, administracji publicznej i sektora akademickiego. Motywem przewodnim konferencji była rola analityki biznesowej w budowaniu nowoczesnej gospodarki opartej na danych. czytaj więcej

SAS Institute SAS Institute: Komputery mogą zastąpić nasze zmysły

Pierwszy komputer komercyjny powstał w 1951 roku. W ciągu następnych lat, dzięki postępującej miniaturyzacji oraz zwiększeniu wydajności, stał się on nierozłącznym towarzyszem człowieka. Obecnie mało kto wyobraża sobie życie bez komputera, który na zawsze zmienił sposób, w jaki wykonujemy wiele czynności zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. Jednak czy jest możliwe, aby urządzenie wyręczyło nas w procesach poznawczych? Uczenie głębokie (ang. deep learning) pozwala m.in. na rozpoznawanie obrazów oraz mowy, dzięki czemu w przyszłości komputery mogą zastąpić nasze zmysły. czytaj więcej