Płatności mobilne na celowniku hakerów – zagrożeni nie tylko klienci
Fortinet

Płatności mobilne na celowniku hakerów – zagrożeni nie tylko klienci

21.08.2018
Liczba użytkowników urządzeń mobilnych na świecie wynosi już 4,9 miliarda . Usługi mobilne są dynamicznie rozwijane m.in. przez branżę finansową, z powodzeniem konkurując z bankowością tradycyjną. Płatności mobilne to duża wygoda dla klientów, jednak należy pamiętać, że są one narażone na działania cyberprzestępców.

Liczba użytkowników bankowości mobilnej w Polsce przekroczyła 9,3 mln – to aż o 2 mln więcej niż w roku 2017. Już co czwarty z nich płaci zbliżeniowo swoim smartfonem[1], a z aplikacji BLIK tylko w ubiegłym roku skorzystano 33 mln razy[2]. W efekcie ponad połowa instytucji z branży finansowej jako główny obszar innowacji w ostatnich trzech latach wskazuje rozwijanie swojej oferty cyfrowych portfeli.

 

Podążając za wygodą, pamiętajmy o bezpieczeństwie

Rozwój możliwości dokonywania mobilnych płatności sprawił, że cyberprzestępcy nasilają i różnicują swoje działania. Banki i firmy z sektora FinTech są narażone m.in. na różne ataki na aplikacje, ataki typu DDoS oraz ataki z wykorzystaniem botnetów lub złośliwego oprogramowania. Metody te stają się coraz bardziej zautomatyzowane, a hakerzy mogą podczas jednego ataku zdobyć dane dużej liczby klientów, dzięki czemu zyski z tego procederu wciąż rosną. Do ochrony nie wystarczą tylko nawet tak zaawansowane zabezpieczenia jak autoryzacja przez rozpoznawanie odcisku palca czy logowanie głosem.

 

– Każdego dnia sektor finansowy jest celem cyberataków. Z naszych danych wynika, że aż 36% z nich skutkuje utratą danych[3] – mówi Wojciech Ciesielski, manager ds. klientów sektora finansowego w firmie Fortinet. – Luki w aplikacjach, smartfonach i systemach POS (np. terminalach w placówce) umożliwiają hakerom wejście na konta poszczególnych klientów, a nawet do całej systemów finansowych. Zagraża to prywatnym danym i otwiera drogę do oszustw finansowych, gdyż cyberprzestępcy są coraz bardziej wyspecjalizowani i potrafią omijać systemy wykrywania nadużyć.

 

Jednocześnie kwestie bezpieczeństwa danych osobowych klienci zostawiają w gestii banków i instytucji finansowych, ufając ich systemom ochrony transakcji mobilnych. W wyniku ataków banki mogą więc stracić nie tylko pieniądze, ale także, co w niektórych przypadkach może być nawet bardziej dotkliwe, zaufanie konsumentów.

 

Sztuczna inteligencja na straży bezpieczeństwa

Rozwój płatności mobilnych tworzy konieczność szybszej analizy i podejmowania decyzji dotyczących transakcji w czasie rzeczywistym, a to zwiększa ryzyko niezauważenia błędów czy oszustw. Kontrola i systemy wykrywania zagrożeń muszą być zatem: zintegrowane, szybkie i zautomatyzowane. Takie możliwości daje sztuczna inteligencja, która dzięki uczeniu maszynowemu na bieżąco analizuje zachowania klientów i rozpoznaje m.in. przeciętny czas korzystania z usługi. Działania odbiegające od normy, np. wielokrotne próby logowania na różne konta z tego samego zestawu adresów lub urządzeń, są wykrywane i analizowane w czasie rzeczywistym, zapewniając bezpieczeństwo transakcji.

 

– Działania instytucji finansowych mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa bankowości mobilnej, chociaż wiele zależy też od samych użytkowników. Trzeba pamiętać, że cyberprzestępcy mogą naruszyć proces płatności za pomocą wielu kanałów: strony www sprzedawcy, systemu POS, banku przetwarzającego transakcję, ale też smartfona użytkownika. Mimo nowych, bardziej zaawansowanych zagrożeń, nadal najskuteczniejsze i najbardziej dochodowe są socjotechniki takie jak np. phishing. Hakerzy wciąż wykorzystują ludzką nieświadomość jako najsłabszy element, dlatego bardzo istotna jest edukacja i uświadamianie klientów oraz pracowników banków w kwestii zagrożeń – zaznacza Wojciech Ciesielski.

 

[1] Raport PRNews.pl: Rynek bankowości mobilnej – I kw. 2018

[2] Dane Polskiego Standardu Płatności (operator systemu BLIK) za rok 2017

[3] “The risks mobile payments present to financial services”, J. Nguyen-Duy, VP Fortinet, MobilePaymentsToday.com, kwiecień 2018

News Oprogramowanie geodezyjne Cubic Orb

Szukasz programów geodezyjnych, dzięki którym Twoja praca będzie przebiegać szybciej i bardziej efektywnie? Sprawdź, co mogą zaoferować Ci programy Cubic Orb. Od wielu lat towarzyszą wielu geodetom, projektantom i specjalistom z pokrewnych dzień. Możesz dołączyć do tej grupy i otrzymać narzędzie, które rozwiążą Twoje problemy! czytaj więcej

News Jak zyskać na sprzedaży firmy? Poznaj skuteczne sposoby na zwiększanie wartości marki i firmy

Proces sprzedaży firmy niezależnie od branży, czy wielkości warto rozpocząć od oceny wartości podmiotu. Mamy do wyboru wiele metod – porównawczą, dochodową, czy majątkową. Bardzo ważny jest tutaj aspekt oceny przez potencjalnego inwestora tego, jaki osiągnie zwrot z inwestycji. Dlatego musimy udowodnić, że nasz firma ma duży potencjał zwrotu. Istnieje jednak kilka sposobów, które wpłyną na wartość sprzedanego podmiotu. Co zatem zrobić, aby uzyskać wyższą cenę podczas negocjacji? I w jaki sposób można wpłynąć na zwiększanie wartości marki? czytaj więcej

News Skuteczna reklama na Facebooku – jak ją zrobić?

Czy wiesz, że liczba użytkowników Facebooka w Polsce przekracza 15 milionów? To czyni go zarówno jednym z najpopularniejszych mediów społecznościowych w naszym kraju, jak i platformą marketingową o wyjątkowo rozległym zasięgu. Skuteczna reklama na Facebooku to jednak nie tylko kreatywna forma, lecz także wiele kwestii technicznych. Co warto o nich wiedzieć? czytaj więcej

News Stworzyła pracownię florystyczną online. Teraz wystąpiła w dużej kampanii promującej rozwiązania cyfrowe

Na rynku zdominowanym przez tradycyjne kwiaciarnie Joanna Lewandowska postanowiła założyć pracownię florystyczną dostępną dla klientów online. Dziś Kwiatowa Manufaktura współpracuje m.in. z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, a właścicielka przedsiębiorstwa wystąpiła w dużej kampanii reklamowej. W spocie operatora telekomunikacyjnego widzowie mogą zobaczyć firmy, które w swojej codziennej pracy wykorzystują z sukcesem narzędzia cyfrowe. czytaj więcej