Polacy robią zakupy w sieci. Co i gdzie kupujemy?
News

Polacy robią zakupy w sieci. Co i gdzie kupujemy?

05.03.2019
84 proc. młodych Polaków, w wieku od 18 do 24 lat, mających dostęp do internetu kupuje online co najmniej raz w miesiącu. To wynika z badania SW Research z połowy 2018 roku. Co więcej, co trzeci ankietowany robi to co najmniej raz w miesiącu. Co kupujemy online i jakie są perspektywy rozwoju dla rynku e-commerce w Polsce?

Polak w internecie

Główny Urząd Statystyczny w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku” podaje, że 77,5 proc. osób korzysta z internetu w Polsce, a do sieci loguje się regularnie 74,8 proc. z nas.

Potwierdzają to wyniki badań konsumenckich Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadzanych w listopadzie 2017 roku. Według nich ponad 70 proc. Polaków korzysta z internetu stacjonarnego, 25,5 proc. z internetu mobilnego, a niemal 50 proc. z internetu mobilnego w telefonie. Z analiz wynikało również, że z szybkiego internetu światłowodowego w 2017 roku korzystało 9 proc. Polaków. Obecnie można w wielu miejscach w Polsce skorzystać z oferty UPC - internet światłowodowy, a w Warszawie z łącza o prędkości nawet do 1 Gb/s.

Na zakupy? Do sieci!

Badania dotyczące częstotliwości robienia zakupów w sieci wykonywane są regularnie. Rynek e-commerce stanowi ciekawe zjawisko dla instytutów badawczych. Takie badania robią też komercyjne sieci sklepów, które sprzedają również w internecie swoje produkty. Dlatego można wykreować najbardziej prawdopodobny obraz rynku internetowych zakupów.

W badaniu GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2013-2017” wykazano, że w 2017 roku ponad 13 mln osób w wieku 16-74 lat, czyli 45 proc. populacji, dokonywało zakupów przez internet w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W latach 2013-2017 zdecydowanie rósł odsetek osób zamawiających lub kupujących w sieci.

Według raportu Statista Digital Market Outlook w 2018 roku Polska uplasowała się na 13. miejscu zestawienia wśród najszybciej rosnących rynków e-commerce w skali globalnej. Oszacowano przy tym, że zakupy online robi już około 15 mln Polaków, a ich liczba wzrasta.

Kolejny raport z lutego 2019 roku, tym razem SW Research z badania przeprowadzonego na zlecenie Trusted Shops, wykazał, że 93 proc. Polaków w przeciągu ostatnich 6 miesięcy przynajmniej raz nabyło coś w sieci. Około 16 proc. ankietowanych przyznało, że ze sklepów online korzysta chętnie co najmniej raz w tygodniu. Zaledwie 6,7 proc. respondentów nigdy nie kupiło niczego przez internet. Najliczniejszą grupę stanowią z kolei klienci, którzy dokonują zakupów w internecie maksymalnie dwa razy w miesiącu – to 50 proc. respondentów. 25 proc. badanych dokonywało zakupów w sieci raz na pół roku.

Zakupy przez telefon

Popularność sklepów internetowych i robienia w nich zakupów przez polskich konsumentów niewątpliwie cały czas wzrasta. Szacuje się, że w 2019 roku Polacy wydadzą w sieci łącznie kwotę 50 mld zł. Część tej sumy zostanie wydana w trakcie zakupów online mobilnych, dokonywanych z wykorzystaniem smartfona. E-commerce to jedno, ale m-commerce także szybko się rozwija, o czym świadczy fakt, że niemal co drugi polski internauta – około 45 proc. – kupuje mobilnie przynajmniej raz w tygodniu. Dla polskich konsumentów zakupy mobilne są atrakcyjne z uwagi na ich wygodę, szybkość realizacji i możliwość korzystania z płatności one-click.

Co kupujemy w internecie?

Polacy kupują w sieci w sklepach internetowych i na aukcjach online. Firma Gemius postarała się znaleźć odpowiedź na pytanie, co najczęściej kupujemy w sieci. Raport „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowany we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej wskazał, że najczęściej kupujemy produkty z kategorii:

  • odzież, akcesoria i dodatki – 64 proc. zakupów;
  • książki, płyty i filmy – 54 proc. zakupów;
  • bilety do kina, teatru – 51 proc. zakupów.

Robimy zakupy w polskich i zagranicznych sklepach. Aż 32 proc. wszystkich zakupów w zagranicznych sklepach WWW stanowią kosmetyki i perfumy.

Z wykorzystaniem smartfona w sieci kupujemy z kolei według badania MasterCard z 2019 roku:

  • ubrania i akcesoria – 54 proc. wskazań;
  • przedmioty związane z kulturą, m.in. książki i bilety na wydarzenia – 44 proc. wskazań;
  • elektronikę – 43 proc. wskazań.

Z użyciem smartfona ponadto klienci płacą za bilety komunikacji miejskiej oraz za parkingi. Przy zakupach mobilnych internauci wspierają się chętnie specjalnymi aplikacjami zakupowymi.

Dobre perspektywy rozwoju

Na 2019 rok szacuje się, że wzrośnie wartość polskiego rynku e-commerce i m-commerce do kwoty około 50 mld dolarów. W dalszym ciągu Polacy będą zwiększać wolumen i wartość kupowanych produktów w sieci.

Case Study Jak przenieść linie telefoniczne jeśli nie ma takiej możliwości?

Autoryzowana Stacja Obsługi Pojazdów (okolice Bielska-Białej) przeniosła swoją lokalizacje do nowego miejsca. Operator, który świadczył dotychczas usługę w poprzedniej lokalizacji, nie miał możliwości przeniesienia linii telefonicznej do nowej lokalizacji. czytaj więcej

Wiadomości firmowe Co nas atakuje w sieci?

Badanie na temat najczęstszych sposobów i źródeł ataków na polskie strony internetowe czytaj więcej